Kilju käymään?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member

Kilju käymään?

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Tein tuossa päivemmällä ensimmäistä kertaa liivate-hiivate -sotkua hiilidioksidin toivossa. Levittimenä olisi Tunzen aktiivilevitin. Sokerivesi hyytyi, nostin muutamaksi tunniksi pullon huoneenlämpöön ja sitten lisäsin kuivahiivaa ja vettä. Upotin systeemin +40-asteiseen veteen, liitokset eivät vuotaneet, hiilidioksidikuplia (ilmeisesti...) tuli sille tarkoitetusta letkusta tiuhaan tahtiin, n. 1 per sekunti. Ilmeisesti liiankin nopeasti...

Kytkin pullon levittimeen ja käynnistin laitteen, pullon laitoin akvaarion päälle. Kuplia ei tule yhtään. Mikä vikana? Onko n. +20-asteen huoneilman lämpö liian alhainen, kun sokeriliuos on melkoisen jämäkkää? Ajattelin kokeilla seuraavaksi uutta seosta ilman liivatetta, onko toimivia reseptejä jakoon?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kilju käymään?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Paljonko teit kiljua kerrallaan? Entä paljonko laitoit kuivahiivaa? Minkälainen systeemi sulla siinä on? Tuo "vika" kyllä kuulostaisi siltä, että jostain hiilidioksidi kuitenkin pääsee vuotamaan.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Mjoo, taisin olla liian hätähinen. Nyt näyttää pukkaavan kuplaa yhen joka viides sekunti, eli minuutissa n. 12. Minkälainen tahti näissä aktiivilevittimissä tuppaa yleensä olemaan, eli ollaanko yhtään semmosissa määrissä missä pitäisi?
VilleKa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja VilleKa »

Millaista tuon kiljun pitäisi olla koostumukseltaan? Siis tarkoitan että kun liivate on jähmettynyt ja pulloa ravistaa niin saako seos heilua yhtään, tai ainakin melko vähän? Kun omani on aika löysää tavaraa, toki vettä paksumpaa jne. mutta ei silti mitään kovin kiinteää. Mieluummin ilmeisesti sellaista melko kiinteää? Liivatejauheen lisääminen ei taida onnistua tässä vaiheessa, vissiin pitää tehdä uusi satsi? Pullo siis edelleen jääkaapissa ja katson aamulla tilannetta uudelleen, 3 tunnin jääkaapissa olon aikana siis on tuollaista ei kovin kiinteää mutta ei kovin nestemäistäkään :D
Celea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Celea »

VilleKa kirjoitti:Millaista tuon kiljun pitäisi olla koostumukseltaan?
Itsellä kilju ainakin sellaista että pulloa voi varovasti käännellä eikä liiku mihinkään. Hyllyy tietysti jos kevyesti ravistaa. Tuollainen liian löysä liivatemössö käy nopeammin kuin jähmeämpi, mutta ei siitä pitäisi muuta haittaa olla. Kyllähän jotkut käyttävät kiljua ihan ilman liivatettakin. Eli sanoisin että kokeile miten toimii, ja jos käy liian rajusti niin uusi satsi kehiin.
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Itse en käytä enää ollenkaa liivatetta, siitä on vain turhaa vaivaa. Samalla voi reilusti vähentää sokerin määrää ja kilu pysyy pitkään toimivana kun lisää hieman ruokasoodaa sokeri-hiiva seokseen. Itselläni liivateeton kilju käy noin kaksi kuukautta.
tappajarapu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tappajarapu »

Minäkin olen vaihtanut kokonaan liivatteettomaan versioon. Omasta mielestäni kilju on mukavampi ja helpompi valmistaa ilman liivatetta, kun ei tarvitse odotella hyytymistä. Miinuspuolena tietysti se, että seos pitää vaihtaa uuteen useammin kuin liivatteen kanssa. Itse vaihdan pullon sisällön uuteen noin viikon välein (tai silloin kun muistan). Ruokasoodaa en olekaan vielä kokeillut, kuinka paljon se pidentää käymisaikaa?
KalaH
Senior Member
Senior Member

