Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

catze kirjoitti:Onko sulla Mauiwee säästynyt kukaan hengissä altaassa, siis keräämättä ?
Itsellä kanssa tulee kutua määrätyin väliajoin enkä ole kerännyt niitä pois.. enpä tiiä miten edes saisin ne ehjinä irti laseista, tuntuvat roiskivan sinne tänne ja eniten osuu laseihin. Eniten pelkään että suodatin on uhkana kun alkaisivat uimaan. Tuossa pikkualtaassa ei ole muita kuin kääpiöitä ja kierteisiä, entä osaako kukaan kertoa syökö ravut kutua.. jotain pikkurapujakin tekis mieli..
Mulla on noiden kanssa hehkutetroja, hehkurasboroita, tulisukarapuja ja yksi pikkunen partis. Ainoastaan hehkutetrat ovat todistetusti syöneet vastakuoriutuneita poikasia, mutta laseissa olevat kutupallerot eivät ole joutuneet kenenkään suihin. Ainakin kaksi poikasta on selvinnyt munasta 1,5 sentin mittaiseksi ihan omillaan. Päästin pari viikkoa sitten poikaset häkistä altaaseen heti kun niillä näkyi vaakaraita, eli poikasväritys oli kadonnut. Kyllä niitä siellä näyttää edelleen vilisevän.
Mulla on ylimääräisiä tulisukasia jos kiinnostaa.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Sori, että mä vaan mouruan omiani. En voi mouruta kellekään muulekaan, kun ei ne ymmärrä...

Tänään sitten löytyi akvasta, odotetusti, nitriittiä. Osasin sitä odotellakin, kun pääsuodatin sanoi poks ja varasuodatin on vain osin kypsynyt ja liian pieni hoitamaan yksin ton kokoista paljua. Ei paniikkia, tästä on selvitty ennenkin ja kalat näyttävät voivan tosi hyvin. Ei kun vettä vaihtamaan ja tippoja kuluu... Olin vaan niin toiveikas, että nyt saisi rauhoitettua akvan, kun poikaset lähti mualimalle ja paljun starttaus sujui muutenkin hyvin, vaikka odotin ihan katastrofia. Tässä varmaan kuluu x kymmentä päivää, ennen kuin bakukanta on taas kunnossa, nitriiti nollassa ja voi huokaista. Harrastuksen alussa pelkäsi nitriittiä ihan kuollakseen (kalaset kuolee jo sen ääneen lausumisesta), nyt tietää, että homma on hanskassa silti ja kuinka toimia, kalat kyllä pärjää.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Milsku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Tätä on muillakin ettei voi mouruta muualle kun tänne =P

Kertokaas viisaammat, jos vedessä jonka ph on 5, on mitattavissa huikeat määrät ammoniakkia, onko odotettavissa nitriitti pikki? Mun maalaisjärjellä ajateltuna on? Mun kudetus ämpärissä on tällänen tilanne. Onneksi siellä ei vielä ole mitään elävää, niin ei tarvii panikoida. Taisi se turve kuormittaa vettä niin paljon että meni bakteerit sekasin.. :|
Nano Riutta <3
nianau
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nianau »

Milsku: kyllähän typen kierto niin menee että ammonium/ammoniakki muuntuu nitriitiksi ja siitä nitraatiksi. Jos sulla on ph 5 niin silloin ei ammoniakkia pitäis muodostua vaan ammoniumia, näin olen ymmärtänyt.
Milsku
Senior Member
Senior Member

Juuh, näin olen itsekin ymmärtänyt.. Eli nyt odotellaan vaan sitten nitriittipiikkiä kudetus ämpäriin.. :cry:
Nano Riutta <3
Milsku
Senior Member
Senior Member

