Scubaline 100 valokansi rikki?
Valvoja: Moderaattorit
Scubaline 100 valokansi rikki?
Hei!
Olen uusi täällä ja suht uusi akvaarioharrastelijakin. Mulla on ollut noin vuoden otsikossa mainittu 180l kalusteakvaario (ostin käytettynä kaloineen) ja kaikki on pelannut tähän saakka hyvin. Kunnes tässä vikko-pari sitten valot eivät enää syttyneet. Raahasin lampun korjattavaksi, mutta ne eivät ole vielä löytäneet rikkinäisten elektroniikkaosien tilalle uusia. Enkä edelleenkään tiedä paljonko korjaus loppupelissä tulee maksamaan. Tällä hetkellä arvio on 50-100€ välillä. Olen yrittänyt netistä metsästää tietoa, et saisko tuohon akvaariooni jostain kokonaan uutta valokantta varaosana, mutten ole onnistunut ainakaan samanmerkkistä löytämään. Löysin samantyylisen, mutta siinä ei ilmene tarkkaan mittoja tms, jotta voisin vertailla ja mittailla sopiiko kyseinen valokansi omaan akvaani. Juwel High-Lite valaisinyksikkö T5 näyttää läheisesti samalta, kuin scubaline 100:n, mutta onkohan kellään tietoa niiden todellisesta yhteneväisyydestä?
Jos joku tietää paremmin näistä, niin olisin kiitollinen tiedosta,
Narsku
Olen uusi täällä ja suht uusi akvaarioharrastelijakin. Mulla on ollut noin vuoden otsikossa mainittu 180l kalusteakvaario (ostin käytettynä kaloineen) ja kaikki on pelannut tähän saakka hyvin. Kunnes tässä vikko-pari sitten valot eivät enää syttyneet. Raahasin lampun korjattavaksi, mutta ne eivät ole vielä löytäneet rikkinäisten elektroniikkaosien tilalle uusia. Enkä edelleenkään tiedä paljonko korjaus loppupelissä tulee maksamaan. Tällä hetkellä arvio on 50-100€ välillä. Olen yrittänyt netistä metsästää tietoa, et saisko tuohon akvaariooni jostain kokonaan uutta valokantta varaosana, mutten ole onnistunut ainakaan samanmerkkistä löytämään. Löysin samantyylisen, mutta siinä ei ilmene tarkkaan mittoja tms, jotta voisin vertailla ja mittailla sopiiko kyseinen valokansi omaan akvaani. Juwel High-Lite valaisinyksikkö T5 näyttää läheisesti samalta, kuin scubaline 100:n, mutta onkohan kellään tietoa niiden todellisesta yhteneväisyydestä?
Jos joku tietää paremmin näistä, niin olisin kiitollinen tiedosta,
Narsku
-
urppis
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: Scubaline 100 valokansi RIKKI???
kalajuttu.fi (muistaakseni) ja nettikauppa pet´s friends myy valaisin kansia. Pet´s friendsshop sivut oli justiinsa alhaalla, mutta jospa myöhemmin pääsis sinne taas..
1000 litraa vesivahinkoa
-
malawi
- Advanced Member

- Sukupuoli: Mies
Onko siinä yksi vai kaksi putkia? Ja on varmasti rikki? ettei toinen putki vaan palannut loppuun? Koska silloin kumpikaan ei syty.
