Menneen syksyn sienisatoa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ukkonen
Starting Member
Starting Member

Menneen syksyn sienisatoa

Viesti Kirjoittaja Ukkonen »

Tämmöinen tapaus sattui tuossa joku aika sitten.
Harvensi keväälä pihan syreeniä, josta sahasin pois kaksihaaraisen, puolikuolleen, vanhan, tukevan oksan. Oksalla oli pituutta reilut puolisen metriä ja halkaisia paksuimmasta kohdasta noin 10cm. Puuaines oli sisältä vielä kovaa, eikä lahoa esiintynyt, niin nakkasin oksan varastoon talteen.

Syksymmällä, akvaariota sisustaessani tuli tuo oksa mieleen ja päätin kokeilla sitä siihen. Pesin oksan suihkussa harjalla, mutta sen kummemmin en sitä keitellyt, eikä se kyllä olisi kattiloihin sopinutkaan.

Sitten eräänä päivänä, noin kuukausi jäljellepäin, huomasin vedenvaihdon yhteydessä uuden lajin ilmestyneen koristamaan akvaariotani. Syksy oli kyllä sienirikas, mutta aivan akvaarioon asti en niiden arvannut kasvavan. Mietiskelin miten asiaan suhtautuisin ja päätin jättää sienen paikoilleen, koska tuskimpa siitä mitään haittaa koituisi. Sieni säilyi pari päivää, jonka jälkeen se alkoi nahistumaan. Tässä vaiheessa poistin sen. Tarkemmin oksaa tutkiessani huomasin siinä toisenkin sienen alun. Kolme "sienisatoa" ehti oksa pukata, kunnes niitä ei enää ilmestynyt. Saa nähdä vieläkö rihmasto jossakin vaiheessa aktivoituu. Siihen asti on tyytyminen tähän kuvaan.

Kuva

Sientä en ole koittanut tunnistaa. Olisiko niin hyvä tuuri, että täällä joku sen tunnistaisi? Tiedä vaikka olisi vielä herkullinenkin.

EDIT: Ai niin, oisko tämä sittenkin kuulunut tuonne Muut kalat ja eliöt osioon?
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Re: Menneen syksyn sienisatoa

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Oho 8O

Aika hauska :mrgreen:
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Joo, näitä on näkynyt joskus ennenkin. Mulla tais joskus jopa ihan mangrove kasvattaa jonkun omituisen näköisen sienen kun siitä osa jäi veden pinnan yläpuolelle. Joku lahottajasienihän tuo lienee, lajista en sen tarkemmin tiedä. En ehkä lähtis syömään :mrgreen:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
_paletti_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja _paletti_ »

tosi hauska :mrgreen:
Uutta aloitellessa...
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Sinänsä hauskaa, mutta monet sienet ovat myrkyllisiä (solu- tai hermomyrkkyjä sisältäviä) ja rihmasto on varmaankin täyttänyt koko puun.
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Se muistuttaa lievästi kehnäsientä (Cortinarius caperatus), josta kuvia oheisissa linkeissä.
http://www.vastavalo.fi/kehnasieni-cort ... 85687.html ja http://www.vastavalo.fi/kehnasieni-cort ... 85688.html ja http://www.vastavalo.fi/kehnasieni-cort ... 49758.html

Tarinasi on hiukan puutteellinen, koska siitä ei ilmene, oliko syreeninoksa akvaariossa vedessä vai kuivalla. Minun on vaikea uskoa, että kuvassa olevan kaltainen sieni kasvaisi veden alla, joten arvelen, että suuri osa oksasta on ollut vedenpinnan yläpuolella. Tätä arvelua ruokkii myös se, että kuvassa oleva osa oksasta näyttää kovin kuivalta. Edes halkeamat eivät ole turvonneet umpeen.

