Kohtalokas suodatin piikkisilmille

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Maipsu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Kohtalokas suodatin piikkisilmille

Viesti Kirjoittaja Maipsu »

Meillä tapahtui tässä lähiaikoina taas.
Akvassani on suodatin Dolphin F1200. Vuosia sitten huomasin kun akvaariostani alkoi piikkisilmät kadota yhtäkkiä, eikä akvassa silloin ollut mitään agressiivisia kalota tms mitkä olisivat vahingoittaneet näitä matoja. Aikaa kului ja 3 piikkisilmää oli kadonnut teille tietämättömille, olin sen verran kokemattomampi etten heti tajunnut, että nämä kalat mahtuvat pienemmistäkin raoista. Suodattimen olin varmuuden vuoksi katsonut pariinkin kertaan, kunnes yhtäkkiä se ei enää kierrättänytkään vettä kunnolla, vaikka oli täydet tehot. Rupesin purkamaan vielä kerran suodatinta ja tällä kertaa ihan palasiin. Kauheeta oli löytää 2 silpoutunutta piikkisilmää suodattimen "potkurista" (mikä onkaan). Ne olivat uineet suodattimen ihan toisesta päästä sisään ja onnistuneet jotenkin läpäisemään vaahtomuovien ohi, suoraan potkuriin. Raot sisään ovat ihan minimaaliset, joten ei käynyt pienessä mielessäkään että ne siitä sisään menevät. :( 8O Tästä viisastuneena lisäsimme vaahtomuovia joka tukki pienimmänkin raon.
Tällä viikolla sattui ja tapahtui taas piikkisilmien kanssa. Sama suodatin on edelleen käytössä ja osoittautui jälleen piikkisilmille huonoksi. kuvassa http://www.aqualife.fi/product_info.php?products_id=109 näkyy kyseinen suodatin. Ihan päällimmäisenä on edes-takasinin vedettävä nuppi, millä voi säätää virtausta. Nuppi oli käännetty pienimmälle teholle, joten toiseen päähän jäi minimaalinen rako. Katselin akvaa ja näin että piikkisilmä oli siinä suodattimen päälle mennyt ja vähän nauratti sen puuhat :) Pian se loppuikin, kun koko otus katosi raosta sisään, enkä ollu kyllä uskoo silmiäni! Tällä kertaa kaikki hyvin, suodatin vaan äkkiä pois päältä ja purkamaan taas. Sitä kohtaa ei pystynyt aukaisemaan, joten jätin sen akvaan ja odottelin toiveikkaana että veijari on elossa. Pian se sieltä putkahtikin ulos. Siellä oli ilmeisesti jokin pieni ilmatila, en kyllä ymmärrä miksi? Siihenkin väliin oli täytettä lisättävä.

Kirjoittelin tämän vain varoituksena uusille ja vanhoille piikkisilmien omistajille, että nämä veijarit ovat ovelampia ja vieläkin notkeampia kuin voisi kuvitella! 8-) Mutta aivan mahtavan näköisiä =) Ennen kuin piikkisilmät laitatte akvaan, niin kannattaa ottaa huomioon monia seikkoja. Voin valitettavasti sanoa, että kokemusta löytyy.

- Maipsu
100l Aasialaiset lajit
160l seka-akvaario
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Kohtalokas suodatin piikkisilmille

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Kannattaisi varmaan harkita noin hankalien kalojen kanssa sisäsuodattimen korvaamista mattosuodattimella. Eipä menisi lierot hukkaan.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
Maipsu
Starting Member
Starting Member

teemu7117 kirjoitti:Kannattaisi varmaan harkita noin hankalien kalojen kanssa sisäsuodattimen korvaamista mattosuodattimella. Eipä menisi lierot hukkaan.
Totta totta, mutta muuten niin sopiva tohon akvaan, että eiköhän näillä mennä. :) Ja en rupee laittaa rahaa likoo suodattimee, ku niitä jo ennestää 3kpl (saman tapasia). Ja eiköhän niiden temput oo jo tehty, jää nähtäväksi.
100l Aasialaiset lajit
160l seka-akvaario
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Mattosuodattimenkin kanssa ottaisin lierot huomioon, kun tehdään putkille läpivientiä. Ei tarvita kummoista koloa putken vieressä, kun siitä menee piikkisilmä tai sukarapu läpi.
Maipsu
Starting Member
Starting Member

