Sukarapurupatus

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
thank
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja thank »

Hitsi vie, pitäsköhän mullakin yrittää huutaa jotain kauniita rapusia itselleni. :) En vain vielä hirveästi noista tiedä, mukavia otuksia ovat.
eriador
Member
Member

Viesti Kirjoittaja eriador »

Mie kyl ihastuihin noihin sukarapuihin täydellisesti, hauskoja veikkoja! :P Kirsikkasukarapuja näkyy tuolla akvaariossa, mutta vihersukia ei ole näkynyt laisinkaan :( Toivon mukaan eivät kuolleet järkytykseen :|
Mutta näitä lisää siis :)
hemuli12345
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja hemuli12345 »

Moro! [;)]

Mä olen uusi henkilö täällä Aqua Webissä ja mulla ois vähän kysymyksiä noista sukaravuista. Sillä mun akvaario on 100 litranen ja siellä on:
-6 seeprakalaa
-5 kuparitetraa
-6 neontetraa
-1 uros taistelu kala
-1 partamonni

Ja kun katson aina akvaariotani, niin noi seeprakalat ja kuparitetrat aina ui siellä veden pinnalla, neontetrat ui vähän missä vaan kuten myös taistelu kala ja toi partamonni on aina siellä jossain puun alla piilossa. Joten aattelin ostaa vielä jotain tonne pohjalle, koska sinne kertyy sitä roskaa ja siellä on niin tyhjää. Olen lukenut muilta foorumeilta, että monniset ja nuoliaiset viihty paremmin hiekka-pohjasessa akvaariossa, kun taas mulla on soraa. Ja sitten luin, että sukaravut ovat mahtavia siivoojia ja viihtyvät hyvin sora-pohjasessa akvaariossa ja aattelin hankkia niitä n. kolme nyt lähi aikoina. Mutta mulla on kuitenkin vähän kysymyksiä niistä:

-Voiko niitä pitää taistelukalan kanssa? Jos ne (Sukaravut) alkaa näykki sen pyrstöä...
-Eihän sukaravut ja imumonnit riitele/tappele keskenään?
-Ja mitä ruokaa noille ravuille pitäis ostaa? Vai tarviiko niille edes antaa ruokaa, kun ne syö kaikki levät, roskat ym. sieltä pohjalta?

Olisin erittäin iloinen jos joku vastaisi kysymyksiini. :) Kiitos!
Sanja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Sukaravut eivät tee pahaa kellekään eivätkä tappele. Taistelukala saattaa kyllä maistella niiden poikasia. Itseäni tuo ei haittaisi, kyllä ravut lisääntyy samaa tahtia kun niitä syödään. Kannattaa ottaa vähän isompia mehiläisiä tai tulisukia. Ne myös liikuskelevat enemmän nimenomaan pohjalla, toisin kuin vaikka kirsikat ja maatiaiset. Ja kannattaa myös ottaa enemmän kuin kolme, jos haluat niitä heti alusta lähtien nähdäkin: kolme katoaa tuonne altaaseesi, ja niillä menee kuitenkin kuukausi-pari lisääntymiseen. Rapuja ei tarvitse erikseen ruokkia, ne syö kalanruokaa ja levää.
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Minkäslaisia kokemuksia muilla on sukaravuista vaaleassa hiekkapuhallushiekassa?
tpraut
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Lisääntyy kuin kanit ja erottuukin ihan kivasti. Minulla tuota bilteman hiekkaa ja hyvin toimii.
-Mandell-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

Hiekkapuhallushiekassa meilläkin ovat ja lisääntyy niinkuin tpraut sanoi kuin kanit :roll:

Mä ruokin rapuja erikseen koska niitä on ihan jumalattoman paljon ja niitä kuitenkin myyn ja altaan ainoat asukit ovat niiden kanssa hehkurasborat eli ruokaa ei päädy pohjalle joten aika nälkäisiksi jäisivät. :) En tosin joka päivä, nelisen kertaa viikossa ruokin ja tulevat silloin melkein kaikki esille, on muuten kuhinaa! Jossain vaiheessa ruokin seran rapupillereillä, mutta niissä oli se hankala puoli kun olivat niin pieniä niin jokainen haki oman nappulan ja vei sen piiloon ja söi puolet ja unohti sinne. Eli nappuloita joutui laittamaan kauheasti ettei tule tappelua (mikä tulee kyllä jokatapauksessa) ja sitten jäi puoliksi kaluttuja nappuloita pohjalle. Nykyään annan tavallisia monninpillereitä muutaman eripuolille allasta ja kun ne alkavat vettyä ja levitä niin tappelu ei ole niin paha ja sopu säilyy :roll:
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
Carnation
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Carnation »