Taas kerran löysin itseni täällä malawi-osiosta.. Millä ihmeellä tästä vimmasta pääsee eroon.. :cry:
Ei oikeen ole tilaa kolmannelle altaalle, ja tiedän et ukko vetää kilarit jos manitsenkin asiasta... Onhan ne hienon värikkäitä ne kalat jne... Oiskos jotain huonoja puolia malawilasta joka sais mun mielen rauhottumaan? Ainakin sen veden kanssa säätö, tarvitsevat ymmärtääkseni kovaa vettä ja meillä on toooosi pehmeää... Haukkukaas nyt niitä tänne vähän, en uskalla itse mennä enempää lukemaan nousee vaan into [:I]
Nano Riutta <3
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Milsku kirjoitti:Taas kerran löysin itseni täällä malawi-osiosta.. Millä ihmeellä tästä vimmasta pääsee eroon.. :cry:
Ei oikeen ole tilaa kolmannelle altaalle, ja tiedän et ukko vetää kilarit jos manitsenkin asiasta... Onhan ne hienon värikkäitä ne kalat jne... Oiskos jotain huonoja puolia malawilasta joka sais mun mielen rauhottumaan? Ainakin sen veden kanssa säätö, tarvitsevat ymmärtääkseni kovaa vettä ja meillä on toooosi pehmeää... Haukkukaas nyt niitä tänne vähän, en uskalla itse mennä enempää lukemaan nousee vaan into [:I]
Malawit eivät tarvitse kovaa vettä (mistälie sellainen käsitys useimmilla ihmisillä), vaan malawijärven vesi on melko pehmeää kokonaiskovuus 3-6 dH, karbonaattikovuus 5-8 dH mutta emäksistä pH 7,7-8,8. Säätöä ei tarvitse sen enempää kuin ruokasoodaa jolla KH ja pH nousevat. Huonoja puolia tuntuu olevan ainakin omassa malawi-altaassa nyt joku ihme rähinäkausi, koko ajan jotakuta jahdataan niin että vesi loiskuu ja lasit paukkuu. Ylimääräisiä koiraita ei meinaa saada mihinkään myytyä ja naaraista on aina pulaa :| .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Jotain huonoa malaweista? Älä nyt naurata! Meillä on mennyt viime aikoina tekniikan kanssa päin prinkkalaa oikein urakalla ja akvaa myllätään aina vaan, mutta mitäs nuo? Haha, ei muuta mieti kun ruokaa ja naisia! Nuo syö kädestä ja mitä ikinä teetkin akvan sisällä, koskaan sun ei tartte puuhastella yksin. Jos ei muuta, niin karvanpoiston saat samalla. Mielenkiintoisia, uteliaita, rohkeita ja kauniitakin vielä. Joskus röyhkeitäkin. Ainoa miinus, jos jotain haetaan, on tuo ainainen kerjääminen, mutta sen voi ratkaista halutessaan ruokinta-automaatilla tai kun istuu akvan luona riittävän kauan liikkumatta, ne palaavat omiin touhuihinsa. Joo, no on kait sekin, ettet voi kalakauppaan sattuessasi ostaa niitä hetken mielijohteesta vaan jokainen laji on mietittävä tarkkaan. Jokainen kala akvassa tuntee toisensa ja ne ovat tarkkoja hierarkiasta, myös lajien välillä mutta erityisesti lajien sisällä. Voihan tuo olla hyväkin juttu, mutta aika tarkkaan saa miettiä lajeja ja usein jokin akvan asukki sulkee pois monta (tai jonkun) muuta lajia. Mutta kyllä niitä saa kasaan äkkiä 5-6 lajiakin, jotka tulee juttuun keskenään, kun vaan suunnittelee homman ajatuksella ja tilaa (piiloja) piisaa.

Että ei musta taida olla sua nyt auttamaan, oon toooooosi pahoillani.....

Tänään sitten perjantaina mattoon asennettu ihka uusi kiertovesipumppu meni mykäksi veden vaihdon yhteydessä. Olikin mukava yllätys. Kokeiltiin kaikkea muuta kuin avaamista (ei uskallettu, kun oli piukan oloinen) ja laitoin sitten postia myyjälle (nettikauppa) ja sain samantien ohjeet, mitä vielä kokeilla ja voilà, sehän hyrähti käyntiin! Kyllä oli taas kerran hyvää palvelua, myyjä vastasi vielä näin illalla tekniseen tukeen. Tiedä mikä siellä sitten loppujen lopuksi kinnasi, purkaminen ja huuhtelu auttoi. Sain sen uudestaan toppaamaan, kun kippasin suodattimen taaksen hiekkaa täytteeksi ja siinä sitten mattoonkin pääsi hiekkaa vaikka kuinka varoin ja se oli taas siinä. Auki, huuhtelu ja taas mennään. Herkkä kapistus roskille, ainakin hiekalle, näköjään! Nitriittiä on vedessä hiukan koko ajan, vaihdan vettä päivittäin. Määrä pysyy maltillisina ja nitraattiakin löytyy, joten on siellä jotain elämää.
Nyt meillä on muuten toinenkin hautova Oranssimalawi. Kalat porskuttaa hyvin ja pidän peukkuja, että selvittäisiin tästä pian. Mattosuodattimesta irtoili hiukan mömmöä kun avasin sen, joten kait se jotenkin toimii. Nyt en jaksa enää yhtä ainutta trabelia tekniikan taholta. Kaloilla on lupa oikutella seuraavaksi. Tai mieluummin ei.

