Taistelukalojen viljely
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Taistelukalojen viljely
Onko normaalia, että nuo kolme päiväiset poikaset tippuvat pesästä (kuplia hirveän vähän) pää asaspäin ihan pohjaan asti
. Onko ne kuolleita ja mikä mahtaa aiheuttaa? Ukkokaan ei niitä oikein auta takaisin. Toiset ui jo ihan hyvin. Pesässä noin 50 eikä oikein mahdu kaikki pinnalle, kun on sellaisessa kasassa. Mikä nuo kuplat mahtaa hajottaa, kun viimeksi kesti niin hyvin ja oli reilu 10cm? Nyt vaan pieni kaistale kuplia.

2x 250, 60
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TASHAS
- Sukupuoli: Mies
Ei se pesä enää ole kauhean pakollinen, jos siis kolme päivää kuoriutumisesta. Osa kehittyy nopeammin kun toiset. Kuis korkea vedenpinta sulla siellä o?
-
- Junior Member
n20cm. 10cm jätin vajaaksi. Osa tippuu onneks anubiaksen lehdille.
2x 250, 60
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Nyt on mullakin "päivi".
Uskomattoman kauan kesti tuo miehisen käytöksen ilmaantuminen.
Joskus loppukesällä kävin Annilta hakemassa Golden Dragoneita, ja yritin kudettaa molemmilla sisaruksilla.
Toisen tytön vei hengiltä "eristyslaatikosta" hypännyt agressiivinen naaras, ja jatkoin sitten toisella.
Velipoika ihmetteli samaan tapaan kuin muitakin naaraita, mutta "sisko" ei näyttänyt mitään agression tai muun pullistelun merkkejä.
Nyt olen kuitenkin löytänyt tyttölästä muutaman vaalean poikasen, ja "päivi" on alkanut pullistelemaan komiasti.
Siirsin sen omaan akvaarioonsa, ja siellä se on puhallellut pesää, ja koittanut kuteakin yhden naaraan kanssa.
Mätimunia ei ole kuitenkaan nähtävillä, vaikka normaaleja kutukuvioita näinkin.
Ehkä tämä yksilö on transvestiitti, ota ja tiedä
Ihmeellisiä ovat kalain tiet.
Uskomattoman kauan kesti tuo miehisen käytöksen ilmaantuminen.
Joskus loppukesällä kävin Annilta hakemassa Golden Dragoneita, ja yritin kudettaa molemmilla sisaruksilla.
Toisen tytön vei hengiltä "eristyslaatikosta" hypännyt agressiivinen naaras, ja jatkoin sitten toisella.
Velipoika ihmetteli samaan tapaan kuin muitakin naaraita, mutta "sisko" ei näyttänyt mitään agression tai muun pullistelun merkkejä.
Nyt olen kuitenkin löytänyt tyttölästä muutaman vaalean poikasen, ja "päivi" on alkanut pullistelemaan komiasti.
Siirsin sen omaan akvaarioonsa, ja siellä se on puhallellut pesää, ja koittanut kuteakin yhden naaraan kanssa.
Mätimunia ei ole kuitenkaan nähtävillä, vaikka normaaleja kutukuvioita näinkin.
Ehkä tämä yksilö on transvestiitti, ota ja tiedä
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ihmeellisiä ovat kalain tiet.
-
- Advanced Member
Meillä kudetushommat menee ihan päin sitä itteään! Oon yrittänyt noita metallic pastel CT koiraita kudettaa edes kerran elämässään, mutta siitä ei tule yhtään mitään. Toinen koiras on nyt kaksi kertaa ollut kutukopissa naaraan kanssa, mutta koiras hylkää pesän heti kudun loputtua. Toinen koiras oli elämänsä ensimmäisen kerran nyt kutupuuhissa, naaras oli enemmän kuin halukas ja kokenutkin noissa hommissa, koiras teki hienon pesän ja kaikki, mutta satuinpahan näkemään kun naaras lopulta teki soolot ja pukkasi kudut itsekseen pihalle sillä aikaa, kun koiras keräili mätimunat muina miehinä ja heitti ne naaraan avustamana pesään. Eli kutu ei tietenkään hedelmöittynyt eikä koiras edes yrittänyt puristella naarasta. Voikohan tällaisessa olla kyse liian isosta naaraasta?
-
- Advanced Member
Hei hienoo, soot linjoilla taasen
. Kyllä toi yksi selitys voisi olla, selvästi olen huomannut että isojen naaraiden kanssa osalla pojista menee "sormi suuhun" mutta vaihdappa pienempään akkaan niin avot. Joten kokoero kyllä merkitsee, mutta osa ukoista on kyllä ihan toivottomia nahjuksia/tumpeloita. Joskus tuntuu että ne unohtaa hommat jos ei aktiivisesti kudeta. Lisäksi tullut huomattua että parasta ennen päiväys on noiden ukkojen kanssa ennen 1v synttäreitä
Eli jos fiksu olisi niin jannut pitäs laittaa kiertoon ajoissa, vaikka lahjoituksena "koti" käyttöön tai pientä korvausta vastaan. Akkojen osalta taas pitäs saada pidettyä ne niukalla särpimellä niin niitä vois käyttää hyvällä säkää jatkossakin, tosin tää on aika vaikeeta kun pitäs lihottaa sitten jossain erillisessä paikassa. Tai jotain.

