Sinilevää, sinilevää ja pikkasen sinilevää päälle
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Sinilevää, sinilevää ja pikkasen sinilevää päälle
Mä tiedän että aiheita ko aiheesta on vaikka kuinka paljon. Mutta tänään on tuon kanssa jo sellainen olo että tekisi mieli laittaa ämpäri päähän ja huutaa. Kaikki perusniksit jo tehty . akvaario putsattu levästä miljoona kertaa, green curea tungettu 4 kuuria, pimennys ja hiilidioksdi lisäys että lisäämättömyys. Ruokinta on niukkaa. Vedet vaihdan 50% viikkoon, mutta ei. Sinilevä viihtyy ja villiintyy. Saldona jo 3 kuollutta seepraplekoa ja kaikki sukaravut.
Vesiarvot on ok. Akvaario 400l, suodattimina eheim 2028 ja 2 x 2252. Valoa on 2x 36w t8 ja 2x 54w t5. Kaloja on jäljellä 1 taistotyttö ja 2 seepraplekoa.
Itseasiassa levän kanssa on ollut ongelmia siitä asti kun tuo mulle tuli, siksi olen toisen t5 valosarjan vaihtanut t8. Koska edellisessä altaassa 4x36w allas toimi loistavasti ilman leviä. Tässäkään altaassa ei ole sinilevää ennen ollut siksi tää nyt rupeaa jo ärsyttämään.
sinilevä on sinäänsä ihan tuttu juttu ja olen itsekin pitänyt sitä suht helppona nakkina. Nyt se on kuitenkin saanut jo pahan yliotteen enkä enää tiedä mitä tehdä. Sama juttu toisessa pikkualtaassa.
Seuraavaksi koitan kai vaihtaa hiekan ja loisteputket. Tällä hetkellä hiekkojen alla aikamoiset lannoitukset ja lämpökaapelit mutta ei tuon pitäisi kai sieltä läpi tulla kun hiekkaa on reilusti.
Harmittaa niin kovasti kun kasvit uusittu jo ties kuinka monta kertaa, rakkaita kaloja kuollut eikä uusia uskalla ostaa. Lisäksi allas on niin ruma että tekisi mieli heittää koko kapistus vantaanjokeen. Tai sitten vaihtaa malaweihin, kun ei tarttei sitten kasveista huolehtia. Eli kiekko ja seepra haaveeni tuntuvat valuvan hukkaan ja keinot loppuu.
Onkos vielä ideoita?
Vesiarvot on ok. Akvaario 400l, suodattimina eheim 2028 ja 2 x 2252. Valoa on 2x 36w t8 ja 2x 54w t5. Kaloja on jäljellä 1 taistotyttö ja 2 seepraplekoa.
Itseasiassa levän kanssa on ollut ongelmia siitä asti kun tuo mulle tuli, siksi olen toisen t5 valosarjan vaihtanut t8. Koska edellisessä altaassa 4x36w allas toimi loistavasti ilman leviä. Tässäkään altaassa ei ole sinilevää ennen ollut siksi tää nyt rupeaa jo ärsyttämään.
sinilevä on sinäänsä ihan tuttu juttu ja olen itsekin pitänyt sitä suht helppona nakkina. Nyt se on kuitenkin saanut jo pahan yliotteen enkä enää tiedä mitä tehdä. Sama juttu toisessa pikkualtaassa.
Seuraavaksi koitan kai vaihtaa hiekan ja loisteputket. Tällä hetkellä hiekkojen alla aikamoiset lannoitukset ja lämpökaapelit mutta ei tuon pitäisi kai sieltä läpi tulla kun hiekkaa on reilusti.
Harmittaa niin kovasti kun kasvit uusittu jo ties kuinka monta kertaa, rakkaita kaloja kuollut eikä uusia uskalla ostaa. Lisäksi allas on niin ruma että tekisi mieli heittää koko kapistus vantaanjokeen. Tai sitten vaihtaa malaweihin, kun ei tarttei sitten kasveista huolehtia. Eli kiekko ja seepra haaveeni tuntuvat valuvan hukkaan ja keinot loppuu.
Onkos vielä ideoita?
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Sinilevää, sinilevää ja pikkasen sinilevää päälle
Sinilevähän on itseasiassa syanobakteeri eli jos mikään ei auta niin mä tyhjentäisin koko akvan ja alottaisin ihan alusta eli uudet hiekat, kasvit, somisteet, suodatinmatskut jne. Epäilisin että toi pohjalannoite ruokkii nyt sinilevän kasvua jotenkin, levä kun tykkää ravinteista ja lämmöstä.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
Mua jäi mietityttämään, miksi noita eläviä on kuollut? Missä vaiheessa ne kuoli? Kauanko tää koko show on kestänyt? Onko allas siis täynnä sinilevää (siis kaikki mahdolliset pinnat)?
