Iso koira ja akvaario

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

samih
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Iso koira ja akvaario

Viesti Kirjoittaja samih »

Itselläni on ennen muinoin ollut tanskandoggi, ja useasta vanhoja muistellessa on tullut mieleen hankkia uusi vastaanlainen koiruus. Tosin, samalla on tullut mieleen ettei se ehkä olekaan akvaarion kanssa kovin fiksua. Ketään täällä joka uskaltaa harrastaa jättirotuja yhdessä akvojen kanssa, kokemuksia? Itselläni tätä nykyä tiibetinspanieli, ja sen kanssa ei tarvitse murehtia akvaarion kaatamisesta :) mutta kaveria tuo kovasti tuntuisi kaipaavan.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Iso koira ja akvaario

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Helpoin ja varmin vaihtoehto:

Toinen samanmoinen! :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
zimicool
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja zimicool »

jättirotuja en harrasta mutta 35kiloinen kohno boxeri,ranskis ja chihuahua sekoittaa pakkaa kivasti, välillä vähän liikaakin. Sitten käy koirakavereita täällä painimassa ja juoksemassa pisin sohvia, kyllä kalusteet paukkuu mutta tuo oma akvani on 300l ja vankkapuujalusta niin eipä se hievahda ihan helposti. akvaarion sijoituksella on myös tärkeä osansa. meillä se on sohvan ja seinän välissä, ettei ihan rallipolulla. taulu-tv enemmän ottaa damagea kuin akvaario :)
meillä tosin on laajennettu kotivakuutus sekä boxerin aiheuttamien tuhojen vakuutus aina sinne 90tuhanteen euroon asti.
samih
Junior Member
Junior Member

Itselläni oli myös boxeri aikoinaan. Kovin lähellä sydäntä tuon rodun luonne.. liian aktiivinen vain tätä nykyä itselle. Mutta yhtä kaikki, mistä saa vakuutuksen omien koirien itselle tekemille vahingoille? Mulla oli myös vakuutus dogilla, vakuutus tosin kattoi vain muiden omaisuudelle tapahtuvat tuhot, ei omalle? Mistäpä tuli mieleen, pitäisi pingata vakuutusyhtiön kommentit akvaariosta, vaikkei kai niillä paljon väliä olekaan jos käydään oikeasti jotain selvittämään...
Maria L-A
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maria L-A »

Meillä kolme isoa koiraa, joista yks on doggi. Doggi erityisesti tykkää seurailla akvaariota, ja pienemmässä akvaariossa sillä oli oma lempikala: töyhtökääpiöahvenkoiras :mrgreen: Samanlaista lempparia ei ole löytynyt tästä nykyisestä kiekkoakvaariosta, mutta tykkää käydä kattelemassa kalasia kovasti. Ongelmia isojen koirien ja akvaarioiden kanssa ei ole ollut, edes silloin kun käytössä oli vauvala ja se oli sillä korkeudella että ilman valaisinta doggi olisi voinut käyttää sitä juomakuppina :)

****Edit. taisitki tarkottaa omalle omaisuudelle koirien aiheuttamia vahinkoja. Heh :roll: :mrgreen:
Ruma mies
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Minun labradorinnoutajani nousi muutama viikko sitten akvaarion vieressä olleen matalan kaapin päälle, töni alas peitinlasilla olleet ruokapurkit ja söi ruoat. Se on kova kiipeämään ja olisi pystynyt nousemaan peitinlasin päälle, minkä seurauksia en uskalla edes arvailla. Onneksi niin ei tapahtunut.
Maria L-A
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Maria L-A »

Tuosta syystä meillä on kalojen ruuat piilotettu altaan alla oleviin kaappeihin. Ennen kaapistoa ne oli muovisessa laatikossa. Jos ne olisivat koirien "saatavilla", niin varmasti hyppisivät sinne minne yltävät. [;)]
Epitsu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Epitsu »

Täällä tepastellee pari saksanseisojaa. Nuorempi innostu akvaariosta niin paljon, että kun silmä vältti niin hyppäsi sinne uimaan. Toinen kansilasi meni rikki ja toinen lasi sekä valaisin lensivät lattialle ja allas alkoi vuotamaan. Ei ole onneksi sen jälkeen moisesta haaveillut, taisi tajuta kerrasta, ettei siellä voi uida.
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Meillä oli aikoinaan yhteensä 120 kg bullmastiffia (70 kg + 50 kg) akvaarioiden kanssa sulassa sovussa. Ainoa "ongelma" oli kuolaroiskeet isoimman altaan etulasissa, mikä sekin oli oma moka kun sijoitin akvan eteiskäytävään. Isommat koirat harvemmin pomppii ja riehuu sisätiloissa, eikä minulle oikeastaan koskaan tullut mieleenkään pelätä vahinkoa. Enemmän pelotti silloin kun lapset oli 2- ja 3-v ja potkumopot kovassa käytössä :roll: Vakuutukset oli silloin, on vieläkin vaikka nykyinen koira on vain 25 kg, kunnossa. Tosin meillä vakuutus olisi korvannut vain muille aiheutetun vahingon, omasta omaisuudesta olisi joutunut vastaamaan itse.

Lecaharkkojalusta muuten kestää yllättävän paljon :D
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
harmipurkki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja harmipurkki »

Tota.
Mulla, varmaan teillä muillakin on lemmikin osalta vastuuvakuutus, siis se eläimen omistajan vastuuvakuutus. Se kattaa paljon, mutta ei kaikkea. Jos koirat/kissat leikkii ja rikkoo toisensa tai irtaimistoa (akvaario), mik ei koravaa sillä vakuutuksella.
Mä olen itse vaatinut omassa vak.yhtiössä, että mulla on riskinä mainittu "iso" akvaario, ja sen äkillinen, yllättävä rikkoontuminen. Mä painotin kotivakuutuksessa sen lisäosan kanssa, että jos lapsi, lemmikki, vieras jne aiheuttaa rikkoontumisen, se korvataan. Mutta lemmikin aiheuttamana vain kerran yksi vahinko.
Mä oon ollu duunis vak. yhtiössä, ja pohtinut näitä. Mulla on myös koira, jonka omistajana mulla on syytä olla suoja. Se ei lue lakikirjoja, se lukee omaa lakiaan... se toimii tavalla, joka voi olla vaaraksi, jos e itse valvo.
Tärkeintä musta tässä jutussa on se, että ihmiset tiedostaa riskit, ja minimoi ne. Vakuutusyhtiöt korvaa mielellään, mutta ei esim. tilannetta, missä 10
keskenään tuntematonta koiraa jätetään suljettuun tilaan... ja sit ihmetellään et miks...
Koira pitää kasvattaa. Moni yhtiö ei korvaa alle 1v koiran tekemisiä. Penskat tekee kummasti pahojaan. =) Silloin katsotaan, että ihminen, eli omistaja on vastuussa. Koira elää hienosti vaikka akvaariomaailmassa, kissojen keskellä, katsellen kaneja, rottia ja muita otuksia. Ja koira oppii olemaan rauhassa sisällä. Sen tietää vakuuttajatkin.
Tilannne on silti aina omansa. Pennun odottamaton käytös voidaan korvata. Ja joo, EN ole vakuutusyhtiön palkkalistoilla, itseasiassa saan korvauksia korkeintaan, mutta vastuuvakuutus on sitä varten, että jos otat vastuun ja SILTI jotai sattuu.
Äh.
Mä luin juuri uusinta ilmoitusta, jossa evättiin korvaus, jos lemmikki leikiessään tai tapelessaan aiheuttaa vahinkoja... niitä ei korvata.. Jep.
Sucks!
Mää mittää tiärä. Kalat ui, koira kulkee ja mää miätin.
-tombba-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

harmipurkki kirjoitti:Mä luin juuri uusinta ilmoitusta, jossa evättiin korvaus, jos lemmikki leikiessään tai tapelessaan aiheuttaa vahinkoja... niitä ei korvata.. Jep.
Sucks!
Herää kysymys mitä muuta ne lemmikit tekee, kun leikkii ja riehuu/tappelee vakuutusyhtiön mielestä? Täysin turha tuollainen vakuutus, koska tuo käytännössä rajaa kaikki korvaukset pois.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
harmipurkki
Starting Member
Starting Member

Siis toi vastuuvakuutus on tärkeä! Eli jos vaikka koira lähtee jussin perään, joku autoilija väistää ja vetää bemarinsa puun ympärille, vakuutus korvaa sen. Tai jos koira esim puree jotain ihmistä, tai hyppää päälle ja kaataa, tai aiheuttaa jonkun onnettomuuden yleensä. Ei se vakuutus koiraa korvaa jos se vaikka jää auton alle, mut aika surkeeta olis omasta pussista alkaa korvaamaan vahinkoja.
Toi lisäys on tullut siihen, että esim koirapuistossa tai lenkillä koira tappelee toisen koiran kanssa, vakuutus ei korvaa sille toiselle koiralle sattunutta vahinkoa. Se ei ole vahinko sillain, kun vastuuvakuutus edellyttää. Tai se et koirat leikkii keskenään, toinen vaikka murtaa käpälänsä, se on koiran vakuutuksen (jos sellainen on) piirissä. Vastuuvakuutus on ns. riiviövakuutus. Ihan saman lainen kun lapsella voi olla. Eli jos lapsi vaikka rikkoo jonkun ikkunan tai jotain, vastuuvakuutus korvaa.
zimicool
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja zimicool »

Kannattaa myös miettiä miten asian vakuutusyhtiölle esittää.
harmipurkki
Starting Member
Starting Member

zimicool kirjoitti:Kannattaa myös miettiä miten asian vakuutusyhtiölle esittää.
Jep. Tää on tärkeä pointti.
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Meillä huitoo ympäriinsä viisi lähes 70cm korkeaa, aktiivista koiraa. Tähän mennessä ainut vahinko on ollut nuorimmaisen katkaisema suodattimen johto. Muutoin ovat kyllä osanneet varoa allasta myös leikkiessään ja hepuleita kehitellessään - siis vaikka menevät joskus nuorison innostuksesta kaikki tukka putkella ympäri kämpän :)
Kalanruokia ei ole varasteltu (muita ruokia senkin edestä), eikä kukaan ole keksinyt hypätä altaan päälle.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
SariannaSalo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SariannaSalo »

Yksinkertaisinta on varmaan kouluttaa koirat. Meillä ollut parhaimmillaan neljä berniä, tällä hetkellä kolme + pieni jenkki. Meillä koirat opetetaan pennusta asti siihen että sisällä ei saa riehua, vaan maataan lähinnä paikallaan. Kaikki riehumiset/leikkimiset/energian purkamiset tapahtuvat AINA ulkona. Ei siis ongelmia akvaarioiden kanssa.
240l, ragdollit "Sade" ja "Coda", berninpaimenkoirat "Ninja" ja "Hailey" sekä amerikancockerit "Laney" ja "Leon".
samih
Junior Member
Junior Member

Noh, katsellaan kuinka käy. Perjantaina saapui laumantäydennykseksi 3.5 vuotias irlanninsusikoira uros. Toistaiseksi jättänyt akvan totaalisesti huomioimatta...
Dixie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Dixie »

^ Onnea perheenlisäyksestä :)

Mulla on 2 nöffiä eikä muuta ongelmaa kuin kalojen sapuskoiden haihtuminen kaapista ole ollut. No on siinä rytäkässä muutama ruokinta automaattikin mennyt, mutta niinhän sitä sanotaan: Tyhmästä päästä kärsii lompakko :D . Oma moka siis.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Ruma mies
Senior Member
Senior Member

SariannaSalo kirjoitti:Yksinkertaisinta on varmaan kouluttaa koirat. Meillä ollut parhaimmillaan neljä berniä, tällä hetkellä kolme + pieni jenkki. Meillä koirat opetetaan pennusta asti siihen että sisällä ei saa riehua, vaan maataan lähinnä paikallaan. Kaikki riehumiset/leikkimiset/energian purkamiset tapahtuvat AINA ulkona. Ei siis ongelmia akvaarioiden kanssa.
Tässä oli erinomainen neuvo kokeneelta kouluttajalta kaikille, joilla on ollut ongelmia koirien kanssa. On ihanaa, että täällä on näin erinomainen koirankouluttaja.

Ei pitäisi provosoitua, mutta aika pitkään koiria kouluttaneena en pystynyt ...
SariannaSalo
Starting Member
Starting Member

^^

En oikein ymmärrä mistä provosoiduit? Koiria itselläni on ollut n. 15vuotta, ja suurimman osan kanssa kisaan muutamissa lajeissa SM-tasoa myöten, joten en nyt ihan ummikko ole, vaikkakaan en ehkä yhtä kokenut kuin sinä. En ymmärrä miksi pitää käydä heti vähättelemään toisia - ethän edes tunne minua.

Kerron vain oman mielipiteeni; meillä yksikään koira ei riehu sisätiloissa missään tilanteessa, ainoastaan ulkona. Tätä ei ole tehty akvaarioiden takia, vaan ihan yleisesti "rauhan säilyttämiseksi talossa", mutta suojaa hyvin myös akvaarioita. Itse vain en voi sietää sisätiloissa riehuvia koiria, minun mielipiteeni.

Enkä missään vaiheessa ole sanonut että tässä on neuvo kaikille joilla on ollut ongelmia koiriensa kanssa, lähinnä pointti oli että kyllä ne koirat voi kouluttaa olemaan rauhallisesti sisätiloissa.