-
- Advanced Member
Noh, nyt on tuolla junnulassa parit aika isokokoisetkin poikaset, joten jospa joku niistä kelpaisi noille vanhoillekin ukoille naaraaksi. Parasta ennen päiväyshän noiden kanssa on vissiin mennyt jo, hieman yli vuoden vanhoja ovat oletettavasti kummatkin (kesäkuussakohan ne minulle silloin tuli..)... Olis ollut vaan aika jees ainakin tuosta toisesta saada poikaset, se on aika hätkähdyttävän näköinen ukkeli.
---------------------------------
Laitanpa lohdutukseksi itselleni tämän päiväisiä kuvia tuosta ekasta poikueestani:
Poika 1. Harmittavan suorastaan rumat evät, mutta väritys on jotain älyttömän hienoa minusta. Voisiko joku neuvoa, kannattaako tuota värin takiakaan käyttää "jalostukseen", ja millainen naaras olisi sopivin?

Tyttö 1. Minusta aika kivan näköinen.

Tyttö 2. En ole kyllä ihan varma, onko tyttö. Lasi vääristää muotoja, ei tuo oikeasti ihan noin rumakroppainen ole.
Osaisko joku kertoa näin huonoista kuvista ja värittömästä kalasta, mitä väriä edustaa?

Tyttö 3. Tämä kehittyi ihan sikahitaasti, on vieläkin hirmu pikkuinen tyttö.

---------------------------------
Laitanpa lohdutukseksi itselleni tämän päiväisiä kuvia tuosta ekasta poikueestani:
Poika 1. Harmittavan suorastaan rumat evät, mutta väritys on jotain älyttömän hienoa minusta. Voisiko joku neuvoa, kannattaako tuota värin takiakaan käyttää "jalostukseen", ja millainen naaras olisi sopivin?

Tyttö 1. Minusta aika kivan näköinen.

Tyttö 2. En ole kyllä ihan varma, onko tyttö. Lasi vääristää muotoja, ei tuo oikeasti ihan noin rumakroppainen ole.

Tyttö 3. Tämä kehittyi ihan sikahitaasti, on vieläkin hirmu pikkuinen tyttö.

-
- Advanced Member
Juujuu. Neiti nro 3. Vaan herkku kuurille/ruokavaliolle jotenkin erikseen. Muita juttuja mietit lisää sitten vasta seuraavassa F2 sukupolvessa.
-
- Advanced Member
Meinaatko että tuon ukkelin uskaltais risteyttää vaikka tuon vaalean sisaruksensa kanssa, kunhan kokoa tytylle saadaan lisää? Väri varmaan olisi ainakin joiltain osin takuuvarma, tosin tuolla tyttö 3:lla ei ole tuollaista tummaa "juurta" evissä kuten pojalla. Saattaa toki tulla isompana, kun pojallekin se tumma tuli vasta myöhemmin. Jännä muuten, tuolla pojalla rintaevät ovat tumman siniset, lähes mustat, vaikka se muuten on noin vaalea.nastamuumio kirjoitti:Juujuu. Neiti nro 3. Vaan herkku kuurille/ruokavaliolle jotenkin erikseen. Muita juttuja mietit lisää sitten vasta seuraavassa F2 sukupolvessa.
-
- Advanced Member
Jep, kato joskus pitää mennä sillä mitä annettu
. Tosin mä kudettaisin toisenlaisenkin siskon kanssa ihan mielenkiinnosta joz saat onnistumaan.

