Yllätykset akvaariossa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rybka
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Yllätykset akvaariossa

Viesti Kirjoittaja rybka »

Tulipa mieleen kysäistä, millaisia ylläreitä - kasveja tai eläimiä - olette akvaarioistanne bonganneet? Onhan näitä tuolla eri ketjuissa käsitelty, mutta tässä joutessani ajattelin ottaa asian esille ja jakaa oman huvituksenaiheeni tältä päivältä.

Olin jo jonkin aikaa miettinyt, että koska noihin perusteilla oleviin altaisiin on tulossa hiekkapohja (nykyisessä soraa), tarvitsisin kierteisiä jostakin. Ajattelin, että tottapahan niitä jostain saa kinuttua, kun se aika koittaa. Tänään sitten satuin katsomaan akvaarioni pohjaan, jossa törötti sellainen parin sentin kartio 8O . Siinä katsellessani se katosi hitaasti soran sekaan. Kierteinenhän se! Bongasin sitten monta lisääkin, ja paikoin sora liikkui siihen malliin, että alla oli elämää.

Kyllähän akvaariota tulee katseltua päivittäin tarkastikin, mutta edes viikoittaisessa lappoamisessa en ole noita - oletettavasti kasvien mukana tulleita - kotiloita huomannut, kun en ole arvannut katsoa :mrgreen: (postitorvi-/kehäkotiloita kyllä on löytynyt, mutta niitä nuoliaiset näyttävät harventelevan ihan sopivasti).

Myös jaavansammalta on jostain ilmestynyt yhteen juurakoista.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Loko
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies

Re: Yllätykset akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Loko »

Viime kesänä tilasin kasveja Saksasta ja kun laitoin kasvit altaaseen huomasin niiden mukana tulleen hämähäkin. parina päivänä näin sen vielä vilauksilta altaassa, mutta sen koommin en ole sitä nähnyt. Kuolikohan se nälkään vai piileskeleekö se vielä jossain?

Toisen yllärin huomasin vasta äskettäin allasta siivotessa. Sammalten joukosta löytyi pieni pala ricciaa vaikka sitä ei ole minulla koskaan ollut. Edellisestä kerrasta kun hankin jotain akvaarioon on puolisen vuotta, joten sen on täytynyt tulla äärimmäisen pienenä salamatkustajapalasena.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Meritähtiä, matoja, pistoolirapu, vaippaeläimiä, simpukoita, taskurapuja, leviä, korallinalkuja, kotiloita, "pesusieniä" ja ties mitä pikkuöttiäistä ihan niinkuin asiaan kuuluukin. Tosin nämä tuolla merivesipuolella.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kiesus sentään jos joku hämähäkki löytyis... tai okei, jos esitetään asia niin että ette haluaisi kuulla sitä ääntä.
Yhdestä juurakosta on kerran löytynyt tokkurainen koppakuoriainen (Rassin Pertti ilahtui valtaisasti :mrgreen: ) ja tavanomaisempia löytöjä ovat olleet sitten sukaravut, kalanpoikaset, kotilot ja erilaiset sammalet.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla oli vesihämähäkki ja kyllä se ihan muutamia vuosia hengaili altaan takanurkassa ennen kuin siirtyi kutomaan taivaallisempia verkkoja. Se oli hauska asukki, ymmärsi oman parhaansa ja pysyi omalla paikallaan näkyvillä vedenvaihtojen aikana. Ja vaikka minulla hämähäkit saavat yleensä asua huonekasveissa ihan rauhassa, niin noin vuosi sitten keskellä talvea jostain ilmestyi lattialle sen kokoinen karvahämähäkki että meinasin purkaa kirjahyllyn (akvaarioineen) keskellä yötä saadakseni sen "kiinni". Kohtaaminen numero kaksi kylpyhuoneessa joitain viikkoja myöhemmin herätti varmaan kaikki Pikku-Huopalahden ja Pohjois-Haagan välillä asuvat. Soitin jopa Kivisalmen Villelle ja tiedustelin olisiko se voinut kulkeutua hänen mukanaan jostain soveltavan mutanttigenetiikan laitokselta, koska jos sellaisia olisi kotimaisessa lajistossa niin ei meillä kukaan poimisi marjoja tai sienestäisi. Joskus aikoinaan minulla oli lihasyöjäkasvien terraariossa jonkinlainen parijalkainen, sen oli myös ihan hyvä asua lasin paremmalla puolella ja pysyä siellä. Kerran toin Istanbulista hyvää aurinkokuivattua omenateetä jossa ei ollut muuta vikaa kuin että se pakeni teesihvilästä juosten kaikkiin ilmansuuntiin, mutta nyt menee jo aivan offtopiciksi.
rybka
Senior Member
Senior Member

Vesihämähäkki...! Mitä mahtoi elääkseen syödä?

