Kaupunkivesi ja akvaariokasvit

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
loude
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Kaupunkivesi ja akvaariokasvit

Viesti Kirjoittaja loude »

Hei te joilla kasvit akvaarioissanne kukoistavat!
Asun Espoossa kerrostalossa ja mulla ei nuo kasvit akvaariossani ole oikein viihtyneet. En viitsisi kirjoittaa pitkää juttua vesiarvoista jne, vaan kuulisin mieluummin yksinkertaista neuvoa miten te olette saaneet kasvinne viihtymään:
1. Lampun tyyppi (kasvilamppu?) ja kuinka kauan se on päällä.
2. Veden vaihtojen määrä (paljonko vaihdat vettä ja kuinka usein?)
3. Mahdollinen muu?

En haluaisi käyttää kemikaaleja, varsinkaan mitään myrkkyjä, vaan mieluummin jotain luonnonmukaisempaa. Voisin harkita myös kasveille sopivaa lannoitetta mikäli se ei ole kaloille haitallista. En myöskään halua enää konstailla sokerin ja hiivan kanssa, jos neuvotte että hiilarilevitin on ehdoton niin sitten mieluummin ostaisin valmiin ratkaisun jostain kaupasta. En myöskään halua mitään kaameeta letkuhässäkkää akvaariooni. Mitä huomaamattomampi tai kauniimpi, sitä parempi.

Please kertokaa salaisuutenne :-)

M.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kaupunkivesi ja akvaariokasvit

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Reilusti valoa ja jos loisteputket niin heijastimet niihin. Ite oon tykännyt Actizoon loisteputkista, kasvit kasvaa, levät ei viihdy ja valo on silmälle kivan väristä (ei sinistä, kuten monien merkkien putkilla). Valot on päällä kymmenisen tuntia päivässä.
Kyllä lannoitetta tarvii jos meinaa että kasvit kasvaa. Profito ja JBL:n rautatabletit käytössä mulla ja pohjaravinteena JBL:n seiskakuulat. Itse käytän sekä hiilidioksidia, että Easycarboa, olen saanut niillä parhaat kasvutulokset ilman leviä.
Vedenvaihtoväli ihan normaali kerran viikkoon puolet.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Millainen pohjahiekka loudella on? Minulla on sellainen käsitys, että aika iso osa kasvamattomuusongelmista selittyy liian hienolla pohjahiekalla.

1. 12h ja lamput 840, 860 ja taitaa olla yksi Actizookin joukossa. Arcadia Freshwater on varsin kiva yksinään pidettäväksi.
2. Kerran viikossa n. 70%.
3. En lisää hiilidioksidia. Lannoitteena on PMDD. Mitään muuta en lisää veteen.
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

1. Sylvania aquastar ja (philips) daylight ja 12 tuntia, kasvit ei ole mitään supervaativia mutta blyxakin kasvaa mainiosti
2. kerran viikossa 30%
3. Ei mitään kasveja närppiviä kaloja, levänsyöjinä mukavia ottoja ja miljoona maatiaissukaa, lannotteena pmdd reilulla annostuksella
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
loude
Junior Member
Junior Member
Viesti:

maisu kirjoitti:Millainen pohjahiekka loudella on? Minulla on sellainen käsitys, että aika iso osa kasvamattomuusongelmista selittyy liian hienolla pohjahiekalla.

