Juwel akvaristit
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Juwel akvaristit
Eli... Kannattaako heti vaihtaa uuden 240l rion t5 putket kättelyssä... Myyjä sanoi, että vakiona tulee joku lämminsävy ja valkoinen putki... En tykkää noista "keltaisista" putkista, tulee kusen värinen vesi akvaarioon, siis näyttää siltä...
1000 litraa vesivahinkoa
-
- Junior Member
- Viesti:
Harkinnassa on ollu Juwelin Rio 180. Tätä ketjua lueskellessa tuli vaan sellanen olo, että pitäisi laittaa heti valastus ja suodatus uuteen uskoon!? Aika turhauttavaa
Akvaariokeskuksen sivuillakin lukee "Suosittelemme mukana tulevan suodattimen lisäksi/tilalle toisen pääsuodattimen.".
Ihanaa mainontaa..

Akvaariokeskuksen sivuillakin lukee "Suosittelemme mukana tulevan suodattimen lisäksi/tilalle toisen pääsuodattimen.".
Ihanaa mainontaa..
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
Itsekkin juuri liityin Juwel akvaristien joukkoon, eikä ole minullakaan 190 litraisessa Trigonissa suodattimena Juwelin oma vaan Eheimin ulkopönttö ja sisäsuodatin. Valaistus , 2 x 18W (T8) riittää kyllä minulle mainiosti. Tällä hetkellä 2 x Osram Skywhite 8000k.
Ostin paketin käytettynä ilman suodatinta, ja olen ollut 100% tyytyväinen, hieno kokonaisuus joka sopii suht pieneen kämppääni todella hyvin.

Ostin paketin käytettynä ilman suodatinta, ja olen ollut 100% tyytyväinen, hieno kokonaisuus joka sopii suht pieneen kämppääni todella hyvin.

190l,180l,72l
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
-
- Starting Member
No juu, mulla 240l altaassa on sen alkuperäinen suti, ja se toimii. Se on äänekäs, ja musta hankala. Mä oon ulkosutien kannalla, mutta aina mulla on ollut käytössä myös pieni "roskis", eli sisäsuti, teho vaikka 100l/h.
Kaikki tieto, mitä mun kokemuspiirissä on, Juwelin sudit on hyviä. Ne pitää sen altaan kunnossa, jos hoidat allastasi, ja suodatinta. Käyttömukavuus on surkea. Pahinta on/oli kun sudin runko oli kiinni altaan kulmassa. Putsaus päästi aina ison osan p####a altaan veteen. Sutikotelon irrotus, ja kehittynyt taito muutti tilannetta. Jos ja kun sulla on mahis. hanallinen ulkosuti on huomattavasti helpompi! Silti Juwelin suti on huomattavasti parempi sisäsuti, kun muut vastaavat. Toki mä oon ajasta aika lailla jäljessä. Fluvaliin oon kyllä tutustunuy ihan ajan oloon.
Valaistuksesta puhun taas mennyttä aikaa, mutta Juvelin valokansi oli oivallus. Jatkuvasti leväset/kalkkiset kansilasit vei valtavasti valotehoa. Valaisin, joka lepää altaan yläkehyksessä, mahdollistaa myös huollon ihan eri tavoin, kun lasit ja valaisin.. Juwel teki lyhyen kokeilun valokannesta "huoltoluukuin"...
Kuka haluaa altaan, jonne et saa kätäsi, et pysty putsaamaan/poistamaan jne asioita ILMAN valaistuksen poistoa, eli valokannen nostoa...
Edelleen mä nautin siivotessa, huoltaessa jne valaisimesta, joka on ja toimii tarpeen mukaan. Mä en joudu kehittään lisävaloa jos siirän..
No tiedätte kai. Juwel on kaunis kalusteakvaariokokonaisuus, aikansa edeltäjä siinä, että ei ollut kehysallas, ja allaskoot on hienoja panoraamoja. Nykyteknologialla tiettysti voi muutakin, mutta valaistus muuttuu tarpeen mukaan. Vaikka ledeihin, metalleihin jne...
Mulla oli historiassa tosi hankalaa löytää putkia mun altaisiin. Mutta hankaluus oli myös siinä, että en suostunut maksamaan suhteettomia summia mummonmarkkoja...
