Nyt jännittää... vanha vaihdettiin isompaan

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Nyt jännittää... vanha vaihdettiin isompaan

Viesti Kirjoittaja urppis »

Ihan pelko perseessä tässä nyt toljotan noita mun kalasia ja uutta akvaariota... Olen täällä jo aiemmin kysellyt, miten vaihto käy, kun kypsytystä ei ole mahdollista tehdä. Sainkin siihen paljon hyviä vastauksia...
Mutta paikallaan ehkä pikkasen tausta tietoa.
Ensiksikin kypsytystä ei ollut mahdollista tehdä, koska vanha allas piti saada tyhjäksi ja uusi siihen samalle paikalle, muu ei kertakaikkiaan onnistunut...
Vanha allas oli juwelin 180 litrainen, jossa toimiva kalasto ja kasvisto. Vesi arvot olivat gh 5, kh 3, ph 6,8 ja no3 siinä 10-15 välillä. Veden vaihto kerran viikossa 30-50%. Kasveja oli paljon ja ne viihtyi ja kasvoi hyvin. Suodattimena fluval u3 sisällä ja ulkona fluval 103. Lauantaina laitoin siis tuon 240 litraisen käyntiin. Vanhasta akvaariosta tuli pesemättöminä kaikki uuteen. ainoastaan maxittia jouduin uutena lisäämään tuohon isompaan. Kaikki tekniikka oli viimeiseen asti käynnissä. Ulkosuodatin oli niin viimeiseen asti käynnissä, että vanha allas oli lähes tyhjä jo, eli uusi allas täytetty ja vanha siirretty sivuun, kun tuo ulkopönikkä vasta siirrettiin uuteen tankkiin. Käyttökatko oli muutamia minuutteja. Uuteen altaaseen tuli lähes kokonaan uusi vesi, mitä nyt hiekkojen kanssa sitä vettä tuli vanhasta, siis muutama sentti pohjalle...
Mutta nyt pelottaa, sillä nitraatti on 0, niin myös nitriitti, tietenkin tähän vaiheeseen vielä. muut arvot ovat about kuten edellä... käytössä jbl:n testit...
Mä oon kokoajan ollut hirmuisen epäröivä noille ohjeille, että kypsyttää ei tarvi, kun vanhasta uuteen mennään vauhdilla ja vanhoilla sisuskaluilla, ja nyt alkaa olemaan jo nuppi jumissa huolesta. Kunpa saisin nopeasti prodibionin startuppia, mutta kestäähän tuo, jos postitse alan sitä hankkimaan...
Kalat voi tosi hyvin, uivat kaikissa kerroksissa reippaina ja syövät... vielä...
Uusi ulkosuodatin tuohon altaaseen tulee, mutta vanhat porisee juurikin kypsyyden takia, Uusi suodatin kypsytellään sit kun kaikki alkaa olemaan reilassa.

Mä oon aina vaan perustanut akvaarioita uutena, koskaan en ole vielä ennen tehnyt vaihtoa, että saapas nähdä kuinka turboturvan altaan käy...
1000 litraa vesivahinkoa
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: Nyt jännittää... vanha vaihdettiin isompaan

Viesti Kirjoittaja malawi »

Ainot homma mitä voit tehdä on lisätä sinne niitä bakteereja. Jos kala lajit eivät ole herkimmästä päästä niin luulen että selviää ihan hyvin.

http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4200002119

Käytä tota tuotetta, sitä on kehuttu tosi plajon. Sen lisäyksen jälkeen voi kuulema heti laittaa kaloja altaaseen.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Juurikin tuota kaipailen... Mun on ihan pakko sitä tilata, ja jos posti tuo muutaman päivän sisään, tuo nitriitti ei ehkä ala edes vielä nousemaan... Omassa eläinkaupassa on ainoastaan noita tetran ja seran tuotteita, niitä nyt saisin puolentunnin sisään, mutta onko niistä mitään hyötyä? entä nitrivec? sehän estää ammoniumin ja nitriitin kasvua...
Ja voihan olla, että ihan turhaan panikoin, mutta kun epäilys on ollut alusta asti suuri, niin huoli kasvaa ja kovaa...
Kalasto on kardinaalitetroja, rihmakaloja, pari plekoa ja lehtikaloja pari...
1000 litraa vesivahinkoa
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

