Mitä hyötyä partamonneista on?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

zalminakki
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Mitä hyötyä partamonneista on?

Viesti Kirjoittaja zalminakki »

Itselläni on 240litraisessa uros ja naaras jotka ovat noin 10cm pituisia. En ole vielä keksinyt mitä hyötyä niistä on akvaariossa, koska ne ei ole kovin kauniin näköisiä, pysyvät useimmiten piilossa ja yön aikana tonkivat akvaarion pohjan uuten uskoon ja pienemmät kasvit irti hiekasta. Laittakaahan tulemaan plussat ja miinukset :)
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Re: Mitä hyötyä partamonneista on?

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Partis jynssää lasit ja kannot, ja miekkakasvit :mrgreen: eli mulla 540l useempi (liian monta) parta eikä mitään pohjaa kaivele vaikka on puhallushiekkaa. Onko varmasti partiksia sulla? Jotain kutua väsätessä saattavat kaivaa kolon johki kiven tai kannon alle. Reilusti kasvillisuutta (myös matalaa, esim blyxaa) niin parrat kehtaa liikkua päivisinkin.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Piia85
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Ei minun partis ole ruma! Enemmänkin se on minun lempparikala! Aika sympaattinen ja kokoajan touhuaa, imuttaa laseja ja kiviä. Myös päivisin. Haluaisin toisenkin mutten ole tuon sukupuolesta varma, enkä oikein tiedä milloinka sen huomaa tuleeko sille viiksiä vai ei?

Huonoja puolia kun se kakkaa niin paljon..
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Jos ei 6-7 senttisellä ole partaa (edes pieniä nypyköitä) niin on tyttö. Eikä partis minustakaan ole ruma vaan aika veikeitä veikkoja ovat.
320 l NPT-allas
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Kyllä mun koiras-partamonni ihan yksistään kaivelee mitä kummallisempia kuoppia ja sisustelee yön aikana akvaariota uuteen uskoon. Se on kyllä sellainen jästipää sisustusvimmassaan, että jopa minä annan sille periksi.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

- Mun molemmat partamonnit, sekä tyttö että poika kaivelevat vimmatusti hiekkaa aina jos juurakon alla ei ole sopivan kokoista koloa.
+ Partikset syövät ahkerasti levää.
+ Ja onhan partamonni myös kaunis, tyttö mielestäni kauniimpi kuin poika.

Kauneus on katsojan silmässä ja on monia kaloja mitkä eivät tee mitään konkreettista hyödyllistä ja ovat harvoin näkösällä
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Minusta partisten suurin hyöty on juuri se, että ne ovat hauskan näköisiä ja niiden luontainen käyttäytyminen on niinikään hauskaa katseltavaa, niinkuin muillakin plekoilla. :)

Ei partiskaan voi kaikkia miellyttää tietty :roll:
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
zalminakki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja zalminakki »

Ei se minun mielestäni kyllä mikään kaunis kala oo ku vertaa johonkin taistoon tms :D mutta hellyttäviä otuksia kylläkin silloinkun niitä näkee. ja olen varma että partiksia ovat molemmat, toinen naaras ja toinen uros jolla on valtavat viikset!! kaivelu vähän hellitti kun lisäsin kasveja jalaitoin rikkoutuneen ruukun altaan pohjalle jonka partikset ottivat kodikseen.
-Mandell-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

Mä taidan olla jollain lailla vinksahtanut koska mun mielestä valtava partamonni uros on kaunis :D Ja puhdistavat pohjaa ja pitävät ne paikat joissa kultsit eivät lupsuta niin puhtaina :D
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja They2 »

Partamonnit on hienoja, ennen pidin koiraspartamonnia hienona, juuri tuon parran takia, mutta nyt naaras on vain jotenkin tullut koiraan yli. Viimevuonna kun tajusin sen, että plekot näyttää muumeilta ilmn partaa, niin siksi pidän naaraasta. Koiras ei ole ruma, mutta muumi-ime vaan on niin symppis. :D
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

