Lehtikalalle akvaario

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kuovi74
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Lehtikalalle akvaario

Viesti Kirjoittaja kuovi74 »

Haaveena olisi hankkia akvaario, johon tulisi lehtikaloja. Sen verran olen ymmärtänyt että korkeutta pitää olla 50 cm (vesimitta, ei hiekan kanssa), ja litroja ainakin 200, mutta enemmän on aina parempi. Tila johon akvaario tulisi, asettaa pituussuunnassa mittarajoituksen. Joten pärjäisikö lehtikala akvaariossa jonka koko olisi 65*65*65 cm (270l)? Jos altaan sisustamista ajattelisi, niin kasvit yms. tulisivat siihen keskelle allasta. Vai vaikuttaako lehtikalalle myös altaan pituusmitta, kun korkeus on oltava kumminkin yli 50 cm :? ?
Harrastus
catze
Member
Member

Re: Lehtikalalle akvaario

Viesti Kirjoittaja catze »

Ei lehtikalaa tuon kokoiseen ( siis kuutio mitat jotka laitoit ) akvaarioon. Mielummin sitten vaikka ottaisin mittaa pois leveydestä, eli saa olla kapeampi mutta pitempi akva noille.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
kuovi74
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS Jyväskylän akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja kuovi74 »

No, tämähän se ongelma on. Mikä on lehtikaloille sopiva akvaarion pituus? Tarkoitus olisi että altaaseen jäisi pariskunta sitten ajan kanssa. Tuolla muualla lukee että "kun lehtikala saa hepulin niin allas jää äkkiä lyhyeksi". Eipä sillä tiedolla paljoa tee. Voisihan se uida allasta "ympäri", jos ja kun saa hepulin.
Harrastus
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Sanoisin, että vähintään pituutta 100cm.. Lähtisin siitä liikkeelle, että minimi on 100x50x50cm eli 250 litraa. Mulla on 3 lehtikalaa (oletettavasti red shouldereita) joista haluan eroon, ikäviä kaloja, jotka eivät osaa käyttäytyä, sillä on kolmaspyörä eikä kutua näy.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Pyh. Olen itse edellämainittujen kanssa jokseenkin eri mieltä, lehtikalat osaavat varmasti hyödyntää tilavuutta myös syvyyssuunnassa. Yleensä oleilevat etulasilla kerjäämässä ruokaa, mikseivät myös leveällä sivulasilla, kunhan sieltä näkyy ihmisiä. :)
Itselläni on ollut esim. 375 litraisessa 150cm leveässä altaassa kaksi kutuparia, jotka jakoivat altaan hyvin sopuisasti puoliksi. Tällä hetkellä omaan 5 kappaletta lehtiksiä 400 litraisessa ja oleellisinta mielestäni on se, millaiset yksilöt sattuu saamaan. Tavallisesti lehtikalat ovat mielestäni rauhallisia, eivätä saa mitään hepuleita. Poikkeuksia löytyy toki aina, yksi naaraistani on esim. melko pippurinen neiti, joka kutukumppania etsiessään osaa olla melko hysteerinen eikä silloin tahdo neljäsataakaan litraa ja 150cm altaan pituutta riittää, kun yrittää koiraille flirttailla. :)
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Chisantha kirjoitti:Pyh. Olen itse edellämainittujen kanssa jokseenkin eri mieltä, lehtikalat osaavat varmasti hyödyntää tilavuutta myös syvyyssuunnassa. Yleensä oleilevat etulasilla kerjäämässä ruokaa, mikseivät myös leveällä sivulasilla, kunhan sieltä näkyy ihmisiä. :)
Itselläni on ollut esim. 375 litraisessa 150cm leveässä altaassa kaksi kutuparia, jotka jakoivat altaan hyvin sopuisasti puoliksi. ...
Juuri noin ne käyttäytyvät kutuajan ulkopuolella, mutta jos sattuu kaksi pariskuntaa kutemaan yhtä aikaa, 65x65x65 on luultavasti liian pieni. Siellä ei ole heikommille tilaa väistyä.

Minulla on ollut kuusi lehtikalaa suunnilleen samankokoisessa akvaariossa kuin Chisanthalla. Kun kaksi paria kuti akvaarion eri päihin, niille kyllä riitti tilaa, mutta kaksi paritonta lehtikalaa oli keskiosassa hätää kärsimässä kutuparien välissä.

Jos kirjoittaja haluaa lehtikaloja, ehdotan yhden aikuisen kutuparin hankkimista.
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Juu samaa mieltä minäkin olen, että ko altaaseen sopiikin vain yksi pariskunta. :)
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Rauhallinen lehtikalapariskunta voinee sopia. Kannattaa sisustaa se runsaasti, eli kantoja ja kasveja pintaan saakka, jos puolison naama alkaa keljuttamaan, että pääsee sujahtamaan karkuun.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

^Niin kumpi pääsee karkuun...? Sori!
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Sisso kirjoitti:^Niin kumpi pääsee karkuun...? Sori!
No kumpi nyt näkee tarpeelliseksi häipyä paikalta. :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”