Kuvassasi ei myöskään näy kohta, jossa sienen varsi on kiinni oksassa. Laittaisitko kuvan myös kuvan siitä? ... Vai mahtaisiko kyseessä olla trikkikuva?
Ukkonen
Starting Member
Starting Member

kirahvi1 kirjoitti:Sinänsä hauskaa, mutta monet sienet ovat myrkyllisiä (solu- tai hermomyrkkyjä sisältäviä) ja rihmasto on varmaankin täyttänyt koko puun.
Esiintyykö tuota myrkkyä sienirihmastossa vai itse itiöemässä?
Ruma mies kirjoitti:Se muistuttaa lievästi kehnäsientä (Cortinarius caperatus), josta kuvia oheisissa linkeissä.
http://www.vastavalo.fi/kehnasieni-cort ... 85687.html ja http://www.vastavalo.fi/kehnasieni-cort ... 85688.html ja http://www.vastavalo.fi/kehnasieni-cort ... 49758.html

Tarinasi on hiukan puutteellinen, koska siitä ei ilmene, oliko syreeninoksa akvaariossa vedessä vai kuivalla. Minun on vaikea uskoa, että kuvassa olevan kaltainen sieni kasvaisi veden alla, joten arvelen, että suuri osa oksasta on ollut vedenpinnan yläpuolella. Tätä arvelua ruokkii myös se, että kuvassa oleva osa oksasta näyttää kovin kuivalta. Edes halkeamat eivät ole turvonneet umpeen.

Kuvassasi ei myöskään näy kohta, jossa sienen varsi on kiinni oksassa. Laittaisitko kuvan myös kuvan siitä? ... Vai mahtaisiko kyseessä olla trikkikuva?
Kehnäsieniä melkoisen määrän syksyllä syöneenä olen melko varma ettei se ole se. Eikä kehnäsieni tietääkseni kasva puussa kiinni?
Lakin pinta oli hivenen suomuinen ja jalassa esiintyi ohutta seittiä. Tarkempaa muistikuvaa minulla ei siitä ole.

Pihalla, syreenipensaan lähellä, josta oksan sahasin, on muutamia vanhoja koivunkantoja, joissa kasvaa välillä todella runsaita tunnistamattomia lahottajasieni ryppäitä. Tämä sieni ei kuitenkaan ollut aivan saman näköinen kuin ne.

Oksa ulottuu osittain vedenpinnan yläpuolelle. Sienen jalka oli kiinnittynyt ehkä pari senttiä vesirajan yläpuolelle. Valitettavasti en ottanut itse sienestä tarkempia lähikuvia.
Tässä toinen kuva, jonka siitä löysin. Siitä käy paremmin ilmi miten se on sijoittunut tuolla akvaariossa. Kuvat on siis otettu vedenvaihdon yhteydessä, josta johtuen vedenpinta on melko alhaalla. Vesiarvoja kyseiseltä hetkeltä ei ole tiedossa [;)] .

Kuva
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja They2 »

Mielenkiintoista. :D
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mä en usko että sen sienen mahdollisesti sisältämät myrkyt olisivat kaloille vaarallisia. Se rihmasto taitaa sekin tarvita ilmaa elääkseen, joten tuskin elää siellä veden alla olevassa puussa ja itse sieni taas ei näyttäisi koskettavan vettä ollenkaan (ja vaikka koskettaisikin, saisi olla aika tymäkän myrkyllinen sieni jotta tuonkin kokoisen akvaarion veden myrkyttäisi kaloille vaarallisesti).
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Eiköhän se ole joku sellainen kantosieni, mitä kasvaa kantoihin (koivunkantosieneksi ainakin joitain kansankielessä kutsutaan, mutta koivu tuo puu ei näytä olevan).
Monta vuotta sitten kaadetun haapapuun kannosta tuli vielä viime syksynä kottikärryllinen sieniä.
Savusaunan löylykauha on 8 vuotta vanha ja se on moottorisahalla "veistetty" koivusta. Se on aina koko kesän vedessä ja talvisin se lilluu vedessä silloin tällöin, kun sauna on lämmin. Siihen kasvaa edelleen aika-ajoin pieniä sieniä, eli ei ne rihmastot ilmeisesti kauhean helpolla henkeään menetä.
Ensimmäinen virke oli arvaus ja kaksi seuraavaa kokemuksia. En ole missään nimessä mikään sieniasiantuntija (enkä missään tapauksessa syö niitä :mrgreen: )
Ukkonen
Starting Member
Starting Member

Mari kirjoitti:Mä en usko että sen sienen mahdollisesti sisältämät myrkyt olisivat kaloille vaarallisia. Se rihmasto taitaa sekin tarvita ilmaa elääkseen, joten tuskin elää siellä veden alla olevassa puussa ja itse sieni taas ei näyttäisi koskettavan vettä ollenkaan (ja vaikka koskettaisikin, saisi olla aika tymäkän myrkyllinen sieni jotta tuonkin kokoisen akvaarion veden myrkyttäisi kaloille vaarallisesti).
Olen hieman samoilla linjoilla tuon myrkyllisyyden suhteen.

