Kalastoa viissataseen malawiin

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Kalastoa viissataseen malawiin

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Nyt olis sitten olohuoneessa vihdoinkin odottelemassa allas, josta on tulossa malawaario.
Aiemmin on pari allasta käynyt pyörähtämässä ja ovat meinanneet olla malawaarioita, mutta tämä tässä, aikoo todellaki olla se malawi.

Tausta on tuloillaan.

Altaan sisämitat 156(l) x 60(k) 51 (s).
Litroja hiukkasen alle 500 ja tuo sitten mitattuna altaan sisäpuolelta :)

Suodatuksena JBL cristal profi e1500 ulkosuodatin ja Eheim compact 1000 pumpun perässä oleva 30-litraiseen kukkaruukkuun tehty valutussuodatin. Luultavasti tarkoitus vielä laittaa muutama kiertovesipumppu virtausta tekemään.
Altaaseen tulee siis tausta, jonka on tekovaiheessa.

Tahtoisin nyt ideoita kalastoon.
Kiinnostaisi muutkin kuin mbunat enkä tahtoisi joutua heti pulaan liikakansoituksen kanssa.

Jyväskylässähän kaikki lajit joutuvat tilaukseen, mutta se ei luultavasti ole kovin suuri ongelma. Ainakin paikallinen faunatar tilaa hyvin helposti sitä mitä asiakas haluaa.

Minä olen toistaiseksi hiukkasen pihalla, mitä tuonne voisi laittaa, joten voisitteko te kokeneemmat hieman suositella, kiitos.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Kalastoa viissataseen malawiin

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Itsellä ei ole kokemusta malaweista, mutta tässä listaa yleisimmistä :D
(Tietenkin ovat kerätty Wikipedian ja Uuden akvaarion sivuilta [;)] )

Sinikoiratilapia (Cynotilapia afra)
Ruostemalawinahven (Iodotropheus sprengerae)
Kirjonenäahven (Labeotropheus trewavasae)
Sininenäahven (Labeotropheus fuelleborni)
Sinihuuliahven (Labidochromis caeruleus)
Seepramalawinahven (Maylandia zebra)
Kultamalawinahven (Melanochromis auratus)
Sinijuovamalawinahven (Melanochromis johannii)
Kuusiraitamalawinahven (Pseudotropheus demasoni)
Keltamalawinahven (Pseudotropheus lombardoi)
Sinikeltamalawinahven (Pseudotropheus saulosi)
Njassanripsimonni (Synodontis njassae)

Kannattaa vilkaista infoa lähdesivuilta [;)]
Keijukeisariahven (Aulonocara jacobfreibergii)
Kyhmysuuhautoja (Cyrtocara moori)
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Liikakansoitusta voi tulla, tai sitten ei.... Poikaset katoavat hyvin herkästi parempiin suihin, eikä niitä useinkaan jää kasvamaan kuin muutama (jos yhtään) per kutu. Tähän kyllä vaikuttaa akvan sisustus. Jos poikasilla on mahdollisuus piilotella, ne selviävät paremmin. Muutenhan malawit lisääntyvät alkuun päästyään kuin kanit. Ja juu, myös kasvissyöjät vetävät poikasia suuuurella ruokahalulla.

Tuon kokoiseen paljuun on jo kivasti valinnan varaa lajeissa. Yleensä hietikko- ja kivikkolajeja ei laiteta samaan akvaan, mutta näitäkin on nähty. Kannattaa myös huomioida, ettei sekoittaisi lihan- ja kasvisyöjiä. Sekasyöjät puolestaan menevät kumman tahansa kanssa. Itse olen huono ehdottelemaan lajeja, kun lajituntemus on aika heikko, mutta varmasti helpottaisi, jos miettisit hiukan lajia tai paria, jotka itseäsi miellyttävät ja yrittäisi sitten rakentaa loppua kalastoa sen/niiden ympärille. Mikä olisi se must have-kala? Saatavuus voi tulla rajoittavaksi tekijäksi tässä maassa, mutta tuossa olisi edes jonkinlainen lähtökohta alkaa miettimään kalastoa. Joko olet tutustunut Cichlidforumin antiin?
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Mullakin toi lajintuntemus on kovin heikko, vielä.