Pakko tulla hehkuttamaan tännekin vielä uusia tulokkaita :) Aluksi minulla oli vain muutama kirsikkasukarapu, mutta kiitos HAS:in huutokaupan, joukkoni vahvistuivat reilulla 30kpl vihersukarapusella, muutamalla kirsikkasukasella (joista 1 raskaana) ja 11 sinertävällä tiikerisukaravulla (näistä olen kyllä niin ikionnellinen) :D Yhtään rapusta ei kuollut vaikka olivat olleet aamusta asti aina yömyöhään pakattuina. Oli pakko koittaa upottaa käsi altaaseen ja kyllä sieltä vihersukia ja yksi tiikerisuka tuli nyppimään herkkuja :mrgreen: Sukkahousupatenttikin tuli tehtyä tuon yhden munakkaan takia. Täytyy nyt katsoa, noita vihersukia on sen verran paljon (tosiaan pussissa oli se 30) että täytyy kyllä hiljattain etsiä uusi koti ainakin joillekin niistä. Semmonen kuhina altaassa kyllä on 8-)
eriador
Member
Member

Mie just mietiskelen että mitä sukasia sitä tilais tuolta viherkalan loppuunmyynnistä :? Tulisukia on 3 kpl ja vihersukia 2 tuossa ensimmäisessä millislaarissa ja mietin joskus nyt ottaisin noihin isompiin akvihin jotkut sukat seikkailemaan :) Vihersukat ja tulisukat ovat olleet kyllä hauskoja, vihersukat pomppivat pitkin ja poikin akvaariota kauhealla vauhdilla, tulisukat ovat vähän vaisumpia vielä :)
airam
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja airam »

^Ihan OT, mutta mistä olet saanut tiedon, että Viherkala lopettaa? Liikkeen sivuilla ei ainakaan ole tuosta mitään mainintaa.
sekalat 350 litraa, 240 litraa ja 200 litraa
rapula 167 litraa & omppula 126 litraa
Oskarista tuli Kissaenkeli 9.3.2013
Thapahiska

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

En tiedä kenen kasvattamat vaaleansiniset/siniset helmisukaravut lähti mulle eilen huutiksesta. Ovat kyllä niin symppiksiä kaikki! Heti ottivat partaleväpallo pallukan omakseen :D
Saa nähdä saako pienokaiset kasvaessaan väriä kehoonsa. Tällä hetkellä ovat kovin kalpeita :(
eriador
Member
Member

Siitä asiasta oli täällä juttua http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?t=182533
Ja Jenni itse mainitsi loppuunmyynnin alkavan kun emailin kautta keskustelimme seuraavasta tilauksesta.
Harmin paikka, juuri kun huomasin ettei nuo paikalliset akvaarioliikkeet todellakaan ole ainoita vaihtoehtoja :(
airam
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja airam »

^Joo, ton ketjun kyllä silloin huomasin, mutta toivoin että Jenni olisi löytänyt ostajan. Tosi iso harmi, olisin kuvitellut, että Tampereen kokoinen kaupunki kestäisi kaksi kunnollista akvaarioliikettä.

Mutta nyt meni ihan sivu sukarapurupatuksen [;)]
sekalat 350 litraa, 240 litraa ja 200 litraa
rapula 167 litraa & omppula 126 litraa
Oskarista tuli Kissaenkeli 9.3.2013
eriador
Member
Member

En tiiä onko ostaja löytynyt, mutta oletin ettei ole.
Sukarapuasiaan, pistin sitten kirsikoita tilaukseen :D Oikeesti kyllä haaveilen siitä rapulaarista, mutta ehkä sit kesätiennisteillä vois sellasen ostaa [;)] Mies haaveilee ihan saksiniekka ravuista vuorostaan.
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Thapahiska kirjoitti:En tiedä kenen kasvattamat vaaleansiniset/siniset helmisukaravut lähti mulle eilen huutiksesta.
Saa nähdä saako pienokaiset kasvaessaan väriä kehoonsa. Tällä hetkellä ovat kovin kalpeita :(
Vaaleansiniset helmisukaset ovat aika värittömiä pieninä, mutta väri yleensä voimistuu ravun kasvaessa. Kaikki eivät kuitenkaan ole selvästi sinisiä, ja niiden kanssa täytyy harrastaa valikoivaa kasvatusta. Oikeansävyisessä valossa ne kunnolla sinertävät ovat todella kauniita. :) Minulla itselläni on tällä hetkellä yksi koboltinsininen yksilö ja toivon, että saan omaa kantaani jalostettua siihen suuntaan.
Carnation
Junior Member
Junior Member

Thapahiska kirjoitti:En tiedä kenen kasvattamat vaaleansiniset/siniset helmisukaravut lähti mulle eilen huutiksesta. Ovat kyllä niin symppiksiä kaikki! Heti ottivat partaleväpallo pallukan omakseen :D
Oon kyllä niin kateellinen noista helmisukasista [;)]
Mayhew
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mayhew »