-
- Advanced Member
Voihan noita kokeilla, eihän se mitään maksa.
Paikallinen eläinkauppias on sanonut sitä paitsi mulle, että tahtoo erikoisemman värisiä kaloja, joten eiköhän noista eroon pääse jos eivät olekaan sellaisia joita itse viitsisi pitää.
Nyt on erityisselleissä tuo yllä oleva vaalea tyttö sekä toinen rääpäle, jonka kuvia en edes viitsinyt laittaa.. Tai en minä ole sitä edes viitsinyt kuvata, sillä kun ei ole väriä ollenkaan.
EDIT: Osaisiko joku kertoa syyn tuolle, miksi tämän poikueen koirailla evät aukeavat niin huonosti? Esim:
Tuo koiras, ei ihan niin paha kuin tuo vaalea mutta samanlaista "roikkuvaisuutta" havaittavissa..?

Nyt on erityisselleissä tuo yllä oleva vaalea tyttö sekä toinen rääpäle, jonka kuvia en edes viitsinyt laittaa.. Tai en minä ole sitä edes viitsinyt kuvata, sillä kun ei ole väriä ollenkaan.
EDIT: Osaisiko joku kertoa syyn tuolle, miksi tämän poikueen koirailla evät aukeavat niin huonosti? Esim:

-
- Advanced Member
Kyl mun silmään, kuten yhdessä omassakin paistaa tuo VT taustalta. Oma tyyppi siis samaa tuontierää kun sun
omas.

-
- Advanced Member
Selvä. Tuota olen katsellutkin, että ihan kuin paistaisi. Olen vain niin puusilmä vielä, etten luota omiin huomioihin.nastamuumio kirjoitti:Kyl mun silmään, kuten yhdessä omassakin paistaa tuo VT taustalta. Oma tyyppi siis samaa tuontierää kun sunomas.

-
- Junior Member
Huppelis puppelis pojusta tuli oikein malli-isi.
Elikkä tuo Golden Gragon "ollakko vai eikö olla" -Frau Claudia värkkäsi oikein runsaan poikueen Dina kakkosen siniverisen siskon kanssa (kuvia löytyy tämän keskustelun sivulta numero 52, jos jotain kiinnostaa).
Suurin poikue, mitä olen koskaan näissä omissa altaissani nähnyt.
Ongelma on nyt siinä, että on yhtäaikaa useampia poikueita, eikä tuo artemiavilvelyvolyymi oikein pysy perässä.
Blue Black Lace Combtail Gorthaur rykäisi viimein myös pesueen Dina kakkosen kanssa.
Lisäksi on sitten nämä Red Devilien paksumahaiset vaavit, jotka on varmaan syöneet toisiaan.
Paksumahoille en enää elävää ruokaa tarjoile, mutta silti tuntuu, että pitää jotain kuivapölyä mukaan heittää, kun en noita artemioita saa riittävällä volyymillä tuotettua.
Tämmöstä täällä
Elikkä tuo Golden Gragon "ollakko vai eikö olla" -Frau Claudia värkkäsi oikein runsaan poikueen Dina kakkosen siniverisen siskon kanssa (kuvia löytyy tämän keskustelun sivulta numero 52, jos jotain kiinnostaa).
Suurin poikue, mitä olen koskaan näissä omissa altaissani nähnyt.
Ongelma on nyt siinä, että on yhtäaikaa useampia poikueita, eikä tuo artemiavilvelyvolyymi oikein pysy perässä.
Blue Black Lace Combtail Gorthaur rykäisi viimein myös pesueen Dina kakkosen kanssa.
Lisäksi on sitten nämä Red Devilien paksumahaiset vaavit, jotka on varmaan syöneet toisiaan.
Paksumahoille en enää elävää ruokaa tarjoile, mutta silti tuntuu, että pitää jotain kuivapölyä mukaan heittää, kun en noita artemioita saa riittävällä volyymillä tuotettua.
Tämmöstä täällä

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Siinä sitä on sitten vilinää
Oliko isokin poikue?
Kohta täälläkin on toivottavasti tilaa kokeilla kudetusta, tuntuu ettei aika kulu ollenkaan, vaan on pelkkää odottelua.

Kohta täälläkin on toivottavasti tilaa kokeilla kudetusta, tuntuu ettei aika kulu ollenkaan, vaan on pelkkää odottelua.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
Täällä luultavasti kudetuskokeilut jatkuu ensi viikonloppuna puna mustalla dragon koiraalla ja turkoosilla tytöllä jolla on vatsaevissä hieman punaista värivirhettä. Saa nähdä kuinka jänniä poikasia tulee.
Sitten kun saan tuota yhtä tyttöä saa kasvatettua isommaksi niin se menee kutuboxiin choco pojan kanssa, tyttö on siis "luomu" ruskea, pitää kuvailla sitä tässä lähiaikoina jos sille oku ihan oikea värikin olisi olemassa.