Mulla on taas ollut jonkun verran sinilevää pari kuukautta, pitkään tein niin että vaihdoin vettä joku 50 % viikossa, imuroin tarkasti kaikki pois, heittelin kasveja roskiin ym (ja jäljelle jääneet kasvit peittyi taas viikon sisään).. Silti vaan lisääntyi ja lisääntyi. Sitten päätin et stn, kokeillaan toista lähestymistapaa. Vähensin vedenvaihtossa vaihdettavan veden määrää noin 30 prosenttiin, välin pidin reilussa viikossa (n. 9 pv), pahimmat kasvit heitin pois, suurimman osan huuhtelin hanan alla levästä ja istutin uudelleen. Nyt allas näyttää jo paremmalta, monet kasvit lähteneet uuteen kukoistukseen ja mm. tammenlehvä on jostain pikkurangasta taas lähtenyt hurjaan kasvuun, saa olla karsimassa joka viikko. Lannoituksena mulla on vaan ProFito ja Ferro, pohjalla seiskakuulat, hiilidioksidia ei ole, EasyCarbon jätin pois viikko takaperin.
Ootko mitannut fosfaatin muuten?
Mulla on taas ollut jonkun verran sinilevää pari kuukautta, pitkään tein niin että vaihdoin vettä joku 50 % viikossa, imuroin tarkasti kaikki pois, heittelin kasveja roskiin ym (ja jäljelle jääneet kasvit peittyi taas viikon sisään).. Silti vaan lisääntyi ja lisääntyi. Sitten päätin et stn, kokeillaan toista lähestymistapaa. Vähensin vedenvaihtossa vaihdettavan veden määrää noin 30 prosenttiin, välin pidin reilussa viikossa (n. 9 pv), pahimmat kasvit heitin pois, suurimman osan huuhtelin hanan alla levästä ja istutin uudelleen. Nyt allas näyttää jo paremmalta, monet kasvit lähteneet uuteen kukoistukseen ja mm. tammenlehvä on jostain pikkurangasta taas lähtenyt hurjaan kasvuun, saa olla karsimassa joka viikko. Lannoituksena mulla on vaan ProFito ja Ferro, pohjalla seiskakuulat, hiilidioksidia ei ole, EasyCarbon jätin pois viikko takaperin.
Ootko mitannut fosfaatin muuten?
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Oikeastaan aika pitkälle samoin oon tehnyt kuin sinä. Akvaarion pinnat eivät ole kokonaan sinilevässä, kun putsailen niitä säännöllisesti.Varsinkin juurakoihin ja hiekan päälle levää tulee nopeammin mitä kerkeän siivoamaan.Kasveja heittelen pois sitä mukaa kun tummuu ja juurakoita hinkkaan tiskiharjalla kerran viikkoon. Suodattimia putsailen yksi kerrallaan. Eläviä on kuollut green curen hoitojen aikana. Hassua sillä niin ei ole ennen käynyt. Koko touhua on nyt kestänyt n 3kk mutta lähiviikkoina on pahentunut ja mikä pahinta, niin huomasin tänään että tässä uudessa kämpässä aurinko paistaa suoraan altaaseen mikä ei nyt auta oikein tilannetta. Kaihtimet näköjään ostoslistalle myös.
Fosfaattia en ole mitannut. Pitääkin laittaa ostoslistalle. Nitraatti on altaassa toki vähäistä, kun ei tossa eläviäkään hirveästi ole.
Tilaanpa tänään uudet loisteputketkin samalla, jos ne jotenkin auttais.
Fosfaattia en ole mitannut. Pitääkin laittaa ostoslistalle. Nitraatti on altaassa toki vähäistä, kun ei tossa eläviäkään hirveästi ole.
Tilaanpa tänään uudet loisteputketkin samalla, jos ne jotenkin auttais.
-
- Katalysaattori
Onko sulla jotain supervauhtia kasvavia kasveja siellä? Mä oon aika varma, että osa tosta mun sinileväongelmasta helpottui sen takia, kun noi nopeasti kasvavat kasvit alkoivat menestymään (tammenlehvä, intianvesitähdikki, vedensuosikki). Fosfaattitestiä ei mullakaan ole, mutta olen ymmärtänyt että fosfaatti edesauttaa (ainakin luonnossa) sinilevän kasvua. Itse annan plekoille ehkä kerran viikossa katkarapuja, niistähän voi tietääkseni tulla paljon fosfaattia altaaseen. Voi olla, että mullakin tuo ongelma alkoi kun noita katkiksia aloin antamaan.. Hmm.
Mitä siinä Green Curessa on vaikuttavina ja apuaineina? Eikö noiden pitäisi olla turvallisia eläville? Sukaravut vielä ymmärrän mutta seeprat..?
Eli onko sulla ollut nyt myös muutto tässä samaan syssyyn? Osta ehdottomasti ne sälekaihtimet, voi olla että kesämmällä ei paistakaan aurinko enää sisään kun möllöttää korkeammalla.
Mitä siinä Green Curessa on vaikuttavina ja apuaineina? Eikö noiden pitäisi olla turvallisia eläville? Sukaravut vielä ymmärrän mutta seeprat..?