Sen verran itselläkin on käsitystä, että lihan- ja kasvinsyöjiä ei sekoiteta keskenään ja valitaan jompi kumpi, joko hietikkomalawit tai mbunat.

Kuinka monta eri lajia tuon kokoiseen nyt vois laittaa, jos lähtis vaikka siitä liikkeelle?
Tarkoitus olis tehdä sisustus niin, että siinä olisi paljon piiloja. Taustaan koloja, jos vain siinä onnistun, lisäksi tietenkin jonninmoinen kivikasa.
Cichlidforumia olen kerinnyt vain vilaista tällä erää. Aiemmin olen sitä kyllä selaillut. Täytyy hyökätä sen kimppuun paremmin kunhan projekteilta ehtii.

Njassanripsimonneja altaaseen tahtoisin myös, mikäli vain onnistun saamaan. Paikallisessa faunattaressa niitä oli, mutta liekö niitä oikeasti. Sillä nimellä kuitenkin myivät.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Lajien määrä riippuu valittavasta lajista/lajeista, mutta kyllä tuonne pitäisi mahtuman hyvin 2-6 lajia riippuen minkälaisia määriä kutakin halajaa. Olikos ne demasonit, joita piti olla vähintään 10 porukka tai heittäytyvät hankaliksi? Toinen kysymys on sitten tietysti se, kuinka iloisen kirjavan kalaston haluaa vai pitäytyäkö isommissa parvissa, mutta vähemmässä lajimäärässä. Tuolta CFltä löydät Your Tanks-osiosta kuvia malawaarioista ja sieltä kyllä löytyy paljon kuvia, joissa on meikäläisilläkin markkinoilla pyöriviä fisusia. Saat suodatettua esille vain Mbunakuvat kun klikkaat Recent Updates-ikkunaa, sieltä pompsahtaa lista, josta voit valita haluamasi kuvakategorian, mikä se sitten onkaan.

Olisihan se kiva, jos sulle vastaisi joku, joka osaisi valaista niistä kaikkest haastavimmista lajeista heti kättelyssä. Voisit miettiä haluatko niitä lainkaan vai löytyykö sieltä se musta have-kala, jonka ympärille valita muut. Toisaalta voidaan todeta, että kaikki kalat menee hyvin, kun vaan seura on sopivaa...Ehkä saat paremmin vastauksia ja kommentteja, kun olet ensin hahmotellut kalastoa tai ainakin päälajin. Ihan normaaleja kaloja nämäkin ovat ja ehdottomasti kestävimmästä päästä, mutta ei niitä mennä ihan tosta vaan puotiin valkkailemaan.

Sinihuulet menee lähes porukassa kuin porukassa. Myös Pseudotrpheus sp. Acei on kala, joka ei aiheuta hämminkiä, liikkuu myös aktiivisesti ympäri akvaa. Lajien valintaa hankaloittaa muuten sekin, että usein saman lajisia (mutta siis eri "rotuisia" tai "lajiketta", muunnosta, sp....) ei suositella risteymävaaran takia samaan akvaan. Eli tämäkin täytyy tarkistaa ennen hankintaa. Yleensä ottaen nuo territoriaaliset kalat ovat ärhäkämpiä (vartioidessaan aluettaan), mutta esim. Mainganoukot tekee toisistaan selvää, vaikkeivät ymmärrä mitään reviirien päälle.

Useat myynnissä olevat Synodontikset ovat risteymiä, mutta hienon näköisiä silti!

Tältä palstalta ei kauhiasti apuja heltiä, vaikka malawisteja onkin paljon. Tietoa on ympäri ämpäri nettiä ja sieltä sen löytää kun osaa, ja jaksaa! etsiä, mutta ihmettelen, miksi tietoa pantataan.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Juu, kyllä minä tuonne väriä tahdon.
Pitää mennä tuonne foorumille surffailemaan, jos sitä hiukkasen fiksuuntuis.