Tännekin kotiutui viime yönä joukko AnnaS:n helmisukia, kiitoksia vielä niistä :)
Ovat kyllä nättejä hennon sinisävyisiä, muutaman kirkkaammankin joukosta bongasin, katsotaan josko jaksaisin niiden kanssa aloittaa jonkinlaista valikoivampaa kasvatusta.
25l rapula
+ tanimbarinsinikieliskinkki
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Vallumaaritin ansiosta alkaa sinisiä tiikereitä olla jo useammassakin suomalaisessa altaassa. :) Sellainen havainto tiedoksi oranssisilmäisten tiikereiden omistajille, että ilmeisesti niiden (siis tiikereiden [;)] ) näkökyky on huono. Tämä johtuu luultavasti niiden silmien väristä. Aloin itse ensin ihmetellä sitä, että miksi tiikerit eivät halunneet liikkua mustalla hiekkapohjalla. Kun vaihdoin altaaseen ensin toisen puolen hiekan ruskeasta mustaksi, niin tiikerit siirtyivät vallan oleskelemaan pohjan ruskealla puolella. Sitten kun toinenkin puoli vaihtui mustalle hiekalle, niin tiikerit eivät menneet pohjalle kuin syömään ja palasivat taas nopeasti takaisin kasveille ja juurakoille. Niitä ei näin ollen nähnyt enää kovin usein. Vaihdoin ne sitten suosiolla viereiseen altaaseen missä on vaalea pohjahiekka ja ne alkoivat heti taas oleskella hiekalla. Ilmeisesti liian tumma pohja näytti niiden mielestä jotenkin pelottavalta. Tiikereitten uinti on enemmän tai vähemmän koheltamista ja ruokapalan etsintä selvästi hitaampaa kuin esim. tulisukasilla. Tämäkin johtunee silmistä.

Tiikerit ovat myös erittäin "kesyjä" ja helposti kiinniotettavia. Laitan tämänkin heikkojen silmien tiliin. Vielä yksi niiden ominaisuus on aamu-unisuus! :mrgreen: Niiltä kestää aika kauan herätä aamulla ja lähteä liikkeelle.
Carnation
Junior Member
Junior Member

Kesyistäkö oli puhe? :mrgreen:
Liitteet
Kesyjä vai?
Kesyjä vai?
pienirapu.jpg (98.33 KiB) Katsottu 2234 kertaa
AnnaS
Senior Member
Senior Member

^ Olet varmaan pyöritellyt sormiasi ruokapurkissa ennen niiden altaaseen työntämistä. :mrgreen:
Carnation
Junior Member
Junior Member

AnnaS kirjoitti:^ Olet varmaan pyöritellyt sormiasi ruokapurkissa ennen niiden altaaseen työntämistä. :mrgreen:

Sehän olis huijausta! 8O
.. mutta siis tässä en ole mitään vilppiä käyttänyt, mutta olen myös ruokkinut niitä kädestä :D (kädelle ovat tulleet niin tiikerit, kirsikat ja erityisesti vihersuat) Täytyy kyllä myöntää että kun niitä ruokkii sormien välistä niin eivät perkuleet tunnu häipyvän millään vaikka kuinka sormia heiluttelis! :mrgreen:
Anza
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Mitä Viherkalan lopettamiseen tulee, niin sähköpostilla olen ainakin kommunikoinut tässä verkkokauppa-asiakkaiden kanssa aiheesta. Loppuunmyynti on jo aloiteltu osalla vaikeammin myytävistä tarvikkeista ja kaloista, ja huhtikuussa alkaa lopullinen "rytinä". Eli totta on - valitettavasti... Kilpailu on yksinkertaisesti liian kovaa tällaisena aikana.

-Jenni/Viherkala-
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Jenni, sääli juttu. Täytyypä sitten edes lopppurytinöihin ehtiä osallistumaan, kun ei muuten ole tullut sielläpäin käytyä.

Mites muuten, jonkun taulukon mukaan tulisuat ristetyy kirsikoiden kanssa, toisen mukaan ei. Miten se oikeasti menee?

Toivottavasti päädyttäisiin pian siihen kevättilaukseen, mulla olisi iso hinku tilata lisää sinisiä tikruja. Annalla ja Maaritilla on jo niin pitkät jonot oven takana, että huh huh :mrgreen: Jostain syystä tikrumamma heitti munansa menemään, mutta itse viheltelee tuolla menemään kyllä. Eli ei poikasia tänne :( Nyt pitäisi niitä aikuisia sitten saada lisää.
Zaphood
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

Meillä on ollut jotain puolitoista vuotta vihersukarapuja. Alku oli 12 yksilöä; nyt niitä on kahdessa altaassa ja värikirjo on mielenkiintoinen. Osa on edelleen aikuisena semmoisia tummanvihreitä; vaalea raita kulkee pitkin selkää. Osa on sitten ihan vaaleita, miltei läpinäkyviä, sitten löytyy sinertäviä ja eilen lopulta bongasin yhden ihan kirkkaan punaisen. Hämärää porukkaa...
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Riverianan tikrumamman munat voi olla vielä jossain sammalpuskassa. Sattaa mennä aikaa, ennenkuin ne millinkäiset jostain ilmestyvät näkösälle.
Mistä ihmeestä olet löytänyt sellaisen taulukon missä kirsikat ja tulisuat risteytyy, se ei varmaan pidä paikkansa?
Vihersukarapuina myydään kaikenkattavia maatiaisiakin, joten niistä ei kyllä varmaan tiedäkään mitä ne on. Joskus tekisi mieli tilata Saksasta oikeen" oikeita" hienoja vihersukarapuja ja katsoa millaisia ne on...
Lukittu

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”