Olen suunnitellut akvaarion hankintaa, mutta nykyiset asumisoloni eivät mahdollista kovin "runsasvetistä" allasta (vedenvaihdot suoritettavat ämpärein, vesipiste kaukana ja rappuset ilona matkalla..). Noin 60 litraisen vedenvaihdot voisivat vielä muutamalla ämpärillä hoitua kohtuullisen kivuttomasti, vaikka kyllä tiedän että isompi akvaario olisi muuten helpompi ja vakaampi hoidettava. Mulla on ollut aikaisemminkin pieniä altaita ja olen saanut ne kohtuullisesti menestymään, joten uskoisin selviäväni nytkin.
Koska normikokoinen 60 litrainen on niin auttamattoman pienen näköinen joka suunnasta, olen miettinyt isomman altaan hankintaa, jonka sitten jättäisin vajaaksi (käyttämättömät litrat voi tulevaisuudessa hyödyntää kun tilanne sen sallii

Kasveiksi ajattelin jotain tosi matalakasvuisia ja kenties muutaman sellaisen joka pystyisi kasvamaan ylös vedestä. Ehdotuksia kasveiksi? Muuksi sisustukseksi laittaisin muutaman kannon/juurakon, jotka nousisivat myös osittain ylös vedestä.
Kalastoksi ajattelin parven jotain pieniä monnisia (kääpiömonninen?), kuinka monta kannattaisi hankkia? Niiden seuraksi haaveilisin jostakin pienestä värikkäästä keskiveden parvesta (kääpiörasbora?). Viihtyisikö tällaisessa matalassa mutta pitkässä altaassa ylipäänsä mitkään keskivesissä uivat? Joku levänsyöjäkin olisi tietysti hyvä, mutta mikä tulisi näin pienessä kyseeseen? Mitään rapuja en haluaisi koska ne ovat ällöjä :/. Kaikki ideat kalastoksi otetaan vastaan.
Millainen pohjamateriaali olisi hyvä ja paljonko hiekkaa kannattaisi laittaa (voisiko laittaa hieman normaalia vähemmän, koska vie kuitenkin myös tilaa korkeussuunnassa?). Miten suodatin kannattaisi asentaa (tuskin tarpeeksi tehokas mahtuu olemaan normaalissa pystyasennossa)? Meneekö heti tukkoon kun on niin lähellä pohjaa?
Siinäpä ne tärkeimmät tältä erää