Seilasin tänään melkeen koko illan lontoon rapufoorumeilla. Hitsi kun tietoa on niiiiin paljon, mutta ei tiedä mihin uskoa.
Reilun tunnin seurasin rapulan eloa tänään. Siellä on 1 mustavalkoinen naaras kantavana.
Ei ole yhtään niistä uusista ravuista vielä. Outoa oli se että noiden ostamieni rapujen kanta oli selkeesti lisääntynyt koska joukossa oli n.3kk vanhoja poikasia, mutta yhtään kantavaa tai 3kk nuorempaa rapua ei satsissa ollut.
Minulle kyllä kerrottiin että akva oli jäänyt vähemmälle huomiolle ja perheen poika oli rapuja reippaammalla kädellä ruokkinut, johtuisiko lisääntymättömyys korkeista nitraatti arvoista jotka helposti yliruokkimisen jälkeen pompsahtaa?
Tein tänään sinne myös vedenvaihdon ja laskin lämpötilaa hieman josko ne siitä innostuisivat. Yritin laskea rapuja ja arvio oli n. 40-50kpl. Pitää vielä 1 karsintakierros pitää ennenkuin alkaa toinen sukupolvi ilmaantua. Olen sieltä jo noin 20 rapua siirtänyt isompaan altaaseen.
Mua myös harmittaa kun vaihdoin tuonne vähän isomman suodattimen, kun mun minisuodatin pääsi ämpäriin. Tässä isossa ei ole ilmastusmahdollisuutta. Mä en tiedä mistä se johtuu, mutta vaikka miten tarkasti ruokin asukkeja mulla on melkeenpä aina pieni bakteerikalvo vedenpinnalla, ellei altaassa ole ilmastusta. Pelkään vaan sitä rapujen happitilannetta. Ehkä asennan sinne joku päivä erillisen ilmastimen, kunhan keksin mihin piilotan sen tyhmän letkun.
Isossa altaassa on huikea määrä kantavia kirsikoita. Tetrat jahtaa uivia rapuja, mutta eivät etsi niitä. Ravut ovat kiltisti puskissa, kivillä ja taustan takana. Ekat poikasetkin oli jo kuoriutuneet jos takalasin kuhinasta voi mitään päätellä taskulampun valossa.
Onneksi mulla on vaan noita 100l ylimääräsiä altaita niin en "voi" malawilaa perustaa.
Muuten ne ketä kiinnostaa crystal red shrimp/bee shrimp (tulisuka/mehiläissuka) kasvatus. Tutkisin tänään juttuja ja king kong sukarapu on jalostettu näistä. Myyvät niitä n.200-300 euroa kappale. Eikun kaikki vaan kasvattelemaan =)
Googlella löytyy millainen söpöläinen on kysessä. Löysin aikasemmin hienon sivun, missä listattiin kuvineen kaikki tämän lajin jalostetut muodot kuvineen, mutta enpä sitä enää löydä.

Pitäis aina vaan lisätä kirjainmerkkeihin.
Mua himotti alkaa kasvattaan vaan 4 eri muunnosta.. Mutta mulla on vaan 1 allas tähän hommaan varattu.. ehkä sitten joskus, kun saan ravuille räkin ja oman huoneen..
P.s. Toivottavasti kukaana ei nukahtanu kesken romaanin ja jos nukahdit no worries! et missannu mitään ihmeellistä.