Kiitoksia vastauksistanne!
Siis tämä ei ole mun pikkupurkki vaan kyseessä on isoäidilleni yli vuosi sitten pystyttämäni rapula. Sijoituspaikka on kirjahyllyn yhdessä kolosessa (muualle ei mahtunut), joten tuuletinta ei sinne mitenkään saa aseteltua. Paikka valittiin siksi, että tuo oli ainoa paikka, jonne ei pääse auringonvaloa. Ja kun kyseessä on 75-vuotias mummi, niin lämpöä hän jo tohon ikään mennessä kaipailee (kyläillessä tuntuu tarvitsevan bikinit).
Kovasti on tuohon rapulaansa tykästynyt, aiemmin siellä asusteli 2 lasikatkarapua. Nyt molemmista on aika jättänyt ja mummi kovasti uusia rapusia kaipailee. Soitti tuossa alkuviikosta, että nyt on viimeinen rapunen kuollut, niin kenen kanssa hän nyt aamuisin juttelee. Kertoili hauskoja tarinoita aamutuokiosta rapusiensa kanssa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
No hyvähän se on, että mummilla on seuraa vaikkakin rapusista.
Ja varmaan siksikin mummi tykkää tuosta purkista, kun sitten olen luvannut säännöllisesti sen hoitaa (kasvien karsimiset ja muut). Mummi kyllä pari kertaa viikossa vaihtaa 1/3 vettä, laittaa lannoitteita ja puhdistaa suodattimen kun on tarpeen. Jopa vesitestejä mummi on oppinut tekemään.

Se onkin hauskaa, kun ensimmäisillä kerroilla mummi soitti ja kyseli aina neuvoa: "mä nytten tein testin tällaase NO3-testin. Tää on ny just ja just vaaleenpunast, jot pitääks ny vaihtaa vettä?" Tai "Nymmää tein tällaase KH-testin ja laitin sin ohjeen mukkaa 3 tippaa ainetta. Ny vasta tää väri täs purkis vaihtu, jot mitäs tää ny tarkottaa?"
On jotenki tosi herttaista, että mummi oikeesti panostaa tuohon pikkupurkkiinsa, se on paljon paremmassa kunnossa kuin oma vastaava purkkini.