Eli onko sulla ollut nyt myös muutto tässä samaan syssyyn? Osta ehdottomasti ne sälekaihtimet, voi olla että kesämmällä ei paistakaan aurinko enää sisään kun möllöttää korkeammalla.

Muuti 6kk sitten. Seeprat on olleet vasta 2kk ja ihan ok mittasia penikoita nuo on. En tiedä ovatko sitten kuolleet varsinaisen sinilevän tai green curen takia, mutta hirmu pelokkaita pienokaiset ovat verrattuina edellisiin lähes 30kpl parveen mikä mulla oli. Ehkäpä tuo lauman pienuus sitten. Saattoihan tuo altaan ronklaaminen stressata noita liikaa tai jotain. Lisää oli tarkoitus ostaa, mutta tietyistä syistä en viitsi ennen kuin saan altaan kondikseen.
-
- Katalysaattori
Ymmärrän toki ettet niitä viitsi ostaa vielä lisää. Onko ne tosiaan sitten niin herkkiä? Ymmärtäisin ehkä jos ne olisi olleet ihan pieniä natiaisia.. Ei kuitenkaan sinilevän pitäisi kaloja tappaa, tosta Green Curesta en sitten tiedä.. Ihan hienot taloudelliset menetyksetkin tuossa, kaloissa sekä kasveissa.
Hommaa se fosfaattitesti ja tee sen mukaan päätöksiä. Itse en kyllä perusluupäänä antaisi periksi, mutta ymmärrän kyllä jos siihen ratkaisuun päädyt. Jos täällä Helsingissä päin pyörit niin täältä saat multa vaikka tota vedensuosikkia ja muita nopeita kasveja, josko se jotain auttaisi.
Hommaa se fosfaattitesti ja tee sen mukaan päätöksiä. Itse en kyllä perusluupäänä antaisi periksi, mutta ymmärrän kyllä jos siihen ratkaisuun päädyt. Jos täällä Helsingissä päin pyörit niin täältä saat multa vaikka tota vedensuosikkia ja muita nopeita kasveja, josko se jotain auttaisi.

