Miksi mun kasvit kuolee?
Valvoja: Moderaattorit
Miksi mun kasvit kuolee?
Mulla on viikon vanha akvaario ostin siis vanhan koko paketin kaloineen kaikkineen, edellisellä omistajalla kasvit voivat oikein hienosti ja nyt meillä niihin on tullut kauheesti reikiä ja alkanut miekkakasvin lehdet kellastumaan.
En oikein tiedä mitä mun kuuluis tehdä?
Toinen asia on se että tänään alkoi kalat käyttäytyä omituisesti, ihan kun ne tärisis, barbit ja monnit varsinkin.
En oikein tiedä mitä mun kuuluis tehdä?
Toinen asia on se että tänään alkoi kalat käyttäytyä omituisesti, ihan kun ne tärisis, barbit ja monnit varsinkin.
Re: Miksi mun kasvit kuolee?
ootkos mitään arvoja mitannut akvaariosta? nitriitit nitraatit etc?
No hitsi juu, en oo kun täällä maalla ei tohon eläin kauppaan ole VIELÄ tullut niitä millä mitataan, pitänee huomenna ajella lähimpään kaupunkiin ostamaan sellasia.
Milläs mä sitten muuten saan ne arvot kohdilleen jos niissä jotain häikkää on?
Milläs mä sitten muuten saan ne arvot kohdilleen jos niissä jotain häikkää on?
Ilmeisesti allas allasta ei ole kypsytetty ja siellä on nitriittiä, mikä on kaloille ja kasveille myrkyllistä. Vaihda äkkiä ainakin puolet vedestä ja huomenna saman verran. Osta BioDigest ampulleja, joilla saat altaaseen oikeat bakteerit. Kannattaa lukea Alkeet-osiosta kypsytystä koskevia ketjuja.
Onko taas lorotettu hanasta vaan akvaario täyteen vettä ja ihmetellään miksi kalat ja kasvit voi huonosti.
Ihan ohjeiden mukaan olen toiminut ja sain vielä hoito-oppaan mukaani edelliseltä omistajalta, ja tänään vasta alkoi kalat voimaan huonosti ja siis viikko sitten hankittiin tuo akvaario.
Nyt on osa vedestä vaihtumassa, toivotaan että se auttais.
Miten usein vaihdatte vettä ylensä akvaarioon? Kerran viikossa vai joka toinen viikko?
Nyt on osa vedestä vaihtumassa, toivotaan että se auttais.
Miten usein vaihdatte vettä ylensä akvaarioon? Kerran viikossa vai joka toinen viikko?
Minkä kokoinen allas, paljonko valoa, mitä kasveja ja millainen lannoitus? Paljonko ja mitä kaloja? Vedenvaihdon tarve vaihtelee hiukan allaskohtaisesti mutta 1/3 kerran viikossa on yleensä ihan hyvä ohje.
Ota huomioon että muutto paikasta toiseen on iso muutos ja rasitus akvaarion "ekosysteemille" ja voi mennä viikkoja, jopa kuukausia että allas tasapainottuu.
Ota huomioon että muutto paikasta toiseen on iso muutos ja rasitus akvaarion "ekosysteemille" ja voi mennä viikkoja, jopa kuukausia että allas tasapainottuu.
317l allas 17 kalaa, 2 leväbarbia, 3 kongontetraa, 2 pusukalaa, 3 kirjoahventa, 4 monnia, 1 imumonni, 2 taistelukalaa.
2 putkinen philipsin TL-D 36W aquarelle valaisin.
kasveja on miekkakasvi, tiikerilumme ja sit pinnalla kelluu jotain aika paljon ja sit jotain pieniä kasveja pohjalla...
Meillä ei tosiaan oo aiemmin ollu akvaarioo, joten tä on nyt tällästä opettelua ja tyhmien kyselyä aluksi...
Kirjoja ollaan luettu ja netistä haettu paljon tietoa mutta toi nitriitti/nitraatti asia on sellanen joka menee mulla niin yli hilseen että
2 putkinen philipsin TL-D 36W aquarelle valaisin.
kasveja on miekkakasvi, tiikerilumme ja sit pinnalla kelluu jotain aika paljon ja sit jotain pieniä kasveja pohjalla...
Meillä ei tosiaan oo aiemmin ollu akvaarioo, joten tä on nyt tällästä opettelua ja tyhmien kyselyä aluksi...
Kirjoja ollaan luettu ja netistä haettu paljon tietoa mutta toi nitriitti/nitraatti asia on sellanen joka menee mulla niin yli hilseen että

Ei mitään hätää. Luultavasti kaikki kalat kuolee ja ehkä kasvitkin, mutta kypsytyksen jälkeen voit hankkia uudet.
Enpä usko, että tällainen, myöhäinen aprillipila menee kennellekkään täydestä.

