Miten usein vedenvaihto 180l?
Valvoja: Moderaattorit
Miten usein vedenvaihto 180l?
Mietin vaan että teillä, joilla on akvaario kokoa 150-200l, niin miten usein vaihdatte vettä? Itse vaihtelen tuohon 180 litraseen 2-2½ viikon välein. Onko se liian harvoin? 

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Miten usein vedenvaihto 180l?
Riippuu paljolti kalaston määrästä.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Ja nitraatin määrästä.
kalasto
15 kalan pikkukalan parvia x2
monni
paratiisikalan poikasia n. 9 (vähenee kolmeen kunhan kasvaisivat)
monnisia 8
arvot on pysyny ihan kohillaan aina
15 kalan pikkukalan parvia x2
monni
paratiisikalan poikasia n. 9 (vähenee kolmeen kunhan kasvaisivat)
monnisia 8
arvot on pysyny ihan kohillaan aina

-
- Member
- Akvaarioseurat: PAK
- Sukupuoli: Nainen
Ainahan se on parempi vaihtaa useammin ja vähän, ku kerralla paljon. Jos nitraatti ei salli kovin suuria vedenvaihtoja 1 krt/vko, niin tekee sitten pienempiä. Kalat tykkää. 
Kai siellä akvassa muutkin arvot muuttuu vanhan veden myötä, ku vaan nitraatti? Ph:ta ainakin kantsis seurata?

Kai siellä akvassa muutkin arvot muuttuu vanhan veden myötä, ku vaan nitraatti? Ph:ta ainakin kantsis seurata?
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
180 litraa löytyy täältäkin, noin 6 ämpärillistä (50-60 litraa) vettä vaihtuu viikottain. Vaihtojen vaikutusta vesiarvoihin en ole koskaan mittaillut, tarkastanut suunnilleen kerran viikossa testiliuskalla että kaikki arvot on "vihreällä" alueella. Mulla tosin vaihtui juuri toinen sisäsuodattimista ulkoiseen suodattimeen ja jos vesi näyttää pysyvän puhtaampana, vaihdan jatkossa 1/3 vedestä ehkä kolme kertaa kuukaudessa. Minua häiritsee eniten se että akvaarion vesi kellastuu jos pääsee yli viikon vanhaksi, vaikka kyseessä voikin olla esimerkiksi kannoista liukenevat humusaineet eikä mitkään aineenvaihdunta"myrkyt".