Koska uuden ja vanhan akvaarion kokoero ei ole kovin suuri, voi bakteerikanta olla ihan riittävä, luulisin. Vanhat suodattimet, hiekat ja kasvit - kyllä niistä jo mukavasti pöpösiä tulee, kun ne laitettiin suoraan uuteen altaaseen. Älä suotta panikoi; hommaa noita mainittuja bakteeriampulleja ja seuraile nitriittiä. Jos se nousee, vaihda vettä. Kyllä se siitä.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
MrBrett
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Itsellä oli samanlainen tilanne 2½ viikkoa sitten kun piti saada uus 190L vanhan 128L paikalle. Kaikki muu, paitsi hiekka joka vaihtui hienorakeisempaan ja vaaleampaan tuli suoraan käytöstä eli ulkopönttö, sisäsuodatin, toinen muutaman päivän vanhassa altaassa kypsymässä ollut sisäsuodatin, kasvit, isot kannot ja tietenkin kalat. Vanhasta vedestä otin talteen n. 80L jotteivät vesiarvot olisi heittäneet täyttä volttia. Hiekanvaihdon aiheuttaman bakuvajauksen korvasin lorauttamalla altaaseen pullollisen Safe starttia, ja hyvin näytti (kop kop) vaihto menneen kun Punanoitamonnit ja Ruusutetrat kutivat muutaman päivän päästä operaatiosta. :)
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Mä olen menossa kohta kaupunkiin ja voisin vaikka safestarttia hakea ensi hätään... Ei luulis olevan haittaakaan... enpä vaan tiiä onko hyötyä tässä vaiheessa.
Uuden suodattimen kanssa tilasin jbl:n filter startup pulloja, ja ne menee varmana uuteen ulkopönttöön, oli tilanne mikä hyvänsä...
Piti pirulainen tehä vielä vesitesti tässä iltapäivällä... en tiiä olisiko nitraatti nousemassa.. hmmm. toiveajattelua..
Hienosti noi kaverit tuolla aikaansa viettää... vieläkin! :mrgreen: (ihan kuin muutamassa tunnissa nyt ihmeitä tapahtuisikaan...)
1000 litraa vesivahinkoa
Tykimies
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tykimies »

Tuo starttibakteeri on varmasti hyvä.

Itse joskus jouduin käynnistämään pikkualtaan pikavauhdilla. Käytin silloin muistaakseni biodigestiä tms.(ei kuitenkaan tuota startti laatua)
Lisäaineina oli seran toxivec ja nitrivec, yritti nimittäin nitriitit ja jopa ammoniakki nousta bakuista huolimatta. Näillä arvot sai välittömästi laskemaan, ja annettua aikaa bakteerikannalle kasvaa&kehittyä.
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Niin, että nitrivec ei olis ihan pahitteeksi sekään..
Tulee kyllä laitettua kauheesti mömmöjä tuohon altaaseen, mutta pakko mikä pakko! Ja voihan viel olla, että kaikki menee hyvin.
Mä luulen, että kokeilen testata huomenna vielä ja sit haen aineksia kotia. Taikka sit tilaan sen prodibionin... Uskon et saavat sen äkkiä postiin, jos maksu näkyy heti ja yleensä meileillä ja soittamalla saa hoidettua aika nopiaan asioita... Vaan laskeskelin, että jos tuo allas onkin ok, menee monta kymppiä aineisiin ja vain mun hätäilyjen takia... (ja kun autostakin hirtti jarrut kiinni just tänään, eli remppaa tulossa.. huoh! Senkin rahan laittais akvakrääsään mieluummin)
Justiinsa oon laittanut platyjen altaan pystyyn ja varmaan meni viikko, ennen kuin alkoi nitriitti nousemaan yli 0.5:n... Joten eihän tässäkään vielä nitriitti piikkiä ole tiedossa...
Mutta mitä mieltä raati on uudesta ulkosuodattimen asennuksesta... Elikkä ylihuomenna DHL tuo mulle jbl e1500 ulkopöntön ja kun mieli tekis huitasta se heti käyntiin... Vanhasta ulkopöntöstä otan makaroonit uuteen ja tosiaan tulee se filter start up samassa paketissa... Oma järki sanoo, et nyt tulee liikaa puhasta uuteen herkkään ekosysteemiin...
1000 litraa vesivahinkoa
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