Kokeileppas lisätä nitraatin määrää. Onko sinulla mitenkä paljon kasveja altaassa ja minkälaisia? Nopeasti kasvavat köynnöstävät kasvit olisi nyt hyvä juttu ja tietysti saada ne kasvamaan hyvin.
Itsekin painin aikanaan sinilevä ongelman kanssa johon tosiaan auttoi kun venytin vedenvaihto väliä ja sitä kautta hoksasin että nitraatista oli huutava pula. Kasveja oli kohtalaisesti ja elävää aika vähän. Nitraatit pysyi koko ajan nollassa tai lähellä sitä. Sen jälkeen kun hoksasin ongelman syyn niin aloin lisätä nitraattia pullosta, putsasin kaiken sinilevän eikä tullut enää takaisin, kasvitkin rupesi kasvamaan ihan toisella lailla.
Kannattaa ainakin kokeilla, voisi olla vähän halvempaa kuin alkaa valoja uusimaan, ainakaan jos eivät ole kovin vanhoja.
Itsekin painin aikanaan sinilevä ongelman kanssa johon tosiaan auttoi kun venytin vedenvaihto väliä ja sitä kautta hoksasin että nitraatista oli huutava pula. Kasveja oli kohtalaisesti ja elävää aika vähän. Nitraatit pysyi koko ajan nollassa tai lähellä sitä. Sen jälkeen kun hoksasin ongelman syyn niin aloin lisätä nitraattia pullosta, putsasin kaiken sinilevän eikä tullut enää takaisin, kasvitkin rupesi kasvamaan ihan toisella lailla.
Kannattaa ainakin kokeilla, voisi olla vähän halvempaa kuin alkaa valoja uusimaan, ainakaan jos eivät ole kovin vanhoja.
Itseasiassa tuli toinenkin nitraatti vinkki tänään ja juu, täytyy ehdottomasti kokeilla. Kalojahan mulla litroihin nähden ei ole nimeksikään. Täytyy hakea pullollinen kaupasta. Ihan loogista nyt kun ajattelee ja ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu
Kasveja on juu aika reilusti. Rusolehteä, miekkakasveja, vedensuosikkia ja karttulehteä, + moonia muita.
Kiitos pullahiiri tarjouksesta
. Vedensuosikkia tulikin juuri ostettua, ihan tuon takia
. Ja näyttäisi jopa kasvavan
. Ja ei, en pidä seeproja mitenkään herkkinä. Oikeastaan melkoisen helppoina kaloina, en vaan tiedä mikä nyt tuli..

Kasveja on juu aika reilusti. Rusolehteä, miekkakasveja, vedensuosikkia ja karttulehteä, + moonia muita.
Kiitos pullahiiri tarjouksesta

-
- Katalysaattori
Tuota mäkää en kyllä ole aikoihin mitannut, siis nitraattia. Mulla tosin on paljon kalaa tuolla eikä niin superisti kasveja, joten luulisi sitä olevan. Tänään oli tarkoitus vaihtaa vettä mutta pirulaiset lehtikalat menivät kutemaan.. Jos virittelisi noille yövalon ja kattois aamulla uudestaan.
Sinilevää on joissain kasveissa ja uudessa juurakossa, mutta onneksi vähän, tollasia pieniä laikkuja. Tietyt kasvit tuntuvat olevan alttiimpia, varsinkin korkeat kasvit, jotka ovat lähellä vedenpintaa ja hidaskasvuiset (kuten mm. kauan etsimäni ja arvokas kurttukriinumi
).
Jos tulee tarvetta vielä vedensuosikille ym. mainituille kasveille niin täältä löytyy.

Jos tulee tarvetta vielä vedensuosikille ym. mainituille kasveille niin täältä löytyy.

Nyt on tilattu uudet putket, nitraattia, uutta hiekkaa, lisää hiilidioksidia ja nestemäistä hiiltä. Odotellaan vaan saksan pakettia sormet syyhyten
. Kasvit saa vaan näköjään uusia taas vaihteeksi, mutta se on pienin ongelma. Jos ei noilla lähde, niin se ämpäri tulee taas kysymykseen 
Kiitos kovasti neuvoista