-
- Advanced Member
Ei tuu ei niin mitään! Pienempää naarasta kokeiltu noiden isojen ukkojen kanssa, mutta ei ukoilla vain ole intoa. Naaras kyllä on kuturaidoissa, mutta koiraat eivät tee mitään. Mitä tässä vielä kokeilis? Koiraat ei oikein kunnon pesääkään tee, kaksi hassua kuplaa siellä täällä. Naaras vaikuttaa innokkaalta, olen sitä kahdelle koiraalle nyt näyttänyt mutta ei mitään tulosta. Naaras palloilee altaassa ja koiraat vain jumittavat yhdessä kohtaa. Huoh.
Vinkkejä tuon kutuinnon parantamiseen on aika paljon, mutta tässä muutama "hyväksihavaittu".
1)ukko boksiin, josta ei ole näköyhteyttä muihin kaloihin. Vilautellaan peiliä 2-6päivään, annetaan sapuskaa, ja muuten pidetään ylhäisessä yksinäisyydessään.
2) tyttöä syötetään tänä aikana proteiinipioisella sapuskalla mielellään myös eristyksissä.
3)Jos mahdollista ilman kalojen suurempaa stressaamista, voi pariskuntaa vilautella toisilleen pariin otteeseen juuri ennen varsinaista kudetusta. Esim vierekkäisissä kipoissa, ja kippojen välillä jokin näköeste jota poistaa hetkeksi.
4)jos ukko tosiaan vaan möllöttää altaassa eikä ole kiinnostunut seurakseen ulleesta tytöstä, nii syy voi olla ettei tyttö ole valmis, ukolla ei ole kaikki kunnossa, tai sit se on tohveli. Tohvelit innostuu monesti kun kutuboksina on reippaasti normaalia pienempi kutuboksi, ja tytöllä vähän piiloja. Tämä toki vaatii aika tarkkaa seurantaa ettei käy huonosti jos sitä innostusta yhtäkkiä löytyykin.
mitäs vielä.... voithan kokeilla kudettaa ensikertalaisia harjoitusmielessä jo jonkun kertaalleen kuteneen kanssa, se voi helpottaa vauhtiin pääsyä?
1)ukko boksiin, josta ei ole näköyhteyttä muihin kaloihin. Vilautellaan peiliä 2-6päivään, annetaan sapuskaa, ja muuten pidetään ylhäisessä yksinäisyydessään.
2) tyttöä syötetään tänä aikana proteiinipioisella sapuskalla mielellään myös eristyksissä.
3)Jos mahdollista ilman kalojen suurempaa stressaamista, voi pariskuntaa vilautella toisilleen pariin otteeseen juuri ennen varsinaista kudetusta. Esim vierekkäisissä kipoissa, ja kippojen välillä jokin näköeste jota poistaa hetkeksi.
4)jos ukko tosiaan vaan möllöttää altaassa eikä ole kiinnostunut seurakseen ulleesta tytöstä, nii syy voi olla ettei tyttö ole valmis, ukolla ei ole kaikki kunnossa, tai sit se on tohveli. Tohvelit innostuu monesti kun kutuboksina on reippaasti normaalia pienempi kutuboksi, ja tytöllä vähän piiloja. Tämä toki vaatii aika tarkkaa seurantaa ettei käy huonosti jos sitä innostusta yhtäkkiä löytyykin.
mitäs vielä.... voithan kokeilla kudettaa ensikertalaisia harjoitusmielessä jo jonkun kertaalleen kuteneen kanssa, se voi helpottaa vauhtiin pääsyä?
-
- Advanced Member
No siis, mulla ongelmana näiden ukkojen kanssa et ne on ikäloppuja. Haluaisin ainakin tuon yhden kudettaa kuitenkin edes kerran onnistuneesti elämänsä aikana, monta kutua se on kyllä tehnyt mutta yksikään ei ole selviytynyt poikaseksi asti. Proteiinipitoinen sapuska on kunnossa, grindalmatoja olen syöttänyt tyypeille. Naaras on nuori ja kokematon ja pelkää silminnähden välillä koiraita. Eli sekään ei varmaan ole vielä täysin valmis. Koiraat on olleet nyt pari-kolme kuukautta täysin eristyksissä, joten eristyneisyydestä ei voi olla kyse. Voisin tuota peilitemppua kokeilla vielä, jos koiras saisi siitä puhtia kun reviirillä "toinen koiras".
Kiitos vinkeistä.