Riveriana kirjoitti:Mattosuodattimenkin kanssa ottaisin lierot huomioon, kun tehdään putkille läpivientiä. Ei tarvita kummoista koloa putken vieressä, kun siitä menee piikkisilmä tai sukarapu läpi.
Varsinki noi nuoret piikkisilmät, vanhemmat ei ehkä niinkää jaksa enää seikkailla, saati mahdu pullean mahansa takia :)
100l Aasialaiset lajit
160l seka-akvaario
Aprikoosi
Member
Member
Akvaarioseurat: PAK

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

Eihän toi suodatin nyt mitenkään erikoiselta näytä, samanlaiset raot niissä on kai kaikissa? Kyllä mä lähtisin miettimään, miks ihmeessä madot änkee niin suurella innolla suodattimeen? Onko akvassa kaikki kohdallaan?
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Mun piikkisilmät oli kaupasta ostettaessa niin pieniä ja laihoja, että mulla oli puoli vuotta ulkosuodattimen imupäässä vanhasta haavista viritetty tiheämpi verkko suojana. Nyt kaverit ovat kasvaneet ja pulskistuneet sen verran, että olen ottanut verkon pois.
Piikkisilmät elelevät luonnossa pohjalle uponneiden lehtien joukossa ja ne tarvitsevat koloja. Mulla on kannossa pari piikkisilmän mentävää koloa ja viihtyvät siellä mainiosti. Kookospähkinästä tein näille oman majan, kun porasin pähkinänpuolikkaaseen kolme 8mm koloa. Se on yksi näiden suosikkipaikoista ja ne tykkäävät kurkistella koloista ulos.
Onko altaassa tarpeeksi piilopaikkoja?
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Aprikoosi: Ei noilla madoilla liene mitään muuta hätää, kuin että suodattaimessa on vaarallinen kolo. Nuohon ovat nimenomaan uteliaina porautumassa kaikkiin paikkoihin, kun ovat kunnossa.
Callef
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Callef »

Osaatteko sanoa pitäisikö piikkisilmien kanssa nyt sitten olla tarkkana ulkosuodattimen imupään kanssa? Käytössäni Eheim Professional 2224 ja siinä imuputkena asennussarjan pää, jossa aika leveät raot - ks kuva alla. Pitäisikö tuohon imusuulakkeeseen vetää verkkoa tai sukkahousua päälle?
Liitteet
Poistoveden putki altaassa
Poistoveden putki altaassa
11448411065461766_verp.jpg (21.09 KiB) Katsottu 1323 kertaa
180L
Maipsu
Starting Member
Starting Member

Itse laittaisin sukkahousun vaikka tohon ihan varmuuden vuoksi. Ei pääse tapahtumaa vahinkoa :D Ja vaik toi imupää on pohjan tuntumassa/puolvälissä niin kyllä ne sinne pääsee jos vaan on sillä tuulella ;/
100l Aasialaiset lajit
160l seka-akvaario
Callef
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Callef »