Muistan, kun joskus eläinhulluna penskana luin kauhujuttuja banaanitertuista löytyneistä tarantelloista. Toiveikkaana aina kaupassa silmäilin banaanilootia, josko kävisi niin hyvä tuuri :roll: . Luulen, että nykyisin riemu ei olisi niin suuri enää (pari viikkoa sitten espanjalaisesta jäävuorisalaatista löytyi kohmeinen hämähäkki, mutta se oli pieni ja ilmeisen harmiton - muutti viirivehkaan asumaan).

Teillä konkareilla tosiaan lienee ollut altaissanne salamatkustaja jos toinenkin. Minua tuo kierteisepisodini naurattaa vieläkin - on tässäkin harrastaja, kun ei älyä sorapohjansa olevan vankasti kotiloiden asuttama, vaan haikailee, mistä moisia saisi...

Joskus entisessä elämässä taisi kaverin altaasta tulla joku miljoonakalan poikanen, mutta pian sen jälkeen, kun minä sen huomasin, olivat sen hoksanneet muutkin.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
eriador
Member
Member

Viesti Kirjoittaja eriador »

Hui hämähäkkejä 8O Ny meni varmaan yöunet, meikäläisellä on nimittäis kauhea kammo kaikkia monijalkaisia kohtaan. Täälläkin nuo kotilot lienee ainoita salamatkustajia mitä olen huomannut. Ja nimenomaan roskakotilot [}:)] Onneksi pari kierteistäkin on salaa tullut kasvien mukana ja niitä olen yrittänyt levittää kaikkiin altaisiin. Joskus vuonna nakki ja peruna sain kauniin tumman punertavan ompun salamatkustajana kun ostin Itiksen Megaeläimestä kasveja :) Taitaapa tuon ompun jälkeläiset asuttaa äipän akvaariota vieläkin :D
Ruma mies
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Minulla oli kerran selvästi tiikeribarbiksi tunnistettava poikanen seura-akvaariossa, vaikka tiikeribarbeja ei muuten ollut eikä kaloja tai kasvejakaan ollut ihan lähiviikkoina tullut. Ainoa mieleen tuleva selitys oli, että joskus aikaisemmin oli kalojen tai kasvien joukossa tullut hedelmöittynyt mätimuna, joka sitten oli seura-akvaariossa onnistunut kehittymään ja kasvavaan tunnistettavan kalan mittaan. (Sittemmin se kyllä katosi jonkun isomman vatsaan.)
Annnukka96
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Annnukka96 »

Meille tuli vähän isompi ylläri aikoinaan käytettyä akvaa ostaessa... Nimittäin, kun akvaario saatiin kuljetetuksi kotiin huomasimme, että yhdessä ruukussa onkin vielä monni! :D Ripsimonni oli ollut ruukussa jo jonkin aikaa ilman vettä, mutta onneksi huomasimme sen kuitenkin tarpeeksi ajoissa. Entiset omistajat eivät varmaan muistaneet/huomanneet monnin puuttuvan muiden kalojen joukosta..? :o Ripsari raukka taisi saada jotain traumoja, sillä nykyään se on todella arka.
60l & 100l, syyrialainen hamsteri Elsa :))
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Karmein yllätys oli päätön monnisen "kuori", siis pelkät "kuoret" jäljellä niin että pystyi päättelemään mikä kala on kuollut, päätä ei ollut mutta pyrstö kyllä. Uskokaa huviksenne, että etoi.
Pultsu Päärynä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pultsu Päärynä »

Itse olen saanut purjebarbin! Olin tilannut kasveja postitse, ja oli ilmeisesti salamatkustanut mätimunana messissä :)
tinzue
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Meillä löytyi altaasta tämmöinen:

Kuva

jonkin korennon toukka kyseessä, mutta en enää muista lajia. Tapauksesta on muutama vuosi.
rybka
Senior Member
Senior Member

Aika peto tuo korennontoukka!