They2 kirjoitti:Partamonnit on hienoja, ennen pidin koiraspartamonnia hienona, juuri tuon parran takia, mutta nyt naaras on vain jotenkin tullut koiraan yli. Viimevuonna kun tajusin sen, että plekot näyttää muumeilta ilmn partaa, niin siksi pidän naaraasta. Koiras ei ole ruma, mutta muumi-ime vaan on niin symppis. :D
Muistaisin että jollakin täällä oli naaraspartis jonka nimi oli Sukkasuu :D Jäi mieleen jotenkin niin symppis nimenä, kun sekin vähän kuvaa sitä samalla tavalla niinkuin tuo muumihommakin :D
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
hemppuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hemppuli »

+ syövät levää
+ pitävät akvan lasit puhtaana
+ nättejä kaloja, ite oon hurahtanu albiino-malliin :D
+ niiden touhuja on kiva seurata
+ eivät vaadi mitään poppaskonsteja kuteakseen
+ eivät ole kovin tarkkoja vesiarvojen suhteen

- öö... no ne lisääntyvät vähän liiankin helposti :D Muuta miinusta en keksi.
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

hemppuli kirjoitti:+ syövät levää
+ pitävät akvan lasit puhtaana
+ nättejä kaloja, ite oon hurahtanu albiino-malliin :D
+ niiden touhuja on kiva seurata
+ eivät vaadi mitään poppaskonsteja kuteakseen
+ eivät ole kovin tarkkoja vesiarvojen suhteen

- öö... no ne lisääntyvät vähän liiankin helposti :D Muuta miinusta en keksi.
+elävää ruokaa aina välillä kaloille

Tosin tämä taitaa olla seikka, jota ei ääneen saisi sanoa?
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuossa kun kävin tänään viemässä akvakauppaan kääpiörihmapoikasen ja yhden omppukotilon, niin yhdessä kaupan akvaariossa oli myytävänä
oikeen helakan punasia partamonneja. Olivat muuten värittömiä eli niillä ei ollu pilkkuja, teki melkein mieli ostaa yksi. :mrgreen:
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Mulla on täplättömiä partiksia mutta ne on ruskeita, aika vinkeän näköisiä ja nyt on perheenlisäystä toivottu mutta ei ne mitään kutua haluu tehdä, kiukuttelee vaan toisilleen. Ja parroilla kannattaa olla valmiita luolia tai mitä vaan rakennelmia niin ei tarvi kaivaa, tällä hetkellä asuvat meillä laavakivikasoissa ja keraamisessa majakassa. Hauskin oli kyllä poju joka asui koffin tölkissä (akvassa tietty), ei suostunu tulee purkista ulos edes ravistamalla ja muutti uuteen kotiinsa tölkkeineen päivineen.
320 l NPT-allas
They2
Advanced Member
Advanced Member

Tänään jäi partis kiinni itse teosta, oli jynssäämässä miekkakasvia, mutta nou hätä!, olikin enemmän kiinnostunut lehtien päällä kasvavasta levästä, kun itse kasvista. :mrgreen:
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Ei ole pilkuttomia partiksia tai muitakaan väri-ihmeitä, paitsi albinot.

Partisten väri vaihtuu sekunneissa erilaisista syistä. Joissakin akvaario-olosuhteissa ne pysyvät helposti juuri tietynvärisenä. Minulla oli harrastuksen alkuaikana partiksilla usein se kalkkarokäärmekuvio pään päällä, mutta nykyisessä altaassa nämä pysyttelevät lähes jatkuvasti pilkkuvärityksessä. Kuka senkin sitten osaa selittää, että miten ne tuon värityksensä valitsevat.

Tummaleväplekot voivat vaalentua hetkessä, tai sitten mennä ihan pikimustaksi. Luulisin että niillä paras tyytyväisyyttä osoittava väri on sellainen kiiltävä sinimusta.

Topaasipleko saattaa yöllä olla täysin näkymätön, mutta yhtäkkiä saattaa jossakin kannon tai kasvin alla syttyä loistamaan iso kasa keltaisia pisteitä. Kalaa ei siihen mennessä ehditty huomata.