Jännää tosiaan kun tän alueen tietoja panttaillaan.
Hiukkasen on varmaan vaikea tässä kohden neuvoakin, kun minä en vielä tiedä mitä tahdon ja tarjonta on periaatteessa valtava, käytännössä olematon :)
Vai alkaako aw oleen kuollut ja täällä kiinnostaa enää nämä aquasafetörppökeskustelut? Hieman tietosisältöä vaativat keskustelut vetävätkin jauhot suuhun?? Toivottavasti ei.
Kiitos kuitenkin sinulle Sisso kun jaksat vastailla ja tarinoida.
masterhat
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja masterhat »

itel tosiaan 600 litranen palju, jossa demasonei 9 parvi, välil vähän jahtailee toisiaan, ja pienepi kokoset menee välil vähä jemmaan isompia akavan kulmiin jne. lisäks akvas asustaa muutama ampiaismalawi ja pari sinirapua. pitäis itsekin hommailla muutama laji lisää, koska tilaa tuolla on ja suuret kiviröykkiöt pohjalla.

käsittääkseni molemmat lajit (demasonit ja ampiaismalawit) enimmäkseen kasvissyöjiä, korjatkaa jos väärässä. tiiän sit vähän mitä ne oikeesti safkaa
MTolppa
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja MTolppa »

Moiks!

Mitä tahansa malaweja tänne Jykylään (tai edes Suomeen) ei todellakaan saa edes tilaamalla. Mä tein sen mokan omaa allasta alottaessani, että olin etukäteen lukenut puolet koko netin malawikalatiedosta ja olin päättänyt mitä kaloja haluan. No eihän niitä mun valitsemia ihania kaloja sitten mistään saanutkaan. Oli pakko "tyytyä" vähemmän harvinaisiin ja helpommin saatavilla oleviin lajeihin. Se ketutti suunnattomasti. Suomessa on aika rajallinen määrä lajeja, joita oikeasti omaan pyttyynsä voi mistään saada (ellei sitten lähde tilaamaan Saksasta asti itse mikä on melko kallista :) ). Akvaarioliikkeiden kalalistoja lueskelemalla saa ehkä jonkulaisen kuvan tarjonnasta Suomessa.

Ja kannattaa ottaa myös huomioon se, että aika monella yleisimmistä lajeista on vähintäänkin naaraat (ja poikasest) todella samannäköisiä esim. melanochromis johannii ja pseudotropheus saulosi. Vaikka ne eivät risteydy keskenään on niitä käytännössä lähes mahdoton erottaa toisistaan, mikä tarkoittaa tietenkin sitä että jos kalat sulla lisääntyvät et välttämättä erota lajia ennenkuin ne ovat lähes täysikasvuisia. Ja sehän sitten vaikeuttaa huomattavasti jatkosijoitusta jos haluat niitä myydä/lahjottaa eteenpäin.

Mulla on omassa 350 litraisessa altaassani tällä hetkellä pseudotropheus sauloseja, pseudotropheus crabroja ja melanochromis auratuksia (eli kolmea eri lajia, enempikin varmaan mahtuisi kun kappalemäärä/laji on aika pieni). Mulla on ollut myös noita melanochromis johanniita, mutta niistä oli luovuttava kun tajusin tuon yhdennäköisyyden saulosien kanssa. Lisäksi mulla oli 10 kpl parvi pseudotropheus demasoneja. Jostain kumman syystä ne eivät viihtyneet vaan kuolivat kaikki pois n. 3 kk sisään. Ne on kyllä ulkonäöllisesti mun suosikkeja. Ehkä kokeilen niitä vielä joskus uudelleen.

Ja mulla ei ainakaan mitään liikakansoitusta tuonne ole tullut. Saulosit ja auratukset ainoastaan ovat lisääntyneet. Saulosiin "omaa tuotantoa" on altaassa tällä hetkellä ehken 10 aikuista ja muutama pienempi poikanen. Auratuksen poikaset eivät ole kasvaneet aikuisiksi asti, vaikka hautovia naaraita ja pieniä poikasia olen nähnytkin useasti. Joko ne kuolevat omia aikoijaan tai joutuvat jonkun ruokalistalle. Sinihuuli on ehken kovin lisääntyjä malaweista, omakohtaista kokemusta ei ole mutta semmonen tuntuma tulee asiota lueskellessa. Mun mielestä malawien lisääntymistä on mukava seurata, enkä osaa ajatella sitä "riesana". Poikasten bongaminen ja niiden kasvamisen seuraaminen on hauskaa :)

Mutta kuten joku tuossa yllä jo sanoikin, on todella vaikea "neuvoa" lajien suhteen. Niitä on niin paljon ja ihmisten mieltymykset eroavat mutta tässä nyt mun tekemät huomiot (ja/tai aloittelijan mokat :)) n. 4 vuoden malawiharrastuksen" kokemuksella".