Pojalle on lupailtu kaksisataalitraista kun en nyt sitten suostukaan luovuttamaan malawiallasta hälle. Pienempi saapi riittää nyt. Jostain syystä en jaksa edes ajatella tappelua tekniikan kanssa malawialtaassa. Viikonloppuna käydään katsastamassa yksi kandidaatti.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Milsku
Senior Member
Senior Member

Seilasin tänään melkeen koko illan lontoon rapufoorumeilla. Hitsi kun tietoa on niiiiin paljon, mutta ei tiedä mihin uskoa.
Reilun tunnin seurasin rapulan eloa tänään. Siellä on 1 mustavalkoinen naaras kantavana.
Ei ole yhtään niistä uusista ravuista vielä. Outoa oli se että noiden ostamieni rapujen kanta oli selkeesti lisääntynyt koska joukossa oli n.3kk vanhoja poikasia, mutta yhtään kantavaa tai 3kk nuorempaa rapua ei satsissa ollut.
Minulle kyllä kerrottiin että akva oli jäänyt vähemmälle huomiolle ja perheen poika oli rapuja reippaammalla kädellä ruokkinut, johtuisiko lisääntymättömyys korkeista nitraatti arvoista jotka helposti yliruokkimisen jälkeen pompsahtaa?

Tein tänään sinne myös vedenvaihdon ja laskin lämpötilaa hieman josko ne siitä innostuisivat. Yritin laskea rapuja ja arvio oli n. 40-50kpl. Pitää vielä 1 karsintakierros pitää ennenkuin alkaa toinen sukupolvi ilmaantua. Olen sieltä jo noin 20 rapua siirtänyt isompaan altaaseen.
Mua myös harmittaa kun vaihdoin tuonne vähän isomman suodattimen, kun mun minisuodatin pääsi ämpäriin. Tässä isossa ei ole ilmastusmahdollisuutta. Mä en tiedä mistä se johtuu, mutta vaikka miten tarkasti ruokin asukkeja mulla on melkeenpä aina pieni bakteerikalvo vedenpinnalla, ellei altaassa ole ilmastusta. Pelkään vaan sitä rapujen happitilannetta. Ehkä asennan sinne joku päivä erillisen ilmastimen, kunhan keksin mihin piilotan sen tyhmän letkun.

Isossa altaassa on huikea määrä kantavia kirsikoita. Tetrat jahtaa uivia rapuja, mutta eivät etsi niitä. Ravut ovat kiltisti puskissa, kivillä ja taustan takana. Ekat poikasetkin oli jo kuoriutuneet jos takalasin kuhinasta voi mitään päätellä taskulampun valossa.

Onneksi mulla on vaan noita 100l ylimääräsiä altaita niin en "voi" malawilaa perustaa.

Muuten ne ketä kiinnostaa crystal red shrimp/bee shrimp (tulisuka/mehiläissuka) kasvatus. Tutkisin tänään juttuja ja king kong sukarapu on jalostettu näistä. Myyvät niitä n.200-300 euroa kappale. Eikun kaikki vaan kasvattelemaan =)
Googlella löytyy millainen söpöläinen on kysessä. Löysin aikasemmin hienon sivun, missä listattiin kuvineen kaikki tämän lajin jalostetut muodot kuvineen, mutta enpä sitä enää löydä. :cry: Pitäis aina vaan lisätä kirjainmerkkeihin.
Mua himotti alkaa kasvattaan vaan 4 eri muunnosta.. Mutta mulla on vaan 1 allas tähän hommaan varattu.. ehkä sitten joskus, kun saan ravuille räkin ja oman huoneen.. :mrgreen:

P.s. Toivottavasti kukaana ei nukahtanu kesken romaanin ja jos nukahdit no worries! et missannu mitään ihmeellistä.
Nano Riutta <3
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

En nukahtanu, mut tajusin etten oo koskaan kysyny, että kuinka monta allasta sulla nyt loppupeleissä on :D
suski-87
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja suski-87 »

Se siitä päätöksestä pitää vain yksi allas ja arpomisesta jospa sittenkin kaksi... Eli Aleesalta muutti sitten meille 104-litrainen kahdeksankulmainen allas kakkosaltaaksi :) Nyt pitäisi enää keksiä tuolle paikka. Pääsee ulkolaitasuodatinkin sitten kaapinpohjalta taas käyttöön, jotenkin kun tuo on itselle enemmän mieleen mitä sisäsuodattimet. Ison altaan päätytuet ovat vain estäneet käyttämästä tuota siinä kakkossuodattimena.

Onko kukaan muuten bongannut Turusta mistään mustaa hienojakoista akvaariohiekkaa? Akvaariopisteessä näytti olevan kahta erilaista mustaa, mutta pienempijakoisenkin raekoko oli 1-2mm:n luokkaa. Kalastoa en tosin ole vielä lyönyt lukkoon, eli periaatteessa voisi kyllä tuotakin hommata, ja keksiä kääpiömonnisten tilalle jotain muuta.

Melko rauhallisesti tämän projektin kanssa muutenkin tarkoitus edetä, edes kasvivalintoja ei ole tullut vielä paljoa mietittyä, tai sopivia kantoja hankittua...
Tankero
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tankero »

suski-87 kirjoitti:Se siitä päätöksestä pitää vain yksi allas ja arpomisesta jospa sittenkin kaksi... Eli Aleesalta muutti sitten meille 104-litrainen kahdeksankulmainen allas kakkosaltaaksi :) Nyt pitäisi enää keksiä tuolle paikka. Pääsee ulkolaitasuodatinkin sitten kaapinpohjalta taas käyttöön, jotenkin kun tuo on itselle enemmän mieleen mitä sisäsuodattimet. Ison altaan päätytuet ovat vain estäneet käyttämästä tuota siinä kakkossuodattimena.

Onko kukaan muuten bongannut Turusta mistään mustaa hienojakoista akvaariohiekkaa? Akvaariopisteessä näytti olevan kahta erilaista mustaa, mutta pienempijakoisenkin raekoko oli 1-2mm:n luokkaa. Kalastoa en tosin ole vielä lyönyt lukkoon, eli periaatteessa voisi kyllä tuotakin hommata, ja keksiä kääpiömonnisten tilalle jotain muuta.

Melko rauhallisesti tämän projektin kanssa muutenkin tarkoitus edetä, edes kasvivalintoja ei ole tullut vielä paljoa mietittyä, tai sopivia kantoja hankittua...
Näin just hienoa mustaa hiekkaa...muistaakseni Kaarinan eläinkaupassa, juu siel sen oli pakko olla, ku en oo nyt muual käyny. :D
They2
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja They2 »

Mulla on niin outo partis että ei mitään rajaa. 8O
suski-87
Junior Member
Junior Member

Tankero: Kiitos :) Kai sitä on sitten tehtävä joku päivä reissu Kaarinaan. Normiväristä hiekkaa löytyisi kyllä jo valmiina, mikä on toisena vaihtoehtona, mutta jotenkin sitä haluaisi noista altaista kuitenkin selvästi toisistaan erottuvat niin ettei sitten kummassakin purkissa ole kaikkia samoja ratkaisuja. Jotenkin siinä menisi sitten vähän idea pitää useampaa allasta.
Aleesa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aleesa »

suski-87: Kivaa seurata altaan uutta elämää teillä! Siitä tulee varmasti hieno mustalla hiekalla :D

Mulla on molemmissa altaissa tuota Bilteman hiekkaa, mutta pienessä on etureunassa hiekan päällä sellaista pientä, pyöreää/soikeaa soraa (jokisoraa?). Näyttää kivala, ja tuo pieneen altaaseen lisää syvyyttä ja "koristeellisuutta" (tää on se lastenhuoneessa oleva allas).

