Hyvähyvä, suolan sekaan vain, plumps!
Manowar kirjoitti:
343L Basic-kokolasiallas 125x50x55 pääallas
96l Basic kokolasiallas 70x36x38 ala-allas
sera marin protein skimmer ps400
2kpl hydor koralia evolution 4000
valaistus:2xJBL solar ultra marin blue T5 54w
2xJBL solar ultra marin day T5 54w
Tekniikka näyttää toimivalta, ainoastaan valaistus on jokseenkin kevyen puoleista jos ajattelit pitää koralleja? Tuplamäärä ei olisi vielä yliammuntaa... Noiden lisäksi suosittelen harkitsemaan korvausvesiautomatiikkaa, ellet ole valmis lisäämään vettä käsin aamuin illoin joka ikinen päivä?
Manowar kirjoitti:Kiertovesi pumppu on vielä hakusessa, kun en tiedä kuinka tehokas pumppu pitäisi olla?
Mihin käyttöön se tulisi? Vai tarkoitatko nostopumppua?
Manowar kirjoitti:Myös olen katsellut Eheim 2327 ulkosuodatinta, jos sellaisen hankkii niin silloinhan se korvaa ala-altaan vermeineen, eikö?
Ei, valitettavasti se ei korvaa ala-allasta. Ala-altaaseen saa
kaiken tekniikan (pääaltaan streameja lukuunottamatta), lisäksi mahdolliset fosfaatinpoistajat ja aktiivihiilet sekä hoidettua vedenpinnantasauksen. Ulkosuodattimeen saa ne fosfaatinpoistajat ja aktiivihiilet, mutta siihen se sitten jää. Ala-altaaseen voi myös rakentaa refugio-osion jossa voi pitää kiveä ja makroleviä jotka ylläpitävät altaan eliöstön monipuolisuutta.
Manowar kirjoitti:Itseä kyllä hiukan pelottaa tehdä sitä ylivuoto reikää altaaseen, kun reikä tulee aika reunaan niin, eikö siinä ole se vaara että lasi voi herkästi lohjeta?
Voi kyllä, mutta jos huolella poraa niin kyllä se onnistuu. Tai vaihtoehtoisesti tilaa altaan porattuna

Eikä ala-allas ole pakko olla millään tavoin, silloin vain kaikki tekniikka (vaahdottaja, pinnantasauksen anturit, lämppäti jne) on pääaltaassa enemmän tai vähemmän näkyvissä. Lisäksi pinta ei kuoriudu ylivuodon kautta, vaan joutuu seurailemaan pintaa ja siihen erittäin helposti kertyvää bakteerikalvoa ja suuntaamaan streameja niin, että se rikkoo pinnan kunnolla. Mutta itse pidän yksinkertaisesta systeemistä ilman ala-allasta ja hyvin toimii sekin
Manowar kirjoitti:Onko ala-allas sopivan kokoinen? ja ilmeisesti on myös tehtävä väliseinä?
Ala-altaan koko kannattaa mitoittaa halutun tekniikan mukaan ja tehdä siitä vielä pikkasen suurempi (ala-allas täyttyy varmasti roippeesta

). Väliseinääkään ei ole pakko olla, tai sit niitä voi olla vaikka kymmenen, kaikki riippuu siitä, mitä ala-altaastasi toivot
Manowar kirjoitti: nyt olen jo hiukan sekaisin erinlaisista mahdollisuuksista ja sadoista laitteista, mutta ilmeisesti vähemmälläkin tulee toimeen?
Sekavuus on olennainen osa aloittamista, jokainen kun tekee omalla tavallaan eikä ehdotonta totuutta aina ole, niin on pidemmällekin harrastanut välillä sekaisin vaihtoehtojen paljoudesta. Vähemmällä tulee toki hyvin toimeen, mutta aloittelijana kannattaa minusta hankkia "perusetti" jolla harjoittelee ja löytää "sen oman juttunsa". Lisäksi kehotan sinua kuten kaikkia muitakin aloittelijoita ottamaan rohkeasti yhteyttä lähiseudun harrastajiin ja kutsumaan itsesi kupposelle teetä ja suolapuheille. Näkemällä eri systeemejä saa edes jonkunnäköisen hajun siitä, mitä itse haluaa.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.