343L meriakva projekti
Valvoja: Moderaattorit
Re: 343L meriakva projekti
Kyllä nyt pitää sanoa että matalaankin kaappiin saa ala-altaan jos haluaa...
On mullakin ollut noin 62cm jalustassa ala-allas, vaahdotin ja kaikki härpäkkeet. Eli ei se ole ongelma. Kunhan vain sitten valitsee muun tekniikan sen mukaan mikä sinne mahtuu, ottaa matalan ala-altaan esim. 25-30cm.
Eihän se tosiaan musta ole kuin suunnittelu kysymys.
Toki kaikki tekee tyylillään.
Tällä halusin vain sitä sanoa ettei se matala jalusta ole mitenkään katastrofi vaikka haluaisikin ala-altaallisen systeemin, se vain hieman rajoittaa laitevalintoja.
On mullakin ollut noin 62cm jalustassa ala-allas, vaahdotin ja kaikki härpäkkeet. Eli ei se ole ongelma. Kunhan vain sitten valitsee muun tekniikan sen mukaan mikä sinne mahtuu, ottaa matalan ala-altaan esim. 25-30cm.
Eihän se tosiaan musta ole kuin suunnittelu kysymys.
Toki kaikki tekee tyylillään.
Tällä halusin vain sitä sanoa ettei se matala jalusta ole mitenkään katastrofi vaikka haluaisikin ala-altaallisen systeemin, se vain hieman rajoittaa laitevalintoja.
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
No niin, nyt olisi allas ja grotech hea080 hankittuna, vaahdottaja sopisi korkeuden puolesta myös ala-altaaseen, tai itse pääaltaaseen piilokoteloinnilla
Mutta nyt hiukan kaavailen vaihtoehtoa siitä, että jos tekisin altaaseen reiän ylivuotoa varten taka kulmaan(yläreunaan), n.30-40mm reunoista, eli tälläistä putkistoa ajattelin:
Läpivienti 32/40x1 1/4" : http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... jSU7kMDNXa
Jolloin kierteytetty pää jää altaan ulkopuolelle, altaan sisäpuolelle jatkoksi 90´kulma ja ulkopuolelle 90´kulma 40mmx1 1/4" sisäkierteellä ja siitä sitten normisti alaspäin, jolloin allas tulee seinästä n.90mm, eli aika paljon, mutta kun en kuitenkaan halua päätyihin tai pohjaan läpivientiä
No vielä punnita tarkkaan vaihtoehtoja ennenkuin rupeen reikää tekemään.
hiljaa hyvää tulee, vai miten se nyt menikään.

Mutta nyt hiukan kaavailen vaihtoehtoa siitä, että jos tekisin altaaseen reiän ylivuotoa varten taka kulmaan(yläreunaan), n.30-40mm reunoista, eli tälläistä putkistoa ajattelin:
Läpivienti 32/40x1 1/4" : http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... jSU7kMDNXa
Jolloin kierteytetty pää jää altaan ulkopuolelle, altaan sisäpuolelle jatkoksi 90´kulma ja ulkopuolelle 90´kulma 40mmx1 1/4" sisäkierteellä ja siitä sitten normisti alaspäin, jolloin allas tulee seinästä n.90mm, eli aika paljon, mutta kun en kuitenkaan halua päätyihin tai pohjaan läpivientiä

No vielä punnita tarkkaan vaihtoehtoja ennenkuin rupeen reikää tekemään.
hiljaa hyvää tulee, vai miten se nyt menikään.
Kovin lähelle reunoja meinasit porailla. Itse en noin reunaan lähtisi poraamaan...Manowar kirjoitti:Mutta nyt hiukan kaavailen vaihtoehtoa siitä, että jos tekisin altaaseen reiän ylivuotoa varten taka kulmaan(yläreunaan), n.30-40mm reunoista.
-
- Starting Member
En itsekkään aluksi, mutta: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=173585joorz kirjoitti:Kovin lähelle reunoja meinasit porailla. Itse en noin reunaan lähtisi poraamaan...Manowar kirjoitti:Mutta nyt hiukan kaavailen vaihtoehtoa siitä, että jos tekisin altaaseen reiän ylivuotoa varten taka kulmaan(yläreunaan), n.30-40mm reunoista.
Eli 4 kertaa lasin paksuus pitäisi olla kulmissa, eli mun allas on 8mm lasista.
Ja nuohan ei päde tuollaisenaan akvaarion porailuun, noissa ei oteta huomioon paineesta johtuvaa pullistumista jne.
Tokihan nuo on ihan mukavat sitten näyttää jollekkin jos akvaario hajoaa...
Mutta kaikki tyylillään.
Tokihan nuo on ihan mukavat sitten näyttää jollekkin jos akvaario hajoaa...
Mutta kaikki tyylillään.
-
- Senior Member
Joo, mut ton on porannut pari kovanluokan ammattimiestä crocksit jalassaManowar kirjoitti:En itsekkään aluksi, mutta: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=173585joorz kirjoitti:Kovin lähelle reunoja meinasit porailla. Itse en noin reunaan lähtisi poraamaan...Manowar kirjoitti:Mutta nyt hiukan kaavailen vaihtoehtoa siitä, että jos tekisin altaaseen reiän ylivuotoa varten taka kulmaan(yläreunaan), n.30-40mm reunoista.
Eli 4 kertaa lasin paksuus pitäisi olla kulmissa, eli mun allas on 8mm lasista.

-
- Starting Member
no mikä olisi turvallisempi väli? 100mm reunoista?joorz kirjoitti:Kovin lähelle reunoja meinasit porailla. Itse en noin reunaan lähtisi poraamaan...Manowar kirjoitti:Mutta nyt hiukan kaavailen vaihtoehtoa siitä, että jos tekisin altaaseen reiän ylivuotoa varten taka kulmaan(yläreunaan), n.30-40mm reunoista.
Joskus olen saanu sellaista tietoa akvaarioita rakentavasta firmasta saksanmaalta että minimissään reiän koko reunasta, mutta jos se on alle 80mm niin sitten tuo 80mm lasinreunasta.Manowar kirjoitti: no mikä olisi turvallisempi väli? 100mm reunoista?
Ja tämä oli sama ainakin 10, 12 ja 15mm laseille.
En sitten tiedä mistä tuon tuloksen minulle antoivat, mutta sitä olen käyttänyt menestyksekkäästi (ainakin toistaiseksi).
-
- Senior Member
- Viesti:
4x lasin paksuus kulmista... Sehän on tarkoitettu yleisesti lasien poraamiseen. Esim. lasiovet, lasiset väliseinät yms. Akvaariossa turvakertoimet ovat reilumpia. Tuo 4x on minimi YLEISESTI, akvaarioon samat säännöt eivät siis päde.
-
- Starting Member
No olisiko se 100mm reunoista riittävä?cmmd kirjoitti:4x lasin paksuus kulmista... Sehän on tarkoitettu yleisesti lasien poraamiseen. Esim. lasiovet, lasiset väliseinät yms. Akvaariossa turvakertoimet ovat reilumpia. Tuo 4x on minimi YLEISESTI, akvaarioon samat säännöt eivät siis päde.
-
- Senior Member
- Viesti:
En uskalla kommentoidaNo olisiko se 100mm reunoista riittävä?