1. 12h ja lamput 840, 860 ja taitaa olla yksi Actizookin joukossa. Arcadia Freshwater on varsin kiva yksinään pidettäväksi.
2. Kerran viikossa n. 70%.
3. En lisää hiilidioksidia. Lannoitteena on PMDD. Mitään muuta en lisää veteen.
Hmm.. kokeilunarvoista tietoa, ja on muutoksia tulossa.
1. Lamppu menee vaihtoon. 100 litraisen valaisimessa vain 1 putki, joten ilmeisesti pitää etsiä tuo Arcadia Freshwater jostakin. Varmaan kallis (
2.Hiekka. Voiko se olla liian hienorakeista? Mulla se on hienojakoista. Mikä neuvoksi-kokonaan vaihtoon vai sekoitanko siihen jotakin, vai paanko kasvit ruukkuihin? Hiekka hienoa koska jotkut tykkää kaivella. Mutta eiks kasvit oo luonnossakin jopa savimaassa. Joku ruukkusysteemi vois olla kiva, mut vaihdan hiekan jos muutkin yhtyvät mielipiteeseen että hiekka liian hienoa.
3. Lannoite: Mitä on PMDD??? Profito? Seiskakuulat? Mulle noista sanoista tulee mieleen jotain mitä tässä ei kehtaa mainita...
Easykarboa olen kokeillut lorautella, ei mitään vaikutusta. Ehkä runsaiden vedenvaihtojen takia? Kalat eivät tykänneet. Kasvit vaaleanvihreitä, ja pikku hiljaa muuttuvat varmaankin kaikki ruskeiksi.
Neuvokaa vielä tyhmää :-)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mulla ei oo ollu kasvien kasvun kanssa ongelmaa vaikka on ollu joskus ihan nollakoon hiekkaaki.
Seiskakuulat: JBL:n savipohjainen pohjalannoite
PMDD: Poor man daily drops, harrastajien itse sekoittama nestemäinen kasviravinne
Profito: Easy Lifen nestemäinen kasviravinne (omasta mielestäni markkinoiden paras ja on saanut saksassa pari vuotta sitten Vuoden akvaariotuote- palkinnonkin)
Carbo ei yksin auta, jos muut kasvutekijät eivät ole kunnossa. Ja juu, tarvitset toisenkin putken siihen rinnalle jos mitään vähänkin vaativampaa haluat kasvatella.

Lisään nyt tähän vielä, että vaikka maisu ei käytäkään altaissaan hiilidioksidilisää, niin hänellä on pohjahiekan seassa todella runsas kierteiskotilopopulaatio, joiden sivutuotteina tulee reilusti hiilaria eikä sitä siksi tarvitse lisätä. Tavalla tai toisella kasveille sitä hiiltä olisi saatava. Jos on runsas kalasto, niin silloin niiden tuottama hiilarikin saattaa riittää, eikä tarvitse lisäillä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
loude
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kiitokset Mari, Mniina ja Maisu, lähden kokeilemaan tältä pohjalta. Hiekan vaihdon siirrän siihen asti kun löydän jostakin kauniin väristä ja kohtuuhintaista.
Loisteputki pitää käydä hakemassa jostain, se Actizook tai Arcadia, pitää googlata.
Ehkä tuo EasyLife ravinne ei oo niin arvokasta etteikö vois ensihätään tilata Suomesta...
Hiilidioksidia en laita, ostan mieluumin muutaman kalan lisää jos sekin toimii. Onhan mulla sitte vielä
tuota Easy Carboa jäljellä jota tarvittaessa varovasti.. Kysyn vielä kalakaupastakin noita seiskakuulia.
Sitte pidennän tuota valaistusaikaakin pikkasen.
Taistelu alkaa...
Marjis
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Itselläni on kolme allasta, joissa kaikissa omat rutiininsa.

240-litraa, jossa jo hyvin voiton puolella olevaa leväongelmaa...
1. 2x39W T5, toisena putkena kasviputki ja toisena 10 000 kelvinin putki, valaisimessa on heijastava sisäpinta. Valaistus 12 h.
2. Kerran viikossa noin 30-50%
3. Lannoitteina pohjassa on Satekin voimapellettejä, JBLn seiskakuulia ja miekoilla ruostuvaa rautalankaa. Veteen lisään Satekin PMDDtä ja Easy Lifen Easy Carboa. Pohjamateriaali on hyvin hienoa hiekkaa (Biltema), veden pH alle 7. Käytän tässä altaassa myös intianmantelipuun lehtiä. Altaassa kohtuullisesti kantoja.

