45-litrainen rapula/rasborala ajatuksissa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: 45-litrainen rapula/rasborala ajatuksissa
No hyvä!
Täytyy vaan kerätä rahat kokoon niin saadaan minimonnisiakin taloon. Toivottavasti jalusta saapuisi ens viikolla niin pääsisin asentelemaan kasveja ja juurakkoa, nyt niitä ei vielä viitti tökätä pohjaan vielä kun joutuu kuitenkin vetämään pöntön tyhjäksi jalustalle nostoa varten.

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Katalysaattori
Päivitystä.
Altaassa polskii nyt 10 marmorimonnista. Lämpönä on 26 astetta monnisten takia, joten mietinkin tässä vaihtaisinko helmiseeprat johonkin Boraras -suvun lajiin, ne näyttävät Akvaariokeskuksen sivujen mukaan sietävän korkeampia lämpöjä. Miten mehiläissukaravut sietävät lämpöä..? Vai sietävätkö ollenkaan?
Monnisten lämmöistä on ristiriitaista tietoa, jossain lukee max. 25 ja toisaalla että se on alaraja..
Altaassa polskii nyt 10 marmorimonnista. Lämpönä on 26 astetta monnisten takia, joten mietinkin tässä vaihtaisinko helmiseeprat johonkin Boraras -suvun lajiin, ne näyttävät Akvaariokeskuksen sivujen mukaan sietävän korkeampia lämpöjä. Miten mehiläissukaravut sietävät lämpöä..? Vai sietävätkö ollenkaan?

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Tuossa Varjon Akvaariokalat-kirjassa marmorimonniselle on lämpönä 22-25, eli sen puolesta tuo helmiseeprakala olisi sopiva seuralainen.
-
- Katalysaattori
Juu tiedän tuon, ja Planet CatFish sanoo myös noin, mutta tässä oli asiantuntijan kanssa kalasta juttua ja hänellä oli tietoa että kalalle 25 astetta olisi alaraja. Ärsyttää suunnattomasti ristiriitaiset tiedot, itsekin olin ymmärtänyt että nuo menisi samaan lämpöön.
Kaipaisin P. Rassia tänne, hänenkään kirjassa (toki on jo aika vanha teos) ei ole lämpösuosituksia.
Kaipaisin P. Rassia tänne, hänenkään kirjassa (toki on jo aika vanha teos) ei ole lämpösuosituksia.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Ahaa, kieltämättä kyllä ärsyttävä tilanne. Minäkin tässä jo ehdin ihastua kyseisee minimonniseen, ja jos tuo alhainen lämpötila olisi ollut oikea, niin niille olisi ollut täällä paikka auki...
Rassi olisi kyllä tervetullut tänne takaisin, mutta taisi tympääntyä ja lähteä golffaamaan...
Rassi olisi kyllä tervetullut tänne takaisin, mutta taisi tympääntyä ja lähteä golffaamaan...

-
- Advanced Member
Kyllä mehiläiset viihtyy 26 asteessa.
-
- Katalysaattori
Mäpä laitan tonne monnipuolelle vähän kyselyä vielä. Tuolla nuo polskivat 26 asteessa erittäin tyytyväisinä, taiston kanssa ovat elelleet edellisessä kodissa ilman ongelmia. Ajatuksena olis hommata noita 10 lisää, joten yritän nyt mennä noiden ehdoilla sitten ja muu kalasto sen mukaan. Harmittaa vaan kun olin tosiaan sitä helmiseeprakalaa jo ihastellut melkein puoli vuotta.. 

