Vai voikohan tuo olla jotain levää joka vaan sattuu kasvamaan pelkästään noiden sammaleiden päällä?
Taiwanin sammaleet ja juuret/"seitti"
Valvoja: Moderaattorit
Taiwanin sammaleet ja juuret/"seitti"
Mulla on tuolla laarissa (joulukuussa laitettu rapuset sinne eli tuore laari) mangrovekalikassa taiwaninsammalta nylonsiimalla kiinnitettynä, nytten kun olin joulun poissa niin nuo sammaleet ovat puskeneet aikamoiset määrät tuollaista "seittiä" jotka ovat käsittääkseni trichomeita (eli sammaleen "juuria"). Sammaleita ei siis edes näy lähes ollenkaan tuon kahden nyrkin kokoisen pallon alta (sammaletta ehkä joku 5x10cm pala). Lopettavatko sammaleet noiden juurien puskemisen jossain vaiheessa (kun ovat kiinnittyneet kunnolla) vai puskeeko ne noita tuollaista vauhtia koko elinaikansa
?
Vai voikohan tuo olla jotain levää joka vaan sattuu kasvamaan pelkästään noiden sammaleiden päällä?
Re: Taiwanin sammaleet ja juuret/"seitti"
Ei niiden kyllä pitäisi tuolla tavalla juuria puskea. Koitappas leikata juuria sen verran pois että kuitenkin pysyvät kiinni ja seuraa tilannetta.
"Only God Can Judge Me" -2pac
-
nepis76
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Sammaleille tulee pienet ruskeat juuret, joilla se kiinnittyy erilaisille pinnoille, kuten kiveen tai kantoon. Ne juuret ovat vain muutaman millin mittaisia.
Voitko ottaa kuvan tosta kasvustosta? Mä veikkaan ennemmin kyllä jotain rihma- tai partalevää, joka tulee yleensä uusiin akvaarioihin. Leväinvaasio yleensä rauhoittuu, kun allas on saavuttanut tasapainon. Tähän tasapainon löytymiseen voi mennä jopa vuosikin.
Voitko ottaa kuvan tosta kasvustosta? Mä veikkaan ennemmin kyllä jotain rihma- tai partalevää, joka tulee yleensä uusiin akvaarioihin. Leväinvaasio yleensä rauhoittuu, kun allas on saavuttanut tasapainon. Tähän tasapainon löytymiseen voi mennä jopa vuosikin.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
Kyllä tota senverran paljon on tullut että varmaan jotain levää se on. Tuntuu olevan kyllä aika tiukasti kiinni (vain ja ainoastaan) noissa sammaleissa, jos esim. vetää niin meinaa sammaleet lähteä mukana. Rihmat tuntuvat myös ihan hiuksilta tms. eivät ole mitenkään limaisia. En kyllä onnistu koko laarissa spottaamaan tuota levää kyllä mistään muualta kuin sieltä missä on tuota sammalta.