Moiks!
Mitä tahansa malaweja tänne Jykylään (tai edes Suomeen) ei todellakaan saa edes tilaamalla. Mä tein sen mokan omaa allasta alottaessani, että olin etukäteen lukenut puolet koko netin malawikalatiedosta ja olin päättänyt mitä kaloja haluan. No eihän niitä mun valitsemia ihania kaloja sitten mistään saanutkaan. Oli pakko "tyytyä" vähemmän harvinaisiin ja helpommin saatavilla oleviin lajeihin. Se ketutti suunnattomasti. Suomessa on aika rajallinen määrä lajeja, joita oikeasti omaan pyttyynsä voi mistään saada (ellei sitten lähde tilaamaan Saksasta asti itse mikä on melko kallista

). Akvaarioliikkeiden kalalistoja lueskelemalla saa ehkä jonkulaisen kuvan tarjonnasta Suomessa.
Ja kannattaa ottaa myös huomioon se, että aika monella yleisimmistä lajeista on vähintäänkin naaraat (ja poikasest) todella samannäköisiä esim. melanochromis johannii ja pseudotropheus saulosi. Vaikka ne eivät risteydy keskenään on niitä käytännössä lähes mahdoton erottaa toisistaan, mikä tarkoittaa tietenkin sitä että jos kalat sulla lisääntyvät et välttämättä erota lajia ennenkuin ne ovat lähes täysikasvuisia. Ja sehän sitten vaikeuttaa huomattavasti jatkosijoitusta jos haluat niitä myydä/lahjottaa eteenpäin.
Mulla on omassa 350 litraisessa altaassani tällä hetkellä pseudotropheus sauloseja, pseudotropheus crabroja ja melanochromis auratuksia (eli kolmea eri lajia, enempikin varmaan mahtuisi kun kappalemäärä/laji on aika pieni). Mulla on ollut myös noita melanochromis johanniita, mutta niistä oli luovuttava kun tajusin tuon yhdennäköisyyden saulosien kanssa. Lisäksi mulla oli 10 kpl parvi pseudotropheus demasoneja. Jostain kumman syystä ne eivät viihtyneet vaan kuolivat kaikki pois n. 3 kk sisään. Ne on kyllä ulkonäöllisesti mun suosikkeja. Ehkä kokeilen niitä vielä joskus uudelleen.
Ja mulla ei ainakaan mitään liikakansoitusta tuonne ole tullut. Saulosit ja auratukset ainoastaan ovat lisääntyneet. Saulosiin "omaa tuotantoa" on altaassa tällä hetkellä ehken 10 aikuista ja muutama pienempi poikanen. Auratuksen poikaset eivät ole kasvaneet aikuisiksi asti, vaikka hautovia naaraita ja pieniä poikasia olen nähnytkin useasti. Joko ne kuolevat omia aikoijaan tai joutuvat jonkun ruokalistalle. Sinihuuli on ehken kovin lisääntyjä malaweista, omakohtaista kokemusta ei ole mutta semmonen tuntuma tulee asiota lueskellessa. Mun mielestä malawien lisääntymistä on mukava seurata, enkä osaa ajatella sitä "riesana". Poikasten bongaminen ja niiden kasvamisen seuraaminen on hauskaa
Mutta kuten joku tuossa yllä jo sanoikin, on todella vaikea "neuvoa" lajien suhteen. Niitä on niin paljon ja ihmisten mieltymykset eroavat mutta tässä nyt mun tekemät huomiot (ja/tai aloittelijan mokat

) n. 4 vuoden malawiharrastuksen" kokemuksella".
Ja edelleenkin tervetuloa katsomaan tuota mun allasta jos siltä tuntuu ja tänne suunnalle joudat.