Keksikää parempia.
Enpä usko, että tällainen, myöhäinen aprillipila menee kennellekkään täydestä.

Keksikää parempia.
^ Eipäs taas ilkeillä aloittelijoille!
Tässä aloittajalle kypsytystietoa: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=67551 Lueskele noita ketjuja ja kysy sitten täältä lisää, jos et ymmärrä kaikkea. Pääasia nyt kuitenkin, että vaihdat päivittäin vettä (vaikkapa sen 50%), kunnes saat altaaseen kehitettyä riittävän bakteerikannan. Ne BioDigest-ampullit ovat tehokkaita ja niitä kannattaa laittaa ohjeen mukaan. Älä sure, kaikki tekevät alkuun virheitä.

Tässä aloittajalle kypsytystietoa: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=67551 Lueskele noita ketjuja ja kysy sitten täältä lisää, jos et ymmärrä kaikkea. Pääasia nyt kuitenkin, että vaihdat päivittäin vettä (vaikkapa sen 50%), kunnes saat altaaseen kehitettyä riittävän bakteerikannan. Ne BioDigest-ampullit ovat tehokkaita ja niitä kannattaa laittaa ohjeen mukaan. Älä sure, kaikki tekevät alkuun virheitä.

http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/ved ... jbl/143332 Itte suosittelisin tuota! Ollut hyvää tavaraa uusissa altaissa ja koikeillut korjata tuttujen bakteeri kantoja kun ei olla maltettu oottaa bakteerikantojen kasvua ja tasaantumista käynnistäessä! Oma 900l allas ollut kypsytyksessä 2 viikkoa ja saa vielä ollakkin 2 viikkoa vaikka nitriitti, nitraatti ja ammoniakki ovatkin jo hävinneet! Hyväksi todettu ja varma tapa saada allas toimimaan.
Viime muuton yhteydessä jouduin muuttamaan kalat ilman toista allasta ja kypsytystä! Kyseessä kiekkoja ja muita herkempiä kaloja. Otin 400l altaasta saaveihin vettä talteen n. 50%, jonka jälkeen lisäsin 50% uutta vettä ja kyseistä bakteerivalmistetta veteen, pari pv myöhemmin http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/ved ... eet/143324 ja nestemmäistä vitamiinia kiekkojen voinnin parantamiseksi! Joka pv aamulla ja illalla tuli testattua nitriitti ja nitraatti viikon ajan. Pieniä heittoja näkyi mutta ei mitää suurempaa ja kaikki kalat selvisivät ehjin nahoin!!!
Viime muuton yhteydessä jouduin muuttamaan kalat ilman toista allasta ja kypsytystä! Kyseessä kiekkoja ja muita herkempiä kaloja. Otin 400l altaasta saaveihin vettä talteen n. 50%, jonka jälkeen lisäsin 50% uutta vettä ja kyseistä bakteerivalmistetta veteen, pari pv myöhemmin http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/ved ... eet/143324 ja nestemmäistä vitamiinia kiekkojen voinnin parantamiseksi! Joka pv aamulla ja illalla tuli testattua nitriitti ja nitraatti viikon ajan. Pieniä heittoja näkyi mutta ei mitää suurempaa ja kaikki kalat selvisivät ehjin nahoin!!!
Do what u can, with what u have, where u are.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Kun akvaario on tullut suoraan käytöstä, olisi tärkeää tietää miten se on muutettu. Onko suodatin/suodattimet sama vanha ja pestiinkö sen sisällä olevat materiaalit ja jos niin miten? Miten pitkä muuttomatka akvaariolla oli ja kauanko tuohon kului aikaa? Pestiinkö hiekka ja jos niin miten? Käytöstä tulleen akvaarion bakteerikantaa on loppujen lopuksi aika vaikea saada tuhotuksi.
Maalla tärkeää on myös selvittää hanaveden laatu.
Maalla tärkeää on myös selvittää hanaveden laatu.
Totta, tosin pakkanen tappaa tehokkaasti bakteerit, samoin pitkällä seisottamisella saadaan suodattimien bakteerikannat tuhottua!! Vaikka osa bakteereista kykeneekin koteloitumaan!
Matkaa oli noin 30 km ja aikaa meni matkaan noin 30 min ja kokonaisuudessaan siitä kun akvaario oli tyhjä ja taas täynnä niin ehkä joku 1,5 tuntia. Suodattimet on vanhat eli ostin koko paketin, ulkosuodatin huuhdeltiin, hiekkaa ei mitenkään pesty, lapattiin vaan saaviin ja saavista taas akvaarioon.
Kalojen ja kasvien mukana tuli noin 30 litraa vanhaa vettä, myöskään kasveja ei erityisemmin pesty.
Eilen sitten veihdettiin sitä vettä melkein puolet ja lisäsin vedenparannusainetta enkä tänään ole antanut ruokaa, ja oi, töistä tullessani kalat voivat jo selvästi paremmin? Voiko olla mahdollista?
Tänään ajattelin vaihtaa lisää vettä.
Kalojen ja kasvien mukana tuli noin 30 litraa vanhaa vettä, myöskään kasveja ei erityisemmin pesty.
Eilen sitten veihdettiin sitä vettä melkein puolet ja lisäsin vedenparannusainetta enkä tänään ole antanut ruokaa, ja oi, töistä tullessani kalat voivat jo selvästi paremmin? Voiko olla mahdollista?
Tänään ajattelin vaihtaa lisää vettä.
Kiva kuulla.
Myrkkyjen määrä on puolittunut eilisessä vedenvaihdossa ja kannattaa vaihtaa taas tänään sama määrä. Kun saat nitriitti- ja nitraattitestit, niin voit vaihtaa enää vain tarpeen mukaan.

