Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset
Valvoja: Moderaattorit
-
Sisso
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: Turkulaisten akvaarioharrastajien höpötykset
Ojjoj, musta korurihmat on valtavan hienoja! Tykkään kaloista, joiden kauneus piilee pienissä jutuissa, häivähdys sinistä siellä, vihreää tuolla... Sun kalat on nyt sitten asuntoloukussa, onneksi ei sentään kahden asunnon loukussa moderniin tapaan. Mutta niinhän nuoret lapsiperheet tuppaavat asumaan liian pienissä asunnoissa...että eiks toi ole ihan normaalia?
Mitäs ihmiset on tuomassa kokoukseen, tai siis huutikseen? Me olllaan onnistuttu pääsemään eroon myymällä ja lahjoittamalla kaiken vähän ylimääräisen, joten meinattiin saapua paikalla vain lompakko kainalossa.
Mitäs ihmiset on tuomassa kokoukseen, tai siis huutikseen? Me olllaan onnistuttu pääsemään eroon myymällä ja lahjoittamalla kaiken vähän ylimääräisen, joten meinattiin saapua paikalla vain lompakko kainalossa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
Aleesa
- Junior Member

Vitsit, mulla olis myytävää vaikka millä mitalla, mutta a) en edelleenkään kuulu yhdistykseen ja b) en taida ehtiä mihinkään - menossa pääsykokeeseen valmistautuminen, ja aika on toooodella kortilla. Mutta kurkkikaa mun ilmoitukseen täällä, paljon tekniikkaa + muuta. Kuparitetraparvi tarvitsisi pikaisesti kodin, samaten muutama muu kalanen!
Sisso, miten meidän pakolaiset ovat teille kotiutuneet? Onko kaikki edelleen hengissä? Lähinnä jännitin niitä ottoja, jotka tuntuivat meillä heittävän veivinsä hyvin helposti... Ja entäs ihanat Helmiset - jokos pariskunta on alkanut teillä kutea..? Kiva kun voi tätä kautta seurailla niiden kuulumisia
Sisso, miten meidän pakolaiset ovat teille kotiutuneet? Onko kaikki edelleen hengissä? Lähinnä jännitin niitä ottoja, jotka tuntuivat meillä heittävän veivinsä hyvin helposti... Ja entäs ihanat Helmiset - jokos pariskunta on alkanut teillä kutea..? Kiva kun voi tätä kautta seurailla niiden kuulumisia
-
Sisso
- Advanced Member

Oikein hyvin on sujunut täällä! Otot tekee mitä ottojen kuulukin. Anubiaat on vielä putsamatta, höh. Ja saivat eilen kolme kaveria lisää. Nehän meni tonne pojan 3-sataseen. Jos nuo pysyvät kunnialla elossa muutaman viikon, hommataan varmaan niitä muutama lisääkin. Helmispariskunta hengailee yhdessä, mutta mitään kutemisen viittaavaa ei olla havaittu. Mutta rehellisyyden nimissä, tuolla on niin paljon kasveja ja monnisilla sellainen jatkuva tohina (yhteensä n. 25 monnista), että tiedä nyt sitten, mitä kaikkea nuo tuolla meidän huomaamatta puuhaavat.... Kupariset ovat sulautuneet nekin hyvin porukkaansa, meidän vanhat olikin niin saman kokoisia, ettei niitä äkkiseltään erota toisistaan. Voi harmi noiden kuparitetrojen kanssa, kun ei voida niitä ottaa. Ne on niin hassuja! Tehtiin pojan kanssa vaihto, mä otin isoon kardinaalit ja hää sai kuparit ja musta sinne ei kivasti mene kuin tuo 20kpl, mikä siellä nyt on. On se nyt kumma, ettei noi hauskaset kalat kelpaa kellekkään?! Eihän ne väreillä varsinaisesti koreile, mutta niiden touhuja, etenkin ukkojen, on sitäkin hauskempi seurailla.
On taas niin kivasti laitettu teidän uusi akva, kyllä sitä kelpaa katsella!
On taas niin kivasti laitettu teidän uusi akva, kyllä sitä kelpaa katsella!
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
Tankero
- Senior Member

- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Kirsikkatetroja Turuun seudulta? Mistä mahtais löytyä? Uuden akvan kalaluettelossa ei ainakaan näkynyt.
-
Mauiwee
- Senior Member

Mulla on yks pikkukirsikkatetra.. Jos löydät niitä parven niin saat tuon siihen jatkoksi. Raukka tuli sirppitetrojen mukana ja on nyt väärässä jengissä.
Kyllä niitä varmaan tilaamalla saa. Akvaariolaakson sivuilla näyttäis olevan pikkukirsikkatetroja, mutta kirsikkatetroja ei näkynyt.
Jos uuteen akvaarioon haluaa jotain akvaariolaaksosta, niin se ei montaa päivää kestä kun ne toimitetaan sinne.
Kyllä niitä varmaan tilaamalla saa. Akvaariolaakson sivuilla näyttäis olevan pikkukirsikkatetroja, mutta kirsikkatetroja ei näkynyt.
Jos uuteen akvaarioon haluaa jotain akvaariolaaksosta, niin se ei montaa päivää kestä kun ne toimitetaan sinne.
-
Aleesa
- Junior Member

Mahtavaa: kuparitetrat uudessa kodissaan, samoin katinkultamonnit
Partamonniukkelillekin taisi jo löytyä ottaja. Nyt pitäisi vielä tuo vilkas neitipartis saada jonnekin. Kertokaas, kokeneemmat, että onko neitomme ihan maatiaispartamonni, vaikka siinä on harmaita täpliä eikä kellanruskeita kuten ukossa? Vai onko se joku muu?
Kuparitetrojen haaviminen oli yllättävän helppoa, tai niinhän mä luulin... Nyt illalla jostain putkahti yksi yksinäinen, pelästyneen oloinen kuparitetranaaras
Pitää toimittaa heti huomenna kavereidensa luokse, ettei se stressaa itseään kuoliaaksi!
Kuparitetrojen haaviminen oli yllättävän helppoa, tai niinhän mä luulin... Nyt illalla jostain putkahti yksi yksinäinen, pelästyneen oloinen kuparitetranaaras
-
bj
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Nuo Aleesan kattarit täällä alkoi likipitäen heti kotiutua, tunnin päästä ne oli jo ruokailemassa hyttystä porukassa allasta aiemmin asuttaneiden kattareiden kanssa. En tiedä, auttoiko tuo asiaan, että samanlajisia oli ennestään. Aika vipeltäjiä ovat, varmaan viihtyvät nyt kun niitä on pikku parven verran. Nuo aikaisemmat kaksikin kun jo liikkui paljon kimpassa, peräkanaa menivät altaassa. Hirmu seurallisia ne on, yllättivät siinä minutkin.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
Milsku
- Senior Member

