Sukarapujen allas

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Maipsu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Sukarapujen allas

Viesti Kirjoittaja Maipsu »

En tiiä pitäskö tää laittaa viljely -kohtaa vai ei, mutta tänne täräytän :)

Eli kyselisin paremmin tietäviltä, että mites noi sukaravut menee smart boxissa? joku tollai päälle 15l. Minimi tais olla 20l niille, että lämpö yms pysyy samana, mutta riittäskö 15l? Ennen on ollu kyllä sukiksii (tulisukat ja musta muoto, kirsikat), että ei oo uutta, mutta ne oli ennen tollases 100l altaas. Ja pienmuotosta kasvattamista meinasin, joten riittääköhän koko senkää takia..(?) Pitää viel testata, et miten toi suodatin sopii, ettei tuu yhtä hullumyllyy boxsista :D
Kirsikat ja tulisukat mielessä, tosin kirsikat lähinnä ku kestää paljo paremmin ku tulisukat. Ja eikös nää käyny samaa akvaa ettei lisäänny keskenää? Koko voi täs vaihees kyllä vaikuttaa. =)

-Maipsu
100l Aasialaiset lajit
160l seka-akvaario
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Re: sukarapu allas

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Maipsu
Starting Member
Starting Member

Riveriana kirjoitti:Kannattaa lukaista vaikka nämä topikit ensin, vastaavat moniin sellaisiinkin kysymyksiin, joita et ole vielä ehtinyt esittää :D

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 9&t=171255
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 9&t=180266
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 9&t=179866
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 9&t=177938
Hei kiitos! Oon ite niin laiska, että en jaksanu ruveta lärää kaikkii läpi ja ettimää. Mutta kun ne nyt tossa on linkkinä niin nyt onnaa :D
100l Aasialaiset lajit
160l seka-akvaario
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Mikä on smart box?
sinituulevi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sinituulevi »

vallumaarit kirjoitti:Mikä on smart box?
Tuollainen. Niitä on myös 30-litraisia.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Ei varmaan paljon läpi näy. Voihan pienessä muovilaatikossa pitää vaikka mitä otuksia, mutta onko siinä mitään järkeä?
sinituulevi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sinituulevi »

Näkyy itse asiassa yllättävän hyvin läpi, vaikkei tietenkään ole niin kirkas kuin lasi. Mulla oli tuollainen 30-litrainen viime keväänä poikasakvaariona, kun varsinaisen poikasakvaarion ikivanha silikonisauma alkoi vuotaa, ja piti kiireesti keksiä jotain. Ihan ok jos pääpointti on kasvatus eikä kaunis elävä taulu olohuoneessa. Suodattimena oli Seran pienin koteloimaton sisäsuodatin, ja sen teho riitti hyvin pienelle poikasmäärälle 30-litraisessa laatikossa. 15-litraisessa laatikossa saisi aikaan melkoisen puhurin, luulen.
Maipsu
Starting Member
Starting Member

sinituulevi kirjoitti:
vallumaarit kirjoitti:Mikä on smart box?
Tuollainen. Niitä on myös 30-litraisia.

Niitä siis löytyy isompanakin samaa lootaa, jes!Tässä oon pohtinu jo jonki aikaa, että pitäs kyllä olla isompi, mutta smart box kuitenkin :D
vallumaarit kirjoitti:Ei varmaan paljon läpi näy. Voihan pienessä muovilaatikossa pitää vaikka mitä otuksia, mutta onko siinä mitään järkeä?
Tosiaankin niinkuin sinituulevi tossa mainitsikin, niin kasvatuskäytössä toi loota on erinomainen, ja kaiken lisäks se soveltuu mitä parhaiten rapusten kasvatukseen, pienen kokonsa vuoksi. Smart box soveltuu ruoan säilytykseenkin, joten mtn kemikaaleja yms ei pitäisi veteen liueta. Ei se toki ole läpinäkyvä kuin lasi, tai mikään esittelyallas, sen takia on noita isompia altaita valmiiks ;) Sitä paitsi kun laittaa vettä boxsiin niin läpi näkee paljon paljon paremmin, kuin ilman vettä. En sitte tiiä mikä siinä on, mutta yllättävän läpinäkyvä tulee.

Suosittelen kyllä tosiaan tätä vaihtoehtoa, jos budjetti tai tilat eivät anna periksi akvan ostoon, silloin täytyy käyttää mielikuvitusta ;) Kunhan se ei vaikuta kaloihin.
100l Aasialaiset lajit
160l seka-akvaario
Sanja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Niin, eipä ne itse ravut siitä välitä, näkyvätkö ulkopuolelle. :) Kyllä tuollainen pienempikin on sukaravuille ihan hyvän kokoinen, kunhan sitten vaihtaa vettä tiheästi. Vaikka pari litraa joka päivä. Jos vedenvaihtoväli on tosi tiheä, ei suodatin varmaan edes ole välttämätön. Joku ilmapulputinkin varmaan kierrättäisi ja hapettaisi vettä tarpeeksi?
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
Maipsu
Starting Member
Starting Member

Sanja kirjoitti:Niin, eipä ne itse ravut siitä välitä, näkyvätkö ulkopuolelle. :) Kyllä tuollainen pienempikin on sukaravuille ihan hyvän kokoinen, kunhan sitten vaihtaa vettä tiheästi. Vaikka pari litraa joka päivä. Jos vedenvaihtoväli on tosi tiheä, ei suodatin varmaan edes ole välttämätön. Joku ilmapulputinkin varmaan kierrättäisi ja hapettaisi vettä tarpeeksi?
Nii kyl se pieni varmaa menis, ja ei varmaa ees niin usein tarvis vettä vaihtaa, mut toi suodatin on ehkä vähä liia tehokas 15l.. että varmaa se 31l on sitte hankittava :) Ja mulla on noita pulputin "kiviä" jonku verra, mutta oon kadottanu sen konee, mikä sitä ilmaa sinne pumppaa.. et kyl se tietty tosi hyvin riittäs, ainaki mun mielestä.
100l Aasialaiset lajit
160l seka-akvaario
Elena_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

Clas Ohlsonilla oli ainaki joulun alla tommosia isoja muovibokseja, ihan vaan vinkvink.
Maipsu
Starting Member
Starting Member

Okei kiitos vinkistä ;)!
100l Aasialaiset lajit
160l seka-akvaario
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Kannattaisi vilkaista täällä tuota Myydään-palstaa, siellä on välillä ihan pikkurahalla vaikka 40-litraisia, joissa on jo suodattimet ja valaisimet.
Maipsu
Starting Member
Starting Member

Joo on sitä seurattukkin, mutta ongelmana on tila ja se, että ainakaan itse en löytänyt Lahdesta/läheltä oikean kokoista akvaa, saati ollenkaan. Tää ei todennäkösesti oo lopullinen allas rapusille, mutta näillä ainakin alotetaa. Jos innostusta löytyy sitte enemmänki, niin mietinnässä on tosiaa 40-50l altaat jatkoa ajatellen.. :) Ja kun on kaloille jo 2 suht hyvän kokosta akvaa, niin en sitte kaloja rapujenkaa laita ollenkaa, että kasvatusmielessä. :)
100l Aasialaiset lajit
160l seka-akvaario
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”