FISUJA? apuva apuva apuvaaa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: FISUJA? apuva apuva apuvaaa
Juu, ei kääpiönuoliaisia noin pieneen. Kyseessä on erittäin vilkas uimari, joten vähintään se metrin mittainen allas niille.
Piikkareita kannattaa olla reippaasti, sillä ne ovat piilottelevia kaloja ja mitä enemmän niitä on, sitä parempi todennäköisempää niitä on nähdä. Ruoka-aikaan parveilevat kyllä näkyvillä.
Inkkareita en ihan kahtakymmentä ottaisi noin pieneen, mutta viitisentoista menee.
Piikkareita kannattaa olla reippaasti, sillä ne ovat piilottelevia kaloja ja mitä enemmän niitä on, sitä parempi todennäköisempää niitä on nähdä. Ruoka-aikaan parveilevat kyllä näkyvillä.
Inkkareita en ihan kahtakymmentä ottaisi noin pieneen, mutta viitisentoista menee.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
"elikkäs, 63L, taistopoika, 5piikkistä ja X inkkariii.... montako ois hyvä? absoluuttinen alarajahan on 6kpl, käyttäytyy paremmin tusinan porukassa... onkos pari tusinaa (24kpl ) hyvä määrä?"
Korjatkaa hyvät ihmiset jos olen väärässä mutta jos inkkarit kasvavat 4,5 senttisiksi ja suositus on 1cm kalaa per litra, niin 24 yksilön parvessa senttejä tulee jo 108, eli miltein tuplasti ylikansoitusta pelkillä intiaanisulilla tuonne 63 litran purkkiin?
Siihen vielä taisto ja piikkisilmät niin ei riitä edes 120l akvaario! Vai olenkos laskenut ihan väärin?
Oma näkemykseni olisi maksimissaan 12 kpl parvi inkkareita, taistopoika, sekä parvi näitä piikkisilmiä. On vaan niin niukasti litroja että tiukille menee minun mielestäni näin monen kalalajin kanssa.
Itse lähtisin hakemaan tuonne vain yhtä "isohkoa" parvea sekä sitä taistopoikaa kaveriksi, ettei tule liian ahdasta. :/
Korjatkaa hyvät ihmiset jos olen väärässä mutta jos inkkarit kasvavat 4,5 senttisiksi ja suositus on 1cm kalaa per litra, niin 24 yksilön parvessa senttejä tulee jo 108, eli miltein tuplasti ylikansoitusta pelkillä intiaanisulilla tuonne 63 litran purkkiin?

Siihen vielä taisto ja piikkisilmät niin ei riitä edes 120l akvaario! Vai olenkos laskenut ihan väärin?

Oma näkemykseni olisi maksimissaan 12 kpl parvi inkkareita, taistopoika, sekä parvi näitä piikkisilmiä. On vaan niin niukasti litroja että tiukille menee minun mielestäni näin monen kalalajin kanssa.
Itse lähtisin hakemaan tuonne vain yhtä "isohkoa" parvea sekä sitä taistopoikaa kaveriksi, ettei tule liian ahdasta. :/
-
- Elite Member
Se sentti/litra on epäkelpo suositus. Toimii kovin harvoille lajeille ja parvikalojen kanssa on niin että mieluummin vaikka vähän ylikansoitusta kuin liian pieni parvi. Itselläni on esim. ollut 40 sinineontetraa 40 litraisessa akvassa, eikä näyttänyt täydeltä. Silmä kertoo melko hyvin mitä mahtuu ja pohjapinta-alalla on enemmän merkitystä kuin litramäärällä. Reviirikaloille täytyy jäädä riittävästi tilaa ympärilleen jne.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Tuohan on epävirallinen suositus, en toki tarkoittanut sitä noudatettavaksi aivan kirjaimellisesti. 
Itse olen laskeskellut tuon mukaan "epäsuorasti" mitä akvaariooni mahtuu ja mitä ei.
Itse tykkään vähän väljemmästä että kaloille jääpi tilaa, ettei tule liian täyttä.
Toki ymmärrän myös Marin näkökulman että liian pieni parvi on aina epäedullinen parvikaloja kohtaan
Itse liputan myös kunnollisten parvikokojen puolesta, toisaalta jos haluaa montaa lajia akvaarioonsa on jostain tingittävä.
Ehkäpä kannattaisi aloittajan vähentää kalojen lajimäärää ja keskittyä yhteen isoon parveen?
Omasta mielestäni kyseisen henkilön suunnittelema kalamäärä on aivan liian suuri tuon kokoiseen akvaan,neuvojahan tässä kysyttiin, jokaisella on mielipiteensä