-
- Junior Member
Minulla on pikkualtaassa (112l) aquaball eikä sieltä ole koskaan ketään löytynyt. Ravut kyllä nyhtävät syömistä suodattimen pinnalta. Tuossa on todella heikko virtaus (joskus jopa liiankin heikko tuohon allaskokoon). Aquaballin huono puoli mielestäni oon ettei virtaustehoa voi säätää.
Lisäksi tuolla asuu mini- ja kääpiörasboroita. Kannattaa noita minikaloja hommata kunnon parvet. Noita on se vajaa 20 yhteensä ja häviävät kuin pieru saharaan. Lämpöä on 25.
Lisäksi tuolla asuu mini- ja kääpiörasboroita. Kannattaa noita minikaloja hommata kunnon parvet. Noita on se vajaa 20 yhteensä ja häviävät kuin pieru saharaan. Lämpöä on 25.
-
- Katalysaattori
Kyllähän tuota AquaBallin virtausta voi säätää, kun kääntää sitä "vipua", siinä ulostuloputken päällä olevaa. Tosta pallon paketistakin kun kattoo kiertonopeuden niin tässsä 2210:ssä on 180-550 l/h, eli on säädettävä.
Mulla tuo on nyt kovimmillaan, eikä tuo ole mikään kova puhuri. Tänään ehkä tulee sukaset meille, sittenhän sen näkee imaseeko vaiko ei. Ei ainakaan käteen tunnu kovalta tuo imu, toki mun käsi on hieman isompi kuin sukarapu.
Mulla tuo on nyt kovimmillaan, eikä tuo ole mikään kova puhuri. Tänään ehkä tulee sukaset meille, sittenhän sen näkee imaseeko vaiko ei. Ei ainakaan käteen tunnu kovalta tuo imu, toki mun käsi on hieman isompi kuin sukarapu.

-
- Junior Member
Meillä onkin tommonen vajaa malli jossa ei ole mitään vipuja...
Jos siitä puuttuu vipu, niin olisiko mahdollisesti se syynä siihen heikkoon virtaukseen? En viitsi noita omia Aquaballeja nyhtää nyt altaista pois ja tarkistaa miten se menee, mutta ajattelisin että jos vipu (se harmaa mötikkä, tässä räjäytyskuva) olisi siitä ulostuloputken päältä pois, niin se ulostulovirtaus heikentyisi kovastikin kun siinä ilmeisesti olisi kaksi ulostuloreikää.
-
- Junior Member
Ahaa! Kaikkee sitä aina oppii
Ei toi virtauskovuus minusta kauheesti muuttunu mut virtauksen muoto muuttuu..nyt se hajoaa laajemmalle.. vaikuttaa paremmalta ku yksittäinen liru. Niin tosta puuttuu tuo ilmastinsuutin ja pilliosa. Suodatin tuli akvan mukana ni en ole kauheesti perehtyny että miten toimii. Fluvalissa kun on niin selvä säätönappula.. 

-
- Katalysaattori
Mulla ainakin jos tuon kääntää ns. kiinni, niin virtaus menee todella pieneksi. Jos taas on auki niin on altaassa kasvit vinossa.
Kokeile kädellä muuttuuko virtaus, mun käteen ainakin tuntuu muutos.

-
- Junior Member
Mulla kolmen akvapallon suhteen vois sanoa, että virtausta saa oikein hyvinkin säädettyä. 60-litran altaaseen saa myrskyn aikaiseksi keskikokoisella pallolla ihan mainiosti, mutta tyyneksikin saa säädettyä...
-
- Katalysaattori
No niin, keskiviikkona altaaseen muutti 10 mehiläissukasta. Nyt ne on melkein kaikki hävinneet kuin pieru Saharaan.
Isoimmat kaksi ovat näkyvillä, pienet jossain hentojatulinsammaleen seassa tai juurakon alla. Mies jo soitti torstaiaamuna mulle (olin hevosen kanssa klinikalla vielä) että nyt ne on kaikki syöty! Piti vakuutella, että tuskin marmorimonniset niitä söisi.
Mun mielestä tuo 63-litrainen on niin sikapieni, silti nuo monnisetkin pääsevät kaikki piiloon halutessaan eikä sukasiakaan välttämättä näy koko aikaa. Kohta alkaa vaan olla liikaa kasveja, tuntuu ettei käsikään mahdu tuonne noita istuttamaan enää.

Mun mielestä tuo 63-litrainen on niin sikapieni, silti nuo monnisetkin pääsevät kaikki piiloon halutessaan eikä sukasiakaan välttämättä näy koko aikaa. Kohta alkaa vaan olla liikaa kasveja, tuntuu ettei käsikään mahdu tuonne noita istuttamaan enää.

