Kalkkivesi

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
petekup
Junior Member
Junior Member

Kalkkivesi

Viesti Kirjoittaja petekup »

Paljonkohan tota kalkkivettä porukka altaaseen tiputtaa vrk:sa, minulla tippuu 5-10 ltr/yö allas 530 josta vettä about 450 ltr.
Kaveri kerto että hän tiputtaa tonniseen 18 ltr/yö.
Nykyjään balling ja Kimin neuvot muiden mömmöjen kanssa.
Ongelmat veden kanssa ovat HUOMATTAVASTI pienentyneet ja korallit (jopa kivi) kasvavat/viihtyvät hyvin meidän altaassa.
Mitään ei kannata lähtee muutteleen että ei mennä takapakkia asioiden kanssa.
Sen verran vielä että onko kenelläkään hyvää ideaa/myydä joku sydeemi ton pintaveden puhtaana pitämiseen ?
Itselläni ei ole ala-allasta.

Petri
DnooB
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
Sukupuoli: Mies

Re: kalkkivesi

Viesti Kirjoittaja DnooB »

Mitähän tuota kalkkivettä menisi. Sen mitä n. 500litra altaasta vuorokaudessa haihtuu, koska korvausvesi on kalkkivettä. Ph pysyy 8.1-8.3 paikkeilla (paha sanoa tarkkaa ku tippatestin väri on tulkinnanvarainen). Ballingilla menee muuta mömmöt altaaseen siinä sivussa.. Eli kesällä kuumassa menee enempi ku haihtuminen on voimakkaampaa ja talvella vähempi. Fifty-Sixty sole niin tarkkaa ;)
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Täälläkin kaikki korvausvesi on kalkkivettä ja lisänä menee ballingia. Arvot tasaisen tappavasti kohdillaan, mitä nyt pH on jostain syystä välillä 8.1-8.3 hiukan hakenut. Tosin nuo pH:nkin muutokset ovat viikon-kahden aikavälillä tulleita, eivätkä mitään muutaman tunnin heilahduksia.
En ole tarkempaan laskenut mitä tuo imee korvausvettä vuorokaudessa, mutta noin 6-8 litraan se menee. Allas 540 litraa ala-altaalla

Pintaveden putsaukseen voisi olla joku ulkosuodatin pintaimurilla ihan ok. Tai sitten jemmata altaan tekniikka valeseinän taakse jonne vesi ylivuodolla. Tämän pitäisi imaista kalvo.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Pintakalvoasiaan: Ainakin Eheim:llä (kolmas kuva) ja Hagenilla (kuva nyt ei tähän hätään löytyny) on ulkosuodattimeen liitettävät tsydeemit.
tate
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tate »

Mulla kanssa ro-Vesi 45l säiliöön laitan muutaman lusikan kalsiumhydroksiidiä ja sekoitus ja annan yön yli sakan laskeutua ja sitten pumppaus korvausvesisäiliöön. Tunzen pinnantasurin pumppua vielä pari senttiä pohjasta irti, ettei makaa sakassa. Kaikki korvausvesi siis kalkkivettä ja ballingia lisäksi. Näin Vaajalahti mulle on opastanut ja sillä olen mukavasti PH:n saanut pysymään 8:n yläpuolella. Kalkkilevää on mukavasti lähes kaikkialla.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

[OT]Housuissas on Tate kalkkeutunutta ja levättynyttä! :mrgreen: Viikon vanhan altaan kanssa tullaan leveilemään kuinka kalkkilevä kasvaa.[/OT]

Vexi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vexi »

petekup kirjoitti:Sen verran vielä että onko kenelläkään hyvää ideaa/myydä joku sydeemi ton pintaveden puhtaana pitämiseen ?
Minulla hoitaa homman tunze nano cleaner 3165, http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 5167316500 , sisällä pidän aktiivihiiliä.
Näppäränkokoinen tuohon hommaan.
petekup
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja petekup »

Kokeilin joskus tätä: http://www.tunze.com/fileadmin/images/p ... 66.500.jpg mutta en saanut sitä pelittämään niin kuin olisin halunnut.

Petri
Boogie
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Boogie »

Mulla oli käytössä tämmönen ja hyvin toimi. Taisi olla "OFA Standard" malli.

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... ykdF0jTGnR
LGZ
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja LGZ »

Mä oon tähän mennessä (n. 4 kk ollut akvaario pystyssä) käyttänyt Tropic Marinin Biocalciumia. PH on ollut melkeen alusta asti todella alhanen rajoilla 7.7 - 7.9. Oiskin tarkotus alkaa käyttää kalkkivettä että sais ph.n nousuun mieluiten toimimaan tunzen osmolaattorin kanssa. Oon vaan lukenut ristiriitasta tietoa siitä miten homma pitäis tehdä koska jossain mainittiin että korvausveden syöttönopeus olisi liian suuri kalkkiveden lisäykseen ja se pitäis tehä erillisen syöttöpumpun avulla ajastettuna jonka nopeus olisi n. 1 tippa sek. Kertokaa onko tossa teoriassa mitään todellisuuspohjaa ja mikä ois suositeltu tapa hoitaa homma helposti.