Itse olen laskeskellut tuon mukaan "epäsuorasti" mitä akvaariooni mahtuu ja mitä ei.
Itse tykkään vähän väljemmästä että kaloille jääpi tilaa, ettei tule liian täyttä.
Toki ymmärrän myös Marin näkökulman että liian pieni parvi on aina epäedullinen parvikaloja kohtaan

Itse liputan myös kunnollisten parvikokojen puolesta, toisaalta jos haluaa montaa lajia akvaarioonsa on jostain tingittävä.
Ehkäpä kannattaisi aloittajan vähentää kalojen lajimäärää ja keskittyä yhteen isoon parveen?
Omasta mielestäni kyseisen henkilön suunnittelema kalamäärä on aivan liian suuri tuon kokoiseen akvaan,neuvojahan tässä kysyttiin, jokaisella on mielipiteensä

-
- Elite Member
Juu, siitä mäkin lähtisin että vähemmän lajeja ja isompia parvia. Ja juu, kyllä tuo pari tusinaa inkkaria aika paljolta kuulostaa, mutta ei mun mielestä siitä kauhean montaa tarvitsisi vähentää, ehkä joku viitisentoista voisi olla hyvä.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
heippa taas
täällä on aina kivan monta vastausta, Suomi24:ssa sai aina oottaa sen puoli vuotta ennen kuin joku vastasi...
mutta hei! eikös tuossa kala per litra jutussa oo semmonen mutta: >3cm kala: ei lasketa. 3-5cm kala: 1cm kalaa/0,5L, 5-8cm kala: 1cm kalaa/1L, isommat tietysti enemmän
eli, taisto on sen n. 6cm -> 6L käytössä.
sitten se 6 piikkistä. mittaahan niillä on 10cm, mutta ovat niin kaposia, että kalan pituuden voi "laskea puoleen", 6x5=30L 30L+6L=36L
lopuksi vielä inkkareita. tässä kohtaa päätetään, että enint. se kaksi tusinaa kalaa, jos jää yli 5L käyttämättä, pistetään sinne vielä yksi piikkis
kalan pituus on 4,5cm... yksi kala veisi: 2,25L. Lasketaan ensin se tusina. 12x 2,25L=27L 36+27=63L... mutta koska KAIKKI kalalajit ovat jopa eri kerroksissa, taisto pinnassa, inkkarit keskivedessä ja piikkikset pohjalla... ja tykäävät kaivautua, voihan siitä aika paljonkin antaa anteeksi... ja eihän tuo tusina ole mikään parvi, vaan "tusina", niin sovitaan, että:
taistopoika (sille on jo päätetty nimi, NOVA
)
6x piikkistä (pohjapinta-ala on 30cmx60cm=1800neliö senttiä... se jaetaan kuudella, jokaiselle piikkikselle jää 300senttineliötä. mutta jos piikkiksiä olisi 7, jäisi kaikille tilaa n. 257cm neliötä, mikä ei ole paljoa vähemmän. eli, mahtuukos vielä 1? no, ellei joku anna erikseen lupaa, on se tuo 6kpl hyvä
JA! tähän on tultu, kaikkia jännittää... tasan 20kpl inkkareita, niin ainakin muistaa, ja onhan tuo kahta yli tusinan ja kahden tusinan kompromissi
eli, paljonko pitäisi jokaisella piikkarilla olla pohjatilaa? neiösenteissä? jos on kuusi piikkistä, on tilaa 10x30cm, jos niitä on 7, on jokaiselle tilaa silti 10x 25cm.... lisäksi sitten viisi senttiä hiekkaa tasasesti alla
niin, onko 20inkkarii sitten VIELÄ hyvä? meinaan, että jos on parvikala, mitä enemmän, sitä parempi, ja onhan piikkiskin epävirallinen parvikala![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

