Monimetallit ja hiilidioksidisysteemi 250 litraiseen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
VilleKa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Monimetallit ja hiilidioksidisysteemi 250 litraiseen

Viesti Kirjoittaja VilleKa »

Eli siis pyydän jo aluksi anteeksi että aloitin uuden aiheen vaikka niitä on ennestäänkin miljoona :roll: Mutta siis altaani on 250 litrainen ja sain siihen vasta uudet valaisimet. Eli siis loisteputkien tilalle tuli 2 Livalin 70 wattista monimetallia. Niissä muuten polttimoiden värit eivät oikein silmää miellytä, toinen ainakin on Philipsin Mastercolour 4200K, muistaakseni? Ja ne ovat mielestäni liian kusenkeltaisia joten haluaisin kirkkaammat sävyt, onko 10 000K liikaa? Suosituksia 70 wattisista polttimoista? :D

Ja toinen asia on että sinne pitäisi saada kiljut porisemaan. Olen kahlaillut näitä ketjuja läpi mutta silti on epäselvyyksiä. Levittimeksi tulisi se Tunzen aktiivilevitin ja siihen normi kiljut? Teenkö normi 1½ litran limsapulloon ne kiljut, ( Johon muuten saa antaa helpon reseptin joka kävisi sen 3-4 viikkoa?) Onko tuo Tunzen levitin sellainen että on pelkoa Ph.n romahtamiseen? Se on tällä hetkellä noin 7.5 ja saisi mielellään laskeakkin sinne neutraaliin tai hieman happaman puolelle. Tuosta ei ilmeisesti voi säätää hiilidioksidin määrää muuten kuin esimerkiksi kuristamalla sitä letkua? Kokemuksia siis Tunze levittimestä ja siitä miten sen avulla kannattaisi järjestää 250 litraiseen hiilidioksidit.

Kiitos ja anteeksi! :D
tpraut
Senior Member
Senior Member

Re: Monimetallit ja hiilidioksidisysteemi 250 litraiseen

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Itselläni on 10,000k valaisin akvaariossani ja omaan silmään se näyttää aika hyvältä. Varmaan paras värillämpö on siinä 6500k-10000k.

Kiljupullo on käsittääkseni aika pieni tuonkokoiseen akvaan, mutta jos olet lukenut aquahoito.info sivuja niin sillä ohjeella toimii ainakin. Itse käytän hidasteena ruokasoodaa enkä liivatetta. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php
VilleKa
Junior Member
Junior Member

Joo tuolta sivulta olen jo tuon jutun lukenutkin. Onko tuo yöllinen hiilidioksidimäärän kasvu vaaralliseksi asti ihan huomioitava seikka? Meinaan vain että onko todella vaarana että yön aikana hiilidioksidipitoisuus kasvaa liian suureksi? Miten sitä on mahdollista ehkäistä ilman magneettiventtiiliä? Voisitko antaa oman ohjeesi tuolle ruokasooda-kiljulle? :D
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mä taas käytän sitä liivatetta. Käy mun mielestä tasaisemmin ja pidempään kuin soodalla. Mulla on 2 limsapullon systeemi 200litraisessa, joten tuo 1 limsapullo ainakin kuulostaa melko vähäiseltä määrältä.

Mulla on ferplastin aktiivilevitin ja mä otan sen yöksi pois päältä. Se on ajastettu samaan ajastimeen loisteputkien kanssa, jolloin valojen sammuttua tuo levitinkin sammuu. Sitte kun se täyttyy hiilidioksidista, niin se päästää yhden ison kuplan suoraan pintaan. Ainakaan tuo systeemi ei ole mun akvaariossa romahduttanut pH:ta yön aikana.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
VilleKa
Junior Member
Junior Member

Joo tuo nepiksen systeemi kuulostaa hyvältä! Taidan rakentaa myös kahteen pulloon kiljut ja ne t-liittimellä yhteen ja sen taas tuohon tunzen levittimeen. Sen taas samaan ajastimeen nuiden monimetallien kanssa. Hyvä juttu. Mutta toisaalta onko kenelläkään kokemuksia tuosta Tunze levittimestä, että päästääkö se samalla tavalla yhden ison kuplan pintaan sitten?
VilleKa
Junior Member
Junior Member

Tein nyt alkuun kuitenkin vain yhden pullon. Pullo on tunzen levittimessä kiinni ja ollut nyt muutaman päivän. Ylimmässä kerroksessa eli kuivahiiva-vesi seoksessa on tullut muutama sentti vaahtoa mutta ei mitään kovin kummosta näiden muutaman päivän aikana. Mistä tietää käykö se vai ei? Pitäisikö hiilidioksidikuplat näkyä kun ne tulevat tuohon levittimeen? Aukaisin vasta pullon ja haistoin ja kyllä se ihan selvästi käy, mutta yhtään kuplaa en ole vielä missään kohtaa levitintä nähnyt. Käyminen saattaa olla vain niin hidasta? Onko pullon aukaisemisesta haittaa ja teenkö jo uuden kun kerta tuo ei näytä kovin kummosesti käyvän? :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”