-
urppis
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
ja mun pitää täsmentää... pet´s friends sivuille pääsi... siel on erkkeri kansia, ei suorakulmaisia, mutta tavallisia valaisimia löytyy...
ja juurikin noin, kandee kattoo sytkärit, putket ja nuo yksinkertaisimmat jutut ensiksi. harvoin valaisimet menee ihan tekniikaltaan rikki. Putkien kiinnitys osat saattaa olla hapettuneita, nekin kannattaa ekana tarkistaa, ennenkuin alkaa mitään elektroniikkaa sinne uusimaan. valokatkaisin heti noiden putkien perään tarkistukseen...
jos joku valaisimen tekniikassa brakaa, niin kannattaa tosiaan noi putkien, sytkärien kiinnityskohdat tsekata hapettumisen/kosketusvian varalta...
ja juurikin noin, kandee kattoo sytkärit, putket ja nuo yksinkertaisimmat jutut ensiksi. harvoin valaisimet menee ihan tekniikaltaan rikki. Putkien kiinnitys osat saattaa olla hapettuneita, nekin kannattaa ekana tarkistaa, ennenkuin alkaa mitään elektroniikkaa sinne uusimaan. valokatkaisin heti noiden putkien perään tarkistukseen...
jos joku valaisimen tekniikassa brakaa, niin kannattaa tosiaan noi putkien, sytkärien kiinnityskohdat tsekata hapettumisen/kosketusvian varalta...
1000 litraa vesivahinkoa
Kiitoksia vastauksista. Tässä mallissa ei ole sytkäreitä ainakaan ulkopuolella (ilmeisesti jotkut lektroniset sytyttimet sisällä, näin sähkömies sanoi, on menneet rikki). Kahdella putkella on ja kumpikaan ei syty. Ulkoisesti ei kiinnitysosissa tai muuallakaan ollut vikaa, joten vein sähkömiehen tutkittavaksi suoraan. Runko on niin tiukkaan vesitiivis, etten alkanut väkivalloin sitä itse availemaan, joten sisukset on jääneet itseltä näkemättä. Täytyy tutkailla vielä noilta sivuilta ja soitella vaikka perään, et jos jostain löytyis vastaavia kapistuksia tai varaosia.
------------------------
Juu ja ekana ostin uudet lamput ja testasin ettei nekään syty. Hieman johtoakin heiluttelin. Katkaisimessa tuskin on vikaa, sillä mulla on ollut kokoajan ajastin, eikä katkaisinta ole edes käytetty. Kokeilin eri pistorasioissa jne ettei vika ole rasiassa tai muutenkaan ulkopuolisissa tekijöissä. Lisää vinkkejä otetaan vastaan, jos uusia sellaisia tulee mieleen =)
------------------------
Juu ja ekana ostin uudet lamput ja testasin ettei nekään syty. Hieman johtoakin heiluttelin. Katkaisimessa tuskin on vikaa, sillä mulla on ollut kokoajan ajastin, eikä katkaisinta ole edes käytetty. Kokeilin eri pistorasioissa jne ettei vika ole rasiassa tai muutenkaan ulkopuolisissa tekijöissä. Lisää vinkkejä otetaan vastaan, jos uusia sellaisia tulee mieleen =)
Saat tilattua uuden valaisinrungon valokanteen mistä tahansa Amazon Oy:n jälleenmyyjältä:
http://www.amazon.fi/jalleenmyyjat.htm
Kokonaan uutta valokantta et varmastikaan tarvitse, siinä ei tainnut olla mitään vikaa.
http://www.amazon.fi/jalleenmyyjat.htm
Kokonaan uutta valokantta et varmastikaan tarvitse, siinä ei tainnut olla mitään vikaa.
Itselläni tuossa oli tuossa vuosi sitten vastaavanlainen tilanne. Päädyin vaihtamaan valaisinrunkoon kokonaan uuden elektronisen liitäntälaitteen. Välistä jäi siis kaksi ballastia ja sytyttimet pois ja ne tuli korvattua yhdellä elektronisella versiolla joka hoitaa koko homman. Hyvä puoli noissa elektronisissa laitoksissa on se ettei putki välky ihmissilmälle ja eivät syö tehoa itse putkelta. Hintaa musitaakseni tuli koko hommalle vajaa 40€ tuon itse laitteen sekä johtojen kanssa.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
Re: Scubaline 100 valokansi rikki?
Kiitoksia vastauksista. =)