Hyvä tukkuri kuitenkin autooi mut hyvälle tielle, opasti myös valoasioissa, siis mikä putki jne, ja hyvä tuli. Mulla on ollut altaassa, ja tulee olemaan normikoon putket, kasvit ja kalat on pärjännyt jne. Enemmän on kiinni omasta huolellisuudesta. Ja musta se ei tarkoita viikottaisia veden vaihtoja. Musta se tarkoittaa sitä, että tarjoaa kaloilleen ja kasveilleen ravintoa ja hyvät puitteet elämälle.
Kaikki tieto, mitä mun kokemuspiirissä on, Juwelin sudit on hyviä. Ne pitää sen altaan kunnossa, jos hoidat allastasi, ja suodatinta. Käyttömukavuus on surkea. Pahinta on/oli kun sudin runko oli kiinni altaan kulmassa. Putsaus päästi aina ison osan p####a altaan veteen. Sutikotelon irrotus, ja kehittynyt taito muutti tilannetta. Jos ja kun sulla on mahis. hanallinen ulkosuti on huomattavasti helpompi! Silti Juwelin suti on huomattavasti parempi sisäsuti, kun muut vastaavat. Toki mä oon ajasta aika lailla jäljessä. Fluvaliin oon kyllä tutustunuy ihan ajan oloon.
Valaistuksesta puhun taas mennyttä aikaa, mutta Juvelin valokansi oli oivallus. Jatkuvasti leväset/kalkkiset kansilasit vei valtavasti valotehoa. Valaisin, joka lepää altaan yläkehyksessä, mahdollistaa myös huollon ihan eri tavoin, kun lasit ja valaisin.. Juwel teki lyhyen kokeilun valokannesta "huoltoluukuin"...
Kuka haluaa altaan, jonne et saa kätäsi, et pysty putsaamaan/poistamaan jne asioita ILMAN valaistuksen poistoa, eli valokannen nostoa...
Edelleen mä nautin siivotessa, huoltaessa jne valaisimesta, joka on ja toimii tarpeen mukaan. Mä en joudu kehittään lisävaloa jos siirän..
No tiedätte kai. Juwel on kaunis kalusteakvaariokokonaisuus, aikansa edeltäjä siinä, että ei ollut kehysallas, ja allaskoot on hienoja panoraamoja. Nykyteknologialla tiettysti voi muutakin, mutta valaistus muuttuu tarpeen mukaan. Vaikka ledeihin, metalleihin jne...
Mulla oli historiassa tosi hankalaa löytää putkia mun altaisiin. Mutta hankaluus oli myös siinä, että en suostunut maksamaan suhteettomia summia mummonmarkkoja...
Hyvä tukkuri kuitenkin autooi mut hyvälle tielle, opasti myös valoasioissa, siis mikä putki jne, ja hyvä tuli. Mulla on ollut altaassa, ja tulee olemaan normikoon putket, kasvit ja kalat on pärjännyt jne. Enemmän on kiinni omasta huolellisuudesta. Ja musta se ei tarkoita viikottaisia veden vaihtoja. Musta se tarkoittaa sitä, että tarjoaa kaloilleen ja kasveilleen ravintoa ja hyvät puitteet elämälle.
Mää mittää tiärä. Kalat ui, koira kulkee ja mää miätin.
-
- Advanced Member
Tällä hetkellä mulla on tässä juwellissa 1 sunglo putki ja tykkään sikana! kaikki toimii.. kasvit kasvaa, levät ei lisäänny, kalojen värit näyttävät kauniilta...
Tulevassa on joku daylight ja warmwhite (kait) ja en tykkää yhtään noista keltaisista valoista. Vesi on keltaisen näköistä kokoajan, minusta kasvitkaan ei kasva.
Harkitsen todella putkien vaihtoa heti allasta lunastaessani, siten, että jätän nuo kusenväriset putket liikkeeseen ja heti mukaan toiset.
