Timanttikirjoahventen hankinnasta

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Timanttikirjoahventen hankinnasta

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Koitin kovasti hakea täältä vanhoista keskusteluista tätä asiaa, mutten oikein löytänyt yksiselitteistä vastausta. Olen kovasti pähkäillyt, mitä kirjoahvenia haluaisin 175-litraiseen akvaariooni ja nyt päädyin timanttikirjoahveneen. Mutta jos noita aion hankkia, niin pitääkö parinmuodostusta varten ostaa useampi yksilö vai miten olisi paras tehdä? Sukupuolia kai on poikasista muutenkin hankala erottaa?
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
monza88
Starting Member
Starting Member

Re: Timanttikirjoahventen hankinnasta

Viesti Kirjoittaja monza88 »

älä hanki noin pieneen mitään ahventa tai älä pariskuntaa koska ne lisäänty minulla 500l ja 2timanttiahventa mutta molemmat uroksia ja hyvin tulevat toimeen alun katsotaan kuka kukin on episodin jälkeen
Elena_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

Kyllähän tuon kokoiseen jo mahtuu ahvenia. Totta kyllä että varmasti rupeavat kututouhuihin mutta seura-akvaariossa poikasia harvoin selviää isoiksi riesaksi asti ja aina ne muutamat yylimääräiset saa johonkin myytyä tai lahjoitettua. Jos kalat ovat kaupassa niin pieniä että sukupuolia ei millään erota, kannattaa ottaa tosiaan useampi kappale ja sopia vaikka jo kauppaa tehdessä että ylimääräiset saa viedä takaisin. Toki voi koittaa tiirata mahdollsimman uroksen ja naaraan näköiset kalat ja sopia että saa käydä vaihtamassa jos kuitenkin ovat samaa sukupuolta.
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Huolella tässä olen koittanut tuota ahvenlajia valita ja kyllä timanttien pitäisi tuonne tietolähteitteni mukaan mahtua [;)].

Kiitos Elena_, koitan tiirailla kaupassa että jos selkeitä eroja näkyisi ja tosiaan voin vielä sitten sopia erikseen vaikka myyjän kanssa, että jos nyt sattuu kuitenkin tulemaan kaksi saman sukupuolen edustajaa. Epäilen myös, että tuskinpa ihan riesaksi asti poikasia syntyy, ellen sitten oikein ala niitä erikseen viljelemään mutta tuskinpa nyt ainakaan vähään aikaan. Onko muuten jotain käsitystä, että kuinka vanhoiksi timantit voivat elää? En ole tätä tietoa vielä bongannut mistään.

Lisäänpä tähän nyt vielä kysymyksen, että timantinhan pitäisi olla sopuisammasta päästä kirjoahvenia, mutta onko käytännön kokemuksia yhdistämisestä monnisten kanssa? Kun niitä olin myöskin ajatellut ottaa. Jos timantit päättävät kutea, niin varmasti antavat kyytiä muille, mutta onko se lähinnä poisajoa kutupaikan lähettyviltä? Ettei sitten tarvitse katsella jahtaamista ympäri akvaarion. :roll:
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Jatketaanpa tähän vanhaan. Timanttiparini on nyt kasvanut aikuiseksi, mutta voisiko joku nyt auttaa sen verran ja kertoa Ruβkopf-värimuunnoksen (el ikellertävä pohjaväritys, punaiset silmät) sukupuolierot tai vaikka laittaa asiasta kuvia? Kun omalla parillani en huomaa muuta eroa kuin että toinen on jonkin verran toista isompi. Ja tämä isompi on myöskin pomo, joka jahtaa pienempää. Onkohan kyseessä ukko ja akka (perhoskirjoahvenilla ukko kyllä jahtasi akkaa myös aikoinaan samaan malliin)? Kun värityksessä en huomaa mitään eroa, muuta kuin sen että isommalla on jatkuvasti vahva mustaraitainen väritys ja pienemmällä kyljissä on selkeästi vain pari isohkoa täplää... mutta onko kyseessä kenties stressiväritys? Isompi kun tuppaa tosiaan hiukan jahtaamaan. Ja jos sattuisikin parini olemaan eri sukupuolta, niin kannattaisiko toinen kaloista laittaa vaihtoon kun eivät niin hyvin toimeen keskenään tule?

Auttakaa, kiitos! Minä kun en juurikaan huomaa eroja evien koossa, pulleudessa tms. Ja arvatkaa vaan, saanko noista kaloistani kuvia napattua :roll:.

Lisäys: pienempi on kyllä jo ennen jahtaamista eli poikasesta asti pitänyt päävärinään tuon "täplät ilman vahvoja raitoja"-lookin.
Lauris
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Lauris »

Laitoin tänne kuvia http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 5&t=164215 . Koiras on isompi ja evät isommat, erottaa aikuisista yksilöistä. Oletin, että tuo jolla voimakkaat raidat kutuaikana olisi uros. Kirjoissa lukee, että naaraalla selvemmät värit, joten saataa olla naaraskin, mutta tuolla se möllöttää juuristossa poikasineen, niin on vaikea erottaa. Minulla 6 timanttikirjoa 430 l akvaariossa ja siellä on varmuudella ainakin 2 koirasta. Muuten säyseitä, mutta puolustavat kutuaikana kutua raivokkaasti. Mulla olis tarkoitu siirtää nuo reilu 200 l altaaseen, kunhan löydän sopivan.Mieluummin pitkä akvaario, jossa pohjatilaa omille reviireille eli ei se ole aina litroista kiinni. Mulla korkea (70cm) allas ja nuo elelevät tuolla pohjalla.
80l,110 l ja 430 l,
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Ihanaa, kun joku vastasi, kiitos Lauris :D. Jotenkin olettaisin, että se isompi itselläni olisi koiras, se on lähes jatkuvasti mustaraitainen ja pullistelee eviään. Evissä en ole huomannut koossa kauheaa eroa, tietysti tuolla isommalla varmaan voi aavistuksen isommat evät olla, en ole varma. Kummallakin on ihan samanlainen väritys muuten (sinistä pyrstössä, selkäevässä oranssia jne.), mutta tosiaan pienemmällä on lähinnä nuo täplät kyljessä. Aika hoikka se kyllä myös on, että jos on naaras niin ei se kyllä kutuvalmiudessa ole. Onko mahdollisuutta saadakaan, jos ukko vaan jahtaa :roll:? Ja millä pitäisi ruokkia, että saisi kutuvireeseen? Pari kertaa viikossa olen antanut pakasteruokaa paria eri sorttia, muuten kyllä on menty kuivaruokapohjalta, sitäkin kyllä aika montaa eri laatua. Etenkin kun timantit käyvät pohjakalojenkin sapuskalla.

Vai voiko olla niin, että tuosta parista ei paria synnykään, vaikka olisikin eri sukupuolta? Akvaario on siis 175 litraa (noin metrin pitkä) ja olen sen koittanut tunkea täyteen kasvia, kantoa ja kiviäkin on pari.

Muoks: piti kysymäni vielä, että tuo kai on naaras, joka on kolmanneksi viimeisessä kuvassa? Ja oliko sinulla kudun aikaan millainen lämpötila altaassa?
Lauris
Junior Member
Junior Member

Mulla on lämmöt +29. Kyllä tuo kaislikossa piileksivä on koiras eli isukki se vahtii jälikasvuaan. Tummat raidat tosiaan sillä. Huomaa kutuaikana parahiten eron. Koiraiden värit jotenkin voimakkaammat, varsinkin se punainen väri. Mulla aika varmuudella 3 koirasta ja 3 naarasta. Toisia naaraita ei kiinnosta ollenkaan. Epäilen, että mulla tuo sama pari on tehnyt nämä kaksi kutua,mitkä olen huomannut. Kiville ei ole kertaakaan tehnyt kutua vaan tuonne miekkalehdelle ja nyt vallisnerian juuristoon.
80l,110 l ja 430 l,
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Huh, sullapa on lämmintä vettä :D. Luulen, että mun tankissani voisin nostaa lämmön korkeintaan 28:aan. En tiedä kyllä, olisko sillä jotain vaikutusta? Ja huomasin tossa muuten äsken, että sillä isommalla timantillani on vatsaevien reunaan tullut mustaa (en ole ennen huomannut, eli varmaan on vasta hiljattain tullut), eli kyllä se mun uskoakseni on koiras. Ja se tänään sulatti ruokailun aikana kyllä naarasta vähän aikaa vierellään, mutta hetken päästä muuttui niin mustaksi/vahvaraitaiseksi kuin sunkin ja sitten sai taas akka kyytiä :roll:. Onneksi on noita pusikoita ja kantoja. Mutta ehkä pitäisi yrittää luovuttaa tuo naaras jollekin ja koittaa uutta tilalle, jos näyttää että sama meno vaan jatkuu.
Lauris
Junior Member
Junior Member

Täällä video, jossa koiraiden "raidat" näkyvät

Kuva
80l,110 l ja 430 l,
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Kiitos videosta! Näyttää tuo raidoitus olevan aika persoonallinen eri timanttiyksilöillä :), kun sinun kaloillasi näyttää raidat olevan aika erilaisia kuin minun yksilölläni. Tämän kaverin raidat on hyvin yhtenäiset ja yhtämittaiset, ihan menee koko kyljen matkalta ylhäältä alas. Raidoitus on siis kuin kotimaisilla ahvenilla.
Lauris
Junior Member
Junior Member

Koiraat väläyttelevät kutuaikana noita raitoja, muuten ihan saman näköisiä kuin naaraat :)
80l,110 l ja 430 l,
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Eli mulla on ilmeisesti sitten vaan tosi kiukkuinen ukko, kun on koko ajan täysraidoituksessa... :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”