Ja edelleenkin tervetuloa katsomaan tuota mun allasta jos siltä tuntuu ja tänne suunnalle joudat.
680l malawi, 200l merivesi
masterhat
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja masterhat »

^^ osaatko sanoa yhtään mistä johtui demsonien kuolema 3kk sisään? itel ollu reilun kuukauden nyt 9kpl parvi demasonei, ja kaikkein pienimmälle yksilölle ei oikein maistu ruoka, muut sen sijaan safkaa ja uiskentelee todella suurella innolla.

mitä niille syötit btw?
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Voiko toi syömättömyys johtua loisista? Just kiekoista luopuneena tuli toi ensimmäisenä mieleen.

Pitääköhän mun sitten lähteä täällä "käpy paikkakunnalla" liikkeelle siitä, että tarkistan ensin, mitä on tarjolla ja sitten vasta katson mitä tuonne lykkään.
Niin ja sopivatko ne keskenään.
Suuremmille vesille, kaupoille siis, ei tästä ole nyt pääsyä eikä tässä harrastuksessakaan ala olla mitään mieltä, jos koko ajan elää sitku-elämää ts. odottelen sitä päivää ihanaa milloin pääsen sinne ihanaiseen pääkaupunkiin tms. kaloja katsastamaan ja siihen asti katselen tyhjää purkkia.

Pakko siis tyytyä siihen tarjontaan mitä täällä on ja olla tyytyväinen, jos ja kun täältä edes jotain saa! Parempi sekin kuin tyhjä allas, tai no tausta ja kivet...

MTolppa, viestaan sulle niin tuun kattoon sun allasta. Poristaan sitten lisää.
291lmalawi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja 291lmalawi »

Oma kohtaiset kokemukseni NL AQUASTA ovat erittäin positiivisia. Niiden lista Malawien osalta on hyvä ja vaihtuukin aika-ajoin. Olen tilannut sieltä kaloja kahteen otteeseen tänne Turkuun (posti toi) ja ovat oleet hyvä kuntoisia ja kaikki ovat aina jääneet henkiin. Eiköhän se onnistu muuallekin, varsinkin kun pakkaset jo hellittävät. Omani tuli Tammikuussa (hiukan kyllä kyttäsimme pahimpien pakkasten yli.
omakohtaisesti voin kalastoa suunnitteleville sanoa, että itse olen nykyään enemmän tykäistynyt hietikkolajeihin, ovat yleensä ottaen isompia ja säyseämpiä. Miinuksena voi pitää useimmissa lajeissa, että naaraat ovat huomattavasti vaatimattomamman näköisiä kuin ukot. Kivikkolajeissa löytyy paljon lajeja joiden sukupuolia on vaikeampi erottaa toisistaan, mikä esteettitesti ainakin mua miellyttävää, mutta suositellun suhteen (1+3) löytymiseen kannalta hiukan vaikeaa.
Mulla on siis 600litrasessa molempia ja oikein sulassa sovussa elelevät kaikki. Tarkeintä mielestäni on se että vesiarvot oikeanlaiset ja piilopaikkoja löytyy runsaasti. Omassa on runsaasti, mutta esillä ne aina ovat (ovat ilmeisesti rohkeampia, kun on tarvittaessa kotikolo lähellä)
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Tuli kanssa itelle mieleen, että alkuperäinen voisi päästä helpoimmalla ottamalla yhteyttä nl-aquaan. Pojat varmaan voisivat suunnitella sopivan ja mieluisan setin, jolla ainakin lähteä liikkeelle, ja tyrkätä setin postiin. Itselle on kanssa tullut sieltä kaloja, tammikuussa, ja meni oikein hyvin. Ei se lähettäminen postitse iha mahottomia maksa kun ottaa isomman erän kaloja. Palvelu on aina ollut tosi ystävällistä ja nopeaa. Kun on jo jokunen kala altaassa, voisi rauhassa kartoittaa tarjontaa yksityisiltä ja muualta suomesta, siis liikkeistä, ja täydentää sopivilla kaloilla. Kyllähän niitä lajeja täältäkin löytyy, ne vaan on pitkin Suomen niemeä!
MTolppa
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja MTolppa »