Juwellin oman ruman suodatinpöntön hirtän irti heti, kuten tein tämänkin altaan kanssa. Fluwal tulee sisälle roskikseksi ja jbl e900 tai isompi ulkopärinöihin. Juwellin oma lämmitin joko toimii tai ei toimi. Lämmittimen kyljessä lukee pienellä Hydor, joten on kait merkki lämmitin, mutta kauppias sanoi niitä menevän todella paljon takuuseen... Fluwalilla on pari versiota, joka voisi pelittää paremmin...
Tetratecin ilmapumppu saa jatkaa hyvin palvelleena tuossa 240 riossa.
Juwel on hieno akvaario kokonaisuus, sitä vaan olen aina ihmetellyt, että minkä ihmeen takia ne suodattimet on sellaisia kuin ne on? Miksi ne pitää silikoonata kiinni. ja miksi ihmeessä ne pitää olla niin valtavan isoja möhkäleitä siellä takanurkassa, kuitenkaan olemalla tehokkaita, vaan kaikki lähes moittivat sen tehokkuutta (myös minä)...
Tulevassa on joku daylight ja warmwhite (kait) ja en tykkää yhtään noista keltaisista valoista. Vesi on keltaisen näköistä kokoajan, minusta kasvitkaan ei kasva.
Harkitsen todella putkien vaihtoa heti allasta lunastaessani, siten, että jätän nuo kusenväriset putket liikkeeseen ja heti mukaan toiset.
Juwellin oman ruman suodatinpöntön hirtän irti heti, kuten tein tämänkin altaan kanssa. Fluwal tulee sisälle roskikseksi ja jbl e900 tai isompi ulkopärinöihin. Juwellin oma lämmitin joko toimii tai ei toimi. Lämmittimen kyljessä lukee pienellä Hydor, joten on kait merkki lämmitin, mutta kauppias sanoi niitä menevän todella paljon takuuseen... Fluwalilla on pari versiota, joka voisi pelittää paremmin...
Tetratecin ilmapumppu saa jatkaa hyvin palvelleena tuossa 240 riossa.
Juwel on hieno akvaario kokonaisuus, sitä vaan olen aina ihmetellyt, että minkä ihmeen takia ne suodattimet on sellaisia kuin ne on? Miksi ne pitää silikoonata kiinni. ja miksi ihmeessä ne pitää olla niin valtavan isoja möhkäleitä siellä takanurkassa, kuitenkaan olemalla tehokkaita, vaan kaikki lähes moittivat sen tehokkuutta (myös minä)...
1000 litraa vesivahinkoa
-
- Starting Member
Juupajoopa
Urpojaturpo, juu se sunglo on hyvä, ja aguaglo ja. Mä tykkään kans! Varsinaisia kasviputkia varoisin!
Ja 240l (rio) Juwelin putkimitta on 104.7cm... se on ollu hiuk hankala... Tukusta löysin, nykyään varmasti kaupoissakin, mutta 15v takaperin ei niin helppoa...
Pop-up, riippuu valaisinkannen mallista. Siis mä puhun valaisimesta, jossa tuplaputket, joiden runko riippuu/roikkuu/lepää akvaarion päätyjen päällä. Valaisin on keskellä allasta, erilliset pleksit peittää etu- ja takareunan. Kun poistan pleksit, valoa voi liikuttaa päätyjen varassa etureunasta taa jne...
Morrgan, kansivalaisin pääs mullaki melki uimaan, mutta... Vanhassa Juwelissa, (edellä) valaisin on oma juttunsa, joka kanta itsensä altaan päädyistä. Mulla valaisimet on osoittanut väsymisen merkkejä historiassa, 10v on ollut purkamisen ja uudelleen tiivistämisen (silikooni) aika. Uudemmissa on ns. valaisinkansi, jossa vain huoltoluukut. (Musta onneton systeemi!)
Mä en tiedä, nykyään jos rahaa olis, toki toimisin toisin, tilaisin mittatilaustyötä... Mutta mulle akvaristi historiassa, hyvä valo, ei pelkoa suurten ja kalkkiutuvien/sotkuvien kansilasien kanssa, kehyksetön ja hyväprofiilinen allas, siihen sopiva ja luotettava alusta=kaapisto... Juwel on ollut helmi!
Jos jollain herää kysymyksiä, vastaan toki. Kuvia ja selityksiä laitan yv:nä jos...