tappajarapu kirjoitti:Minäkin olen vaihtanut kokonaan liivatteettomaan versioon. Omasta mielestäni kilju on mukavampi ja helpompi valmistaa ilman liivatetta, kun ei tarvitse odotella hyytymistä. Miinuspuolena tietysti se, että seos pitää vaihtaa uuteen useammin kuin liivatteen kanssa. Itse vaihdan pullon sisällön uuteen noin viikon välein (tai silloin kun muistan). Ruokasoodaa en olekaan vielä kokeillut, kuinka paljon se pidentää käymisaikaa?
Se onkin sen salaisuus ja minulla nuo kiljut käyvät sen avulla kaksi kuukautta. :D
Jr. Jones
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jr. Jones »

kala_fani kirjoitti: Se onkin sen salaisuus ja minulla nuo kiljut käyvät sen avulla kaksi kuukautta. :D
Oho! Milläs reseptillä sä tuota kiljua sitten keittelet? Ja paljonko se tuottaa hiilaria?
128 litraa: juovaperhosnuoliainen, rubiiniseeprakala, pandamonninen, smaragdirasbora
110 litraa: kääpiöpallokala, täplänuolimonni
-- -- -- --
tappajarapu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tappajarapu »

Oho, kala_fani! Paljonkos laitat sitä soodaa sinne pönttöön vai onko se salaisuus? Alkoi kiinnostaa kummasti :D
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja They2 »

kala_fani kirjoitti: Se onkin sen salaisuus ja minulla nuo kiljut käyvät sen avulla kaksi kuukautta. :D
Kerro kerro. Jos nyt voisi taas sittenkin tota kiljua kokeilla. Edelliset ei toiminut.
KalaH
Senior Member
Senior Member

Itsein olen sen kokeilemalla selvittänyt, joten niin tekin saatte tehdä. :twisted: Noh voin jotain kertoa, sokeria olen laittanut kahden litran pulloon vain desin, mutta ruokasoodan määrä löytyy kokeilemalla ja käymiseen vaikuttaa monia asioita, kuten lämpö. Itselläni on siis 2 2l pulloa yhdistettyinä toisiinsa ja vaihdan aina toisen pullon kuukauden välein.
VilleKa
Junior Member
Junior Member

Yön yli annoin olla ja ihan hyvin se oli jähmettynyt. Nyt laitoin siihen sen kuivahiiva-vesi seoksen päälle ja yhdistin tuohon tunze levittimeen. Kellään kokemuksia tuosta Tunzen levittimestä? Siis tarkoitan sitä että kuinka paljon se veden virtaus pitäisi sen pumpun voimalla olla? Kun laitoin sormen siihen eteen niin juuri ja juuri tunsi veden hienoisen virtauksen ? :o Pumppu toki on todella pieni mutta silti on sellainen tunne että sen pitäisi virrata enemmän, vähän niinkuin ulkosuodatin joskus vain käy mutta vesi ei virtaa, luulen että tuossa on sama. Mitähän tuolle pitäisi tehdä? Mitkä osat puhdistaa jne. Ostin siis käytettynä.
sourz
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sourz »

Yksi liivatteeton resepti, joka mulla on toimut hyvin.
3l käymisastia
6 dl sokeria
30 ml ruokasoodaa
n. 5ml kuivahiivaa
2.4l vettä

Sokeria kannatta pistää pulloon niin paljon kuin hiiva pystyy vain hyödyntämään, koska siitä se hiilidioksiidi syntyy. Käymisen nopeutta säätelee sitten sillä soodalla. Normaali leivontahiivalla yllä olevaa määrää ei kannata paljoa ylittää.
VilleKa
Junior Member
Junior Member

Joo eli tein tämän ohjeen http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php mukaan kiljut yhteen 1½ limsapulloon. Se käy kyllä, ja levittimenä siis Tunzen aktiivilevitin. Kyselisinkin siis että kuinka monta kuplaa siitä pitäsi tulla? Nykyinen vauhti on suunnilleen 1 kupla 4 sekunnin välein. Akvaario on 250 litrainen, kaksi livalin 70 wattista monimetallia, paljon kasveja. Ja kh oli 6-7 pintaan ja ph n.7.5 ja tuota ph.ta saisi kyllä vähän laskea. Eli kuinka paljon kuplia pitäisi tulla? Onko tuo nykyinen todella vähän? :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”