Lippukirjoahven

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rybka
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Lippukirjoahven

Viesti Kirjoittaja rybka »

Katselin tuossa töitä vältellessäni lippukirjoahvenen tilavaatimuksia... Markku Varjon (2007) mukaan pariskunta menisi 85-litraiseen, mutta siinä mennään tietysti sitten minimirajalla. Ajattelin nimittäin, josko ottaisi parin tyhjillään olevaan 90-litraiseen sillä ajatuksella, että myöhemmin - syksyllä viimeistään - ne voisi kukaties siirtää 700-litraiseen kiekkojen kaveriksi (tai jos kiekkoja ei tule, joka tapauksessa isoon Amazon-altaaseen rauhalliseen seuraan). Lippukirjoahven näyttäisi sietävän kiekkojen lämpötiloja ainakin teoriassa, mutta miten käytännössä...?

Tuo 90-litrainen menisi siis lippujen ehdoilla joko niin, ettei siihen ota mitään muuta, tai korkeintaan pienen parven rauhallisia tetroja. Monnisia tuskin kannattaa edes haikailla noin pieneen minkään ahvenen kavereiksi.

Muitakin alle satalitraiseen meneviä pikkuahvenoita olen katsellut, kriteereinä kuitenkin mieluiten Amazonin alue (ei ehdoton) ja se, että periaatteessa elo kiekkojen kanssa olisi tulevaisuudessa mahdollista. Toisaalta olen miettinyt sitäkin, että jos kiekkoaltaaseen päädyn, siitä tulisi puhtaasti lajiallas helmimonnisilla höystettynä. Niinpä olisi hyvä, että ahvenet voisivat elää elämänsä onnellisina myös tuossa pikkualtaassa, jos niikseen tulee.

Ajatuksia, ehdotuksia...?
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
vms
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Lippukirjoahven

Viesti Kirjoittaja vms »

Heippa,

ihan vaan kysyäkseni, missä mahtaa olla Lippuja tarjolla? Itse en onnistunut löytämään etelä suomesta ainuttakaan varmasti aitoa Lippukirjoa. Tampereelta bongasin 3 luultavasti aitoa, jotka uikin tuossa selän takana 300-litraisessa. Että kerro heti, jos tiedät mistä saan pari lisää _aitoja_ Lippukirjoja.

V.
rybka
Senior Member
Senior Member

Ainakin Akvaariokeskuksessa pitäisi olla listan mukaan nytkin saatavilla.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
reiska70
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja reiska70 »

Terve! Näin lippukirjoja vantaan petikossa viime viikolla siinä entisessä akvaariolinnassa, mikä sen paikan nimi nykyään nyt onkaan. Kiinnostavampi ja näyttävämpi sekä soveliaampi pieneen altaaseen olisi tulla hakemaan multa pariskunta apistogramma baenchi kääpiöahvenia espoon viherlaaksosta. Ovat kauniita ja sitkeitä suht rauhallisia ja mulla on pari ylimääräistä. Tsekkaa näiden kuvia vaikka you tubesta sieltä mä sain kimmokkeen näihin ja kauan sain etsiä ennenku löysin. hyvää kevättä!
päivä kerrallaan, kaksi parhaana..
rybka
Senior Member
Senior Member

Hei, kiitos vinkistä, tuo Apistogramma baenschi vaikuttaakin kiintoisalta. En tosiaan oikein tykkää ottaa kaloja ihan minimirajoilla olevaan akvaarioon, joten mielenkiinnolla odottelin hyviä ehdotuksia noiden "peruskääpiöiden" rinnalle. Jos sinulla pyörii nurkissa ylimääräisiä vielä siinä vaiheessa, kun olen saanut akvaarion pystyyn ja kypsäksi, saatan hyvinkin palata asiaan!
vms
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vms »

Akvaariolinnan kaverit on todennäköisesti jotain muuta kuin Lippuja, luultavasti Ruosteita. Täytyy käydä katsomassa Akvaariokeskuksen kalat...jos vaikka tulis ekan kerran ikinä ostettua kalaa sieltä.....

V.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”