Ja juu, toi musta 194l allas+valo+kaappi vois vaihtaa kotia. Myynnille ei ole tarvetta, mutta ei myöskään altaan pitämiselle.
Urpojaturpo, juu se sunglo on hyvä, ja aguaglo ja. Mä tykkään kans! Varsinaisia kasviputkia varoisin!
Ja 240l (rio) Juwelin putkimitta on 104.7cm... se on ollu hiuk hankala... Tukusta löysin, nykyään varmasti kaupoissakin, mutta 15v takaperin ei niin helppoa...
Pop-up, riippuu valaisinkannen mallista. Siis mä puhun valaisimesta, jossa tuplaputket, joiden runko riippuu/roikkuu/lepää akvaarion päätyjen päällä. Valaisin on keskellä allasta, erilliset pleksit peittää etu- ja takareunan. Kun poistan pleksit, valoa voi liikuttaa päätyjen varassa etureunasta taa jne...
Morrgan, kansivalaisin pääs mullaki melki uimaan, mutta... Vanhassa Juwelissa, (edellä) valaisin on oma juttunsa, joka kanta itsensä altaan päädyistä. Mulla valaisimet on osoittanut väsymisen merkkejä historiassa, 10v on ollut purkamisen ja uudelleen tiivistämisen (silikooni) aika. Uudemmissa on ns. valaisinkansi, jossa vain huoltoluukut. (Musta onneton systeemi!)
Mä en tiedä, nykyään jos rahaa olis, toki toimisin toisin, tilaisin mittatilaustyötä... Mutta mulle akvaristi historiassa, hyvä valo, ei pelkoa suurten ja kalkkiutuvien/sotkuvien kansilasien kanssa, kehyksetön ja hyväprofiilinen allas, siihen sopiva ja luotettava alusta=kaapisto... Juwel on ollut helmi!
Jos jollain herää kysymyksiä, vastaan toki. Kuvia ja selityksiä laitan yv:nä jos...
Ja juu, toi musta 194l allas+valo+kaappi vois vaihtaa kotia. Myynnille ei ole tarvetta, mutta ei myöskään altaan pitämiselle.
Mää mittää tiärä. Kalat ui, koira kulkee ja mää miätin.
-
- Advanced Member
Minä ostin viimevuoden lopulla käytettynä juwellin 180 litraisen... Oon enempi kuin tyytyväinen tuohon purnukkaan. Allas on suhtkoht vanha, varmaan jo lähemmäs 10 vuotta vanha, mutta silikooneja en uusinut ja veden on pitänyt. Oli ollut hetken kuivillaan, mutta sen verran vähän aikaa, että silikoonien kuivumista ei ollut ehtinyt viel tapahtua...
Tässä on hankala kansi systeemi. muovinen, jossa juuri huoltoluukut. Perus veden vaihto menee luukuista, mutta suodattimen putsaus onkin asia erikseen. Koko systeemi pois ja pimeässä sit tehdään työtä...
Mun piti saada talvella 240 käytetty juwel rio, t8 putkilla ja juuri tuolla systeemillä, millä harmipurkki kerroit tuon lamppukompleksin olevan. altaan reunoissa liikuteltava 2 putkinen juttu ja pleksit eessä ja takana, mutta hylkäsin sen altaan huonon kuntonsa vuoksi. tilasin upouuden akvaarioliikkeestäni. Allas on tulossa, tulee ensi viikolla. Valaisimien kiinnitystä en tiedä, koska oletin niiden olevan samanlaiset kuin vanhemmissa, mutta saattaapi olla muuttunut. T5 putket tuossa uutukaisessa on. zooplus ainakin myy niitä juuri juwel nimelläkin. Hinta vain oli aika rapiat 30 euroo kappaleelta, enkä välttämättä juwelin putkia ota. mulla on pikku altaassa sylvanian aquaglo ja isossa, siis 1-putkisessa juwelissa aquaGlo putki. Molemmat toimii...
Eilen aloin miettimään tuota kirjoittamaani tekstiä, että molemmat putket menee vaihtoon... hmmmm. ehkä se white sävyinen putki saa jäädä ja sille ostan kaveriksi tuon sunglo:n tai aquaGlo:n. Saa akvaarioliike vaikka pitää sen keltaisen putken muistona hyvistä kaupoista.