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
Mulla on aivan samat ongelmat tällä hetkellä..thank kirjoitti:Ei tuu ei niin mitään! Pienempää naarasta kokeiltu noiden isojen ukkojen kanssa, mutta ei ukoilla vain ole intoa. Naaras kyllä on kuturaidoissa, mutta koiraat eivät tee mitään. Mitä tässä vielä kokeilis? Koiraat ei oikein kunnon pesääkään tee, kaksi hassua kuplaa siellä täällä. Naaras vaikuttaa innokkaalta, olen sitä kahdelle koiraalle nyt näyttänyt mutta ei mitään tulosta. Naaras palloilee altaassa ja koiraat vain jumittavat yhdessä kohtaa. Huoh.

-
- Junior Member
No nyt ei poikasia ole enää hirveesti, mutta kaikissa kolmessa kudetusaltaassa on kumminkin jonkunmoinen porukka.Riveriana kirjoitti:Siinä sitä on sitten vilinääOliko isokin poikue?
En ole saanut varmaankaan riittävästi tuotettua tuota artemiaa.
Minkäs merkkiset artemiat on teillä muilla hyviksi havaittu?
-
- Advanced Member
Peukkua JBL purkille ja sika hintasille sera pusseille. Nykyään tulee ostettua tuolta euroopasta Made in USA mallista 425g paketeissa, ei lopu kesken eikä tarvi säästellä. Hintakin on, no sanotaanko miellyttävä. 

-
- Advanced Member
Meinaatko näitä Sera artemia-mixejä? Mulla just koira meinas yhen vetää naamaan.nastamuumio kirjoitti:Peukkua JBL purkille ja sika hintasille sera pusseille. Nykyään tulee ostettua tuolta euroopasta Made in USA mallista 425g paketeissa, ei lopu kesken eikä tarvi säästellä. Hintakin on, no sanotaanko miellyttävä.

Noh, tää päivä on taas katseltu. Just pääsin valittamasta, ettei mitään tapahdu. Äsken huljautin tytön taas pojan luo. Hetkeen ei tapahtunut mitään, mutta nyt näyttää jo jopa lupaavalta! Naaras on pari kertaa käynyt pesän allakin jo. Pääasiassa nyt näyttäisi olevan rallia ympäri astiaa, mutta on sekin jo paljon enemmän kuin kaksi paikoillaan jumittavaa kalaa.
Nyt kun uskaltaisi vielä lähteä pyykkituvalla käymään, ettei missaa jotain kohtalokasta.
-
- Junior Member
Mulla on JBl munia ja niitten omat suolat, mutta ei mun mielestä kuoriudu edes Hobbyjen veroisesti.
Pitänee hommata seuraavan kerran kun on tilausta muille tavaroille jotain surper premiumia.
Kattokaa hyvät immeiset MrBrettin uutta taistopoikaa GG:tä tuolla "mikä taiston väri" -ketjussa, ja ilmaiskaa mielipiteenne!
Ensimmäinen mun kasvattama "devileitten" poikalapsonen.
Pitänee hommata seuraavan kerran kun on tilausta muille tavaroille jotain surper premiumia.
-------------------------------nastamuumio kirjoitti:Peukkua JBL purkille ja sika hintasille sera pusseille. Nykyään tulee ostettua tuolta euroopasta Made in USA mallista 425g paketeissa, ei lopu kesken eikä tarvi säästellä. Hintakin on, no sanotaanko miellyttävä.
Kattokaa hyvät immeiset MrBrettin uutta taistopoikaa GG:tä tuolla "mikä taiston väri" -ketjussa, ja ilmaiskaa mielipiteenne!
Ensimmäinen mun kasvattama "devileitten" poikalapsonen.
-
- Advanced Member
Sitä seosta mä en ole kokeillut, vaan lisäillyt itse suolat muniin. Laitahan viestiä jos tarvit, voin aamulla kurkata mun purkkiin josko sieltä löytys yli omien tarpeiden.Retu kirjoitti:Mulla on JBl munia ja niitten omat suolat, mutta ei mun mielestä kuoriudu edes Hobbyjen veroisesti.
Pitänee hommata seuraavan kerran kun on tilausta muille tavaroille jotain surper premiumia.nastamuumio kirjoitti:Peukkua JBL purkille ja sika hintasille sera pusseille. Nykyään tulee ostettua tuolta euroopasta Made in USA mallista 425g paketeissa, ei lopu kesken eikä tarvi säästellä. Hintakin on, no sanotaanko miellyttävä.