Jouduin eilen lopettamaan elämäni ensimmäisen kerran kalan. Vanhimmat, jo nyt mulla kolmannessa kodissa olevat neontetrat ovat yli viisivuotiaita (tarkkaa ikää ei tiedetä), ja ne ovat näyttäneet jo pidemmän aikaa vähän "kulahtaneilta". Eilen toinen sitten ui pystyasennossa, seurailin sitä päivän, mutta kun illalla oli pinnalla kyljellään, eikä tuntunut enää jaksavan uida, niin tuli keittiöveitselle käyttöä... Luin sen pitkän keskustelun lopetusmenetelmistä, mutta se oli aika vanha. Onko se neilikkaöljy edelleen ihan hyvä tapa, vai onko todettu huonoksi?
Milsku
Senior Member
Senior Member

Miks ikinä ei voi tehdä mitään tuon kuuluisan "tunteen" takia. Eilen jo mainitsinkin huoleni sukarapujen happitilanteesta. Tänään 3,5 kuollutta rapua. Siitä se 0,5 koska yksi elää vielä, ei tosin hyvälle näytä. Makailee pohjalla ja välillä pyrähtelee kuin olisi kännissä.
Arvot: seran tipoilla
Ph 6,5
Gh 9!!
Kh 2-3
Nitriitti 0
Niraatti 5
Ammonium 0

Ihmettelen kovasti tuota Gh:ta koska viimeksi kun mittasin n.2vko oli 2.
Mutta netistä luettuna rapujen pitäisi pärjätä myös tuossa Gh:ssa, en usko että vika on tässä, ellei vesijohtoveden gh ole äkillisesti muuttunut tuosta kahdesta yhdeksään.
Nakkasin altaaseen nyt sen ilmastimen ja lisään turveuutetta. (taas)
Harmittaa ja ärsyttää, pitäiskö oikeasti alkaa aina mittaamaan arvot vesijohto vedestä ennen vedenvaihtoja..
Nano Riutta <3
suski-87
Junior Member
Junior Member

Milsku kirjoitti:Harmittaa ja ärsyttää, pitäiskö oikeasti alkaa aina mittaamaan arvot vesijohto vedestä ennen vedenvaihtoja..
Itsekin joskus miettinyt samaa silloin kun hunikset kuolivat yksi kerrallaan vedenvaihtojen jälkeen. Sitten sitä kuitenkin päätyi vain pienentämään kerralla vaihdettavaa vesimäärää, vaikka ei se kai olisi kauhea vaiva esimerkiksi liuskatestillä pikaisesti katsoa ettei hanavedessä mitään kovin isoa häikkää ole. Kaikkien tippatestien läpikäynti altaasta ja hanavedestä voisi käydä turhan työlääksi.
Angel86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Angel86 »

Näitä juttuja kuunnellessa, en taida ikinä hankkia rapuja :D
suski-87
Junior Member
Junior Member

Angel86 kirjoitti:Näitä juttuja kuunnellessa, en taida ikinä hankkia rapuja :D
Itsekin pyrin pitämään tuon pienemmän altaan sukarapuvapaana alueena.
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Miten ne kuolemat tapahtuu Milsku? Tuleeko niistä ensin apaattisia ja sitten muuttuvat melkeen valkoisiksi kun kuolevat.

Mulla kuoli ravut tuolla tavalla (1 viikossa) ja lueskelin tuolta Sukarapurupatuksesta, että kyseessä saattaa olla joku rapujen bakteeritauti. En lääkinnyt allasta millään, mutta otin aina kuolleet ravut pois niin pian kuin mahdollista ettei muut ehdi niitä popsia. Sitten noudatin AnnaS:n neuvoja ja nyt ei moneen kuukauteen oo ku yks rapu heittäny henkensä. Pitäis olla ihan toimivat neuvot muidenkin kuin tulisukien hoitoon.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Mitä kaloja, Suski, olet ajatellut uuteen altaaseen? Vai vielä niitäkään?

Milskulla tylsä tilanne. Turhauttavaa tuollainen! Mistähän noin korkea GH voi johtua? Ei kait teillä hanasta tuollaista tule?? Miten se voi vaihdella noin paljon?

