Rapujen kotiinkuljetus
Valvoja: Moderaattorit
Rapujen kotiinkuljetus
Vihdoinkin löysin kirsikkasukarapuja myyvän liikkeen ja lauantaina pääsisin aamulla niitä hakemaan. Ongelmana vaan on se, että hakisin ravut kaupasta kymmenen maissa ja kotiin pääsen takaisin vasta kahden maissa, eli onko tuo 4 tuntia liian pitkä aika ravuille?
Re: Rapujen kotiinkuljetus
^ Ei ole liian pitkä aika. Rapuja postitetaan ihan yleisesti ja ne ovat silloin matkalla vähintään vuorokauden ilman ongelmia. 

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Pyydä, että laittavat hieman jotain kasvia, esim süsswassertang, tai jos sinulla itsellä on jotain, josta saisivat turvaa matkan ajaksi(myös joku suodatinfyllinkipalanen ajaa saman asian).
Sitten voisit mainita tuosta odotusajasta, että osaisivat laittaa riittävästi vettä, ja ilmatilaa pussiin.
Jos sinulla on kylmälaukku tms. lämpöä pitävä systeemi, olisi hyvä ottaa mukaan, ja laittaa ravut odottelun ajaksi siihen.
Itse olen joskus lähetellyt postissakin mehiläissukarapuja, ja hengissä ovat selvinneet, ovat jopa pitäneet munat massuissaan, niin että uudella omistajalla olikin vähän enemmän elukoita, kuin oli tilannut![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sitten voisit mainita tuosta odotusajasta, että osaisivat laittaa riittävästi vettä, ja ilmatilaa pussiin.
Jos sinulla on kylmälaukku tms. lämpöä pitävä systeemi, olisi hyvä ottaa mukaan, ja laittaa ravut odottelun ajaksi siihen.
Itse olen joskus lähetellyt postissakin mehiläissukarapuja, ja hengissä ovat selvinneet, ovat jopa pitäneet munat massuissaan, niin että uudella omistajalla olikin vähän enemmän elukoita, kuin oli tilannut
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Tuosta sukarapujen postituksesta... Miten se tapahtuu? Tietenkään talvella tuo ei onnistu, mutta leudommilla keleillä. kuinka ne pakataan postia varten... Mielessä pieni sukarapula, mutta ongelmana on, että perämetsillä kukaan hyvä jos tietää mitä sukaravut on?! Ainoa keino on ostaa postitse (mikä oli ylläri) tai lähteä isommille vesille niitä etsimään...
1000 litraa vesivahinkoa
Olen lähetellyt lämpimillä keleillä sukarapuja postitse. Ravut pussiin jossa esim. palanen karvalehteä ja riittävästi ilmaa. Pussin ympärille laatikoon olen laittanut sanomalehteä, jottei pääsee heilumaan ympäriinsä.
Ja vaikka tämä varmaan on kaikille itsestäänselvyys, niin sanon silti varmuuden vuoksi, jottei tule surullisia yllätyksiä:
Pienellä kasvinpalalla tarkoitetaan nimenomaan pientä. Kasvi käyttää pimeässä pussissa happea ihan samalla tavalla kuin rapukin. Eli jos pussiin laittaa pari desiä jaavansammalta (että olisi kunnon puska jossa piileskellä), sieltä loppuu happi. Ihan sellainen pieni riekale süsswassertangia on hyvä, tai viiden sentin pätkä karvalehteä. Sen verran, että on jotain mistä pitää kiinni - ei enempää.
Pienellä kasvinpalalla tarkoitetaan nimenomaan pientä. Kasvi käyttää pimeässä pussissa happea ihan samalla tavalla kuin rapukin. Eli jos pussiin laittaa pari desiä jaavansammalta (että olisi kunnon puska jossa piileskellä), sieltä loppuu happi. Ihan sellainen pieni riekale süsswassertangia on hyvä, tai viiden sentin pätkä karvalehteä. Sen verran, että on jotain mistä pitää kiinni - ei enempää.
500-litrainen seurala.
Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
-
- Advanced Member
oukei.. Mitenkäs lämpöisille pitää sit odotella? Sori typerät kysymykse, mut meinaan ihan sitä, et pitäiskö olla ihan kesä, vai riittäisikö tuollainen +0-+5 kevät keli? Mietin vain, että milloin kehtaan alkaa peräänkuuluttaan noita rapuja... Ja paljonko sukaravut maksaa yleensä? (Tuli- ja/tai kirsikka sukaravut kiinnostais..)
1000 litraa vesivahinkoa
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Kyllä vähän lämpimämpää sais olla 15+ ainakin. Nehän jotuu olemaan yön yli ties missä kylmässä postiautossa pahimmassa tapauksessa. Tulisukaravut varsinkin ovat herkkiä.
Kasvattajilta, eli täältä webbiläisiltä saa kirsikkasukarapuja ja c-luokan ( vähän valkoista) tulisukarapuja eurolla.
Harvinaisemmat lajit maksavat sitten enemmän. Postikulut varmaan n. 8.5€.
Kasvattajilta, eli täältä webbiläisiltä saa kirsikkasukarapuja ja c-luokan ( vähän valkoista) tulisukarapuja eurolla.
Harvinaisemmat lajit maksavat sitten enemmän. Postikulut varmaan n. 8.5€.
Kirsikat kyllä kestää kylmää hyvin, pysyvät hengissä vielä +3:sskin asteessa. Tulisukaset ovat tosiaan herkempiä. 

Varmin konsti on ostaa rapuset niin että tulevat matkahuollon kautta samana päivänä. Eli lähtöpäässä ne laitetaan linja-autoon ja ite menee sitten samantein linja-auton saapumisen jälkeen ne hakemaan. Niin eivät jää yöksi mihinkään pyörimään, kuten postin kautta.