Partamonnin poikasista

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

jiji
Starting Member
Starting Member

Re: Partamonnin poikasista

Viesti Kirjoittaja jiji »

Naaras ja uros tuli. Poikasia tuli.
Naaras lähti, uros jäi. Poikasista muutama jäi.
Ajattelin aikuisen uroksen seuraksi pitää yhden tai kaksi urosta. Onko mitään järkeä vai tuleeko tappelua..?
Kuinka pian sukupuolet erottaa ja näkeekö sitä muusta kuin parrasta?
Kauanko uskaltaa pitää noita nykyisiä eli minkä kokoisina aikaisintaan ovat sukukypsiä? Koska on hyvä ottaa tytöt tuosta altaasta pois?
Weera
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Weera »

mulla on tainut partamonni kutea, ainakin päättelin noin 3 mm kokoisista keltaoransseista munista. Tosin selkäuimari naaras on viime aikoina hieman paisunut.

Kuitenkkin jos ne ovat parttiksen kutua, niin eikö niiden pitäisi kutea luoliin tai muihin piiloihin. Nimittäin kutu löytyi erään simpukan vierestä. Tosin eräs urosmonni "asuu" kyseisessä simpukassa. Suojasin kudun vanhalla kookospähkinän kuoren puolikkaalla, koska akvassa asustaa keltabarbeja jotka kuullemma syövät kutua. Teinkö kovin pahasti väärin?
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja They2 »

Weera kirjoitti:Teinkö kovin pahasti väärin?
Jos kutua on paljon ja selviytyvät aikuiskokoon niin aika vaikea niistä on kyllä eroon päästä. :)
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Todennäköisesti ukko on potkinut ne simpukastaan pihalle. Väärin tai oikein, no, mun mielestä on vähän turhaa ehdoin tahdoin teetättää partiksen poikasia, kun niistä on jo valmiiksi ylitarjontaa.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Bastards.JPG
Bastards.JPG (109.94 KiB) Katsottu 1492 kertaa
Mielestäni tuo on todella väärin. Aikanaan minä yritin pyydystää yhtä poikuetta akvaariosta, kun paikallinen liike suostui ne ottamaan vastaan ja yksi poika jäi tietysti johonkin piiloon ja nyt vuotta myöhemmin tuo onneton karkulainen saattoi oman poikueen maailmaan. Olen nyt poistanut tuon isän akvaariosta, mutta noiden sentin mittaisten poikasten noukkiminen ei ole helppoa. Kuka niitä ylipäänsä huolii? Minä annan mielelläni puoli litraa kalanruokaa jokaiselle joka ottaa yhdenkin noista akvaarioonsa. Tuossa kuvassa on yksi viritys, jolla yritin noita saada kiikkiin. Piltti-purkissa on ruokatabletti ja sen oli tarkoitus houkutella poikaset aterialle. Mutta tabletin kävi tietysti noukkimassa pian joku muu kala. Olen yrittänyt myös lapolla ilman tulosta. Ainoastaan tyttäreni on onnistunut noi haavimaan muutamia, mutta edelleen tuolla on kymmenkunta äpärää 300-litraisessa. Toivotonta puuhaa. Eli neuvoisin poistamaan kudun heti kun sitä näkyy, jollet halua välttämättä lopettaa kaloja urakalla.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Jos ovat ensimmäiset poikaset altaassasi, niin niiden seuraaminen on varmasti todella hauskaa ja mielenkiintoista. Mutta tosiasia on, että noita syntyy todella paljon ihan yrittämättäkin. Niille ei siis kovin herkästi koteja löydy.

Tämän takia kudun voisi jättää suojaamattakin, ja sitten yrittää löytää koti niille kymmenelle selviytyjälle sen sijaan että etsii kotia sadalle. Poikasia kun voi syntyä todella paljon.

Kannattaisi siis jättää vain yksi aikuinen altaaseen, tai riittävän isoon kaksi samaa sukupuolta olevaa.
Weera
Starting Member
Starting Member

No, ovathan ne ensimmäinen kutu akvaariossani, eikä kutuakaan ole kovin paljon veikkaan että n. 30-40 palluraa eikä luultavasti kaikki selviä täysikasvuisiksi. Ystäväni sai monnit kutemaan muutama kuu sitten ja sillä sitä oli ainakin puolet enemmän. Täälläpäin ei ole yhtään lemmikkiliikettä joten kaloille on luultavasti kysyntää koska, ei aina jaksaisi uusia kaloja oulusta lähteä haksemaan.
Weera
Starting Member
Starting Member

Nyt kävikin sitte näin... Luin että partamonni urokset vartioivat kutuaa, joten raoitin kuorta niin että ukko pääsee niiden luo. tunnin parin päästä kutu oli hävinnyt, barbit syyllisiä
They2
Advanced Member
Advanced Member

Weera kirjoitti:Nyt kävikin sitte näin... Luin että partamonni urokset vartioivat kutuaa, joten raoitin kuorta niin että ukko pääsee niiden luo. tunnin parin päästä kutu oli hävinnyt, barbit syyllisiä
Jos tosiaan haluat, että partis kutee, niin ei huolta, ne lisääntyvät kuin jänikset, joten kohta varmaan sinne ilmestyy uudet tilalle..
Weera
Starting Member
Starting Member