täällä on aina kivan monta vastausta, Suomi24:ssa sai aina oottaa sen puoli vuotta ennen kuin joku vastasi...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
mutta hei! eikös tuossa kala per litra jutussa oo semmonen mutta: >3cm kala: ei lasketa. 3-5cm kala: 1cm kalaa/0,5L, 5-8cm kala: 1cm kalaa/1L, isommat tietysti enemmän

eli, taisto on sen n. 6cm -> 6L käytössä.
sitten se 6 piikkistä. mittaahan niillä on 10cm, mutta ovat niin kaposia, että kalan pituuden voi "laskea puoleen", 6x5=30L 30L+6L=36L
lopuksi vielä inkkareita. tässä kohtaa päätetään, että enint. se kaksi tusinaa kalaa, jos jää yli 5L käyttämättä, pistetään sinne vielä yksi piikkis

kalan pituus on 4,5cm... yksi kala veisi: 2,25L. Lasketaan ensin se tusina. 12x 2,25L=27L 36+27=63L... mutta koska KAIKKI kalalajit ovat jopa eri kerroksissa, taisto pinnassa, inkkarit keskivedessä ja piikkikset pohjalla... ja tykäävät kaivautua, voihan siitä aika paljonkin antaa anteeksi... ja eihän tuo tusina ole mikään parvi, vaan "tusina", niin sovitaan, että:
taistopoika (sille on jo päätetty nimi, NOVA

6x piikkistä (pohjapinta-ala on 30cmx60cm=1800neliö senttiä... se jaetaan kuudella, jokaiselle piikkikselle jää 300senttineliötä. mutta jos piikkiksiä olisi 7, jäisi kaikille tilaa n. 257cm neliötä, mikä ei ole paljoa vähemmän. eli, mahtuukos vielä 1? no, ellei joku anna erikseen lupaa, on se tuo 6kpl hyvä

JA! tähän on tultu, kaikkia jännittää... tasan 20kpl inkkareita, niin ainakin muistaa, ja onhan tuo kahta yli tusinan ja kahden tusinan kompromissi

eli, paljonko pitäisi jokaisella piikkarilla olla pohjatilaa? neiösenteissä? jos on kuusi piikkistä, on tilaa 10x30cm, jos niitä on 7, on jokaiselle tilaa silti 10x 25cm.... lisäksi sitten viisi senttiä hiekkaa tasasesti alla

niin, onko 20inkkarii sitten VIELÄ hyvä? meinaan, että jos on parvikala, mitä enemmän, sitä parempi, ja onhan piikkiskin epävirallinen parvikala
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Elite Member
En usko että yhteenkään viestiketjuun vastaaminen on ikinä ollut itselleni yhtä turhauttavaa...
Miksi kysyt neuvoja?