masterhat: En yhtään osaa sanoa minkä vuoksi demasonit kuolivat. Ainut eroavaisuus muihin kaloihin oli se, että ne tulivat suoraan tukusta ilman kotiutusta liikkeeseen. Sen nyt luulisi olevan vain hyvä asia, yksi stressi vähemmän.
Syötin niille ihan peruskasvishiutaletta, kasvispellettejä (merkkejä en enää muista) ja pakastettua malawisapuskaa. Samaan aikaan kaikki muut kalat voivat hyvin, joten ongelma (oli se mikä tahansa) koski vain demasoneja. Ne näyttivät tosi terhakoilta ja hyvävointisilta aluksi. Mitään ulkoisia merkkejä en huomannut missään vaiheessa, ne vaan muuttuivat hieman apaattisiksi ja lakkasivat syömästä ja tipahtivat yksi kerrallaan.
Jälkeenpäin kyllä kuulin, että ne ovat tosi herkkiä vaikkakin toisilla ne pärjäävät ihan hyvin ja jopa lisääntyvät.
680l malawi, 200l merivesi
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Käväsin tuota MTolpan allasta kurkkimassa ja toi auratus oli kyllä aika mukavan näköinen kala.
Se kiinnostais ottaa omaankin altaaseen.

Täytyy tehdä kierros täällä Jkylän kaupoissa ja jos tarjonta on tosi heikkoa, niin sitten ottaa yhteyttä NL-AQUAAN.
En ole kuullutkaan, että posti kuljettaa kaloja, mutta hyvähän se on, jos sellainen vaihtoehto on olemassa ja vielä toimivakin.

Mitenkäs 291malawi kun sulla on hietikkoja ja kivikkoja sekaisin, toi ruokinta onnistuu? Eikös heiän sapuska ole keskenään erilainen?

Minua kyllä kiinnosta noi hietikotkin, jos niiden pito vain onnistuis. Tuon altaan sisustaminen siten, että "tyhjää" tilaa jää, on vallan mahdollista.
Mbunoja tarjonta täällä on luultavasti parempi kuin hietikkolajien. Tänään olis tarkoitus katsastaa ainakin yksi kauppa, jos vain ehtii.
NYMANJA
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NYMANJA »

Lapinakka kirjoitti: Njassanripsimonneja altaaseen tahtoisin myös, mikäli vain onnistun saamaan. Paikallisessa faunattaressa niitä oli, mutta liekö niitä oikeasti. Sillä nimellä kuitenkin myivät.
Aitoja, luonnosta pyydystettyjä njassanripsimonneja on Suomessa erittäin harvoin myynnissä. Helpoin tapa tunnistaa aito njassanripsimonni akvaarioliikkeen myyntialtaassa on myyntihinta. Aidon njassanripsarin myyntihinnassa on mitä todennäköisimmin kolme numeroa ennen desimaalipilkkua. Hybridit ja muut tunnistamattomat, njassanripsimonnin nimellä myytävät kalat maksavat korkeintaan muutamia kymmeniä euroja. Myös tuntemus ripsimonnilajien erityispiirteista ja tuntomerkeistä helpottaa tunnistamista.

Malawiakvaarioon voi hankkia myös Tanganjikajärven ripsimonnilajeja. Ne menestyvät ihan hyvin malawivedessä, kunhan pH arvo on yli 8.
Tanganjikan ripsimonneja on saatavilla yleisemmin kuin njassanripsimonnia ja ne ovat hinnaltaan huomattavasti edullisempia.
291lmalawi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja 291lmalawi »

Ne on kaikki kasvis/sekasyöjiä, lukuunottamatta yhtä 25 senttistä nimbochromis livingstonia, joka tuli tän isomman altaan mukana. Ruokin niitä jokatapauksessa monipuolisesti, 4 eri kuivamuonalla ja silloin tällöin heitän isolle ,katkaravun pari, josta kyllä suurimman osan muut ahvenet repivät.
Hyvin voivat ja lisääntyvät innolla...
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