- Akvaarioseurat: TAY
Tänään oli rankka päivä. Pääsin töistä aikaisemmin ja päätin mennä katsomaan akvaariopisteeseen onko uusia loistobarbeja saapunut. No ei ollut, mutta silmät jäi tuijottamaan altaaseen jossa oli ties mitä kirjoahventa. Sormet syyhyten kirjan kanssa niitä tunnisteltiin. Ja sit mie huomasin, siellä oli makkarakaloja. Oliskohan ollu tulimakkarakaloja peräti. Niitäkin lajeja niin monta etten voi enää muistaa. Kuulemma oli vaan uroksia. Noh neljähän niitä sitten kotiin lähti. Kovasti painostin Jenniä kyttäämään tukkulistaa josko sais joskus vuonna 1 ja 2 naaraitakin.
Tänään myin kaikki mun punaiset tulisuat pois. En vaan jaksa kerätä raatoja. Mustat jäi. Samalla kun rapuja pyydystin altaan sisustus meni aivan uuteen uskoon. Tuli mun silmään aika makee, saas nähdä kuin käy kun vesi selkenee.
Ja juuri kun olin lopettelemassa päätin siirtää vielä riccialautan isoon altaaseen. En sitten tarkastanut sitä 100% kunnolla ämpärissä huljuttelemalla kuten yleensä. Piikkisilmähän singahti oitis sieltä isoon altaaseen kun sen sinne laskin. Eikä toivoakaan että saisin sen kiinni. Tyhmä minä.
Tänään myin kaikki mun punaiset tulisuat pois. En vaan jaksa kerätä raatoja. Mustat jäi. Samalla kun rapuja pyydystin altaan sisustus meni aivan uuteen uskoon. Tuli mun silmään aika makee, saas nähdä kuin käy kun vesi selkenee.
Ja juuri kun olin lopettelemassa päätin siirtää vielä riccialautan isoon altaaseen. En sitten tarkastanut sitä 100% kunnolla ämpärissä huljuttelemalla kuten yleensä. Piikkisilmähän singahti oitis sieltä isoon altaaseen kun sen sinne laskin. Eikä toivoakaan että saisin sen kiinni. Tyhmä minä.
Nano Riutta <3
-
Mauiwee
- Senior Member

Jennillä oli jossain kohtaa makkarakaloja tossa loppuvuodesta. Tulimakkarakaloja oli kuulemma monesti tilannut, mutta niitä saa harvoin. Jätitkö niitä sinne yhtään? Pitäis mennä joku päivä käymään..
-
ParusMajor
- Junior Member

Minä kävin niitä kirjoahvenia edellispäivänä ihastelemassa Akvaariopisteessä. Ahvenaltaan alusta odottelee edelleenkin itse allasta, joten tyydyin tosiaan vaan ihastelemaan.
Suunnitelmissa olisi laittaa lajiallas kääpiöahvenille, pöytä ja kanto ovat jo valmiina, suodatin kypsymässä ja lämppäri tilauksessa. Itse akvaario puuttuu.
Hulluus ei tule yksin. Tai toisin sanoen akvaariohulluus ei parane yhdellä altaalla eikä kahdella eikä... Menen ensi viikolla katsomaan käytettyä 250-litraista. Sain loistoidean, kun näin myynnissä sopivan kokoisen altaan, joka menisi hyvin nykyisen 120-litraisen Aasia-altaan paikalle. Loistoidea on se, että Aasia-altaan kalat muuttaisi isompaan ja saisin niiden seuraksi himoitsemiani nuoliaisia. 120-litrainen siirtyisi akvaariohuoneeseen (tai ompeluhuone mikä lie) ja siitä tulisi Etelä-Amerikka tai siis lähinnä koti monnisille, jotka ovat nyt 85-litraisessa sorapohjalla. Hiekanvaihto operaation sijaan siis vaihdan kalastoja ees taas. Siis jos nyt päädyn ostamaan tuon. Hiukan arveluttaa ruljanssi siirrellä altaita ja kaloja. Just kun olen saanut altaan pystyyn ja sisustuksen valmiiksi.
Toisaalta tämähän se hauskuus on. Että saa pähkäillä ja suunnitella.
Tänään kävi hassusti. Sorruin tilailemaan Saksasta ties mitä kaikkea. Ostoskorin saldo alkoi olla jo huima, mutta rohkeasti vingutin luottokorttia. Säästähän sitä, kun oli niin halvat hinnat.
Mutta just kun olin saanut tilauksen tehtyä, tuli soitto yhdestä työkeikasta. Ei olis voinut paremmin sattua! Tulee kuitattua shoppailut.
Hulluus ei tule yksin. Tai toisin sanoen akvaariohulluus ei parane yhdellä altaalla eikä kahdella eikä... Menen ensi viikolla katsomaan käytettyä 250-litraista. Sain loistoidean, kun näin myynnissä sopivan kokoisen altaan, joka menisi hyvin nykyisen 120-litraisen Aasia-altaan paikalle. Loistoidea on se, että Aasia-altaan kalat muuttaisi isompaan ja saisin niiden seuraksi himoitsemiani nuoliaisia. 120-litrainen siirtyisi akvaariohuoneeseen (tai ompeluhuone mikä lie) ja siitä tulisi Etelä-Amerikka tai siis lähinnä koti monnisille, jotka ovat nyt 85-litraisessa sorapohjalla. Hiekanvaihto operaation sijaan siis vaihdan kalastoja ees taas. Siis jos nyt päädyn ostamaan tuon. Hiukan arveluttaa ruljanssi siirrellä altaita ja kaloja. Just kun olen saanut altaan pystyyn ja sisustuksen valmiiksi.
Tänään kävi hassusti. Sorruin tilailemaan Saksasta ties mitä kaikkea. Ostoskorin saldo alkoi olla jo huima, mutta rohkeasti vingutin luottokorttia. Säästähän sitä, kun oli niin halvat hinnat.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
-
Milsku
- Senior Member