Maipsu kirjoitti:Itse laittaisin sukkahousun vaikka tohon ihan varmuuden vuoksi. Ei pääse tapahtumaa vahinkoa :D Ja vaik toi imupää on pohjan tuntumassa/puolvälissä niin kyllä ne sinne pääsee jos vaan on sillä tuulella ;/
Ok - kiitos. Näin teen. Pysyypähän sitten myös sukaravuista isommat poissa suodattimesta.
180L
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Mulla oli joitakin kuukausia sitten kynäkala kuollut mattosuodattimeen ja aiheutti vesikatastrofin. En tiedä itse, miten kala suodattimessa tarkalleen oli, koska en ollut kotona hoitamassa sotkua. Nyt on ulkosuodatin. Toivottavasti ei löydy pieniä monnisia suodattimesta seuraavan kerran, kun sen avaan. Suodattimen imupää on tosin jo täyttynyt aika hyvin jaavansammalella. Muistan myös, että aikoinaan pienessä Micron-merkkisessä suodattimessa oli virtausnopeuden säädin sellainen, että sen rakoon mahtui menemään pieni kala. Ja sieltähän löytyi useamman kerran pienempiä milliksiä :(.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Callef kirjoitti:Osaatteko sanoa pitäisikö piikkisilmien kanssa nyt sitten olla tarkkana ulkosuodattimen imupään kanssa? Käytössäni Eheim Professional 2224 ja siinä imuputkena asennussarjan pää, jossa aika leveät raot - ks kuva alla. Pitäisikö tuohon imusuulakkeeseen vetää verkkoa tai sukkahousua päälle?
Mulla on just tollanen imupää ulkosuodattimessa. Ja siis laitoin haavinpalan tuohon vasta sitten kun ensimmäinen piikkisilmä oli jo mennyt suodattimeen. Kaveri ei joutunut olemaan siellä kuin ehkä puoli päivää ja oli ihan täysissä voimissaan. Ulkosuodatin on Eheimin Professional 2222
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Nyt alkoi pelottaa, että monnisten poikaset ovat uineet suodattimeen 8O. Samanlainen vedenottopää on mullakin suodattimessa. Piikkisilmäni sen sijaan olivat niin isoja makkaroita jo, kun siirsin ne toisesta akvaariosta, että niitä ei kyllä hyvällä tahdollakaan saisi noista raoista läpi. Onneksi näin. On ne mukavia makkaroita nimittäin, joten en soisi niiden joutuvan suodattimeen.
Aprikoosi
Member
Member
Akvaarioseurat: PAK

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

Mauiwee kirjoitti:Piikkisilmät elelevät luonnossa pohjalle uponneiden lehtien joukossa ja ne tarvitsevat koloja. Mulla on kannossa pari piikkisilmän mentävää koloa ja viihtyvät siellä mainiosti. Kookospähkinästä tein näille oman majan, kun porasin pähkinänpuolikkaaseen kolme 8mm koloa. Se on yksi näiden suosikkipaikoista ja ne tykkäävät kurkistella koloista ulos.
Juurikin näin. Kuten sanoin, ihan kaikista suodattimista löytyy pienen piikkarin mentävät kolot, mutta miks just tässä akvaariossa ne änkee sinne, kun monella on piikkisilmät hengissä normaalien suodatintenkin kanssa?
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mustavaris kirjoitti:Nyt alkoi pelottaa, että monnisten poikaset ovat uineet suodattimeen.
Muinoin, kun ekaa kertaa puhdistin ulkosuodatinta, niin sieltä pohjalta löytyi 20-30 kpl pandamonnisen poikasta. Olivat jo ihan myyntikuntoisen kokoisia, mutta laitoin ne silti tarkkailuun omaan pieneen akvaarioon. Silloin muuten oikeesti pelästyin, kun en tajunnut niiden joutuvan suodattimeen. Nostin ensin yhden korin pois ja sitte toisen korin ja hirvee molske ja lätinä rupes kuulumaan. Siihen tippui kori ja avokki apuun... :mrgreen:
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Maipsu
Starting Member
Starting Member