Nämä värijutut on yksi mielenkiintoisimmista asioista kaloissa! Omasta mielestäni merkki hyvinvoinnista on se, että ne eivät vaihda väriä kovin usein ja kovin "laidasta laitaan".
They2
Advanced Member
Advanced Member

Mä olen hiomannut sen että kun partis on kannon päällä kököttämässä, väri on tummempi kun vaalean hiekan päällä ruokaa etsiessä. Voiko värin muutos johtua osin myös siis pohjan väristä?
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

They2 kirjoitti:Mä olen hiomannut sen että kun partis on kannon päällä kököttämässä, väri on tummempi kun vaalean hiekan päällä ruokaa etsiessä. Voiko värin muutos johtua osin myös siis pohjan väristä?
Aika tunnepohjaisiin vastauksiin näissä joutuu yleensä tyytymään, mutta luulisin kyllä että todennäköisesti muuttavat väriänsä erottuakseen huonommin siinä pinnalla, mille olevat siirtyneet.
Jos kokevat olonsa hyvin turvalliseksi, tuo värien vaihtelu mielestäni on vähäistä.

...tai puhuinkohan nyt vähän ristiin... Jätän tuon kommentin tuollaiseksi, mutta tummilla plekoilla mielestäni tumma väri osoittaa tyytyväisyyttä.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Niin minäkin olen asian päätellyt. Sama tarkoitus on kai kun päiväaktiiviset vaalenee yöllä, ettei yön pedot huomaa ja saavat nukkua rauhassa.
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

NesteHukka kirjoitti:Ei ole pilkuttomia partiksia tai muitakaan väri-ihmeitä, paitsi albinot.

.
Meillä on 4 pilkutonta, voin vaikka laittaa kuvan kun joudan.
320 l NPT-allas
hemppuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hemppuli »

Kyllä ne väriä jonkin verran muuttavat. Meillä oli tumma sorapohja akvaariossa, partikset olivat mustia ja pilkut erottui selvästi. Nyt kun ollaan siirrytty melko vaaleaan hiekkapohjaan samat partikset näyttävät ruskeilta ja pilkkuja ei enää erota!
Toskakakku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Toskakakku »

+ kestävä ja sopii kaikkiin akvaarioihin.
+ syö levää, symppis ja "persoonallinen".
- syö kasveja.
Juupajuu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

NesteHukka kirjoitti:Aika tunnepohjaisiin vastauksiin näissä joutuu yleensä tyytymään, mutta luulisin kyllä että todennäköisesti muuttavat väriänsä erottuakseen huonommin siinä pinnalla, mille olevat siirtyneet.
Jos kokevat olonsa hyvin turvalliseksi, tuo värien vaihtelu mielestäni on vähäistä.

...tai puhuinkohan nyt vähän ristiin... Jätän tuon kommentin tuollaiseksi, mutta tummilla plekoilla mielestäni tumma väri osoittaa tyytyväisyyttä.
Väri voisi tosiaankin liittyä siihen miten kala kokee olonsa turvalliseksi. Täällä asuva iältään tuntematon n.14cm partamonni-ukko on erittäin rohkea ja valoisassakin aktiivinen. Suht vaalealla sorapohjalla itsevarmana touhutessaan tämä on väritykseltään kontrastikas. Tulkitsen niin ettei koe tarvitsevansa suojaväriä. Mustanpuhuva pohjaväri, valkeat pilkut. Levätessään juurakon kupeessa pilkut ovat heikommat ja pohjaväri ruskeampi.

Tää ukko on jo pitkän aikaa ollut liian kömpelö kiipeilläkseen kasveissa. Mutta laseja jynssää ahkerasti. Tämäkin harrastaa pohjan kaivamista, mutta toistaiseksi tuhoja aiheuttamatta juurakon alla kasvittomassa paikassa. Lisäksi otus on päättänyt rakentaa tunnelin suodattimen alle. Vyöryvän soran vuoksi tämä työmaa tuskin tulee koskaan valmiiksi...
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Onhan noista hyötyä ollut, joskus jopa vanha-akka putsaa levää, nuorempana oli innokkaampi ja pienimmät raadotkin taitaa pistellä suuhunsa, kun ei niitä löydy vaikka parvista katoaa. Sitten tuo meidän vanha-akka möyhentää hiekkaakin eli "kääntää" maata välillä, pitäisi päästä putkeen vaan kun ei mahdu, on vähän leveyttä tullut. Ukkopartamonnien hyöty on jäänyt epäselväksi, kun ei niitä näykään kuin harvoin, yksi päivä toinen livahti tuolla, toinen isompi ja parrakkaampi asuu tuolla kannonalla, pikkusen näkyy päätä, syksyllä näin sen kokonaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”