urpojaturbo kirjoitti:Tulee kyllä laitettua kauheesti mömmöjä tuohon altaaseen, mutta pakko mikä pakko!
No, ei kyllä ole mikään "pakko". Ruokintaa voi vähän hillitä pari viikkoa mutta eiväthän samat kalat vähän isommassa altaassa sen enempää kakkaile kuin pienemmässäkään, joten sama bakteerikanta riittää kyllä mainiosti. Ennemmin sen systeemin noilla mömmöillä saa sotkettua kuin vaihtamalla vanhat sisukset uusiin kuoriin. [;)]
urppis
Advanced Member
Advanced Member

maisu kirjoitti:
urpojaturbo kirjoitti:Tulee kyllä laitettua kauheesti mömmöjä tuohon altaaseen, mutta pakko mikä pakko!
No, ei kyllä ole mikään "pakko". Ruokintaa voi vähän hillitä pari viikkoa mutta eiväthän samat kalat vähän isommassa altaassa sen enempää kakkaile kuin pienemmässäkään, joten sama bakteerikanta riittää kyllä mainiosti. Ennemmin sen systeemin noilla mömmöillä saa sotkettua kuin vaihtamalla vanhat sisukset uusiin kuoriin. [;)]
No juuri tuota minäkin pelkään... Ite aina kaikille huutelen, että maltti on valttia!! Mutta yleensä silloin porukat kypsyttelee tyhjää allasta...
Nyt otan järjen käteen ja luen sen mun vanhan ketjun viel uudelleen ja rauhoitun. Periaatteessa tässähän on uutta tosiaan vain kuoret ja vesi... Hiekkaakin on 25 kiloa vanhaa ja se on päälimmäisenä...
1000 litraa vesivahinkoa
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Nitriittiä pelätään kuin ruttoa. Usein miten ihan turhaan. Meiltä löytyy kokemusta omien akvojen "pikastarttauksesta" sekä avustettu kaveria vastaavassa ja kaikki ovat sujuneet ihan hyvin, vaikka joskus tulikin vähän mutkia matkaan nitriitin muodossa. Bakuympit on ihan hyvä lisä ja tuki, mutta tärkeintä on se, että seuraat nitriittiä ja reagoit jos/kun sitä ilmestyy. Olen jo niin rutinoitunut akvan vaihtoon lennossa, että olen suorastaan iloinen jos nitrittiä ilmestyy. Se on merkki elämästä, siitä että bakteerit ovat huomanneet jotain muutosta tapahtuneen ja siitä, että jotain akvan kannalta tärkeää on tapahtumassa! Eihän siinä tarvitse tehdä muuta, kuin vaihtaa vettä riittävän usein.

Olen maisun kanssa samalla linjalla. Lisää bakuvalmistetta, jos haluat, mutta ihan noilla yksinkertaisillakin kotikonsteilla voi auttaa akvaa ja paljon. Otat nyt ihan rauhallisesti. Ei nitriitti hyökkää puun takaa ja murhaa kalojasi heti, kun selkäsi käännät. Alat seuraamaan sitä muutama päivä akvan asutuksen jälkeen. Seuraa vaikka kahdesti päivässä, jos se rauhoittaa. Ehkä sitä viikon-kahden kohdalla ilmestyy, seuraat määrää ja reagoit tarvittaessa vaihtamalla vettä reilusti. Nitraatin ilmestymiseen menee viikko-kaksi, ehkä kolme, ja sitten tiedätkin, että jotain oikean suuntaista on tapahtunut.

Muista, että hommaat lisää asukkeja, ainakaan enemmässä määrin, akvaan vasta kun se on stabiloitunut (eli nitriitti hävinnyt ja nitraatti asettunut), jolloin bakteetrit ovat kasvaneet määriltään vastaaman toisiaan ja akvan rasitusta ja niillä on mahdollisuudet kasvaa myös uusien asukkien aiheuttaman rasituksen mukana.

Kaverille ei tullut lainkaan nitriittiä, mutta noin kahden viikon kohdalla tuli "nitraattipiikki" (eli nitraatti kohosi muutamassa päivässä melko reippaasti), mikä aiheutti hiukan hämmennystä, mutta asettui sitten heti vedenvaihdon jälkeen eikä sen jälkeen ole ollut mitään kummallista. Hänen akvansa käynnistettiin vanhalla sisäsuodattimella ja viikon vanhalla mattosuodattimella. Kaikki muu akvassa oli uutta. Sisäsuodatin oli puksuttanut aikaisemmin akvassa, jossa oli reilusti isompi kalasto kuin hänellä, joten se ilmeisesti jaksoi puskea yksin kypsytyksen maton kypsyessä vieressä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
outi83
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja outi83 »

Minä olen aikoinaan muuttanut useamman kerran akvaarion kanssa sekä perustanut uusia akvaarioita vanhojen akvaarioiden hiekalla, suodattimella, kannoilla ym enkä ole koskaan havainnut nitriitti piikkiä tai muutakaan vakavaa ja tramaattista.