Tuli tässä sellainenkin mieleen että jos meille tulee se 120-150l allas, niin jos sinne tosiaan ottaa sen sinirapuparin, kirsikkasukarapuja ja puna-aavatetroja, niin pysyykö kansoitus sopivana vai onko mulla kohta siellä ihan kamala vilske jos kirsikat alkaa lisääntyyn hulluna? Milläs sitä vois parhaiten estää?
-
- Katalysaattori
Tässä kuvia helmiäisrasboroista (huono kuva kun pirulaiset liikkuvat koko ajan, parempi kamera pitäis olla):

Kuva sukarapusesta:

Tällä hetkellä allas on "valmis" (onko kenekään allas koskaan valmis..?
), eli kaikki suunnitellut kalat ovat hankittu.
Kalasto siis:
*11 helmiäisrasboraa
*11 mehiläissukarapua
*20 marmorimonnista

Kuva sukarapusesta:

Tällä hetkellä allas on "valmis" (onko kenekään allas koskaan valmis..?

Kalasto siis:
*11 helmiäisrasboraa
*11 mehiläissukarapua
*20 marmorimonnista
-
- Advanced Member
Onneksi olkoon helmiäisrasboroista! Itsekin niitä joskus kuvista kuolasin mutta en niitä silloin mistään löytänyt
.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
- Katalysaattori
Kiitos! Vähän kieltämättä epäilytti Leppävaariossa kun olivat sellaisia värittömiä sinttejä. Aika nopeasti kuitenkin pari yksilöä iski värit päälle ja nyt vajaassa viikossa kalat ovat kasvaneet todella paljon ja väriä on jo kaikilla, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän. Todella uteliaita ja eloisia kaloja! 

-
- Katalysaattori
Pohdin tässä tuota sisäsuodatinta. Mikä funktio sillä on tämän kokoisessa altaassa, ts. voinko kohdella sitä vain roskankerääjänä bakteerien kannalta? Olen tottunut putsaamaan ison altaan sisäsuodattimen kerta viikkoon, jotta jaksaa keräillä irtomujua altaasta. Tämän altaan suodatinta en ole kovin usein putsaillut mutta tänään sen tein ja totesin, että olisi pitänyt tehdä aiemmin. Ilmankos altaassa alkoi olla jo irtohöttöä vähän liikaakin.
Sukaravuista ainakin kaksi on kantavana/tiineenä tms., toivottavasti ei kaikki poikaset mene rasboroiden suuhun, ovat kyllä sellaisia ahmatteja.
Sukaravuista ainakin kaksi on kantavana/tiineenä tms., toivottavasti ei kaikki poikaset mene rasboroiden suuhun, ovat kyllä sellaisia ahmatteja.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
itseä kans kiinnostaisi kovasti perustaa rapulaario kun löytyy 45l käyttämättömänä. mietityttää kovasti vaan, että tuleeko sen kanssa taas ongelmia, kun viimeksi käytössä niin siinä oli ihan hirveät leväongelmat(eniten piilevää). Lamppu siinä on 15w.
Eikö tuon kokoiseen suostella otettavaksi mitään kalaa. Muistan kun se oli aikanaan mulla käytössä, niin siinä majaili neontetroja 10 ja kääpiömonnisia 12. Ainakin keskiveteen olisi ollut kiva ottaa kaloja.
Mitenkäs kun mulla on puoli vuotta ollut käytössä 240l. Pystyykö bakut siirtämään pikku akvaan jotenkin, ettei tarvi kypsytellä?
Siis isossa akvassa on bilteman hiekkaa ja multa löytyy sitä vielä lisää säkissäkin...plus sellaista mustaa soraa mitä olisi kiva myös hieman laittaa: onko hiekka parempi sukiksille?
Ja riittääkö pelkkä suodatin? Miten saatte lämmön pysymään tasaisena ilman lämmitintä?
Mitenkäs voiko noita sukarapuja ottaa samaan eri lajeja? esim tulisukarapuja ja sitten niitä mustaraitaisia(mikäs nimeltään?)
Eikö tuon kokoiseen suostella otettavaksi mitään kalaa. Muistan kun se oli aikanaan mulla käytössä, niin siinä majaili neontetroja 10 ja kääpiömonnisia 12. Ainakin keskiveteen olisi ollut kiva ottaa kaloja.
Mitenkäs kun mulla on puoli vuotta ollut käytössä 240l. Pystyykö bakut siirtämään pikku akvaan jotenkin, ettei tarvi kypsytellä?
Siis isossa akvassa on bilteman hiekkaa ja multa löytyy sitä vielä lisää säkissäkin...plus sellaista mustaa soraa mitä olisi kiva myös hieman laittaa: onko hiekka parempi sukiksille?
Ja riittääkö pelkkä suodatin? Miten saatte lämmön pysymään tasaisena ilman lämmitintä?
Mitenkäs voiko noita sukarapuja ottaa samaan eri lajeja? esim tulisukarapuja ja sitten niitä mustaraitaisia(mikäs nimeltään?)
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
-
- Advanced Member
Voi tulisukia ja musta-valkoisia tulisukia pitää yhdessä. Vanhan akvan hiekasta ( pintakerros ) saat kyllä hyvän ympin ( +vaikka multaa kukkaruukusta), mutta täytyy se allas ja uusi suodatin silti kypsyttää. Mutta nykyäänhän on paljon pikabakusysteemejäkin, jos kiire on. Uuden pikkuakvan suodattimen voi myös laittaa valmiiksi vanhaan akvaan pyörimään ja kypsymään. Lämpötila pysyy tasaisena ilman lämppäriä ( kesä on poikkeus jos helteet tulee, mutta silloin tarvitaan viilennin )
Sitten vaan testit esiin ja kypsyttelemään. Tulisukaravut ovat erittäin herkkiä nitriitille ja ammoniumille, joten ne kupsahtaa heti, jos allas ei ole kypsä.
Sitten vaan testit esiin ja kypsyttelemään. Tulisukaravut ovat erittäin herkkiä nitriitille ja ammoniumille, joten ne kupsahtaa heti, jos allas ei ole kypsä.
Mä siirtäisin hiekat vanhasta altaasta uuteen ja uutta hiekkaa sitten vanhaan altaaseen tilalle. Noin sulla olisi jo kypsä pohja. Lisäksi huuhtelisin vanhan altaan suodattimen uudessa altaassa. Siinä luulisi bakukantaa tulevan jo ihan tapeeksi. Toki vesiarvoja kannattaa alkuun seuraillajenniliini82 kirjoitti: Mitenkäs kun mulla on puoli vuotta ollut käytössä 240l. Pystyykö bakut siirtämään pikku akvaan jotenkin, ettei tarvi kypsytellä?
Siis isossa akvassa on bilteman hiekkaa ja multa löytyy sitä vielä lisää

