Tiikerinuoliaisten muuttostressistä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Tiikerinuoliaisten muuttostressistä
Vaihdoin tässä kuukausi sitten 540-litraisen altaani uuteen n. 800 litraiseen ja siitä lähtien tiikerinuoliaiseni (jotka siis aikaisemmin asuivat tuossa 540-litraisessa) ovat olleet lievästi sanoen paniikissa. Valojen päällä ollessa ei uskalleta juuri nenääkään näyttää kolojen ulkopuolella eikä ruoka maistu oikein pimeässäkään. Ovat mielestäni laihtuneetkin jonkin verran, mikä sinänsä ei ole mikään ihme. Tiedän että tiikerit panikoivat siirtojen yhteydessä, mutta näin pitkä täydellinen piilottelu on jo outoa. Kertokaa fiksummat mikä uudessa altaassa on vikana.
Altaassa on 2 Eheim 2217 suodatinta kypsillä massoilla eikä nitriittiä ole ollut. Virtaus on todella hidas, mutta odottelen lisäksi Tunzen 6500l/h streamia Saksasta. Lämpötilaa olen vaihdellut koemielessä välillä 27-30C, hitaasti tietysti, nähdäkseni että rohkaistuisivatko lämpimässä, mutta ei mitään vaikutusta. pH on ollut 6,5 viimeksi mitatessa pari viikkoa sitten. Piilopaikkoja on paljon: isoja juurakkoja, joissa onkaloita, saviputkia ja oksaryteikköä. Valaistuksena 4x70 watin monimetallit, mutta kasveja on sen verran, ettei allas ole mitenkään hirmuisen valoisa. Altaassa on hiekkapohja.
Olen tarjonnut kavereille erilaisia tabletteja, kurkkua, katkarapua ja sinisimpukkaa, joista vain katkarapu maistuu jotenkuten. Nuoliaisia on 8, eri ikäisiä ja kokoisia. Muina kaloina helmirihmakaloja, leväbarbeja ja 20 cm pitkä tulipuikkokalavauva.
Kokemuksia ja muuta tietoa siis otetaan vastaan. Voivatko nuo totutella näin kauan uuteen ympäristöön, vai onko jotain olennaista vikana? Ainoa mitä itse keksin syyksi on tuo virtaus, mutta streami tulee kun tulee, sitä en voi nopeuttaa. Syömään tiikerit kuitenkin pitäisi saada ennen kuin muuttuvat uiviksi ruodoiksi.
Altaassa on 2 Eheim 2217 suodatinta kypsillä massoilla eikä nitriittiä ole ollut. Virtaus on todella hidas, mutta odottelen lisäksi Tunzen 6500l/h streamia Saksasta. Lämpötilaa olen vaihdellut koemielessä välillä 27-30C, hitaasti tietysti, nähdäkseni että rohkaistuisivatko lämpimässä, mutta ei mitään vaikutusta. pH on ollut 6,5 viimeksi mitatessa pari viikkoa sitten. Piilopaikkoja on paljon: isoja juurakkoja, joissa onkaloita, saviputkia ja oksaryteikköä. Valaistuksena 4x70 watin monimetallit, mutta kasveja on sen verran, ettei allas ole mitenkään hirmuisen valoisa. Altaassa on hiekkapohja.
Olen tarjonnut kavereille erilaisia tabletteja, kurkkua, katkarapua ja sinisimpukkaa, joista vain katkarapu maistuu jotenkuten. Nuoliaisia on 8, eri ikäisiä ja kokoisia. Muina kaloina helmirihmakaloja, leväbarbeja ja 20 cm pitkä tulipuikkokalavauva.
Kokemuksia ja muuta tietoa siis otetaan vastaan. Voivatko nuo totutella näin kauan uuteen ympäristöön, vai onko jotain olennaista vikana? Ainoa mitä itse keksin syyksi on tuo virtaus, mutta streami tulee kun tulee, sitä en voi nopeuttaa. Syömään tiikerit kuitenkin pitäisi saada ennen kuin muuttuvat uiviksi ruodoiksi.
-
- Junior Member
Re: Tiikerinuoliaisten muuttostressistä
Meillä meni muuton jälkeen myös n. kuukausi ennenkuin tikrut alkoivat normaaliin tapaan uida ja kerjäillä lasilla ruokaa. Sen ~ kuukauden ajan tikrut vain piilottelivat ja saattoivat nopeasti käydä nappaamassa tabletin ja suihkaisivatkin jo takaisin piiloon. En tajunnut edes huolestua tuosta, pidin ihan normaalina, enkä laihtumistakaan huomannut. Sinuna olisin huoleti jos tiikerinuoliaisesi eivät paljoa näkyvissä ole, kunhan vain eivät ihan ruodoiksi ala muuttua, eli saavat ainakin vähän ruokaa. Luulisi niidenkin tottuvan hiljalleen uuteen ympäristöön ja tulevan rohkeammiksi. 

