Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
Joo, äsken yritin kuvia niistä ottaa ja pikkuset pelkäs kameraa. Joten tuli vähän huonoja kuvia Hyvin tuntuvat pärjäävän punatimanttikirjoahventen kanssa, vaikka vähän pelkäsinkin miten yhteiselo onnistuu. Tosin myyjäkin sanoi liikkeessä et hänellä ne on ainakin hyvin keskenään pärjänneet.
Mul ei oo ku yks akvaariokirja: Markku Varjon akvaariokalat. Kovasti kasvikirjaa kaipaisin
Sama juttu täällä kasvikirjan kanssa! Odotan kovasti Varjon uutta kirjaa, mutta taitaa vielä hetken kestää odotusta.
Mun vesiallergia nostelee taas päätään...
Toissa päivänä haettiin pojalle 300-litranen 250-litrasen tilalle, kun mun kaveri halusi ostaa 250-litrasen meiltä. Tehtiin diili, että ok, jos kohdalle osuu meille tilalle vähän isompi. Osui. Eilen illalla sitten laitettiin uusi akva pyörimään. Hassua, miten valtava vaikutus voikaan olla akvan mitoilla! Uusi on vain 50-litraa isompi kuin vanha, mutta koska on kapeampi, pituutta tuli 40cm lisää. 250-litranen ehti pöristä reilun kukauden enkä olisi jaksanut lähteä vaihtamaan yhtään, mutta nyt olen tosi tyytyväinen. Niin tyytyväinen akvan malliin, että harkitsen jopa malawilan vaihtoa samanlaiseen, jos kohdille osuu. Nyt on tullut muutettua neljä akvaa alta kolmeen kuukauden, alkaa jo piisaamaan. Vielä täytyy kuljettaa 250l Helsinkiin, mutta onneksi sen suunta on ovesta ulos.
Haettiin eilen muutama kala jo olemassa olevien porukoihin lisää eli kaksi rusokirjoa, toinen mutis, pari omppua, viisi keisaritetraa ja kuusi kuparimonniskakaraa. Mietinnässä on, nyt kun pintaveteen tuli lisää tilaa (ja akvan mukana tuli pätevät kansilasit!) hommata parvi pieniä tapparoita. Ajateltiin odotella, että kasvit kasvaisivat ensin pintaan, niin tapparat voisivat tykätä enemmän. On tullut hommattua kasveja sen verran reippaasti, että niitä on jaettu ympäriinsä, mutta sen lisäksi eilisestä muutosta jäi vielä ylikin hiukan.
Nyt ohjelmassa on vanhan akvan siivous hiekasta. Siellä haisee ihan hienosti itse pee, kun lannoitetabut on hajoneena siellä hiekan sisässä... Onneksi on lauhaa, niin voipi tuuletella.
Osaako joku muuten jo nyt sanoa mitä kasveja, jos mitään, on tuomassa seuraavaan kokoukseen? Multa ei löydy kuin pikkuisen kääpiöruohoa, mutten taida tuoda niin pientä määrää....
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Mulla on hölmö kysymys. Voiko mattosuodattimella jakaa altaan? vai täytyykö sen maton olla aina reunassa? Sain jaettua esim. 100l altaan 2 kudetus/poikas altaaksi yhdellä suodattimella.
Milsku kirjoitti:Mulla on hölmö kysymys. Voiko mattosuodattimella jakaa altaan? vai täytyykö sen maton olla aina reunassa? Sain jaettua esim. 100l altaan 2 kudetus/poikas altaaksi yhdellä suodattimella.
Voit jakaa, mutta tarvitset joko 2 pientä suodatinta tai kiertovesipumpun/suodattimen jolla siirrät vettä toiselle puolen mattoa. Sillä vain yhdellä puolella olevalla suodattimella jää toisella puolella oleva vesi seisomaan ilman suodatusta.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Onnistuiskohan perus sisäsuodattimesta tehdä kierto stydeemi jos siihen ulostulo putkeen laittaa letkun ja letkun toisen pään, altaan toiseen päähän? Ei oikeen anna rahat periksi hankkia nyt sellasta oikeeta.
Sain viimein yli 4kk väsytys taktiikalla miehen suostumaan kolmannen altaan käyttöön ottoon!
Ajattelin jakaa sen matto suodattimella 2-3 osaan ja alkaa kudettaa timantteja oikeen tosissaan. Kaupoissakin lupasivat niitä ottaa. Jos sen jakaa kolmeen osaan pitää vaan sit varmistua että ton mun nössö suodattimen teho riittää, ja varmaan lykätä ilmastin vielä varmuuden vuoksi. Suunnittelen kovasti sellaista kudetus verkko stydeemiä joista nähtiin kuvia levin luennolla. Tosin eipä se tetroille varmaan oo hyvä. Oon saanu sen käsityksen että ne munat on vähän liimautuvua eli eivät valu pohjalle. Sitten tarvitaankin kauhee kasa jaavansammalta. Onneks mulla on itellä aika paljon.