Suomessa taitaa yleisesti esiintyä vain muutama ihmisen kokoiselle eliölle tappavan myrkyllinen sieni.
Suippumyrkkyseitikki, myrkkynääpikkä, valkokärpässieni sekä herkullinen korvasieni, tuleeko muita mieleen?.
Toki kalat on paljon pienempiä, eikä minulla ole mitään tietoa, kuinka myrkyt niihin vaikuttavat ja onhan tuo sienen kasvuympäristökin hieman suomen luonnosta poikkeava.
Mauiwee kirjoitti:Eiköhän se ole joku sellainen kantosieni, mitä kasvaa kantoihin (koivunkantosieneksi ainakin joitain kansankielessä kutsutaan, mutta koivu tuo puu ei näytä olevan).
Monta vuotta sitten kaadetun haapapuun kannosta tuli vielä viime syksynä kottikärryllinen sieniä.
Kannoissa kasvavia lahottajasieniä on pikaisen tutkiskelun perusteella lievästi ilmaisten aikapaljon.
Koivunkantosienestä minulla on kertaluontoinen kokemus, koska löysin niitä menneenä syksynä eräästä koivun kannosta.
Olivat muuten kermassa haudutettuina aikasen hyviä. Pitää vaan olla tarkkana, ettei sitä sekoita melkein samanlaiseen myrkkynääpikkään.

Itse veikkaisin, että sieni on joku helokka tai lahokka suvun edustaja, mutta mikä?
Mauiwee kirjoitti: Savusaunan löylykauha on 8 vuotta vanha ja se on moottorisahalla "veistetty" koivusta. Se on aina koko kesän vedessä ja talvisin se lilluu vedessä silloin tällöin, kun sauna on lämmin. Siihen kasvaa edelleen aika-ajoin pieniä sieniä, eli ei ne rihmastot ilmeisesti kauhean helpolla henkeään menetä.
Ensimmäinen virke oli arvaus ja kaksi seuraavaa kokemuksia. En ole missään nimessä mikään sieniasiantuntija (enkä missään tapauksessa syö niitä :mrgreen: )
Siis niitä löylykauhan sieniä vaan sieniä yleensä :) ? Sienistä saa kyllä hyvää ruokaa, kunhan muistaa laittaa voita, kermaa
ja suolaa tarpeeksi. Tosin tuolla reseptillähän syö vaikka pieniä kiviä.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

En siis syö mitään sieniä :D vatsa ei oikeen oo makuhermojen kanssa samoilla linjoilla sienien herkullisuudesta..
Sanja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Siistiä!

Et sattunut selvittämään, minkä värisiä itiöitä sienessä oli? Pelkkä kuva ei yleensä "pienijaruskea" -porukan kohdalla riitä edes tunnistamisen alkuun. (Eipä sillä, ei minun taidoillani riittäisi se itse sieni ja mikroskooppikaan...)
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Juu ei se missään tapauksessa kehnäsieni ole.

Minua alkoi tietenkin himosienestäjänä vaivaamaan sienen laji ja tuli mieleen josko olisi jonkin sortin mesisieni? Se kun on eri ikäisenä hyvinkin eri näköinen.
Ukkonen
Starting Member
Starting Member

Asiantuntijoilta saamieni mielipiteiden perusteella, sieni on suurella todennäköisyydellä osoittautumassa kalvashaprakkaaksi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalvashaprakas
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja They2 »

Ukkonen kirjoitti:Asiantuntijoilta saamieni mielipiteiden perusteella, sieni on suurella todennäköisyydellä osoittautumassa kalvashaprakkaaksi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalvashaprakas
Ompa vaikea nimi. Menee kieli solmuun. 8O :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”