Eli samaa mieltä ^, ei se nitriitti mikään mörkö ole joka tulee heti ja aina ja tappaa kaikki kalat yön aikana.

Niin ja piti tulla vielä lisäämään, että koskaan en ole mitään mömmöjä laittanu uuteen akvaarioon. Tai no ihan perus veden parannusainetta joskus.
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
Tykimies
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tykimies »

Juu, totta tuokin.
Nitriitti vahingoittaa kaloja, mutta vasta altistuksen jatkuessa. Tuo meikän pikastartti oli tyyliin-> vetet ja kasvit vanhasta ynnä suodatin, ja kalat perään. Se ei riittänyt, mutta hiekassahan on tosiaan suuret määrät hajottajabakuja.
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
urppis
Advanced Member
Advanced Member

No kun... nuo kaikki akvat, jotka olen aikojen saatossa kypsymään laittanut, on ollut kuinkello samanlaisia ajassaan... N. reilu viikko ja 0.5 nitriitti, jota on jatkunut aika monta päivää, kunnes nitriitti on noussut tuonne 2:een.. ja siellä pysynyt sitkeesti!, kunnes 3-4 viikon aikana alkaa tuoksu muuttua ja akva olla kypsä ekaan veden vaihtoon... ja sen jälkeen nitriittiä ei enää ole ilmestynyt.
Helpponakki kuin koiran kakki...
Mulla on aikaa reagoida, mutta en ole ihan varma kestääkö mun kalasseni yhtään nitriittiä, ne on niin valmiissa akvaariossa pienestä kasvanut. vailla mitään häikkää... Katon ton auton jarru remontin ja pelkään hiljaa itsekseni nitriittiä loppuviikon, valmiina iskemään sankoineni ja lappoineni... :mrgreen:
Se, mikä mua tässä hommassa niin huolestuttaa, kun nitraattia ei ole yhtikäs yhtään... Kaiken järjen mukaan akvaarioni pitäisi olla kypsä ja kypsässä on nitraattia... Tosin siinä on lähes uusi vesi...
Mietin vain jos alan tuota nitriittiä ennaltaehkäisemään, jotta sellaista ei edes tulisi, mutta niitä mömmöjä en nyt tänään mennykään hakemaan ja prodibion on viel tilaamatta, joten pidetään hullua jännityksessä :mrgreen:
Loppuviimein olen optimistinen kaiken kanssa, eli hyvin ne kaikki aina tuppaa menemään, mutta nyt on niin paljon pelissä ja tietoinen riski otettu.. lisäksi mun säkällä just tähän altaaseen tulee kauheet oltavat ja kalat sairastuu... :roll:
Mutta on todella lohduttavaa kuulla, että se nitriitti ei tapa vuorokaudessa, yönaikana, työpäivän kuluessa, vaan siinä on aikaa reagoida ja auttaa ystäviä kaloja... Niinhän se on, että puolet vedestä pois = puolet nitriitistä pois... 0,5 nitriitin saa puolitettua 0,25:een tosi helpolla konstilla... Hyvä!!!
Tattista vaan ja lisää kokemuksia!!! :P
1000 litraa vesivahinkoa
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Nitraatin tulo hiukan kestää, älä huoli. Se ilmestyy mittariin viikon-parin-kolmen kohdilla, riippuen paljonko bakuja on tullut vanhasta.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Mefeas
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mefeas »

Monta pienempää pyttyä olen laittanut pystyyn isommasta akvaariosta otetuilla vanhoilla tarpeilla ja bakuilla eikä ikinä ole ollut mitään ongelmia.