-
- Junior Member
Itsekin oon alkanu huolestua vasta kun huomasin niiden laihtuneen, mutta luultavasti huolehdin siis ihan turhaan.
Tuo ruokahaluttomuus kyllä vähän ihmetyttää kun yleensä ovat niin mussuja.

-
- Starting Member
Meillä on tapahtunut muutto isompaan akvaan viime marraskuussa, ja tiikerinuoliaiset ovat hyvin paljon näkymättömissä. Olen kuitenkin havainnut että liikkuvat silloin kun valaistusta ei ole...joten tiedän niiden voivan melko paksusti. Suruttaa vain kun päiväsaikaan ei juuri pääse ihailemaan ollenkaan (vaikka tiedänkin että lajin luonteeseen kuuluu lokoilu koloissa)! Olen miettinyt valaistuksen vaikutusta, kun olen sitä lisännyt huomattavasti jotta kasvit kasvaisivat paremmin...aiemmin akva oli siis kyllä ihan "alivalaistu". Mutta ristiriitaista on se mielestäni että valoa tarvitaan paljon jotta saisi kasvit kasvamaan, jotta akva voisi paremmin ja olisi hyviä piilopaikkoja...ja sitten kuitenkin valon lisääminen ei välttämättä ole hyväksi kaikille asukeille.
-
- Junior Member
Itsekin lisäsin valoa akvaan, mutta suunnilleen samassa suhteessa akvan koon kanssa, eikä se mielestäni mikään mahdottoman valoisa ole vieläkään. Olen päätynyt siihen lopputulokseen että kyllä ne kasvit sitten kun kasvavat himmentää sen valon sopivaksi. Ärsyttää vaan tuo piilottelu kun ei oo kavereita näkynyt suunnilleen kuukauteen. Pimeällä liikkuvat tietty jonkin verran, jolloin pystyy laskemaan että kaikki ovat tallella ja kunnossa, mutta ilmeisesti suunnattoman vihaisia minulle. 

-
- Starting Member
Aika hauska juttu muuten että heti kun täällä valittelin, niin nyt onkin sitten tyypit tulleet näkyviin
Eilen ja tänään ovat pitkin päivää hengailleet rennon oloisesti kaiken kansan näkyvillä! Kyllä ne Rulla sieltä varmasti vielä rohkaistuvat esiin tulemaan ja oleskelemaan!

-
- Junior Member
Juu, kyllä varmaan jossain vaiheessa ja mikäs tässä sitä odotellessa..
Hieno juttu että ovat siun tiikerit tottuneet uuteen kotiin.
Uivatko ne nyt koko ajan näkösällä vai vaan silloin tällöin?

-
- Starting Member
Useaan otteeseen päivän aikana uivat näkösällä nytten, kun vielä viime viikolla en onnistunut tekemään yhtään näköhavaintoa päiväsaikaan. Kyllä siis tietenkin edelleen viettävät paljon aikaa koloissaankin. Mutta eivät myöskään enää vaikuta niin aroilta kuin viime aikoina, että häipyisivät piiloon heti jos akvaariota lähestyy...Eli nyt ollaan varmasti jo voiton puolella! Hirvittää nyt jo etukäteen kun kevään aikana on mitä luultavimmin muutto uuteen asuntoon edessä, että josko sama juttu on taas edessä sitten
Vaikka ehkä se sitten ei ole niin rankkaa tyypeille kun allas pysyy kuitenkin samana.

-
- Junior Member
Miulla on sama juttu, muutto edessä luultavasti kesään mennessä. Tiikereiltä ei nyt kyllä kysytä haluaako ne muuttaa kun ei kysytty minultakaan, ilmoitettiin vaan että putkiremontti tulee.
Mutta luulen kyllä että ne ottaa enemmän itteensä altaan ja sisustuksen muuttumisesta kuin muutosta jos sisustus pidetään samana. Muutin viime vuonna Mikkelistä Tampereelle akvan ja noiden tiikereiden kanssa. Muutto kesti koko päivän, mutta altaan sisustin samanlaiseksi kun mitä se oli ollutkin eivätkä tikrut juuri piilotelleet.