Niin, mutta ties kuinka monet poikaset akvaariossa on ollut mutta barbit ovat syöneet ne. Pitäisi varmaan hommata poikas akva. [;)]
Ginnisp
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ginnisp »

Mulla on 126l akvaario, ja siel on nyt yks maatiaispartamonni naaras. Mul ois pari kysymystä. (oon kato alottelija) Haluisin noita maatiaispartamonni poikasii. Nii kannattaako mun ostaa joku poikas allas ja miten se siirto juttu tapahtuu?? Voisko joku selittää mulle, koska en tiiä mitää oikeen näistä jutuista :o Monta mun kannattaisi säästää jos niitä tulee ihan hirveesti? Minkä kokosina ne sit siirretään takas siihen pää altaaseen? Ois tosi kiva jos joku es selittäisi mulle. :)
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Naaraasi tarvitsee poikakaverin. Minä voin sellaisen lahjoittaa. Pariskunta lisääntyy noin 50 poikasen kuukausivauhtia, kunhan akvaariossa on joku luolan tapainen. Mitään poikasakvaarioita ei tarvita. Ei tuon kokoinen akvaario kyllä kaipaisi yhtään partamonnia lisää.
hemppuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hemppuli »

Veikkaisin että jossain vaiheessa poikasia ilmaantuu kunhan hankit ensin uroksen naaraan kaveriksi :)

kannattaa laittaa jonkinlainen kutukolo, tykkäävät kutea luolaan tms. Uros jää vartioimaan kutua, ja helpointa on siirtää kudun jälkeen uros kutukoloineen poikasaltaaseen niin poikaset eivät tule syödyksi kun kuoriutuvat.

Se onkin sitten eriasia kannattaako partista kudettaa, poikasista kun on muutenkin ylitarjontaa, ja kerralla tulee kumminkin KYMMENIÄ poikasia joille on sitten vaikeaa löytää uutta kotia. ja tuskin kaikkia poikasia voi itse pitää... Mutta onnea kumminkin poikasten hommaamiseen, toivottavasti tästä nyt oli jotain apua... :)
Ginnisp
Starting Member
Starting Member

Joo, oli apua. Kiitos paljon :) Mutta siirränkö partisukon kudun kanssa poikasaltaaseen? Ja minkä kokoinen poikas allas pitäisi olla? Jos poikasia tulee liikaa voiko niitä vetää vessanpöntöstä?? Vai onks se liian julmaa?
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Unohda koko juttu.
Ginnisp
Starting Member
Starting Member

Miks?
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ei poikasia saa tuottaa tapettavaksi.
hemppuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hemppuli »

Ginnisp kirjoitti:Joo, oli apua. Kiitos paljon :) Mutta siirränkö partisukon kudun kanssa poikasaltaaseen? Ja minkä kokoinen poikas allas pitäisi olla? Jos poikasia tulee liikaa voiko niitä vetää vessanpöntöstä?? Vai onks se liian julmaa?
Pakko ei ole poikasaltaaseen siirtää, riippuen siitä mitä muita kaloja akvaariossasi on. Isoimmille kaloille, esim. lehtkaloille monnin poikaset ovat ruokaa ja tulevat syödyksi. Veikkaisin että pienempien kalojen kanssa poikaset menestyisivät samassa akvaariossa.

Ja kalathan ovat eläviä otuksia niin itse en lähtisi niitä vessanpöntöstä alas vetämään. Kannattaa laittaa mieluummin ilmoitus poikasista vaikkapa tänne A-w:n annetaan palstalle. Omasta kokemuksesta voin kyllä sanoa että partiksen poikasille ei ole helppoa löytää uutta kotia....

Tuolla annetaan-palstalla voisi olla myös niitä poikasia myynnissä tai lahjoitettavana, voisithan ottaa itsellesi vaikka pari ihan pientä poikasta kasvamaan, niin silloin ei tarvisi miettiä tuota kudetusta vaan saisit valmiit poikaset :)
Ginnisp
Starting Member
Starting Member

Mä oon kyl kiinnostunut siitä itse kudetuksesta, mutta en vielä ehkä ala sitä tekemään. Ehkä parin vuoden päästä. Mutta kiitos tosi paljon avustas! :)
Ginnisp
Starting Member
Starting Member

Mul olis vielä yks kysymys. Onko niittää poikasia helppo ruokkii?
They2
Advanced Member
Advanced Member

Ginnisp kirjoitti:Mul olis vielä yks kysymys. Onko niittää poikasia helppo ruokkii?
On. syövät samaa mitä täysikasvuiset partiksetkin.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Eikös eläinsuojelulaki kiellä elävän kalan kippaamisen pönttöön?
They2
Advanced Member
Advanced Member

Riveriana kirjoitti:Eikös eläinsuojelulaki kiellä elävän kalan kippaamisen pönttöön?
Ei? Tai muuten aikas moni täälläkin varmaan on tehnyt rikoksia. :mrgreen:
kaabie76
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kaabie76 »

ihania nämä,voi että rupes tekeen mieli uutta pientä partamonnia....
63l kala-rapula, 55l tuliliskola,
2xnelivarvaskonna,2xakaattikotilo,
1xhamsteri
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”