Tuossa juwelissa, mikä mulla nyt on, oli keltainen putki ja se oli tosi huono...
Malttamattomana odottelen uutta akvaariota! Jos jollakulla on näistä ihka uusista juwel rioista kokemusta, laittakaa ihmeessä vinkkejä ja kokemuksia vaikkapa juurikin lamppukombinaatioista ja tuosta valaisin systeemistä!
Tässä on hankala kansi systeemi. muovinen, jossa juuri huoltoluukut. Perus veden vaihto menee luukuista, mutta suodattimen putsaus onkin asia erikseen. Koko systeemi pois ja pimeässä sit tehdään työtä...
Mun piti saada talvella 240 käytetty juwel rio, t8 putkilla ja juuri tuolla systeemillä, millä harmipurkki kerroit tuon lamppukompleksin olevan. altaan reunoissa liikuteltava 2 putkinen juttu ja pleksit eessä ja takana, mutta hylkäsin sen altaan huonon kuntonsa vuoksi. tilasin upouuden akvaarioliikkeestäni. Allas on tulossa, tulee ensi viikolla. Valaisimien kiinnitystä en tiedä, koska oletin niiden olevan samanlaiset kuin vanhemmissa, mutta saattaapi olla muuttunut. T5 putket tuossa uutukaisessa on. zooplus ainakin myy niitä juuri juwel nimelläkin. Hinta vain oli aika rapiat 30 euroo kappaleelta, enkä välttämättä juwelin putkia ota. mulla on pikku altaassa sylvanian aquaglo ja isossa, siis 1-putkisessa juwelissa aquaGlo putki. Molemmat toimii...
Eilen aloin miettimään tuota kirjoittamaani tekstiä, että molemmat putket menee vaihtoon... hmmmm. ehkä se white sävyinen putki saa jäädä ja sille ostan kaveriksi tuon sunglo:n tai aquaGlo:n. Saa akvaarioliike vaikka pitää sen keltaisen putken muistona hyvistä kaupoista.
Tuossa juwelissa, mikä mulla nyt on, oli keltainen putki ja se oli tosi huono...
Malttamattomana odottelen uutta akvaariota! Jos jollakulla on näistä ihka uusista juwel rioista kokemusta, laittakaa ihmeessä vinkkejä ja kokemuksia vaikkapa juurikin lamppukombinaatioista ja tuosta valaisin systeemistä!
1000 litraa vesivahinkoa
-
- Junior Member
- Viesti:
Kokemuksia kaivataan täälläkin lisää
Jos tuo Juwelin Rio 180 vaikka löytyis multakin kämpän nurkasta piakkoin

Jos tuo Juwelin Rio 180 vaikka löytyis multakin kämpän nurkasta piakkoin

240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
Noissa uudemmissa siis valaistus toimii samalla tavalla kuin vanhemmissakin. T8 vaan on vaihtunut t5:een. Itse en tykkää juwelin omista putkista. En uusissa enkä vanhoissakaan.urpojaturbo kirjoitti:Jos jollakulla on näistä ihka uusista juwel rioista kokemusta, laittakaa ihmeessä vinkkejä ja kokemuksia vaikkapa juurikin lamppukombinaatioista ja tuosta valaisin systeemistä!
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
-
- Advanced Member
No niin, nyt tuo rio 240 litraa on tuossa iskussaan!
Putket on ihan hirveet!!! Pakko vaihtaa tuo keltainen pois! Suodattimen pöntön irrotin ja toistaiseki tuolla pörrää vanhan juwellin fluval u3 ja fluval 103 ulkosuodin. Saan vanhan bakukannan tuonne uuteen kolpakkoon! Hiekkaa meni 2x20kg maxittia. 2okg vanhasta akvasta ja 20kg pesin uutta.
Huoltotoimet on aivan ohania tehdä tuosta superhyvästä kannesta, verrattuna vanhan recordin pieniin huoltoluukkuihin. Lamppujen valoteho on ihan ok, heijastimet ostan, ja tosiaan joku 10 000k tai 12 000 k putki tuonne taakse. Entisessä oli 12 000 k:n putki yksinään ja toimi kuin kello!