Itsellä on seuraavaksi vaiheessa myös tuo pienemmän bakut isompaan operaatio ja toivon, että se sujuu yhtä mutkattomasti ilman mömmöjä. Hiekat, kasvit, suodattimet yms. isoon purkkiin ja that's it.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Meille tuli tuo ensimmäinen juurikin niin, että edellisellä omistajalla purettiin ja tuotiin sellaisenaan tänne ja laitettiin saman tien kasaan ja vesi perään. Tämä tapahtui sunnuntaina ja ekat kalat oli ke paikalla. Sukaravut oli mukana alusta lähtien, eikä menetyksiä tapahtunut. Mitään isompia horjahduksia arvoissakaan ei tapahtunut. Enkä itse asiassa joutunut tekemään mitään vedenvaihtojakaan rutiinin ulkopuolella. Kaikki vesi kuitenkin oli uutta.

Seuraavaan altaaseen sitten kypsytettiin kaikki valmiiksi tässä käynnissä olevassa, eli se erosi vähän tuosta ensimmäisestä.

Tuo on oikeasti todella hermoille käypää, itse olin onneksi siinä alkuvaiheessa autuaan tietämätön monesta jutusta, vanhoilla tiedoilla mentiin. Onneksi sitten jossain kahden viikon kieppeillä joku opasti tänne. Nyt jo osaa hermoilla oikeista asioista :mrgreen:
outi83
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja outi83 »

Ja me just siskon kanssa mietittiin, että miten ihmeessä on meidän kalat silloin 20v sitten pysyny hengissä. Viikonlopun rutiini kun oli pistää kalat ämpäriin, kaataa pikku altaasta vesi pois, pestä kaikki koristeet, uusi vesi ja kalat takaisin.. :mrgreen:
Suodattimesta ei ollu tietoakaan..
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Täällä on muuten hyvä ketju vanhoista ajoista, siitä näkee hoitotapojen muutoksen todella hyvin:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=7&t=176562
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Juu, 80 luvulla minäkin hoidin kalojani noin... kerran kuukaudessa tehtiin tuo täyshävitys! Silloin kalat oli kaloja. Nyt ne on meidän perheen lemmikkejä... nykyään tiedän nitriitistä, ammoniumista jne... silloin en. Tieto lisää tuskaa... kyllä nämä kalat hengissä selviytyy, mutta joutuvatko raukat hirveeseen myrkkyyn ja loppuviimein tulee pilkkutauti, sametti tauti, evärutto... joku vitsaus. Sit lääkitään, tehdään suursiivous ja taas ollaan lähtöpisteessä... silloin ennen vanhaan oli paljon tauteja ja lääkekuureja, myöhemmin ei mitään... tuossa 90 luvun lopulla ja2000 luvun vaihteessa kun 100 litraista pidin muutaman vuoden, ei tauteja juurikaan ollut, koska kalakanta oli pieni ja allas toimi bakujen ym kannalta tosi hyvin... juttelin yhen konkarin kanssa eilen illalla ja hänen kokemuksensa altaiden vaihdoista sai jotenkin mielen rauhoittumaan... kyllä tässä kumminkin oikein taisi tulla tehtyä, ja loppujen lopuksi kaikki on vai alkujaan mun omasta skeptisyydestä tuon käytännön suhteen. Elän periaatteella " ei ole oikotietä onneen " ja aikamoinen oikotie on laittaa uusi akvaario pystyyn kaloineen vajaassa 2 tunnissa! Vieläkin tyypit on iloisia ja touhukkaita, joten toistaiseksi valtakunnassa on kaikki hyvin!!!
Riveriana kirjoitti:Täällä on muuten hyvä ketju vanhoista ajoista, siitä näkee hoitotapojen muutoksen todella hyvin:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=7&t=176562
Juu tuo on yks mun lemppari ketjuista... oon tuonne itekin pistänyt kommenttia. :D
Voi noita kauheita aikoja!!!
1000 litraa vesivahinkoa
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Vanha bakukanta toimii!!!
Nitraattia ilmaantunut, nitriittiä ei... Pikkuinen määrä vanhan altaan vettä ja kaikki vanha siis taitaa sittenkin riittää...
Seurailen tilannetta sangot valmiina iskussa... :D
Vesi arvot näyttävät nyt samalta, kuin pikkasen perusteellisemman veden vaihdon jälkeen.
1000 litraa vesivahinkoa
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Juu, se vanha suodatin riittää. Bakteerit lisääntyvät sen verran nopeasti, että uusia altaista on meillä käynnistelty laittamalla sisäsuodatin entisestä altaasta uuteen. Tosin sillä menetelmällä siirtyvät ei-toivotutukin asiat, jos sellaisia altaasta löytyy.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”