Kiitos kovasti neuvoista

-
- Advanced Member
Voi, tiedän tuon tunteen, kun kaikkensa tekee ja levät riehuu, varsinkin tuo oksettavan hajuinen, päänsärkyä aiheuttava syanobakteeri"levä"
Tutkittiin tuolloin netistä kaikki mahdollinen, eikä siihen ole oikein missään selkeää vastausta, mistä tulee ja millä menee... mutta sen olen nyt huomannut omakohtaisesti, että nitraati puute on yhteydessä sinilevään... hain vanhoja keskusteluja täältäkin, niin useissa näkyi olevan nitraatti tosi alhaalla tai nollassa...
Itselläni uudelleen käynnistetty kasviallas, jonne alkoi tulla pieniä määriä sinilevää sinne tänne, kasveja paljon, kaloja vähän, valoa paljon, 2 x 36w ja 1 x 40w Hagenin Power Glo,... 3:sta putkesta vaihdoin 2 uuteen, vedenvaihtoa ja vedenvaihtoa, valoajan lyhennystä, ruokkimattomia päiviä, Herrrrmo kireellä...
Nitraatti tosiaan nolla ja Ph 6,5, lämpö 23...
Kävin ostamassa vielä kaliumnitraatti-jauhetta ja varoen lisännyt sitä, 1/2 dl 350l ja asiat paremmin, joissain kohdissa pohjahiekan ja lasin kohdissa näkyy tuota pirun paholaista vieläkin, mutta josko tämä tästä... Kalat on voineet kokoajan hyvin ja kasvit kasvaa, ennen tooooosi hitaasti, nyt reippaammin nitraatin lisäyksen jälkeen... Jos sinne vielä sinilevä ittensä änkee, niin muuraan ämpärin päähäni ja heitän altaan stana pihalle.... tai jos jaksan, aloitan koooookooooo homman alusta, eli hiekasta..
Ilmoittele ihmeessä kuinka sinun projekti etenee, kiinnostaa tietää kovasti... ja jaksuja
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tutkittiin tuolloin netistä kaikki mahdollinen, eikä siihen ole oikein missään selkeää vastausta, mistä tulee ja millä menee... mutta sen olen nyt huomannut omakohtaisesti, että nitraati puute on yhteydessä sinilevään... hain vanhoja keskusteluja täältäkin, niin useissa näkyi olevan nitraatti tosi alhaalla tai nollassa...
Itselläni uudelleen käynnistetty kasviallas, jonne alkoi tulla pieniä määriä sinilevää sinne tänne, kasveja paljon, kaloja vähän, valoa paljon, 2 x 36w ja 1 x 40w Hagenin Power Glo,... 3:sta putkesta vaihdoin 2 uuteen, vedenvaihtoa ja vedenvaihtoa, valoajan lyhennystä, ruokkimattomia päiviä, Herrrrmo kireellä...

Kävin ostamassa vielä kaliumnitraatti-jauhetta ja varoen lisännyt sitä, 1/2 dl 350l ja asiat paremmin, joissain kohdissa pohjahiekan ja lasin kohdissa näkyy tuota pirun paholaista vieläkin, mutta josko tämä tästä... Kalat on voineet kokoajan hyvin ja kasvit kasvaa, ennen tooooosi hitaasti, nyt reippaammin nitraatin lisäyksen jälkeen... Jos sinne vielä sinilevä ittensä änkee, niin muuraan ämpärin päähäni ja heitän altaan stana pihalle.... tai jos jaksan, aloitan koooookooooo homman alusta, eli hiekasta..
Ilmoittele ihmeessä kuinka sinun projekti etenee, kiinnostaa tietää kovasti... ja jaksuja

Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Itse sain sinilevän pois kun en siivonnut akvaarion liikaa. Se alkoi siitä kun tein liian ison siivouksen. Kokeile vaan vaihtaa vedet ja jätä pohja ja suodattimet rauhaan. Kokeilun arvoinen juttu!
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
Mulla taas nyt näyttäisi olevan leväaltaassa aika paljon kuollutta sinilevää... Sen jälkeen kun pimensin koko roskan neljäksi päiväksi.
Mutta sen mitä tässä on tuota leväinvaasiota puolisen vuotta seuraillut niin jotenkin uskoisin että ei tämäkään lamakausi kauan kestä. Voisin heittää koko purkin mäkeen ja on pitänytkin, mutta kun evakkoallaskaan ei suostu kypsymään. Sitten jos siihenkin joskus sinilevä iskee (olettaen että se joskus viitsii kypsyä kalakelpoiseksi), niin teen kaloista soppaa ja kiikutan kaiken akvaarioon viittaavankin kaatopaikalle![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Mutta sen mitä tässä on tuota leväinvaasiota puolisen vuotta seuraillut niin jotenkin uskoisin että ei tämäkään lamakausi kauan kestä. Voisin heittää koko purkin mäkeen ja on pitänytkin, mutta kun evakkoallaskaan ei suostu kypsymään. Sitten jos siihenkin joskus sinilevä iskee (olettaen että se joskus viitsii kypsyä kalakelpoiseksi), niin teen kaloista soppaa ja kiikutan kaiken akvaarioon viittaavankin kaatopaikalle
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
-
- Junior Member
Itse myös tapellut tuon sinilevän ym. kanssa 180 litraisessa. Kaikki pitäis olla kunnossa, noh, ph hieman korkea 7,5, no3=0-10 (tai hieman alle), no2 = 0, suhkot pehmeä vesi. Eikä oikein voi olla harvemmin kuin kerran viikossa vaihtamatta vettä, kun muuta levää on kasvit täynnä ja sinilevää alkaa ilmestymään pohjalle. Yritetty Green Curellakin kaksi kertaa, mutta silloin meni pari viikkoa, että levää ilmestyi. Kokeiltu erilaisia kasveja kymmenittäin, kaikki vaan aina roskiin niiden leväännyttyä, kokeiltu pimennystä, useammin siivousta, vähemmän siivousta, ruokinnan vähentämistä (meinasin, että kohta kai ne kuolee nälkään, kun ruokaa pieni hyppysellinen, jonka kalat söi sekunneissa), kokeiltu valojen vähentämistä, lisäämistä ja erilaisia lannoiteyhdistelmiä, hiilidioksidiakin kiljulla virittelin välillä, fosfaatin poistajaa ulkosuodattimessa, mattosuodatinkin oli välillä, mutta sekin poistui, kun levittyi niin pahasti, kokeiltu myös pintavedenkierron muuttamista ja kaikkea mitä vain lukenut jostain, mutta ei.. sinilevää ja muuta levää tulee aina uudelleen ja uudelleen. Yksikään kala ei ole kuollut ja rusokirjoahvenet kuteneetkin kaksi kertaa. Vai kuteeko nuo huonosta vedenlaadusta huolimatta? Nyt viimeinen kutu kuoritui viikko sitten ja tuolla vanhemmat hoitelee niitä.
Pojallekin ehdotin, että voisivat kemian tunnilla (8-luokkalainen) testailla koemielessä akvaarion fosfaatti, silikaatti ym arvoja mitä testejä minulla ei ole, ei onnistunut ehdotus
Voiko bakteerikanta olla niin hyvä, että se "syö" liian tehokkaasti tuon nitraatin. Pitäisikö yrittää lisätä ruokintaa, äh.. en tiedä enää. Ei ole toista allastakaan, mihin tuo porukka mahtuisi (2 rusokirjoa, 10 intiaanisulkaa, 14 puna-aavetetraa, partamonni ja 5 ottoa), niin ei voi desifioidakaan allasta ja aloittaa uudelleen.
Mutta alkaa olla tunne, että jos tuo ei helpota, niin lopetan kokonaan
Pojallekin ehdotin, että voisivat kemian tunnilla (8-luokkalainen) testailla koemielessä akvaarion fosfaatti, silikaatti ym arvoja mitä testejä minulla ei ole, ei onnistunut ehdotus

Voiko bakteerikanta olla niin hyvä, että se "syö" liian tehokkaasti tuon nitraatin. Pitäisikö yrittää lisätä ruokintaa, äh.. en tiedä enää. Ei ole toista allastakaan, mihin tuo porukka mahtuisi (2 rusokirjoa, 10 intiaanisulkaa, 14 puna-aavetetraa, partamonni ja 5 ottoa), niin ei voi desifioidakaan allasta ja aloittaa uudelleen.
Mutta alkaa olla tunne, että jos tuo ei helpota, niin lopetan kokonaan