Kalat hävisi tuonne kuin pieru saharaan... Kalastoa 2 plekoa, 3 rihmaa, 2 lehtikalaa ja 9 kardinaalitetraa...
Ihana! Tyytyväinen oon!!!
Juu ja kun vertaan noita näkemiäni vanhempia juweleja, niin hyvin vähän tuota eroa on, niin valoissa, kuin kansisysteemeissä, Tuo tukipalkkikin näyttää samanlaiselta..
Putket on ihan hirveet!!! Pakko vaihtaa tuo keltainen pois! Suodattimen pöntön irrotin ja toistaiseki tuolla pörrää vanhan juwellin fluval u3 ja fluval 103 ulkosuodin. Saan vanhan bakukannan tuonne uuteen kolpakkoon! Hiekkaa meni 2x20kg maxittia. 2okg vanhasta akvasta ja 20kg pesin uutta.
Huoltotoimet on aivan ohania tehdä tuosta superhyvästä kannesta, verrattuna vanhan recordin pieniin huoltoluukkuihin. Lamppujen valoteho on ihan ok, heijastimet ostan, ja tosiaan joku 10 000k tai 12 000 k putki tuonne taakse. Entisessä oli 12 000 k:n putki yksinään ja toimi kuin kello!
Kalat hävisi tuonne kuin pieru saharaan... Kalastoa 2 plekoa, 3 rihmaa, 2 lehtikalaa ja 9 kardinaalitetraa...
Ihana! Tyytyväinen oon!!!
Juu ja kun vertaan noita näkemiäni vanhempia juweleja, niin hyvin vähän tuota eroa on, niin valoissa, kuin kansisysteemeissä, Tuo tukipalkkikin näyttää samanlaiselta..
1000 litraa vesivahinkoa
Himputti kun tekis mieli lisäillä omaan 63 litraseen valomäärää. Putki Juwelin oma 15W. Eipä taida saada kikkailtua toista putkea kun paikka vaan yhelle, ja mahtaako tommosissakaan sit olla niin suuria eroja putkien kesken et kannattais vaihtaa? 

Laita teho LEDejä sinne lisäksi. Ei olisi edes kovin kallista kun tilaisit esim dealextremestä.bouda kirjoitti:Himputti kun tekis mieli lisäillä omaan 63 litraseen valomäärää. Putki Juwelin oma 15W. Eipä taida saada kikkailtua toista putkea kun paikka vaan yhelle, ja mahtaako tommosissakaan sit olla niin suuria eroja putkien kesken et kannattais vaihtaa?
-
- Advanced Member
Mä en hirmuisesti noista putkista tiedä, mutta siihen vanhaan 1 putkiseen ostin puoli vahingossa 12000 kelvinin putken... (vanha oli 6500k) Ja kasvien kannalta se oli tosi hyvä valinta! Valo oli pikkasen punertavampaa, mutta selkeesti parempi kuin se edellinen... Puoli vahingossa tarkoittaa sitä, kun en tuolloin viel tiennyt mistään putkista mitään, ja akva myyjä sanoi tuon putken väriskaalan olevan laaja, jäljittäen tropiikin keskipäivän valon kirkkautta, ostin putken pois... sen on nimeltään sun glo...bouda kirjoitti:Himputti kun tekis mieli lisäillä omaan 63 litraseen valomäärää. Putki Juwelin oma 15W. Eipä taida saada kikkailtua toista putkea kun paikka vaan yhelle, ja mahtaako tommosissakaan sit olla niin suuria eroja putkien kesken et kannattais vaihtaa?
Tässä uudessa on nyt siis 2 putkea ja tuo valkoinen valo on selkeesti "kirkkaampi" kuin tuo keltainen... Eli tuo kirkkautta altaaseen...
Elikkä voisiko olla vaihtoehtona hommata toisenlainen putki vanhan tilalle, jos et kahta saa millään... Tai sit hankit heijastimen sille yhdelle putkelle... auttaa sekin! (minä teippasin folioteippiä koteloon ja tulos oli hyvä!!!)