Miksi kysyt neuvoja?
komppaan Maria, itse en ole koskaan lukenut yhtä turhauttavaa aloitusta.
En tiedä itkeäkkö vai nauraa?
En tiedä itkeäkkö vai nauraa?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
En jaksa lukea koko ketjua, mutta ei kyllä tosiaankaan 24 inkkaria 63l, ne kasvavat oikeasti isokokoisiksi tetroiksi. Itselläni on 14 128l altaassa ja enempää en laittaisi. Tuonne max. se 12 inkkaria, jos sitäkään..
-
- Advanced Member
- Viesti:
nokun.. jos selitys olisi siinä, että olen persoona, joka suunnittelee KAUAN jotain, ja jos ei menekkään niin, täytyy asia saada toimimaan suunnitellulla tavalla... vaikea selittää lyhyesti
mutta HEI! serkuillanipa onkin alle 50L allas, josta löytyy sellaista: milliksiä, platyjä, molleja, ja jotain vielä pohjalla, taisi olla jotakin uivaakin vielä... ei kasvin kasvia, yksi pieni ruukku siellä on, ja ruokitaan milloin halutaan... en pyri tähän, otin isomman altaan, ja vain 3lajia, jokaiseen vesikerrokseen yhden.
en vain pitänyt tuosta ideasta, että ottaisin vain yhtä lajia... ja se meni ohi aivojen
JA nyt kuuntelen! vähensin inkkareita 15:sta, taisto, ja 6 piikkistä... parempi?

mutta HEI! serkuillanipa onkin alle 50L allas, josta löytyy sellaista: milliksiä, platyjä, molleja, ja jotain vielä pohjalla, taisi olla jotakin uivaakin vielä... ei kasvin kasvia, yksi pieni ruukku siellä on, ja ruokitaan milloin halutaan... en pyri tähän, otin isomman altaan, ja vain 3lajia, jokaiseen vesikerrokseen yhden.
en vain pitänyt tuosta ideasta, että ottaisin vain yhtä lajia... ja se meni ohi aivojen

JA nyt kuuntelen! vähensin inkkareita 15:sta, taisto, ja 6 piikkistä... parempi?

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Elite Member
Luetko sä näitä vastauksia mitä sä saat? Ei kukaan ole ehdottanut sulle että ottaisit vain yhtä lajia :O
Se ehdotus on ollut että taisto, max 15 inkkaria (joskin jokin pienempi tetralaji olisi fiksumpi noin pieneen altaaseen) ja 6 piikkaria.
Se ehdotus on ollut että taisto, max 15 inkkaria (joskin jokin pienempi tetralaji olisi fiksumpi noin pieneen altaaseen) ja 6 piikkaria.
Minulla on 10 inkkaria 60 litrasessa. Eikä Yhtään enempää...
- J
- J
-
- Advanced Member
- Viesti:
hups... no, olenkohan vähän sisäinen blondi
nYT KAIKKI NAURETAAN MULLE PORUKALLA:
hehehehehehehehehehehehehehehehe
joo...
elikkäs, onko kaikki sitä mieltä, että Taisto (nova-niminen
), 6piikkistä, ja 15inkkarii?
hei, luotan teihin, enkä saisi sit unta, jos olisi "ilman lupaa" edes yksi ylimääräinen kala... siis meinaan, KUN niitä on...
ärh, ei tääl oo ees sopivaa hymiöö

no, haluatko siihen edes enemmän, jmi?
nYT KAIKKI NAURETAAN MULLE PORUKALLA:

hehehehehehehehehehehehehehehehe
joo...
elikkäs, onko kaikki sitä mieltä, että Taisto (nova-niminen

hei, luotan teihin, enkä saisi sit unta, jos olisi "ilman lupaa" edes yksi ylimääräinen kala... siis meinaan, KUN niitä on...
ärh, ei tääl oo ees sopivaa hymiöö

![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)

no, haluatko siihen edes enemmän, jmi?
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Kysymys ei ole haluamisesta, vaan kun ei mahdu, niin ei mahdu...MA7xGE kirjoitti: no, haluatko siihen edes enemmän, jmi?
Lisätääs sen verran: eli jos enempi tahtoo, sitten isompi allas. Eväkkäiden ehdolla, ei sen mukaan mitä sinne haluaisi väkisin mahduttaa...
Voihan sen altaan pistää piripintaan täyteen kaloja, mutta miten ne viihtyy siellä?
- J
-
- Advanced Member
- Viesti:
niin niin, mutta on se kyllä vähän haluamisestakin kiinni... joku ei meinaan halua kaloja ollenkaan, jonkun allas on täynnä kantoja, jolloin kaloja mahtuu vähemmän, joku haluaa vain yhtä lajia, niin paljon kuin lait sallii, ja joku haluaa vain haaremin platyjä 100-litraiseen...
ei siis millään pahalla
ei siis millään pahalla