88-litraa, jossa kasvit rehottaa ja allas kasvaa vähän väliä umpeen.
1. 2x18W T8, Actizoon Supralux ja Nominal. Valaisimessa on heijastimet. Valaistus 12 h.
2. Kerran viikossa noin 50%
3. Pohjalannoitteina Satekin voimapellettejä, veteen Satekin PMDDtä, Easy Carboa sekä Easy Lifen Nitroa. Pohjamateriaalina hyvin hienoa hiekkaa (Biltema), veden pH noin 7. Pohjalla on myös tammenlehtiä sukarapuja ajatellen ja tässä altaassa on altaan kokoon nähden isot kannot.

40-litraa, vasta vähän aikaa sitten perustettu rapuallas, piilevävaihetta vielä menossa.
1. 1x15 W päivänvaloputki (eli pissankeltainen, tolle pitää tehdä jotain...). Valaistus 12 h.
2. Kerran viikossa noin 30-50%.
3. Pohjassa Satekin voimapellettejä, veteen Satekin PMDDtä ja Easy Lifen Easy Carboa. Lisäksi kiljulla hiilidioksidia. Pohjalla hieman isorakeisempaa hiekkaa (Maxit), pH noin 7. Tässä altaassa ei lainkaan kantoja, ainoastaan laavakiviä.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Yleisesti:

-Lamppu, josta löytyy runsaasti sinista ja punaista, mutta sinistä hiukan enemmän kuin punaista. Jos puhtaasti kasveja ajattelee, 4000K paras, mutta mikä tahansa josta löytyy sinistä ja punaista reippaasti em. suhteella käy. Heijastimet hyvät, jos ei ole mahdollista saada muuten lisää tehoja. Olisi hyvä tarkistaa paljonko omassa akvassa on watteja per litra. Minimi tulisi olla 0,3w/l, siinä kasvaa jo vähään valoon tyytyvät. Vaativammat tarvitsevat 0,5w/l->. Putket uusittava sännöllisesti, putkesta riippuen 6-18kk välein. Puhtaat lasit lampun alla! Jos ostaa kasvilamppu-nimellä myytävän lampun, on iso mahdollisuus saada lamppu, jonka valossa kasvit näyttävät hienolta, mutta se ei anna oikeasti kasveille sitä, mitä ne tarvitsevat. Spektrit kannattaa tsekata ennen ostoa! Iso osa "kasvilampuista" on ihan huuhaata.

-Pohjalannoitus olisi hyvä laittaa laajalti hiekan alle jo perustamisvaiheessa, mutta lisääminen onnistuu myöhemminkin, joskin on työläämpää kun pelletit/pötköt/ryynit pitää työntää yksittäin jokaisen taimen juurelle. Mutta näinhän ne lisätään kun pohjalannoitus kulunut loppuun muutenkin.

-Nestemäistä lannoitusta tarvitsevat köynnöstävät kasvit

-Rautaa ja muita lisiä niille, ketkä sitä erityisesti tarvitsevat, vaikka tabuina ko. kasvin juurelle.

-Hiilarin tarpeen jokainen arvioikoon itse. EasyCarbosta taas taidetaan olla montaa mieltä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mari kirjoitti:Lisään nyt tähän vielä, että vaikka maisu ei käytäkään altaissaan hiilidioksidilisää, niin hänellä on pohjahiekan seassa todella runsas kierteiskotilopopulaatio, joiden sivutuotteina tulee reilusti hiilaria eikä sitä siksi tarvitse lisätä. Tavalla tai toisella kasveille sitä hiiltä olisi saatava. Jos on runsas kalasto, niin silloin niiden tuottama hiilarikin saattaa riittää, eikä tarvitse lisäillä.
Jep, näin on että isoimman kasvialtaani pohjalla on aika hyvä kotilopopulaatio, ei kuitenkaan sen veroinen kuin joskus aiempina vuosina.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”