1000 litraa vesivahinkoa
Heijastin tuli tilattua aika nopsaa akvan kotiuduttua. En kyllä tiedä yhtään mikä on sopiva määrä valolle, mutta omaan silmään valo saisi olla vielä tehokkaampiurpojaturbo kirjoitti:Mä en hirmuisesti noista putkista tiedä, mutta siihen vanhaan 1 putkiseen ostin puoli vahingossa 12000 kelvinin putken... (vanha oli 6500k) Ja kasvien kannalta se oli tosi hyvä valinta! Valo oli pikkasen punertavampaa, mutta selkeesti parempi kuin se edellinen... Puoli vahingossa tarkoittaa sitä, kun en tuolloin viel tiennyt mistään putkista mitään, ja akva myyjä sanoi tuon putken väriskaalan olevan laaja, jäljittäen tropiikin keskipäivän valon kirkkautta, ostin putken pois... sen on nimeltään sun glo...bouda kirjoitti:Himputti kun tekis mieli lisäillä omaan 63 litraseen valomäärää. Putki Juwelin oma 15W. Eipä taida saada kikkailtua toista putkea kun paikka vaan yhelle, ja mahtaako tommosissakaan sit olla niin suuria eroja putkien kesken et kannattais vaihtaa?
Tässä uudessa on nyt siis 2 putkea ja tuo valkoinen valo on selkeesti "kirkkaampi" kuin tuo keltainen... Eli tuo kirkkautta altaaseen...
Elikkä voisiko olla vaihtoehtona hommata toisenlainen putki vanhan tilalle, jos et kahta saa millään... Tai sit hankit heijastimen sille yhdelle putkelle... auttaa sekin! (minä teippasin folioteippiä koteloon ja tulos oli hyvä!!!)

bouda kirjoitti:Himputti kun tekis mieli lisäillä omaan 63 litraseen valomäärää. Putki Juwelin oma 15W. Eipä taida saada kikkailtua toista putkea kun paikka vaan yhelle
Mä voisin suositella vaikka tällaista: Klik
Omaan 63l altaaseen noita ajattelin lisätä pari

"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
-
- Starting Member
Täälläkin ollaan päästy 180-litraisen Juwelin makuun. Mukavan kompakti paketti, eikä ulkonäkökään aiheuta minkään sortin puistatuksia. Ainoa miinus ovat nuo Juwelin omat loisteputkikoot, kun tuota valikoimaa on hivenen nirkoisesti. Etenkin kaipaisin tuollaista Actizoon Nominal TX-sävyistä valomiekkaa...
Allekirjoituksen linkin takaa löytyy tarkempaa dataa projektista.
Allekirjoituksen linkin takaa löytyy tarkempaa dataa projektista.
Ohhoh, en ole tiennytkään tuollaisista.Dixie kirjoitti:bouda kirjoitti:Himputti kun tekis mieli lisäillä omaan 63 litraseen valomäärää. Putki Juwelin oma 15W. Eipä taida saada kikkailtua toista putkea kun paikka vaan yhelle
Mä voisin suositella vaikka tällaista: Klik
Omaan 63l altaaseen noita ajattelin lisätä pari

Tilasin vastikään tuollaisen controllerin omaan altaaseen (RIO 300) ja ajattelin ruuvata tuonne takaluukkuun kiinni yhden T5 putken lisää. Saas nähä millon saavat aquaristk.shopista tavaran liikkeelle, jotta pääsis kokeilemaan miten moinen viritys toimii (reilu puoltoistaviikkoo sitten tilaus laitettu). Sopiikohan tuollainen 115cm putki tuohon altaaseen noiden putken päihin tulevien härpäkkeiden kanssa.
Onko teillä muuten kokemusta siitä kun tuo juwelin suodatin on jokseenkin huono käynnistymään? Siis vedenvaihdon jälkeen rutisee ja ratisee aikansa eikä puhalla kunnolla ennenkuin lähtee käyntiin. Voiko sille tehä mitään että sen sais kuntoon? Ku vaikutti vähän siltä ettei tuota rupelliakaan pääse putsaamaan ainakaan kovin helpolla, siis rikkomatta tuota mötikkää.