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Onko tämä otsikko tarkoitettu muksujen kirjoittelulle, tyyli ainakin vaikuttaa siltä?
-
- Advanced Member
- Viesti:
no, voihan sen sillaikin tulkita...
olisiko parempi ollut:
"täällä tarvitaan apua, ettei vahingossa tule eläinrääkkäystä tapahtumaan"
...itse asiassa tuo kyllä alkaa vaikuttaa siltä, kuin joku kalakammoinen muksu olisi joutunut särkänniemen akvaarioon..."apuvaa mitä noi on?"
olisiko parempi ollut:
"täällä tarvitaan apua, ettei vahingossa tule eläinrääkkäystä tapahtumaan"

...itse asiassa tuo kyllä alkaa vaikuttaa siltä, kuin joku kalakammoinen muksu olisi joutunut särkänniemen akvaarioon..."apuvaa mitä noi on?"

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Voieii taas joku tuli viemään meihin nuorempiin akvaristeihin kohdistuvan pienen pienen arvostuksen
Jos sä haluat että sun kaloillas on hyvät oltavat niin kuuntele jooko näitä viisampias, ne kyl tietää jotakin ei ne turhaan tääl oo vinkumas![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Jos sä haluat että sun kaloillas on hyvät oltavat niin kuuntele jooko näitä viisampias, ne kyl tietää jotakin ei ne turhaan tääl oo vinkumas
_muksun_ kirjoittelulle..R_R kirjoitti:Onko tämä otsikko tarkoitettu muksujen kirjoittelulle, tyyli ainakin vaikuttaa siltä?
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
-
- Advanced Member
- Viesti:
no, ei nuo näpäytykset mua haittaa, oonhan mä ne ansainnutkin
ja totta, uskon, että nämä "vanhukset
", täällä ovat auttaneet monta muuta harrastuksen alkuun, joten heidän mielipiteensä on minulle parjon korkeammalla sijalla kuin akvaristien kansalliskirjailijan (Varjon) kirjat yhteensä... Ei millään pahalla, Markku, jos joskus eksyt tänne lukemaan
no anyway, kyllä nuo kiusat kestää, kun saa vastalahjaksi apua, oikein ämpärikaupalla, ja kaiken lisäksi sitä saa ilmaiseksi

ja totta, uskon, että nämä "vanhukset

no anyway, kyllä nuo kiusat kestää, kun saa vastalahjaksi apua, oikein ämpärikaupalla, ja kaiken lisäksi sitä saa ilmaiseksi

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Mä jättäisin ihan suosiolla ne inkkarit pois ja keksin jotain muuta. Miksi tunkea kalaa jolle ei voi hankkia kunnon isoa parvea niin "liian pieneen"? 

Mutta pienikin inkkariparvi näyttää isolta pienessä akvaariossa. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Starting Member
Minulla on 180litarases 20Kpl inkkareita enkä kyllä enempää laittaisi, niin 60litraseen 15Kpl? ei kyllä tulisi toimimaan... 

Ehkä mutta mitä varten laittaa kun muailima on täynnä pienempiä kaloja joita saa hankittua enemmän ja tehtyä ne paljon onnellisemmiksiR_R kirjoitti:Mutta pienikin inkkariparvi näyttää isolta pienessä akvaariossa.

"Mutku mä haluun tollaisia" olo tulee niin ei siinä mitkään ohjeet tai neuvot auta. ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
No se on tietty mahdollista
Mä väittäisin silti että on monta paljon kauniimpaa kalaa ja aloittaja ei kauhean kokenut taida olla niin ei taida olla päässä kauhean montaa kalalajia mitä vertailla? Mä en kyllä koko ketjua lukenut että sinällään paha alkaa pätemään mutta no kiukuttelempahan silti