Muistin juuri, että tulihan minulle näiden tämän Aasia-akvaarion kasvien mukana tahaton kaupanpäällinen (sen jaavansammalen lisäksi). Olen jo niin tottunut siihen tuolla melalehtien joukossa, että olen unohtanut koko asian... Päätin nyt vihdoin selvittää, mikä tuo kaunis kasvi on: Echinodorus osiris tai Echinodorus x barthii (kun saisin kunnon kasvikirjan käsiini, voisin määrittää sen paremmin - tai sitten ottaa kuvan ja kysyä teiltä). Mukavaa; sen voi sitten siirtää projektina olevaan eteläamerikkalaiseen altaaseen - tai jompaan kumpaan niistä :roll: .
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Jaa...onhan tuolta merivesi kiposta löytynyt vaikka minkälaista öhkömönkiäistä, makeavesi altaasta bongasin pari vuotta sitten kasvien mukana tulleita kalanpoikasia, ihan vasta syntyneitä. Tosin niin huomasivat haarniskamonnitkin :roll:.
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
bombo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bombo »

Minun akvani on vasta puolitoista kuukautta vanha, ja olen saanut salamatkustajina jo touhuja x-määrän ja yhden-kierteisen.Tulee olo että 8O :roll: :mrgreen:
240l sekala
Xiphophorus
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Xiphophorus »

Pari päivää sitten näin että platyni oli saanut poikasia. :mrgreen:
54L
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Minun 40 litraisessa on kaunis puska karvalehteä vaikken sitä sinne koskaan ole laittanutkaan.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

thank kirjoitti:Minun 40 litraisessa on kaunis puska karvalehteä vaikken sitä sinne koskaan ole laittanutkaan.
Mulla on kans nyt yllättäen pintakasvit alkaneet rehottamaan molemmissa kasvillisissa altaissa; pikkualtaassa riccian saapumisen jälkeen allas täyttyi limaskalla, en edes tiennyt että sitä tuolla on vielä jossain ja ricciassa sitä ei ollut todellakaan. Isossa altaassa on nyt jättivallujen tulon jälkeen ollut tietenkin suvantokohtia pinnassa, joten salvinia ja limaska ovat nekin putkahtaneet taas jostain. Myös pennilehteä ja konnanputkea altaasta löytyy taas, en tosiaankaan tiennyt että niitä on tuolla vielä jossain.. Voisi kuvitella että olisi isompikin allas kun on kasveja jossain tuolla tavalla piilossa. :mrgreen:
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Kun perustin oman 100 litraisen akvaarion, kasvie mukana tuli albiinomonnisen kutua ainakin yksi muna sillä siitä kuoriutui naaras albiinomonninen. Puolessa vuodessa se on kasvanut noin 6 senttiseksi ja on jo itsekin kutenut. :mrgreen: Siitä lähtien olen kasvattanut albiinoja koska pitihän tuolle kavereita hankkia.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
---kultakala---
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ---kultakala--- »

350 litrasessa Trigonissa ainakin kaksi kappaletta Lasikatkoja.Nyt kokoa jo n.6cm.Ja ikävä kyllä pahasti näyttää olevan uros ja naaras [}:)] Siirsin sinne sukarapuja kun toinen kulma lähti ja silloin oli ilmeisesti viellä sukisten koko luokkaa kun en niitä erottanut.Nyt pitäs saada ne kalastettua pois ilman että Kiekkopariskunta saa hermoromahdukset tai minä :mrgreen:
Altaat 1568 L ja 720L.
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tanjakemp »

Minulla toimii Murphyn laki niin, että kun altaaseen on salamatkustanut vahingossa kutua, tai kalanpoikanen, se/ne selviytyvät loistavasti, mutta kun varjelemalla ja hellällä hoidolla yrität saada lisääntymistä aikaan, tulos on huono. Itsellä ei altaista ole kotiloita suurempia ylläreitä löytynyt, mutta viime kesänä löytyi platyn poikasia ulkoa kottikärryistä lillumasta. Tyhjensin nimittäin altaasta vettä ikkunan ulkopuolella olevaan saaviin, joka oli kottikärryissä. Saavista sitten kastelin kasvimaata ja vettä roiskui kottikärryihin. Myöhemmin päivällä ihmettelin kottisten veden väreilyä. Sieltähän löytyi kaksi melkein kuivilla olevaa platyn poikasta. Kuinkahan monella olinkaan kasvimaata ravinnut? Poikaset äkkiä lasipurkkiin, johon koukkasin vettä akvasta. Myöhemmin terhakkaat kalaset poikashäkkiin kasvamaan. Luulin kyllä akvaariossani olevan pelkkiä naarasplatyja. 8O
317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”