Onko teillä muuten kokemusta siitä kun tuo juwelin suodatin on jokseenkin huono käynnistymään? Siis vedenvaihdon jälkeen rutisee ja ratisee aikansa eikä puhalla kunnolla ennenkuin lähtee käyntiin. Voiko sille tehä mitään että sen sais kuntoon? Ku vaikutti vähän siltä ettei tuota rupelliakaan pääse putsaamaan ainakaan kovin helpolla, siis rikkomatta tuota mötikkää.
Se roottorihan on ihan helppo putsata ja on normaali, säännöllinen huoltotoimenpide. Moottoriosa irrotetaan siitä alaosasta yksinkertasesti liu-uttamalla irti toisistaan. Ei vääntöjä, ei kääntöjä. Roottori pois pesästään, sen pesu se roottoripesän puhdistus ja vuolaa, hyvin toimii.
Allas on ollut mulla puolisen vuotta, itse suodatinmatskut oon pessy kerran muuton yhteydessä. Silloin jo mietin tuota moottoriosan pesua, mutta en uskaltanu ruveta kovin paljon vääntelemään ettei mee rikki. Mutta kiitos Teemu vinkistä, nyt uskalsin lähteä vähän varmemmin ottein tuota avaamaan, ruuvimeisseliä siinä tosin vähän tarvittiin oli niin pahasti jumittanu nuo osat. Sieltähän löytyi pienestä kierteisestä asti, jotta ei kai tuo ole ihmekään kun ratisi pahasti. Nyt ääni hiljeni (tosin on vieläkin normaalia kovempi), virtaus on kuitenkin hyvä.
Jos siellä on ollu kierteisiä, siellä on ollut muutakin roskaa. Tutkippa sitä roottoria, uskon että se on päässyt vähän kulumaan (raapiutumisen jälkiä). Tarpeen vaatiessa vaihda uusi roottori. Voit ottaa samanlaisen kun siinä oli tai isomman jolla saat pumppaustehoa nostettua jopa 1000l/h asti.
Meillä on 450 Visio, josta otettiin altaan uudistamisen yhteydessä kiinteä sisäsuodatin pois. Ja täytyy surulla tunnustaa, että oli meinaan törkyä niin suodattimen pohjalla, kuin myös lasissa... suodattimen kohdalla. Suodatuksesta vastaa 2 Eheimin ulkoista, joista toisen tilasin Saksasta Zooplussalta...
Valoa saisi olla hieman enemmän... tuntuu, ettei kasvit rehoita tarpeeksi.
Valoa saisi olla hieman enemmän... tuntuu, ettei kasvit rehoita tarpeeksi.
nuoruus on lahja, mutta vanheneminen on taidetta...
-
- Advanced Member
Mä mietin kans noita putkien vaihtoja... toinen on Day ja toinen joku warm light... huonosti oli esillä noi putkien värisävyt.. jouduin netistä kaiveleen putkien tiedot. Tuo valkoinen valo oli muistaakseni joku 9000 kelvinii ja keltainen 4500 kelvinii.. jotain semmoista. Tuon valkoisen pidän, mutta sille kaveriksi joku pitäis löytää... kasviputki? isompi kelvin määrä, esim 12000 kelvinii... tai joku 6500:n putki... hmmmm... minkälaisia putki yhdistelmiä muilla on?
Mulla on tuo keltainen takana ja valkoinen edessä...
Mulla on tuo keltainen takana ja valkoinen edessä...
1000 litraa vesivahinkoa
Kiitti vinkistä Teemu, pitääpä tutkailla tarkemmin hyvässä valossa. Pumpun kyljessä lukee että sen teho olisi 1000l/h, ilmeisesti sitä saa vielä tuosta nostettua isommalla roottorilla, vai onko minulla jokin erikoiskipale.Teemu Salonen kirjoitti:Jos siellä on ollu kierteisiä, siellä on ollut muutakin roskaa. Tutkippa sitä roottoria, uskon että se on päässyt vähän kulumaan (raapiutumisen jälkiä). Tarpeen vaatiessa vaihda uusi roottori. Voit ottaa samanlaisen kun siinä oli tai isomman jolla saat pumppaustehoa nostettua jopa 1000l/h asti.
Tuosta tonnista se ei enää nouse. Anteeksi, muistin, että sinulla olisi ollut pienempi allas. Silloin roottorin vaihdolla olisi selvitty.