Naurettavaa miten ihmiset vetävät herneitä nenään täysin turhista asioista, kaikki kun ei ole niin mustavalkoista kuin miltä näyttää.
240l, ragdollit "Sade" ja "Coda", berninpaimenkoirat "Ninja" ja "Hailey" sekä amerikancockerit "Laney" ja "Leon".
Ruma mies
Senior Member
Senior Member

SariannaSalo kirjoitti:^^
... Naurettavaa miten ihmiset vetävät herneitä nenään täysin turhista asioista, kaikki kun ei ole niin mustavalkoista kuin miltä näyttää.
Enhän minä vähätellyt, vaan kunnioitin sinua ja antamaasi erinomaista neuvoa "Yksinkertaisinta on varmaan kouluttaa koirat". Jos satutaan olemaan samoissa piireissä vielä 40 vuoden kuluttua, saatan kysäistä, ovatko kaikki tapaukset olleet sinulle yhtä "yksinkertaisia".

Onneksi itse pysyit rauhallisena etkä vetänyt hernettä nenään!
SariannaSalo
Starting Member
Starting Member

Voin jo nyt vastata että eivät kaikki ole olleet niin yksinkertaisia, ei todellakaan. Nuorinta koiraa on koulutettu 1,5v ajan eroahdistuksen takia - helppoa se ei ollut, mutta mahdollista sekin oli vaikka välillä teki mieli luovuttaa.

Enkä tarkoittanut että jokaisen koiran kouluttaminen k.o asiaan on yksinkertaista, kirjoitin ehkä lauseeni hieman ajattelemattomasti. Ehkäpä sen olisi kuulunut mennä "järkevintä olisi kouluttaa koirat. Mutta ei asiasta enempää minun puoleltani :)
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Täytynee omaan viestiin vielä lisätä, että talosta löytyy just nyt kaksi alle 2v turboahdettua koiraa ;) Totta kai pyritään siihen, etteivät riehu sisällä, mutta nämä kaksi eivät ole vielä ns. valmiita koiria. Lähinnä hullunmylläystä tapahtui tuossa talvella pakkasjakson aikana, kun eivät päässeet vapaana juoksemaan loukkaantumisriskin takia, ja nyt taas on tuo vanhempi porukka sekaisin kuin seinäkello kiitos juoksujen... Viisi narttukoiraa, vetävät aina peräjälkeen tuon hormonirumban.

Mutta kuten todettu, ei akvaarion suhteen isompia ongelmia ole ollut.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
samih
Junior Member
Junior Member

@SariannaSalo; mainitsemasi "vinkki" mennee kategoriaan itsestäänselvää, eikös :)

Tosi elämän tarinoita hyvin koulutetuista koirista itsellä on provosoimatta koirani kimppuun hyökännyt SM-tason tottis spk. Omistaja oli kovin hämmentynyt ja noloissaan kun "ei se noin ole koskaan tehnyt". Niin vain lähti kommennon alta hyökkäämään varoittamatta.

Edellä mainittu siis vain esimerkkinä siitä että mistään eläimestä ei voi koskaan sanoa varmaksi mitä ne tekevät tai eivät tee. Kokemuksiahan tässä säikeessä haettiin takaa. Nuo vakuutusjutut on kyllä sellaiset mitkä pitää ottaa suurennuslasin alle.
neveragain
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja neveragain »

Osaa ne pienemmätkin koirat :twisted: Allekirjoittaneen eka akvaario poksahti rikki kun 2 x 15kg vinttikoirat mytistivät viereisellä sohvalla ja olisiko toinen (tiedän kumpi :mrgreen: ) tuupannut toista "vähän lujempaa" ja suoraan altaan kylkeen... Onneksi vain viitisenkymmentä liitteriä vettä lattialla, ei paha homma loppujen lopuksi. Heti kuivasin asianmukaisesti, pelastin kalat mm.läheiseen koiranruokakuppiin (ovat vielä kaikki muuten elossakin) eikä tullut kosteusvaurioita olohuoneeseen.

Tuo kolmas koira on lähinnä kalojen ruuista kiinnostunut eikä näin ollen ole aiheuttanut vaaratilanteita :D Täytynee kyllä sanoa että meilläkin sisällä riehuminen on kiellettyä, maton tasolla nuo jotain kevyitä vetoleikkejä harrastavat korkeintaan mutta muuten ovat eloonsa niin tyytyväisiä ettei tarvitse kotona riehua. Nukkuvat kuka missäkin.

Meilläkin nyt kotivakuutus, ei niitä kiinnostanut kun mainitsin akvaarion. Kuulema 200l+ akvaariot kannattaa mainita...
40, 60, 100.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”