Onhan näitä vahinkoja vuosien mittaan tullut, muttei koskaan mitään aivan katastrofaalista.
Seitsemisen vuotta sitten erehdyin jossain ajattelemattomuuden puuskassa ottamaan trooppisten kalojen altaaseen parven salakoita paikallisesta likaojasta. Karanteenasin ne kyllä (mutten kovin pitkään, koska karanteeniin oli käytettävissä pelkkä pesuvati (!)) ja taisin varmuuden vuoksi lääkitäkin ennen pääaltaaseen pulauttamista, mutta eipä siitä apua ollut. Seurauksena oli sitkein ja tappavin valkopilkkutautiepidemia, minkä olen ikinä nähnyt. Lopulta selvittiin yllättävän vähällä, mutta parin tetran lisäksi uhreiksi joutuivat molemmat suuret, upeat sulkaripsimonnini.

Yhdessä vaiheessa joka ikinen akvaarion kala - niitä kovan onnen salakoita lukuunottamatta - oli pilkkujen peitossa.
Pari kertaa lomaruokkijan väärinymmärrys on tappanut altaasta jokusen asukkaan, ja kerran lämmittimen termostaatin hajoaminen. Koskaan ei ole yksikään allas vuotanut (kop kop!) vaikka käytössä on ollut vaikka millaista ikivanhaa kotitekoista rohjaketta ties millaisten kaapintapaisten päällä. Nyt katsellaan, pitääkö 520-litrainen, johon äskettäin vaihdoin itse silikonit. Toistaiseksi kyllä...
Mielikuvituksellisin viritys taisi olla ihan lapsena naapurin papan tekemä 90-litrainen, lähes kuutionmuotoinen allas. Papalla tuskin oli hatarintakaan käsitystä siitä, miten akvaario pitäisi rakentaa, joten en osaa edes arvata, mitä kaikkea jo itse altaassa oli vialla. Sitten allas sijoitettiin ohuen vaneripöydän päälle, joka tietenkin alta aikayksikön taipui komeasti mutkalle (ja on kuopalla keskeltä vielä tänäkin päivänä). On sula ihme, että hökötys kesti ne vuodet, jotka allas siinä kökötti. Ihmettelen kyllä myös, mitä kummaa vanhempieni mielessä liikkui, kun altaalle paikkaa (ja tekijää) valitsivat.
Kymmeniä vuosia parissakin eri taloudessa ehti olla myös vanha 70-litrainen, johon muutama päivä sitten vihdoin uusin silikonit. Kävi ilmi, että lasienväliset saumat puuttuvat kokonaan: allas on vain kasattu vetämällä päällekkäin aseteltujen lasilevyjen sisäpintoihin saumat.

Täällä on taas yksi kotinikkari ollut asialla. Onneksi purkki meni nyt terraarioksi.