Ihmettelen, miksi kilpukka kuolee aina altaassani?! Muut kasvit ja purkin arvot hyvät, mutta kilpukka "mätänee" ja "mätänee käymällä" aina
MIKSI? Onko kellään kokemuksia? Kun eikös se ole aika helppo kasvi...
Minulla se menestyy kaikissa altaissa, mutta mulla ei olekaan missään kansilaseja. Voisin kuvitella, ettei kilpukka tykkää jos laseista tippuu vettä niskaan. Onko sulla altaassa kansilasit?
Ei ole kansilaseja. Monimetallit valoina, 80W. Muut kukat tykkää, kilpukka ei. Se olisi niin upea, mutta kai sitä joutuu siitä sitten luopumaan...
AnnaS kirjoitti:Minulla se menestyy kaikissa altaissa, mutta mulla ei olekaan missään kansilaseja. Voisin kuvitella, ettei kilpukka tykkää jos laseista tippuu vettä niskaan. Onko sulla altaassa kansilasit?
Virtaus tosiaan häiritsee. Rapulan kilpukat ei tahdo mulla millään pysyä paikoillaan ja ne mitkä joutuu virtaukseen ovat selkeästi huonovointisempia, kuin paikallaan pysyvät.
kilpukat olleet altaassa pari viikkoa. ja ovat aivan reikiintyneitä ja osa kellertäviä. olen vähentänyt virtausta ja kohdassa missä kilpukat ovat ei virtaa yhtään. Kansilasit on akvassa ja kilpukoiden päälle tippuu kyllä hieman vettä. myös kuplia muodostuu paljon kilpukoiden alle....mistä johtuu. Arvot ok altaassa ja muut kasvit kyllä kasvaa. Syökö kenties helmirihmat niitä?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
Salvinia on sellainen pintakasvi että kasvaa oikeastaan missä vain, kansilasien kanssa, huonolla valolla ja ei säikähdä vaikka vähän pyöriikin virran mukana.
Tee ilmastusletkusta umpiympyrä, telakoi se vaikka rullalangalla sellaiseen akvan kulmaan, jonne lilluvat kasvit aina kertyvät eli (nyt sana aivan hukassa) oiskos se suvantokohtaan ja sijoita kilpukkasi sen kelluvan rinkelin sisään... Itse tein joskus tällä systeemillä ricciamättäitä.
jenniliini82 kirjoitti:kilpukat olleet altaassa pari viikkoa. ja ovat aivan reikiintyneitä ja osa kellertäviä. olen vähentänyt virtausta ja kohdassa missä kilpukat ovat ei virtaa yhtään. Kansilasit on akvassa ja kilpukoiden päälle tippuu kyllä hieman vettä. myös kuplia muodostuu paljon kilpukoiden alle....mistä johtuu. Arvot ok altaassa ja muut kasvit kyllä kasvaa. Syökö kenties helmirihmat niitä?
Mikä olikaan akvan tilavuus? Mulla ei menestynyt kilpukat kun akvaariossa oli yksi 18 wattinen putki, akvan litramäärä oli 120. Lisäsin 2 putkea lisää, ja wattimäärän litraa kohden ollessa yli 0.4, alkoi kilpukat vihdoin viihtymään ja lehdet muuttumaan vihreiksi.
akva on 240l 120x45x45. mutta ovat kyllä ihan valoisassa kohdassa. eiväthän molemmat lamput ylety samaan aikaan päätyihin mutta keskellä valo on enemmän.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
jenniliini82 kirjoitti:kilpukat olleet altaassa pari viikkoa. ja ovat aivan reikiintyneitä ja osa kellertäviä. olen vähentänyt virtausta ja kohdassa missä kilpukat ovat ei virtaa yhtään. Kansilasit on akvassa ja kilpukoiden päälle tippuu kyllä hieman vettä. myös kuplia muodostuu paljon kilpukoiden alle....mistä johtuu. Arvot ok altaassa ja muut kasvit kyllä kasvaa. Syökö kenties helmirihmat niitä?
Jos sulla on samassa akvaariossa rihmakaloja, kilpukoiden alle muodostuvat kuplat voivat olla niiden hengityksestä peräisin.
Onko akvaarion arvot liian hyvät? Ehkä kilpukka tarvitsee vähän tavallista enemmän nitraattia vedessä saadakseen ravintoa?
Minä olen huomannut, että kilpukkani eivät viihdy aivan koviten valaistussa paikkassa vaan rupeavat kellastumaan. Akvaarion reuna-alueilla, joissa ei ole suoraa valoa, niin menestyvät hyvin. Valoa minulla on n. 0,7 W/litra.
Jotkut kalat kyllä syövät kilpukoilta juurista hapset, mistä hommasta kasvi ei tykkää sitten yhtään. Elämäniloisilla kilpukoilla puolestaan voi olla helposti sellaiset 20-25 cm mittaiset juuret - millaiset näillä huonovointisilla yksilöillä on?
maisu kirjoitti:Elämäniloisilla kilpukoilla puolestaan voi olla helposti sellaiset 20-25 cm mittaiset juuret
Mun elämään hurahtaneella yksilöllä ulottu pari juurta 45 senttisessä akvassa pohjaan saakka. Aluksi oli ihan hieno, kunnes alkoi keräämään roskaa ja muuta höttöä..
Tuosta juurien pituudesta sen verran, että itselläni ainakin on kahta eri kasvia, jotka ovat kilpukkana tulleet, sekä pistiana tullutta, joka on toisen kanssa samaa. Toisella kasvilla on noin kymmensenttiset juuret, toisella tosiaan pohjaan asti ylttyvät, siis noin 40 cm.