Itse mietin vaihtoehtoja:
http://www.sewatec.de/lng/en/deltec-kal ... m-500.html
tai sitten http://www.sewatec.de/lng/en/tunze-calc ... 74000.html tai itse kyhätty vastaava pönttö.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kaikkeen on monta mielipidettä, mutta on se enemmän kuin yleistä syöttää kaikki korvausvesi kalkkivetenä. Niin täälläkin.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
LGZ
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja LGZ »

Jepa. Mites kannattaako pistää rahaa sen verran kiinni että saa ton kalkkiveden pyörimään, mallia deltec mun edellisen viestin linkistä? Jos oikein ymmärsin niin sekoitusmekaniikan myötä vettä ei tarvitse vaihtaa niin usein?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Vaihtaa vettä? Itse lisään kerran viikossa annosmitallisen TM:n kalkkia ja magnesiumia 50l astiaan ja täytän RO:lla reilusti kippaamalla täyteen. Odotellaan päivän tai yön yli (lisäysajankohdasta riippuen) ja kytketään pinnanrasaajaan virrat päälle. Ei sen kummempia virityksiä. Nyt rapiat 2kk tuo ollut putsaamatta eikä mitään ongelmia. Joskus Aqua Medicin kalkkia käytettäessä tuli sakasta ajan kanssa rusehtavaa, ja silloin putsasin korvausvesiastian. TM:llä tuntuu ainakin menevän kauemmin tuohon ruskettumiseen..

EDIT: En osaa sanoa kannattaako laittaa 300€ kiinni tuohon deltekkiin. Näillä tuloilla en näe tuota kovin kannattabaksi ottaen huomioon mitä maksaa 60l smartbox tarjoustalossa. :mrgreen:

LGZ
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja LGZ »

Vedenvaihdolla meinasin siis kalkkivesireaktorin kalkkimassan vaihtoa. Tällä hetkellä käytän siis tota Tropic Marin Biocalcium jauhetta suht randomisti annostellen, mutta en tiedä mitä ph.n kanssa pitäis tehdä :/, ph.n nostoaineet käyttöön?
DnooB
Senior Member
Senior Member

Meinaan kokeilla altaan ajamista ilman kalkkivettä. Ballingin kautta koittaa säädellä arvoja. Katotaan tuleeko muuta kuin sanomista :roll:
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

LGZ kirjoitti:Vedenvaihdolla meinasin siis kalkkivesireaktorin kalkkimassan vaihtoa. Tällä hetkellä käytän siis tota Tropic Marin Biocalcium jauhetta suht randomisti annostellen, mutta en tiedä mitä ph.n kanssa pitäis tehdä :/, ph.n nostoaineet käyttöön?
Nuo kalkkivesireaktorit ovat vähän höpöhöpö-laitteita, koska sitä korvausvesiastian pohjalla olevaa liukenematonta kalsiumhydroksidia ei tarvitse sekoittaa jotta kalkkivesi pysyisi saturoituneena. Kaikkein yksinkertaisinta on kun käytät edellämainittujen ohjeiden mukaan kalkkivettä korvausvetenä. Kippaat siis Aqualungin ohjeiden mukaan reilun mitallisen kalsiumhydroksidia korvausvesiastiaan (jossa on jo vähän vettä) ja kippaat päälle korvausvettä astian täydeltä ja annat veden kirkastua ja liukenemattoman tavaran laskeutua pohjalle. Muutama kukkurallinen teelusikallinen 10 litraan korvausvettä pitäisi riittää. Muista jättää korvausvesipumppu vähän irti astian pohjasta jottei se imaise pohjasakkaa altaaseesi. Useimmissa altaissa pH-ongelmat ratkeavat tuolla kalkkiveden käytöllä.
Mikko V
Junior Member
Junior Member

Re: Kalkkivesi

Viesti Kirjoittaja Mikko V »

Yksi vaihtoehto pH:n nostoon on käyttää ballingissa natriumbikarbonaatin lisäksi natriumkarbonaattia vaikka 50/50 mixinä. Eli sekoitta 41 g Na(HCO3)2 ja 26 g NaCO3 normaalin 72 g sijaan per litra. Seos pitää sisällään saman verran alkaliniteettia, mutta nostaa pH:ta verrattuna pelkkään natriumbikarbonaatin lisäykseen ballingissa.
DnooB
Senior Member
Senior Member

Noniin. on menty se viikko kohta ilman kalkkivettä. Ph oli iltapäivällä tippatestillä vihreä, eli 8.0-8.3 :D Eli empä enää taida kalkkia sinne sekaan sotkea. Olen ajastanut Refuun valot öiden ajaksi, joka varmasti on auttanut omalla osallaan toimintaa tasaamalla ph:n vaihtelut. Seuraillaan tilannetta ja tarkkaillaan ballingin toimintaa :D
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Minulla tuo kalkkivedetön kokeilu päätyi kroonisesti alhaiseen pH:hon (jatkuvasti alle 8). Tosin kalkkiveden käytön uudelleenaloittaminenkaan ei tuntunut auttavan huonosti ilmastoidussa opiskelijakaksiossa pH:n korkeanapitämiseen, joten päädyin nostamaan pH:ta vetämällä vaahdottimen ilmanoton olohuoneen ikkunan ylälaidan tuuletusrakoon. Auttoi ilmeisesti sen verran että pH pysyy nyt 8 yläpuolella ympäri vuorokauden. Yöllä tosin ala-altaassa yhteyttävä chaetomorpha auttaa varmasti myös osaltaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”