Meilläkin kävi joku outo kato rapujen kesken tuossa jokin aika sitten vaikka kaikki arvot oli mukamas ok. Nyt on jäljellä muutamia ja onneksi yksi kantava naaras. Kääpiöpalloset on onneksi jättäneet isot ravut rauhaan, mutta saas nähdä kun tulee pikkurapuja.... Kotilot, jotka oli ihan pieniä, ainakin katosi.

Täällä pelataan edelleen aikaa vastaan. Nitriittiä on malawilassa koko ajan, mutta eilen jätin veden vaihtamatta ja tänään arvo oli kuitenkin suht malata, vaaleanpunaista oli liuskassa tuskin havittavasti eli ainakaan tilanne ei ole huonompaan päin, todennäköisesti parempaan. Jätin veden vaihtamatta nähdäkseni miten arvo kehittyy, mutta kieltämättä menin nukkumaan otsa kylmässä hiessä. Että jos ne on kaik aamulla pikku massut kohti taivasta....Ei ne olleet. En uskalla vaihtaa vettä tarpeettoman usein, koska joka ikinen vedenvaihto saa urokset ihan hulluiksi (niinkun tosta hullumaksi voisi enää tulla?!) ja just nyt, tässä kriisissä, riittää ihan vaan kaksi hautovaa naarasta. Tosin sinihuulet harjoittelee kutua hyvässä menossa, mutta ainakaan vielä ei kukaan ole posket pullollaan. Ovat vielä ihan kakaroita.
suski-87
Junior Member
Junior Member

Sisso kirjoitti:Mitä kaloja, Suski, olet ajatellut uuteen altaaseen? Vai vielä niitäkään?
Yhtenä vaihtoehtona on parvi kääpiömonnisia ja parvi hehkurasboroita. Jotain pientä ja sievää joka tapauksessa :)
Milsku
Senior Member
Senior Member

Se eilinen rapu joka ilmeisesti meinas kuolla oli apaattinen, ja kun hätyytin sitä liikkumaan näytti kuin sen jalat ei olis kantaneet kunnolla. Jalat meni mikä mihinkin suuntaan ja meno sen mukaista. Illan mittaan kuitenkin vissiin virkosi, en nähnyt yhtään rapua enää illalla (ruoan aikaan) kannon alla piilossa, eikä äsken ollut yhtään raatoa.
Mä vaihdan vaan n.30% vettä 2 kertaa viikossa, seurailen nitraatti testillä vielä vaihtoväliä kunnes rutinoidun tuohon ruokintamäärään. Yllättävän vaikea arvioida paljon 50 rapusta syö 2h sisällä. Kun niitä oli vähemmän oli helppoa.
Vaihdan yleensä vettä kun näyttää 10. Pitäiskö koittaa sit vaan rohkeesti vaihtaa se 50%.
Mittasin eilen piruuttani hanaveden Gh ja 9 oli.

Nyt pizzan paistoon! 8-)
Nano Riutta <3
They2
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja They2 »

Apua! Sähkökatkos, hieman pelästynyt olo aluksi, kun ei tiennyt kuinka kauan katkos kestää, ja pelkäs bakujen kuolevan suodattimesta. Äkkiä vaan massat ulos ja jonnekin kosteaan ilmavaan paikkaan. Eihän se katkos kestänytkään kun sen tunnin, onneksi. :)
Kiitos valtavasti Aleesalle, joka neuvoi suodattimen massan kanssa mulle uusavuttomalle! :D
Nyt on taas kaikki hyvin, ehti noi romminokat jo vaihtaa yöpyjamat päälle.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

^Kerrohan nyt, mitä teit katkoksen iskiessä?

Meiltä löytyi kolmaskin hautova naaras: Pseudotropheus sp. "Acei". Se on kyllä kerjäämässä ruokaa muiden mukana, joten voi olla, että ohrasesti käy. Meillä on kohta malawinongelma, etenkin kun tarkoitus olisi saada poikasia kiinni mahdollisimman paljon. Poika on yhteistyöhaluton. Yritin ehdotella, että jospas se luopuisi Amazon-projektistaan uuden akvansa kanssa ja ottaisi tilalle Malawi-projektin. Ei suostunut. Pöh.
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”