Aloitteleva akvaristi 180 litraa.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Minulla oli myös sinileväongelmia jokin aika sitten. Altaassa oli valkoinen pohjahiekka, paljon hiekan "hautaamaa" tummaa puuta ja runsaasti nopeakasvuista japaninulpukkaa ja Blyxa japonicaa mutta vain pari kalaa ja aivan posketon suodatuskapasiteetti kalamäärään verrattuna (allas oli versio nro 2 siitä Pet Expoon 2008 laittamastani valkoisten purjemollien altaasta, jos joku moisen muistaa). Se tarina päättyi hiekan vaihtamiseen ja sottaavan malawiporukan ottamiseen tilalle, mutta niinpä lähti sinileväkin eikä takaisin ole tullut. Suodattimissa olevia kypsiä sintrattuja laseja en vaihtanut enkä desinfioinut välissä ja kasvitkin menivät toiseen altaaseeni mutta levä ei siirtynyt mukana.
Japaninulpukka kuuluu minusta niihin lajeihin joille mikään typpi ei tunnu riittävän, joten yhteys nitraattiin lienee tässä tapauksessakin hyvin selvä. Itse en valitettavasti saanut koskaan itsestäni niin paljon irti että olisin saanut nitraatin lisäämisen manuaalisesti niin tasaiseksi että sillä olisi ollut lopullista vaikutusta. Oli parempia aikoja ja huonompia aikoja eikä minun hermorakenteellani tuollaista pitkään katsella.
Japaninulpukka kuuluu minusta niihin lajeihin joille mikään typpi ei tunnu riittävän, joten yhteys nitraattiin lienee tässä tapauksessakin hyvin selvä. Itse en valitettavasti saanut koskaan itsestäni niin paljon irti että olisin saanut nitraatin lisäämisen manuaalisesti niin tasaiseksi että sillä olisi ollut lopullista vaikutusta. Oli parempia aikoja ja huonompia aikoja eikä minun hermorakenteellani tuollaista pitkään katsella.
'Pikkuhiljaa näyttää paremmalta. Vedensuosikkikin kasvaa jopa! Eikös olekin iso saavutus
. Uutta levää ei ole nyt muutamaan päivään tullut ja vanhakin näyttää kuolleelta. Tänään vasta sain nitraattiliuokset kotiin joten sitä pääsen lisäämään vasta nyt. Tähän asti olen tonne siis tunkenut hiilaria, nestemäistä hiiltä, turvetta ja rautaa pieninä annoksina päivittäin ja vettä vaihtanut huomattavasti vähemmän per viikko. Uusia putkia en vielä ole saanut enkä hiekkaa vaihtanut. Toivottavasti jälkimmäistä ei tarttekkaan...

-
- Advanced Member
No hienoa, itsekkin toivorikkaana, eilen tein vielä kunnon mylläyksen altaassa, vaihdoin kyllä vettä reilusti, suodattimet jätin rauhaan, lisäsin bakteeria, lannosta 1/2 annosta, hiiltä, hiilarilisä onkin pyörinyt kokoajan, 1/2 dl kaliumnitraattiliuosta, putsasin kasvit rankalla kädellä... Ruokintaa täytyy lisätä, ajattelin kasvattaa monnisparvea ja hankkia vielä lisäksi jotain muuta kalastoa syömään ja sontimaan. Nyt on kädet kyynärpäitä myöten ristissä ja toivotaan parasta ja pelätään pahinta... HUH TSIISUS
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
-
- Junior Member
Myönnän heti alkuun ettei ole tästä levästä kokemusta, mutta Seran leväoppaassa käskettiin laittaa veteen turveuutetta ja/tai turvesuodatus... En tiedä onko teillä levän kanssa kamppailevilla jo käytössä? Oppaan mukaan pH ja KH eivät saisi olla korkeat, jos mielii levästä eroon.
...Pyrstökkäistä pitävä...
-
- Elite Member
No tuossakin minulla olleessa sinileväaltaassa oli tuolloin synnyttäviä hammaskarppeja, joten turvesuodatus oli poissa laskuista.
-
- Junior Member
Tuon parissa askartelen juuri
. Hiekkakin on vaihdettu ja intianmantelipuunlehtiä ja kantoja on akvaariossa, mutta ph on silti reilu 7.