Tänään kotiutui meille parvi barbeja. En vaan kuollaksenikaan muista mitä..
Näyttävät messinkibarbeilta, mutta niillä ei ole mustaa töhnää kyljissä vaan 1 pilkku pyrstön lähellä. Jos joku tunnistaa saa kertoa ettei tarvii mennä katsomaan kaupan kyltistä. Niille se verkko onkin sitten ihan must.
Ihan pienen tauon jälkeen olen taas eksynyt tännekkin . Luovuin kaikista kasvialtaistani varmaan parisen vuotta sitten. Keskityttiin isoimpaan rauskujen ympärille tehtyyn akvaarioomme. Nyt tuo iso on menossa myyntiin. Tahdomme takan "uuteen" (ollaan siis asuttu tässä jo vuos) asuntoomme ja ainoa paikka sille on se missä akvaario on. Eikä akvaario sovi mihinkään muuhunkaan huoneeseen.
Eihän sitä tietysti ilman akvaariota olla voi. Tilalle kaavailen 460l allasta. Vielä mietityttää tehdäänkö jalusta itse vai ostetaanko valmiina. Huomenna selviää, kun soitetaan Nakolinnaan ja kysellään materiaalien hintoja. Tarkoitus on tehdä sitten oikein kunnollinen kasviallas T5 valaisimineen ja CO2 järjestelmineen.
Kalasto rakentuukin sitten helmirihmakalojen ympärille. Parvikalaksi olen kaavaillut ruusutetroja. Jos tilaa on, niin sitten myös kuparitetroja. Vanhasta altaasta siirtyy pari partamonnia. Jos jostain vielä löytyisi purjesampimonneja ni olis hyvä. Monnisia mietin kanssa, mutta en tiedä haluanko niitä sittenkään. Sormet kyllä syyhyää jo, että pääsen kasvattelemaan kasveja. Niistäkään en oikein enää mitään muista/tiedä, mutta pitää kierrellä akvaarioliikkeitä katsella tarjontaa. Erikoisempia yrittää bongailla täältä.
Menisikö tuohon vielä pariskunta perhoskirjoahvenia? Näitä olen aina ihaillut, mutta ei ole koskaan sopinut. Nyt olisi aikaa miettiä kaikkia kiinnostavia vaihtoehtoja, kun aloittaa ihan alusta
^Sori, en osaa auttaa. Ei saa puhua tuollaisista kasviakvoista! Helmirihmat on aivan ihania, kauniita kuin korut!
Meillä kinataan paraikaa, meneekö malawila vaihtoon vai ei. Tahtoisin pidemmän, jotta saisin sinne jotain kasvia. Samat kalat ja samat kivet, mutta lisäksi vallua ja anubiasta, edes. Mähän vannoin harrastuksen alussa, että akvakasveihin en sotkeennu, mutta voi sun seitsemän, kun poika sai akvansa kasveineen, se oli menoa... Lapset haluu pitää kiviroomion eikä ymmärrä, miten puunhalaaja kärsii ilman kasveja. Onhan siellä nytkin pari anubiasta ja jaavansaniaista, mutta vallukin olisi ihanaa! Se on muuten kasvi, jota en aiemmin voinut sietää enkä ymmärtää, mutta nyt se on yksi suosikeista. Niin se mieli muuttuu!
Mulle ainakin kelpaa vallut, jos joku niitä tuo kokoukseen. Edelliset taimet on lähtenee tosi hyvin kasvuun ja versoa pukkaa. Toivottavasti akvan vaihto ja yhtäaikainen valomäärän lisääntyminen ei järkyttänyt niitä liikaa.
Onko muuten HASin huutokauppaan lähtijöitä? Me lähdetään pojan kanssa viemään akvaa Helsinkiin silloin, joten huutis sattuu sopivasti ohjelmaan. Jee! Ja samalla reissulla tulee hiukan täydennystä Tanganjikaan, kivakiva.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Nyt tää on iloinen kun on taas bettoja talossa. Betta falxit kotiutuu karanteenissa, voi kun nuo täällä viihtyisivät. En tajunnut kuinka paljon olin bettoja kaivannut ennen kuin nämä saapui, niissä vaan on jotain mikä mulle sopii just eikä melkein. Viimeksi oli punataistelijoita, ihanan tummanpunaisia sinisine silmineen. Niistä varmaan tulee se mun ihastus sinisilmäisiin kaloihin.
Milsku: Voisko olla loistobarbeja?
irkku82: Oijoi, helmirihmoja ja perhoskirjoahvenia. Ja vielä purjesampimonneja! Kuulostaa vallan mainiolta. Ei ole yhdistelmästä kokemusta, mutta luulisi tuon kokoiseen mahtuvan.
Sisso: Vielä mietin lähtisinkö, mutta kun nyt viime aikoina on mennyt akvaarioihin enemmän rahaa, niin ei taida olla kovin hyvä ajatus...
Iso kasviton allas on mieheni haluama. Onhan se tietysti iso, mutta eipä sitten muuta. Valoa olisi pitänyt olla ihan älyttömästi 70cm syvään ja 80cm leveään altaaseen ja minulla toiset 150cm enemmän pituutta, että siitä edes kasviallasta olisi saanut aikaiseksi . Vedenvaihdot ja kaikki muukin siivous akvaariossa on lyhyyteni tähden hankalaa. Mihinkään en ylety ja kaikki painaa niin paljon, että tarvitsen aina jonkun apua. Muutto tähän asuntoon ja takan hankinta vain vahvisti sen, että akvaario menee myyntiin. Aluksi meinasin ettei enää uutta allasta tule, mutta mihin koira karvoistaan pääsisi .
Tällaisen olen joskus 660 litraisesta saanut aikaiseksi, että eiköhän se onnistu hieman pienemmänkin kanssa.
Vau! Mulla on juuri menossa kädenvääntö tuon ison plekon kanssa. Meidän sisustus maku ei vaan rimmaa, ja se vetelee öisin "huonoon paikkaan" istutetut kasvit irti. Mokoma retku.
Ostin kiertovesipumpun sittenkin. Laitoin siihen sellasen putken joka vie vettä altaan toiseen päähän ja pienet reiät porasin 2 muuhun lohkoon että liikkuu pintavesi hiukan joka lohkossa. En vaan saa niitä mattoja tarpeeks jämäkästi paikalleen. Mun testi sukaravun poikaset vilistää pisin allasta eikä olleskaan siinä lohkossa mihin ne laitoin. Aikuiset pysyy omassaan. Ei taida saada pohjaa tiiviiksi kuin laittamalla hiekkaa pohjalle, eli annan olla. Harmittaa vaan se että jos kudetta 3 paria.
Ja vain 1 pari onnistuu kudussa. En uskalla enää uudestaan kudettaa kun ne poikaset kuiteskin vaeltaa ja menee uusien kutijoiden suuhun. Ellen sit metsästä niitä ja laita verkkopoikasboxiin tms. Nyt vaan pitää odottaa ja varmistua että vanhan suodattimen bakut riitti tuohon altaaseen ja sitten saankin alkaa metsästämään tetroja... Ei oo lempipuuhaa se, ovat ihan liian nopeita.
Perheenlisäysuutisia.. Affenaariossa on ollu sinileuoilla pesänrakennuspuuhat käynnissä jo useamman viikon. Tänään sitten vanhemmat toivat poikueensa ensimmäistä kertaa uimaan. nyt olisi sinileukalapsia enemmän ku laki sallii.
Tampereen reissulta 3 viikkoa sitten ostetut kaksoskirjoahvenet putsasivat tiistaina illalla kannon kyljestä paikan ja tehtailivat siihen noin 400 munaa.
Nyt sinileuat ovat vallanneet 540 litraisen toisen reunan ja kaksoskirjoahvenet toisen reunan. Avainkirjoahvenpariskunta on jäänyt vähän ahtaalle siihen keskelle allasta kun kumpaankaan päähän ei ole asiaa. Toivottavasti nuo nyt tuosta rauhoittuvat.
Onnittelut Mauiwee! Täällä sinileuat aloittivat pesärakennuspuuhat parisen päivää sitten. Ovat saviruukkua putsanneet hiekasta ja tänään huomasin et vallujen väliin on myös kaivettu kuoppaa. Mikäs idea tässä on? Eivät ilmeisesti vielä tiedä mihin munansa laskevat
No nuo mylläsivät takalasin vierestä ainakin 40cm leveän alueen täysin uuteen uskoon. Kasvit irti ja kaikki hiekka sisäsuodattimen alle. Kivikasojen alustat kaivettiin ihan puhtaiksi. Tätä hullunmyllyä kesti useamman viikon.
Kaksoskirjoahvenet vaan nätisti nyppivät pienen alueen juurakon kyljestä puhtaaksi ja asettivat munansa siihen. Ei tarvinnut koko allasta sekoittaa.
Nyt heitin verkkopoikashäkin pois kääpiömonnisten altaasta. Pienimmät pennut olivat vielä suojaväreissä, mutta kyllä kai ne tuolla altaassa selviävät. Poikasallas oli ruma, se varjosti altaan etuosaa ja sen seinämiin kertyi kaikki moska mitä altaasta löytyy.