Kuis mä olen ollut siinä uskossa että mustat- ja punaiset sukaravut kyllä risteytyvät keskenään? Vaikka saattaahan sitä mustistakin punaisia poikasia tulla..
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
-
- Advanced Member
Kyllähän ne risteytyy sillä lailla, että tulee ( jossain jo esittämässäni taulukossa ) molempia värejä. Mutta ei siis ole haittaa, eikä
lapsista tule mitään maatiaisia, vaan ihan hienoja, joko punavalkoisia tai mustavalkoisia tulisukia.
lapsista tule mitään maatiaisia, vaan ihan hienoja, joko punavalkoisia tai mustavalkoisia tulisukia.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Dixie kirjoitti:Mä siirtäisin hiekat vanhasta altaasta uuteen ja uutta hiekkaa sitten vanhaan altaaseen tilalle. Noin sulla olisi jo kypsä pohja. Lisäksi huuhtelisin vanhan altaan suodattimen uudessa altaassa. Siinä luulisi bakukantaa tulevan jo ihan tapeeksi. Toki vesiarvoja kannattaa alkuun seuraillajenniliini82 kirjoitti: Mitenkäs kun mulla on puoli vuotta ollut käytössä 240l. Pystyykö bakut siirtämään pikku akvaan jotenkin, ettei tarvi kypsytellä?
Siis isossa akvassa on bilteman hiekkaa ja multa löytyy sitä vielä lisää
Kuis mä olen ollut siinä uskossa että mustat- ja punaiset sukaravut kyllä risteytyvät keskenään? Vaikka saattaahan sitä mustistakin punaisia poikasia tulla..
ok. eli koko hiekkapohja pikkuakvaan vanhasta akvasta suoraan. mutta mitenkäs sitten käy vanhan akvan bakukannalle? lähteehän sieltä kuitenkin suht suuri määrä hiekkaa pois ja uutta tulee tilalle...hmmm. Suodatin multa löytys tuoho pikkuakvaan(muistaakseni fluval plus 1 tai 2) ja lämmitinkin. Sekä niitä tulisukia on jo ennestään isossa akvassa, mutta olisi kiva nähdä niitä muulloinkin kuin yöllä. kun eivät uskalla liikkua kun on tasto ja rihmoja altaassa.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko