Iso koira ja akvaario

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

botseri
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Iso koira ja akvaario

Viesti Kirjoittaja botseri »

Täällä bokseri ja kääpiöpinseri, kääkkä kyttää välillä lasin läpi kaloja ja koittaa napata niitä, bokseria ei vois vähempää kiinnostaa :mrgreen: meillä ei yleensä koirat riehu sisällä 8-)
SariannaSalo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja SariannaSalo »

samih kirjoitti:@SariannaSalo; mainitsemasi "vinkki" mennee kategoriaan itsestäänselvää, eikös :)

Tosi elämän tarinoita hyvin koulutetuista koirista itsellä on provosoimatta koirani kimppuun hyökännyt SM-tason tottis spk. Omistaja oli kovin hämmentynyt ja noloissaan kun "ei se noin ole koskaan tehnyt". Niin vain lähti kommennon alta hyökkäämään varoittamatta.

Edellä mainittu siis vain esimerkkinä siitä että mistään eläimestä ei voi koskaan sanoa varmaksi mitä ne tekevät tai eivät tee. Kokemuksiahan tässä säikeessä haettiin takaa. Nuo vakuutusjutut on kyllä sellaiset mitkä pitää ottaa suurennuslasin alle.
^^Juuri näin. Myös omien koirieni kohdalla käy yllättäviä asioita, omani on myös (kisaa EVL:ssä) hyökännyt varoittamatta IHMISEN päälle, ja purrut käteen, ja jälki oli pahan näköistä kun kyseessä on yli 60kiloinen iso uros. Loppuen lopuksi syy löytyi välilevyongelmasta - koira kipeä ja koki todennäköisesti kipua sillä hetkellä, ja ilmeisesti yhdisti sen vastaantulevaan ihmiseen. Kuka tietää? Tätäkään en olisi IKINÄ osannut ennakoida.

Ehkäpä ilmaisen asiani usein hieman väärin, mutta tarkoitus oli antaa tosiaan ihan vinkkinä että "helpoimmalla" pääsee kun opettaa koirille että sisätiloissa ei saisi riehua, ja opettavat ne rauhoittumaan omalle paikalleen kotosalla. Toki voi olla hankalaa monenkin koiran kohdalla, varsinkin pennuilla, mutta kyllä ne sen loppuenlopuksi pikkuhiljaa oppivat. Ainakin näin on mennyt meillä :)

Pitääpä itsekin tarkistaa mitä tuo meidän vakuutus korvaa..
240l, ragdollit "Sade" ja "Coda", berninpaimenkoirat "Ninja" ja "Hailey" sekä amerikancockerit "Laney" ja "Leon".
mirjuli80
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mirjuli80 »

Oma koirani,rotu belgianpaimenkoira nousi uskoakseni (en nähnyt tapausta) akvaarion edessä olleen pöytälevyn päälle ja noukki akvaariosta kasvit kuiville. Kotiin tullessa oli kasvit odottamassa sohvalla kuivuneina :(
harmipurkki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja harmipurkki »

Pakko pistää lusikkaa soppaan [;)]

Osin jo off-topic, mutta antakee anteeks ja lukekaa loppuun ennen ku pinna palaa, jooko?

Toivoisin, että ihmiset oppisivat koulutuksen ja kasvatuksen erot. Valtavan monet ihmiset osaa sen ajattelun lapsien kanssa, mutta eläinten kanssa homma tuppaa unohtumaan.
Tässä ketjussa puhuttiin koirista "akvaario-kodissa". Siis keskityn siihen, vaikka toimis malli usein muuallekin.
Koira kasvatetaan, toivottavasti. Siis koiralle näytetään ja opetetaan/sallitaan sen arjessa ja elossa oikeat ja toivotut tavat, ja kitketään/kielletään ei niin toivotut tavat. Tähänkin on eri metodeja positiivisesta palkkauksesta kieltoihin. (Omasta mielestä kultainen keskitie on tässä paras.) Näin kasvatetut yksilöt osaa toimia eri tilanteissa rauhallisesti ja yhteiskuntakelpoisesti. Yksinkertaistetusti näin saadaan "hyvä koira".
Koirat myös koulutetaan tekemään asioita. Istumaan käskystä, haistamaan huume, opastamaan sokeaa, tuomaan posti, antamaan tassu, hyppäämään este, seuraamaan jälki, sytyttämään valo, nostamaan avaimet.... ja miljoona muuta juttua.
Tapakasvatettu koira ei ehkä osaa seurata, istua, antaa tassua jne, mutta koulutettu koira puolestaan ei aina osaa kävellä siivosti kadulla ja väkijoukossa, olla yksin kotona nätisti jne.
Kärjistetysti: tiedän kasvatettuja koiria, joita ei ole koulutettu. Ja olen valitettavasti joutunut kohtaamaan äärimmäisen koulutettuja koiria, joita ei ole kasvatettu.
Ja vielä selvittääkseni sanomaani, mulle kasvatus on ihan eri juttu kun jalostus, jolla "tuotetaan" uusia yksilöitä. Ja tästä taas lähtis mopo käsistä jos juttua jatkaisin [:I]

Ja sitte viä alkuperäiseen aiheeseen. Mulla on vakuutuksia, koska kaikkea sattuu. Mä en o todennut iso akvaario+iso koira yhtälössä mitään ongelmia. Mutta on mulla ollu pentukoiria, jotka on ollu ihan hirveän (ihania) kamalia riiviöitä. Siinä vaiheessa se ennakointi on ainoa tapa. Jos se ei riitä, ja sattuu jotain, yleensä vakuutus tulee vastaan. Näin uskon, ja näin mulla on käynyt. (Ei kyllä koiran kanssa, mutta muuten.)
Enempi mä oon huolissani ku satunnaiset kattivieraat aikois hyppelöidä altaan päälle vaanimaan! Saa olla silmät selässäkin ja kamalat barrikadit, ja akvasta valot pois... Mutta onneks katit vierailee vaan pikipäin noin 10min kerrallaan... naapurista jos kesällä on ovet auki. Koiruu/t ku ei niistä o ku hyvillään :roll:
Mää mittää tiärä. Kalat ui, koira kulkee ja mää miätin.
botseri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja botseri »

harmipurkki, olen tismalleen samaa mieltä sun kanssas :mrgreen:
zimicool
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja zimicool »

enemmän olen huolissani silloin, kun ystävä tulee kylään lapsiensa kanssa,2v ja 5v. en tiedä miten niitä pitäisi tapakasvattaa tai kouluttaa, mutta vähemmän niiden järkeen menee järkipuhe kuin koirieni :mrgreen:
kultakala89
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kultakala89 »

Meillä on 2 doggia ja 180l ja 240l altaat ja hyvin mahdutaan :)
180l pikkutiski allas
240l monnisten allas
630l odottaa pystytystä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”