Aprikoosi kirjoitti:
Mauiwee kirjoitti:Piikkisilmät elelevät luonnossa pohjalle uponneiden lehtien joukossa ja ne tarvitsevat koloja. Mulla on kannossa pari piikkisilmän mentävää koloa ja viihtyvät siellä mainiosti. Kookospähkinästä tein näille oman majan, kun porasin pähkinänpuolikkaaseen kolme 8mm koloa. Se on yksi näiden suosikkipaikoista ja ne tykkäävät kurkistella koloista ulos.
Juurikin näin. Kuten sanoin, ihan kaikista suodattimista löytyy pienen piikkarin mentävät kolot, mutta miks just tässä akvaariossa ne änkee sinne, kun monella on piikkisilmät hengissä normaalien suodatintenkin kanssa?
Mitä nuorempi piikkisilmä, sitä elinvoimaisempia ja uteliaampia. Ainakin mun akvassa on kaikki lämmöt yms piikkisilmille sopivat. Luulempa että suodattimeen eksyneet ovat olleet vain niin uteliaita. Ja jos mato olisi kauheen sairas, niin se kyllä tasain kököttäis samassa kolossa eikä tulis edes syömään kolostaan. Mulla on tuolla kanto missä on koloja, siellä ne suurimmaks osaks viettää aikaasa. Sen lisäks yksi "aarre arkku" minkä sisälle joskus luikertelevat.
Ja on mulla piikkisilmissä erojakin, jotku on vaan pohjalla koko elämänsä, toiset taas suorastaa singahtelee pinnalle all the time. Ja mikä on sun mielestäs normaali suodatin? Ehkä tälläiset henkilöt eivät ole huomannut otuksensa katoamista tai ne ovat yksinkertaisesti rauhallisempia tapauksia? :) Tai sitten akvassa on jotain vieläkin kiinnostavamapaa kuin suodatin ;)
100l Aasialaiset lajit
160l seka-akvaario
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mulla ei ole koskaan piikkisilmät ahtautuneet mihinkään suodattimiin viimeisen 11 vuoden aikana *koputtaa puuta*, mutta yksi noitamonni sen sijaan ahtautui tässä taannoin. Pari kertaa tunki itsensä Eheim PickUpiin, josta sen suodatinta putsatessani kiljahduksen saattelemana pelastin. Kunnes tuli se päivä kun ei ollut enää pelastettavissa, oli kiilautunut siihen propelliin tmv. ja kuollut siihen. :| Kaksi muuta noitamonnia ei ikinä ole menneet lähellekään kyseistä suodatinta, tällä yhdellä yksilöllä oli jokin pakkomielle siihen. Ja kyllä, piilopaikkoja riittää.

Mulla nuo ruskeat piikkisilmät ovat selvästi kaikista aktiivisimpia olleet nuoresta saakka, kuviolliset enemmän sellasta "hengaan pohjassa ja möllötän" -porukkaa. Tummat vetävät usein yörallia laseja pitkin.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
AquaX
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja AquaX »

Pullahiiri kirjoitti:Mulla nuo ruskeat piikkisilmät ovat selvästi kaikista aktiivisimpia olleet nuoresta saakka, kuviolliset enemmän sellasta "hengaan pohjassa ja möllötän" -porukkaa. Tummat vetävät usein yörallia laseja pitkin.
Aika jännä juttu... Mulla on noita raidallisia piikkiksiä 3kpl. ja ne tuntuu olevan koko ajan vauhdissa.
Aloitteleva akvaarioharrastaja kolmella akvaariolla:
300 L: Rusokirjoahvenia, kuparitetroja, täplä, helmi ja albiino -monnisia, albiino mutakala, lasiahvenia ja lasimonneja.
60L: Tangajika, jossa seeprakotilokutijoita.
40L: Kutuakvaario
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Hankin näitä viikareita neljä ja melkein heti kotiuttamisen jälkeen yksi tunki suodattimen ja sukkahousun välisestä pienenpienestä reiästä sukkahousun sisään. 8O Paniikissa sitten suodatin pois päältä ja autoin kaverin ulos. Tänään ostin sitten vaahtomuovisuodattimen ja tuonne63 litraseen sen laitan mahd. pian. (vaahtomuovi tällä hetkellä kuparimonnisten poikasilla)
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”