NYMANJA kirjoitti:
Lapinakka kirjoitti: Njassanripsimonneja altaaseen tahtoisin myös, mikäli vain onnistun saamaan. Paikallisessa faunattaressa niitä oli, mutta liekö niitä oikeasti. Sillä nimellä kuitenkin myivät.
Aitoja, luonnosta pyydystettyjä njassanripsimonneja on Suomessa erittäin harvoin myynnissä. Helpoin tapa tunnistaa aito njassanripsimonni akvaarioliikkeen myyntialtaassa on myyntihinta. Aidon njassanripsarin myyntihinnassa on mitä todennäköisimmin kolme numeroa ennen desimaalipilkkua. Hybridit ja muut tunnistamattomat, njassanripsimonnin nimellä myytävät kalat maksavat korkeintaan muutamia kymmeniä euroja. Myös tuntemus ripsimonnilajien erityispiirteista ja tuntomerkeistä helpottaa tunnistamista.

Malawiakvaarioon voi hankkia myös Tanganjikajärven ripsimonnilajeja. Ne menestyvät ihan hyvin malawivedessä, kunhan pH arvo on yli 8.
Tanganjikan ripsimonneja on saatavilla yleisemmin kuin njassanripsimonnia ja ne ovat hinnaltaan huomattavasti edullisempia.
No tätä minä vähän arvelinkin.
Paikallisessa faunattaressa "njassojen" hinta kun oli 15€, niin pisti hiukkasen epäilyttään näiden aitoutta.
Pitääpä sitten ottaa harkintaan Tanganjikan ripsarit. Mullahan hanaveden pH on yli 8, joten sen suhteen ei ole muuta ongelmaa kuin huolehtia kovuus riittävän korkeaksi, jotta se pysyykin siellä. Puskurointikyky on olematon, kh enintään 1.
291lmalawi kirjoitti:Ne on kaikki kasvis/sekasyöjiä, lukuunottamatta yhtä 25 senttistä nimbochromis livingstonia, joka tuli tän isomman altaan mukana. Ruokin niitä jokatapauksessa monipuolisesti, 4 eri kuivamuonalla ja silloin tällöin heitän isolle ,katkaravun pari, josta kyllä suurimman osan muut ahvenet repivät.
Hyvin voivat ja lisääntyvät innolla...
Tosiaankin, enpäs ottanut huomioon tuota sekasyöntiä, silloinhan tuo ruokkiminen helpottuu huomattavasti.

Käväsin eilen Reporangan raunioilla, jos tällä tavalla asian ilmaisis. Paikalla oli ihmisiä, jotka jatkavat parin viikon päästä liikkeen pyöritystä ilmeisesti eri nimellä kuitenkin.
Sanoivat että heillä tulee olemaan malaweissa tilaamalla ihan hyvä tarjonta, myyntialtaissa vain tavanomaisia, mutta tilaamalla saa yhtä jos toistakin. Katsotaan listaansa kunhan saavat liikkeen uudelleen pystyyn.
Jospa ei tarvitsekaan turvautua NL-aquaan ja postiin.
levanki
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja levanki »

Jos haluat kunnolla tietoa kalastosta niin suosittelen käymään NL-Aquassa, niiltä pojilta sain itse niin paljon tietoa etten muita paikkoja enään ole harkinnutkaan.
Ja se että pääse itse näkemään sen valikoiman mikä heillä on on kyllä kokemisen arvoinen.

Levanki
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

levanki kirjoitti:Jos haluat kunnolla tietoa kalastosta niin suosittelen käymään NL-Aquassa, niiltä pojilta sain itse niin paljon tietoa etten muita paikkoja enään ole harkinnutkaan.
Ja se että pääse itse näkemään sen valikoiman mikä heillä on on kyllä kokemisen arvoinen.

Levanki
Voi hyvänen aika, pitääkö mun juuri ryhtyä turistiksi ja tehdä matka Hesaan.
Tämä homma kyllä vaatii jonkun verran suostuttelutaitoja autottomalta ihmiseltä tai sitten kimppakyytin keruuta.
Ystäväpiiristä löytyy kyllä muutama Ikeaan kajahtanut, aika pahoja tapauksiakin ( harmi kun Treen Ikea on lähempänä, jospa eivät tiedä sitä :mrgreen: ), pitäisiköhän käyttää hyväksi tätä pöljyyttä....
Hmmm, pitää suunnitella.

Nappiin osunut kalasto olisi kyllä ilo silmälle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”