Allas 60 litraa perustettu kaksi viikkoa sitten, jolloin laitoin sinne hiekat, omenapuun+tammenoksat, suodattimen toimintaan, vedenparannusaine+turveuuteyhdistelmän ja Nitrivec-bakteerivalmistetta (tästä ennestään hyviä kokemuksia). Joka päivä olen laittanut hieman kalanruokaa ja Nitriveciä lisäsin ohjeen mukaan uudestaan viikon päästä perustamisesta, mutta mitään ei tapahdu. Hankin tässä matkan varrella myös kierteissarvikotiloita ja muutaman nopeakasvuisen kasvin, kaloja ei ole eikä tule ennenkuin allas on kypsä.
Sitten niitä ongelmia... Oksiin kasvaa kokoajan ällöä limaa, jota olen pessyt pois. Suodattimen (aquaball) jouduin jo eilen avaamaan (ollut siis 2 vkoa toiminnassa) ja putsaamaan, luultavasti suurin osa ruuasta oli sen tukkinut (tarkemmin ottaen pienen rasiassa olevan vanun). Nyt on taas kunnolla virtausta (vaihdoin patruunan karkeampaan), mutta näyttäisi että tuo vaalea, virtauksessa "huojuva" lima on nyt sitten levinnyt yhdessä yössä myös osaan kasveista, seiniin ja pohjahiekkaankin, oksissa kasvanut korkeutta. Mitä tuo lima/home/mikälie on ja onko nyt tuo virtauksen lisääntyminen syypää sen leviämiseen? Millähän sen saisi pois, mietin jo että otan oksat kokonaan pois kun en jaksaisi niitä jatkuvasti jynssätäkään...
Vesitesteinä on JBL:n liuskat ja Seran tippatestit pH, nitriitti ja nitraatti. Tähän mennessä olen mitannut noilla testiliuskoilla (ja kerran pH:n tippatestillä), mutta huomenna ajattelin testata kaikki, sekä akvaariosta että pH:n ja nitraatin hanavedestä (laitan ne tiedot sitten tänne). Testiliuska on kokoajan näyttänyt että nitraattia olisi alle 10, nitriittiä 0, GH olisi jotakin 7-14 väliltä, KH 0 (!!) ja pH 6,4 (alin mahd. arvo). Myös tippa-pH:n mukaan tuli matalin arvo (6,5). Huolestuin tietenkin tuosta karbonaattikovuudesta ja ostin korallimurskaa, joka ei vaikuttanut muuta kuin nosti kokonaiskovuutta tuohon 14... Otin heti sukkahousupussin pois, en tosin tiennyt että tuo murska voisi vaikuttaa kokonaiskovuuteen...? Sen verran netistä sain selville että ei siitä ole apua karbonaattikovuudenkaan kanssa (vaikka usein niin väitetään).
Myös pH askarruttaa, kun en oikeasti voi tietää vaikka se olisi 5 tai allekin, kun testien arvot loppuu kesken. Kun saisi tuon karbonaattikovuuden kohdilleen niin nousisi pH:kin. Mikähän olisi nyt helpoin ratkaisu? Sitä vaan ihmettelen että mikä tuota vettä niin kovin hapattaa, kun turveuutteen ohjeessa sanottiin ettei vaikuta pH:n ja ei ole mitään mangrovejuurakoita tms. happamoittamassa. No, huomenna katson sen hanaveden pH:n vielä tippatestillä, tosin liuska näytti hanavedestä kaikki samat lukemat kuin akvaariostakin…
Myös tuo kokonaiskovuus hirvittää, kun olin aikonut kaloiksi pehmeähkön ja happaman veden kaloja. Ihmettelen kyllä sitäkin miten vesi muka voi olla noin kovaa, voisiko hiekkapuhallushiekka olla syypää? Tai sitten mulla tuo testi näyttää aivan mitä sattuu, pitäisi kai hommata myös nuo kovuudet tippana, mutta ei kyllä huvittaisi enää uhrata senttiäkään kun on vielä kalatkin ostamatta. Jos niitä nyt koskaan tällä tahdilla tuleekaan

Mitä nyt seuraavaksi tekisin? Ajattelin huomenna testauksen jälkeen vaihtaa vettä puolet, vaikka periaatteessa kypsytyksen aikana ei kai saisi? Tosin musta tuntuu että koko allas on mätänemässä kypsymisen sijaan, se nimittäin haisee aavistuksen epämiellyttävälle, mätää ruokaa ei ole kylläkään näkyvissä.