Aloitteleva akvaristi 180 litraa.
Itsellä myös sinilevää havaittavissa erityisesti etulasin ja soran välissä. Olisi vissiin viisain reagoida heti ja kokeilla pimennystä. Altaassa on kuitenkin suht vaatimattoman kokoisia viirikirjokaloja, joita myyjä suositteli ruokkimaan mieluiten monta kertaa päivässä, jotta vahvistuisivat, sen puoleen pimennys ja monen päivän dieetti hiukan arveluttaa.
Sari ja 260 + 64 l purkit
Tai sitten eiDixie kirjoitti:Pikkuhiljaa näyttää paremmalta.

-
- Elite Member
No siinä on kyllä todennäköisemmin ihan jotain muuta mömmöä jos ei sinilevää muualla näy. Pyyhkäiset vaan sormella pois säännöllisin väliajoin.iras kirjoitti:Itsellä myös sinilevää havaittavissa erityisesti etulasin ja soran välissä.
Maisu, kiitos kommentista - epäilen kuitenkin hakemani tiedon perusteella että olisi nimenomaan sinilevää, mutta kiva olisi jos olen väärässä. Sitä löytyy myös epämääräisiä, harvahkoja plänttejä jostain soran joukosta, mutta parhaiten sen näkee (tai sitä on eniten) juuri tuossa etulasin ja soran tuntumassa. Se kasvaa kirkkaansinivihreänä ohuena kelmuna myötäillen esim kiviä tai lasia, karvalehdessä muutaman "lehden" juuressa on myös samaa väriä havaittavissa. Jos on silti aihetta epäillä, että kyseessä olisi jokin muu levä/kasvusto, niin millaisesta levästä minun kannattaisi etsiä lisätietoa?
Akva on muutettu vuoden vaihteen tuntumassa ja samalla edellinen omistaja huuhteli tarkoin hiekat ja suodattimen. Muutto oli akvaarion bakteeristolle siis aika raju. Sen jälkeen olen itse alkuinnokkaana laponnut pohjaa usein ja vaihtanut vettä viikottain about 30 prosenttia. Piilevää alkoi ilmaantumaan aika pian, samoin ihan piilevän oloista mutta tiukasti kasveihin ja kiviin jäävää ruskeaa levää. Nämä ruskeat kasvustot alkoivat jo hiukan hellittämään kun ensin reunoille ja sitten muuallekin alkoi ilmestymään tuota räikeää kasvustoa.
Testiliuskojen perusteella nitraatti on ollut jotakuinkin nollassa koko ajan. Tämän viestiketjun (ja muutaman muunkin) luettuani hommasin kasvilannoitteet, jätin pohjan lappoamisen pois ja olen nyt ollut kohta 1,5 viikkoa vaihtamatta vettä. Nyt tuota kasvustoa ei ole tullut juuri lisää. Nitraatti on noussut hiukan, samoin kasvit näyttävät silminnähden iloisimmilta kuin aikaisemmin.
Akva on muutettu vuoden vaihteen tuntumassa ja samalla edellinen omistaja huuhteli tarkoin hiekat ja suodattimen. Muutto oli akvaarion bakteeristolle siis aika raju. Sen jälkeen olen itse alkuinnokkaana laponnut pohjaa usein ja vaihtanut vettä viikottain about 30 prosenttia. Piilevää alkoi ilmaantumaan aika pian, samoin ihan piilevän oloista mutta tiukasti kasveihin ja kiviin jäävää ruskeaa levää. Nämä ruskeat kasvustot alkoivat jo hiukan hellittämään kun ensin reunoille ja sitten muuallekin alkoi ilmestymään tuota räikeää kasvustoa.
Testiliuskojen perusteella nitraatti on ollut jotakuinkin nollassa koko ajan. Tämän viestiketjun (ja muutaman muunkin) luettuani hommasin kasvilannoitteet, jätin pohjan lappoamisen pois ja olen nyt ollut kohta 1,5 viikkoa vaihtamatta vettä. Nyt tuota kasvustoa ei ole tullut juuri lisää. Nitraatti on noussut hiukan, samoin kasvit näyttävät silminnähden iloisimmilta kuin aikaisemmin.
Sari ja 260 + 64 l purkit