Jee! Kiitos paljon avuista, nyt voi kalat taas hienosti!
Taidanpa tästä lähin tulla täältä aina neuvoa kyselemään enkä ainakaan mene paikalliseen eläintarvikekauppaan
Siellä kun ei myyjä tunnu tietävän yhtään mitään...
Perjantaina pääsen käymään kaupingissa eläinkaupassa ja tuonkin kaikki maailman testit ja mittarit kotiin sieltä
Taidanpa tästä lähin tulla täältä aina neuvoa kyselemään enkä ainakaan mene paikalliseen eläintarvikekauppaan
Siellä kun ei myyjä tunnu tietävän yhtään mitään...

Perjantaina pääsen käymään kaupingissa eläinkaupassa ja tuonkin kaikki maailman testit ja mittarit kotiin sieltä

Seralla ja JBL:llä hyvät ja kattavat tippa testit, huomattavasti tarkemmat testit kuin mitä liuskat antavat! Itsellä liuskat vain hätävarana!
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Koska akva nyt kuitenkin on noinkin tuore tapaus, seuraa nitriitti- ja nitraattiarvoja hiukan ahkerammin. Akvasi on vielä epäsabiili bakteerikantojen suhteen eivätkä eri bakut välttämättä lisäänny samassa tahdissa. Todennäköisesti ei enää tule mitään isompaa ongelmaa, mutta ole valppaana! Se asettuu aika kivasti jo muutamassa viikossa ja puolen vuoden kuluttua se on valmista pataa.
Näitähän sattuu, joskus käy niinkin, että jo kuukausia pyörineeseen akvaan paukahtaa jotain eikä mikään selitä sen ilmestymistä. Kannattaa ottaa joskus pistokokeita, tai vaikka mitata nirtaatti ja nitriitti kerran kuussa ennen vedenvaihtoa.
Näitähän sattuu, joskus käy niinkin, että jo kuukausia pyörineeseen akvaan paukahtaa jotain eikä mikään selitä sen ilmestymistä. Kannattaa ottaa joskus pistokokeita, tai vaikka mitata nirtaatti ja nitriitti kerran kuussa ennen vedenvaihtoa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos