Kalavalintoja pähkäilen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
marjo2
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Kalavalintoja pähkäilen

Viesti Kirjoittaja marjo2 »

Moikka!

Olen uusimassa akvaarioni kalat, koska ne eivät sovi pieneen 50-litraiseen akvaariooni (2 partamonnia, 2 lehtistä, 1 millis ja 2 platya). Veden ph on 6-7 riippuen siitä olenko lisännyt ph/kh plussaa siihen. Helposti tippuu päivässä parissa tuohon 6:een. Saattaa johtua nykyisistä kaloistakin? Veden Kh on alhainen, noin 1 ja sitä en ole saanut nousemaan edes tuolla plussalla (tai pitää kokeilla isompaa annosta). Nitraatit ja nitriitit kunnossa. Veden lämpötila 28-29 astetta (asun kaukomailla kuumassa maassa enkä kauhean mielelläni lisäisi tuuletinta).

Olen ajatellut seuraavia kaloja täältä saamieni vinkkien mukaan:
2 kääpiörihmakalaa
8 kardinaalitetraa

Vai olisiko taistelukala parempi rihmakalan tilalle, koska pärjää todella lämpimässä vedessä? Voinko jättää kaksi platyani sinne? Hyviä ehdotuksia kaivataan, koska en halua tehdä samoja virheitä uudelleen eli väärät valinnat ja liikaa kaloja...

Mutta sitten haluaisin myös jotain pohjalle. Voiko rapuja ottaa, jos kannessa ei ole läppää, kiipeääkö ne ulos? Mitä rapuja ja montako voisin ottaa? Tai olisiko jokin pienempi monnilaji, joka selviäisi noin lämpimässä vedessä?

Marjo
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Re: Kalavalintoja pähkäilen

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Kääpiörihmakalat voivat kuulemma olla hyvinkin ärhäköitä, jolloin toiselle voi tulla kuumat paikat. Kai sitä voi pitää yksinkin? Kardinaalit ovat varmaan ok. Taisto on hyvä vaihtoehto kääpiörihmikselle juurikin siksi, että rakastaa lämpöä. Taistoille tosin saattaa kelvata välipalaksi pienemmät sukaravut... Kai noita taitaa olla joitain sukarapulajeja, jotka menevät vielä tuossa lämpötilassa. Ne syövät sekä leviä että ruuantähteitä. :) Lajeja en osaa ehdottaa, kun kirjani meni lainaan. Ehkä saattaa joskus löytyä jokunen lattialta tai sitten ei. Noin 5-10 on varmaan hyvä aloitus. Monnisilla tuo taitaa olla aika pitkälti sietokyvyn rajamailla. Helmimonninen kuulemma sopii lämpimämpäänkin veteen, mutta vaatii enemmän tilaa.

Itse en enää jättäisi platyja, jos kalasto on muuttumassa. Nekin tarvitsevat isomman akvaarion.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Ruokasoodalla saa nostettua pH:ta KH:ta ja kun KH on vähän korkeampi niin se pitää pH:n paremmin vakaana.
Kardinaalitetrat ja taistelukalan minäkin valitsisin lämpimään veteen ja pohjalle menisi muutama piikkisilmäkin.
Markku varjon Akvaariokalat-kirjassa on raitasuka-ja nokkasukarapu jolle on lämpösuositukset 30 asteeseen saakka [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
kaisajapetri
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kaisajapetri »

olen harkinnut noita kääpiörihmakaloja... ajattelin että jos ottaisin yhden uroksen ja yhden naaraan. Millaisia vesi ja lämpötilavaatimuksia näillä on?? Millasita ruokaa tarvitsevat ja sopivatko minun pieneen 84 litraiseen akvaariooni jossa asustelee jo yksi taistelukala rubiiniteroja ja piikkisilmiä? Onko jotain muuta huomioitavaa kalojen hoitoon ja asumiseen liittyen??? Olen myös kuullut että voivat kiusata muita kaloja onko kokemuksia tällaisesta?
Makia
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Makia »

kaisajapetri kirjoitti:olen harkinnut noita kääpiörihmakaloja... ajattelin että jos ottaisin yhden uroksen ja yhden naaraan. Millaisia vesi ja lämpötilavaatimuksia näillä on?? Millasita ruokaa tarvitsevat ja sopivatko minun pieneen 84 litraiseen akvaariooni jossa asustelee jo yksi taistelukala rubiiniteroja ja piikkisilmiä? Onko jotain muuta huomioitavaa kalojen hoitoon ja asumiseen liittyen??? Olen myös kuullut että voivat kiusata muita kaloja onko kokemuksia tällaisesta?

Minulla on ollut noita 60 litrasessa. Ainakin minulla oli yksi koiras ja yksi naaras. Ne ovat olleet tosi herkkiä vesiarvoille (toinen kuoli samana päivänä kun ostin ne, mutta oli varmaan heikompi yksilö, toinenkin kuoli aika pian)
En kuitenkaan laittaisi taistelukalaa ja kääpiörihmiksiä samaan akvaan.

Ei meillä ainakaan kiusannut yhtään muita kaloja. Kyllä ihan hiutale ruoka kelpas ainakin meillä.
Lämpötila faunattaren sivuilla on 25-28. Meillä oli jossain 26
Murre <3
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Muuten sopisi, mutta ei taistelukalan seuraan noin pieneen altaaseen. Voipi tulla kinaa reviireistä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”