343L meriakva projekti

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

joorz
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Re: 343L meriakva projekti

Viesti Kirjoittaja joorz »

Kyllä nyt pitää sanoa että matalaankin kaappiin saa ala-altaan jos haluaa...
On mullakin ollut noin 62cm jalustassa ala-allas, vaahdotin ja kaikki härpäkkeet. Eli ei se ole ongelma. Kunhan vain sitten valitsee muun tekniikan sen mukaan mikä sinne mahtuu, ottaa matalan ala-altaan esim. 25-30cm.
Eihän se tosiaan musta ole kuin suunnittelu kysymys.
Toki kaikki tekee tyylillään.
Tällä halusin vain sitä sanoa ettei se matala jalusta ole mitenkään katastrofi vaikka haluaisikin ala-altaallisen systeemin, se vain hieman rajoittaa laitevalintoja.
Manowar
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Manowar »

No niin, nyt olisi allas ja grotech hea080 hankittuna, vaahdottaja sopisi korkeuden puolesta myös ala-altaaseen, tai itse pääaltaaseen piilokoteloinnilla :roll:

Mutta nyt hiukan kaavailen vaihtoehtoa siitä, että jos tekisin altaaseen reiän ylivuotoa varten taka kulmaan(yläreunaan), n.30-40mm reunoista, eli tälläistä putkistoa ajattelin:

Läpivienti 32/40x1 1/4" : http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... jSU7kMDNXa
Jolloin kierteytetty pää jää altaan ulkopuolelle, altaan sisäpuolelle jatkoksi 90´kulma ja ulkopuolelle 90´kulma 40mmx1 1/4" sisäkierteellä ja siitä sitten normisti alaspäin, jolloin allas tulee seinästä n.90mm, eli aika paljon, mutta kun en kuitenkaan halua päätyihin tai pohjaan läpivientiä :?
No vielä punnita tarkkaan vaihtoehtoja ennenkuin rupeen reikää tekemään.

hiljaa hyvää tulee, vai miten se nyt menikään.
joorz
Member
Member

Manowar kirjoitti:Mutta nyt hiukan kaavailen vaihtoehtoa siitä, että jos tekisin altaaseen reiän ylivuotoa varten taka kulmaan(yläreunaan), n.30-40mm reunoista.
Kovin lähelle reunoja meinasit porailla. Itse en noin reunaan lähtisi poraamaan...
Manowar
Starting Member
Starting Member

joorz kirjoitti:
Manowar kirjoitti:Mutta nyt hiukan kaavailen vaihtoehtoa siitä, että jos tekisin altaaseen reiän ylivuotoa varten taka kulmaan(yläreunaan), n.30-40mm reunoista.
Kovin lähelle reunoja meinasit porailla. Itse en noin reunaan lähtisi poraamaan...
En itsekkään aluksi, mutta: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=173585

Eli 4 kertaa lasin paksuus pitäisi olla kulmissa, eli mun allas on 8mm lasista.
joorz
Member
Member

Ja nuohan ei päde tuollaisenaan akvaarion porailuun, noissa ei oteta huomioon paineesta johtuvaa pullistumista jne.
Tokihan nuo on ihan mukavat sitten näyttää jollekkin jos akvaario hajoaa...
Mutta kaikki tyylillään.
tate
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tate »

Manowar kirjoitti:
joorz kirjoitti:
En itsekkään aluksi, mutta: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=173585

Eli 4 kertaa lasin paksuus pitäisi olla kulmissa, eli mun allas on 8mm lasista.
Joo, mut ton on porannut pari kovanluokan ammattimiestä crocksit jalassa :mrgreen:
Manowar
Starting Member
Starting Member

joorz kirjoitti:
no mikä olisi turvallisempi väli? 100mm reunoista?
joorz
Member
Member

Manowar kirjoitti: no mikä olisi turvallisempi väli? 100mm reunoista?
Joskus olen saanu sellaista tietoa akvaarioita rakentavasta firmasta saksanmaalta että minimissään reiän koko reunasta, mutta jos se on alle 80mm niin sitten tuo 80mm lasinreunasta.
Ja tämä oli sama ainakin 10, 12 ja 15mm laseille.
En sitten tiedä mistä tuon tuloksen minulle antoivat, mutta sitä olen käyttänyt menestyksekkäästi (ainakin toistaiseksi).
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cmmd »

4x lasin paksuus kulmista... Sehän on tarkoitettu yleisesti lasien poraamiseen. Esim. lasiovet, lasiset väliseinät yms. Akvaariossa turvakertoimet ovat reilumpia. Tuo 4x on minimi YLEISESTI, akvaarioon samat säännöt eivät siis päde.
Manowar
Starting Member
Starting Member

cmmd kirjoitti:4x lasin paksuus kulmista... Sehän on tarkoitettu yleisesti lasien poraamiseen. Esim. lasiovet, lasiset väliseinät yms. Akvaariossa turvakertoimet ovat reilumpia. Tuo 4x on minimi YLEISESTI, akvaarioon samat säännöt eivät siis päde.
No olisiko se 100mm reunoista riittävä?
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cmmd »

No olisiko se 100mm reunoista riittävä?
En uskalla kommentoida :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”