Nyt eivät ole kääpiömonniset enää kahteen viikkoon kuteneet. Kyllä sitä kestikin kun viikottain liimailivat munia marraskuusta asti. Onneksi en ole kerännyt kaikkia talteen
No voi sun tetra! Pojan luokan akvaan tuli viime viikolla inkkareita, mutta joukossa oli vahingossa yksi keisaritetra. Se oli koulun akvassa ihan raivopäinen, raukka, ilman kavereitaan ja kiusasi kaikkia kaloja. Se tuli tänään meille tarkoituksena liittyä meidän keisaritetraparveen. Paitsi, ettei se ole keisaritetra. Se on kerritetra.
Onko kellään tarjota kotia yhdelle piruparalle? Voin tuoda sen Turkuun kun tässä lähipäivinä taas tulen. Nyt se on seeprakalaparvessa eikä vaikuta järin onnelliselta.
Huoh! Ulkosuodatin imee ilmaa jostain, varmaankin kannentiivisteen välistä. Ihan hirvee pörinä, hermot menee. Viime viikolla kävin kyselemässä Uudessa Akvaariossa varaosia ja tänään soitin eikä vieläkään tukku saanut toimitettua . Tukku on muuttanut eikä ole kuulema saanut 2 viikkoon toimitettua tavaraa. Ihan kiva . Kaikkea muuta heillä kyllä on, mutta ei juuri sitä mitä minä tarvitsen. Mistä muualta turusta saa varaosia Tetratec:iin?
Tää ei nyt sua auta niin yhtään, mutta sen jälkeen kun meille tuli mattosuodatin, on ollut kovin, kovin huoletonta. No, eihän sitä ulkopönttöäkään tarvinnut hirveästi rassailla, mutta aina kun siihen koski, tuli jotain ongelmia. Ja jos kiertovesipumppu prakaa, mikä tahansa-mistä tahansa-käy tilalle.
Jos et saa varaosia Turusta, oletko katsonut Akvaarioon.fistä? Itse olen saanut sieltä tavarat kätösiini aina kahdessa päivässä, mutta ekalla kerralla pyysin pikana erikseen s-postilla, kun oli suodatinkriisi päällä (ulkosuodatin sanoi poks). Ohjelma sisältää tuotesijoittelua
Kävin katsomassa akvaarioon.fi:stä, mutta ei siellä ollut varaosia EX 2400 malliin. Lupasivat laittaa Uudesta Akvaariosta viestiä, kun saapuu. Vaihdettiin vettä altaasta tänään ja käynnistettiin suodatin uudestaan. Nyt on onneksi huomattavasti vähemmän ilmaa pöntössä. Vieläkin kyllä pörisee, muttei niin paljon. Katsotaan nyt jos pahaksi taas ehtii äitymään haen pidemmät letkut 2217:een niin saan sen väliaikaisesti tilalle.
En ole kovinkaan ihastunut mattosuodattimiin. Siksi en niitä ole koskaan mihinkään laittanut. Pidän siitä ettei altaassa ole mitään ylimääräistä viemässä tilaa.
Hei ihmiset!Ja kaikki TAY:n jäsenet. Klikkailkaa itsenne tuonne TAY:n keskustelualueelle niin saadaan sitäkin aktiivisemmaksi.
Siellä jo kysyinkin, mutta kukaan ei ole mulle vastannut. Eli onko joku lähdössä HAS:n huutikseen 19.3. ja että olisi vielä autossa tilaa? Ja vielä sellaisella ehdolla, että takaisin turussa oltaisiin jo kuudelta.
Puuh. Sain äsken tetrat laitettua omiin looseihinsa. Ei ollu mikään helppo homma niitä tuolta pyydystää. Haaviin tarttui 3u 5n, eli 2 naarasta vielä karsiutuu. Kauankohan niitä tulisi pitää erotettuina? Uudessa akvaariossa meinattiin että 2 viikkoa olis hyvä. Niin urokset ja naaraat ovat siis omissa porukoissaan, että naaraat sitten olis valmiita kutuun kun laitan ne pareittain.
Suski: Ootko tulossa kokoukseen? Nappaan tuon pilkkusinisilmän mukaan jos viet sen sitten kotiin.
Nyt on sitten uusi akvaario tilattu ja maksettu. Perjantaina tulee kotiin . Tausta tilattu ja maksettu. Se oli vaan päässyt varastosta loppumaan ja toimitusaika 2-4kk... Valaisin on laitettu tilaukseen, vahvistusta odotellessa. Rahaa on nyt palannut 1048€. Elämä on, mutta nyt saan tämän harrastuksen aikana ensimmäisen kerran ostettua kaikki uutena . Vielä, kun saisi vanhan myytyä .