Kyllä mä sinne niitä käsittääkseni jätin. Ovat niin pieniä etten pystynyt laskemaan montako niitä siellä altaassa oli.
Tänään jo 1 tuli mua moikkaamaan etulasille. On ne sulosia! Saas nähdä miten ravunpoikasten käy. Sisustin kyllä silleen että piiloja niille riittää.
Tänään jo 1 tuli mua moikkaamaan etulasille. On ne sulosia! Saas nähdä miten ravunpoikasten käy. Sisustin kyllä silleen että piiloja niille riittää.
Nano Riutta <3
-
Mauiwee
- Senior Member

Nyt on sitten kolme tulimakkarakalaa rapulassa. Ehin just ennen Milskua kauppaan ni riitti mullekki 
Aamulla oli yks piikkisilmä isossa altaassa kuolleena. Mittasin nitriitin, se näytti nollaa. Nitraattitesti taas anto hurjan lukeman, melkeen 60.
Ihmettelen nyt suuresti koska vaihdan tosta vettä 50% viikottain. Viimeks oon vaihtanu keskiviikkona. Alkuun mittasin nitraattia ja se pysy tolla vaihtovälillä ja määrällä maksimissaan 20:ssä. Mitä kummaa nyt sitten on tapahtunut.
5 nuorta leväbarbia etsii uutta kotia. Jos jollakin on kiinnostusta niin YV:llä tavoittaa.
Aamulla oli yks piikkisilmä isossa altaassa kuolleena. Mittasin nitriitin, se näytti nollaa. Nitraattitesti taas anto hurjan lukeman, melkeen 60.
Ihmettelen nyt suuresti koska vaihdan tosta vettä 50% viikottain. Viimeks oon vaihtanu keskiviikkona. Alkuun mittasin nitraattia ja se pysy tolla vaihtovälillä ja määrällä maksimissaan 20:ssä. Mitä kummaa nyt sitten on tapahtunut.
5 nuorta leväbarbia etsii uutta kotia. Jos jollakin on kiinnostusta niin YV:llä tavoittaa.
-
Mika Sandell
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Se on se kuollut kala, joka on ehtinyt kuormittamaan vettä. Nitriitin nollatulos kertoo, että nitrifikaatiobakteerit ovat selvinneet urakasta kunnialla.Mauiwee kirjoitti:Mitä kummaa nyt sitten on tapahtunut.
-
Angel86
- Senior Member

Meilläkin löytyi yks helmirihma koiras kuolleena isosta altaasta
Ensimmäinen kalakuolema siinä altaassa ja ollut noin 5 kuukautta käynnissä.
-
Sisso
- Advanced Member

Viikatemies vieraili täälläkin... Se sairas lippukirjo päästettiin kirkkaammille vesille. Harmittaa. Onneksi kolme muuta on kunnossa, joten se ei varmaan ollut tarttuvaa. Toivottavasti ei. Kuparitetrat ovat kuteneet, ovat eka kutenut laji sitten malawien, jee! Luultavasti sössin kudun kanssa, kun yöllä keräsin sitä hätäpäissäni akvasta toiseen pönttöön ja sitten meidän vieras majoittui siihen huoneeseen nukkumaan, en kehdannut mennä tarkistamaan lämppärin toimintaa ja yöllä lämpö oli sitten päässyt vähän laskemaan. Enkä ehkä ollut, rehellisyyden nimissä, ihan parhaassa terässä... Osa kudusta jäi akvaan, mennee parempiin suihin. Mutta eiköhän nuo kude vielä uudestaan, sen verran railakasta on meno!
-
Milsku
- Senior Member

Mun punakääpiötimanttiahven uros on vissiin kans kipee. Piilottelee suodattimen takana eikä tule syömään. =( Akka on oma pirtsakka itsensä.
Tulimakkarat pääsi turvallisesti kotiin ja artemia maistuu. Liikkeeseenkin jäi ainakin 2 yksilöä. (jos joku muu on yhtä hullu kun minä ja Mauiwee ) Sinirihman poikaset ei vieläkään syö artemiaa, onneks hehkurasboroille ja makkaroille maistuu.
Tulimakkarat pääsi turvallisesti kotiin ja artemia maistuu. Liikkeeseenkin jäi ainakin 2 yksilöä. (jos joku muu on yhtä hullu kun minä ja Mauiwee ) Sinirihman poikaset ei vieläkään syö artemiaa, onneks hehkurasboroille ja makkaroille maistuu.
Nano Riutta <3
-
Tankero
- Senior Member

50% vettä viikottain??? Sehän on kuitenki aina stressi kaloille, onko tarpeen niin paljon ja niin usein? Itse vaihdan kerran kuussa 1/3 ja hyvin kalat voivat. 
-
Mauiwee
- Senior Member

Vaihdoin ennen 30% viikossa mutta nitraatti ei pysyny kurissa ja levät alko riehaantua ni lisäsin vaihdettavan veden määrää.
Vaihtojen määrä ja väli riippuu ihan täysin altaan koosta ja sen asutuksesta.
Vaihtojen määrä ja väli riippuu ihan täysin altaan koosta ja sen asutuksesta.
-
Sisso
- Advanced Member

Tuo voi olla paljon tai se voi olla vähän. Riippuu täysin akvasta. Vedenvaihto ei stressaa kaloja, paitsi tietysti jos sen suorittaa rajusti vettä lorottaen, laittaa väärän lämpöisenä ja akvaa mylläten. Vähän veikkaisin, että superherkkikset sairastusivat ja/tai heittäisivät henkensä aika nopeasti, jos vettä vaihtaisi vain kerran kuussa normiakvasta (?), mutta jos kasveja on paljon, akva iso ja kaloja vähän, niin mikä ettei menisi. Itse haen vaihtovälin jokaiseen akvaan erikseen nitraattitestillä ja vaihto tulee eteen, kun arvo n. 25. Toisaalta jos laji on herkkä likaiselle vedelle, kuten jotkut kirjoahvenet (esim. kiekot, perhoset ja jotkin tonkijat) ovat, voi vaihto olla perusteltua jo alhaisemmissakin lukemissa. Esim. kiekkojen, jotka saavat ihovaurioita erinäisistä syistä helpommin kuin muut kalat, vaurioita hoidetaan nimenomaan tiheillä vedenvaihdoilla, jotta vesi olisi puhdasta. Usein jo tämä auttaa pienemmissä vaurioissa ilman, että tarvitsee lääkitä. Eikä ne siitä ressaa. Kaloissa on eroja, toiset sietävät hyvinkin likaista vettä (ovat kotoisin alueilta, joissa vesi seisoo syystä tai toisesta) ja toiset kaipaavat puhdasta vettä koska ovat kotosin vesistöstä, jossa on aina virtausta eikä vesi "pilaannu" koskaan. Ainakin oman kokemukseni mukaan nämä Etelä-Amerikkalaiset, joita meilläkin on paljon, virkistyvät ihan silmissä kun vettä vaihdetaan. Ja monet monniset, tetrat ja kirjoahvet alkavat lisääntymispuuhiin usein juuri vedenvaihdon laukaisemana.Tankero kirjoitti:50% vettä viikottain??? Sehän on kuitenki aina stressi kaloille, onko tarpeen niin paljon ja niin usein? Itse vaihdan kerran kuussa 1/3 ja hyvin kalat voivat.
Jaa tähän liittyen: onko kellään JBLn nitraattitestiä? Multa on jauheen mitta kadonnut ja tarvitsisin sen vetoisuuden.
Perhoset on kuteet yöllä! Ne, siis vanhemmat, ovat n. 3cm pitkiä ja ajattelin niiden kutevan vasta joskus kesällä ekan kerran. Ukko tuli kolmisen viikkoa sitten pikkiriikkisenä lähes mustana pallona, kasvoi kolmessa viikossa perhosen näköiseksi ja akka saapui viime keskiviikkona ukon kokoisena. Lempi leimahti heti! Iskä ja äippä vartioivat kutua tunnollisesti ja tarmokkaasti, mutta saa nähdä kuinka käy, se on niiden eka eikä meidän poikas-kudetusakva ole vielä ihan valmis ottamaan asukkaita vastaan. Joudutaan siis jättämään kutu vanhemilleen isoon akvaan toistaiseksi. Menköön harjoittelun piikkiin. Aika säyseitä ovat perhoset (6kpl) meillä olleet toistaiseksi, ei mitään raivohulluutta toisia kaloja kohtaan. Ollaan kyllä varustauduttu karsimaan populaatiota, jos menee ihan raaaksi niiden kesken. Näyttää siltä, että eukkoja olisi neljä ja ukkoja kaksi. Ukoilla on reviirit kaukana toisistaan. Vielä kun rusot innostusivat kutemaan!
Itse vaihdan 312 litraiseen akvaani 50-100 litraa vettä viikottain ja 160 litraiseen malawilaan 50 litraa viikottain ja 20 litraiseen rapulaan 5-6 litraa viikottain ja se on toiminut mulla hyvin ja kun sen tekee rauhallisesti niin ei kalatkaan stressaannu, toki välillä pitää vähän pohjaa myllätä, että p*skat lähtee liikkeelle, mutta se on ehkä kerran kuussa.Tankero kirjoitti:50% vettä viikottain??? Sehän on kuitenki aina stressi kaloille, onko tarpeen niin paljon ja niin usein? Itse vaihdan kerran kuussa 1/3 ja hyvin kalat voivat.
-
Tankero
- Senior Member

Niin se varmaan on että altaan koosta ja kalastosta riippuu paljolti veden vaihto, itse en näe tarvetta tihentää vaihtoja, koska akva näyttää kirkkaalta ja kalat voivat hyvin. Toki jos joku kala kuolee, vaihdan useammin, eli heti kuolleen kalan löydön yhteydessä. Mutta normisti molemmat altaat vain kerran kuussa, sekä 120l että 240l.
-
Mimosa X
- Senior Member

- Viesti:
Terve vaan tänne. 
Onkohan ollut jo puhetta täällä joka keväisestä Turun veden nitraattipitoisuus ongelmasta? Mittasin juuri vesijohtoveden nitraattipitoisuuden ja se antoi Seran tippatestillä reilu 25 mg/l.
Tuo on aika paha juttu siinäkin mielessä että antaa väärää tietoa esim.vasta perustetun akvaarion veden tilanteesta. Siellä voi siis nitraattia olla tuon 25 mg vaikkei nitrifikaatiobakteereista tietoakaan...
Mun pitäs nyt vaihtaa vettä. Ostin pitkästä aikaa nitraattitestin kun entinen oli vanhentunut. Isossa altaassa oli 50 mg/l nitraattiarvo. Vedenvaihtoväli tosin on kiireistä johtuen venynyt tällä kertaa tavanomaista pidempään eli kolmeen viikkoon. Kai mun kuitenkin nyt kannattaa vaihtaa vettä, pudottaa vähän nitraattia kuitenkin, plus ostin pari uutta kasvia jotka nekin toivottavasti sitä kuluttaa hieman.
Lannoitusta ei varmaan kannata käyttää nyt tämän korkean nitraattipitoisuuden aikaan?
Onkohan ollut jo puhetta täällä joka keväisestä Turun veden nitraattipitoisuus ongelmasta? Mittasin juuri vesijohtoveden nitraattipitoisuuden ja se antoi Seran tippatestillä reilu 25 mg/l.
Tuo on aika paha juttu siinäkin mielessä että antaa väärää tietoa esim.vasta perustetun akvaarion veden tilanteesta. Siellä voi siis nitraattia olla tuon 25 mg vaikkei nitrifikaatiobakteereista tietoakaan...
Mun pitäs nyt vaihtaa vettä. Ostin pitkästä aikaa nitraattitestin kun entinen oli vanhentunut. Isossa altaassa oli 50 mg/l nitraattiarvo. Vedenvaihtoväli tosin on kiireistä johtuen venynyt tällä kertaa tavanomaista pidempään eli kolmeen viikkoon. Kai mun kuitenkin nyt kannattaa vaihtaa vettä, pudottaa vähän nitraattia kuitenkin, plus ostin pari uutta kasvia jotka nekin toivottavasti sitä kuluttaa hieman.
Lannoitusta ei varmaan kannata käyttää nyt tämän korkean nitraattipitoisuuden aikaan?
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
-
Sisso
- Advanced Member

Oh my.... Täytyy varmaan antaa pois toinenkin vesisaniaisen taimi, kun kasvaa niin rajusti! Ihan varma en vielä ole, jos vaihdankin sen johonkin sopivamapaan paikkaan, mutta jos, niin halukkaita? Kokoukseen toisin mukanani. Jos jollakulla on rusolehteä liikaa, tänne kelpaisi! Yksi taiminippu jää vielä kotiin ja sekin varmaan valtaa kohta akvan, mutta ehkä mä jaksan yhtä karsia. On kuitenkin varsin mukavan värinen kasvi, raikkaan vihreä, ja peittää hyvin!
-
ParusMajor
- Junior Member

No minä ilmoittaudun heti, koska sitä teillä jo viimeksi ihastelin lamppua hakiessa. Meinasin sitä itselleni hankkia. En vain tiedä pääsenkö kokoukseen...
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
-
Tankero
- Senior Member

Olipas ongelma... meillä on Juwelin akvaario, jossa on kiinteä suodatin, pikkuneiti tänään huomasi että siellä sisällä ui klovninuoliainen!!! No sitten tyhjentämään suodatinta kaikki mitä irti saatiin, mutta nuoliaista ei löytynyt, itsekkin sen kyllä näin siellä ennen tyhjentämistä. Suodatinta ei kuitenkaan saa irti ja on niin syvä ettei pohjaan asti näy. Suodattimen viereen oli kaivettu hiekkakuoppa, jota kautta nuoliainen todennäköisesti on sinne mennyt, kun pohjassa oli joku aukko... mutta en tiedä onko tullut pois, en nähnyt sitä akvaariossa, enkä siis suodattimessa....