Kehukaa ulkosuodatinta 240 litraiseen
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Kehukaa ulkosuodatinta 240 litraiseen
Laitetaan epäileville kanssaharrastajille tähän niitä hyviä ja huonoja puolia:
+ erittäin hiljainen! (oma on e900 malli)
+ hinta/laatu -suhde on erinomainen.
+ imukuppeja ja tarvikkeita on tarpeeksi suodattimen matkassa.
+ huolto on ihan yhtä helppoa kuin kasaaminenkin.
+ käynnistyy moitteetta sähkökatkoksien jälkeen.
+ ei rutise ja räkätä niinkuin eheimi jos huollon yhteydessä on väliaikaisesti jäänyt ilmaa pönttöön.
+ primeria voi tarvittaessa painaa vaikka suodatin olisikin päällä. Ei tarvi pelätä että ropelli tulee kannesta pihalle.
+ mustat ja muokattavissa olevat altaan sisäiset osat. Harmaat joustavat letkut sen ällövihreän sijaan.
- altaan sisäiset osat ovat hieman liian pehmeää muovia ja vaativat vähän varovaisempia otteita kuin eheimin vastaavat. Nämäkin on kyllä vaihdettavissa ylihinnoiteltuun eheim installation settiin jos niin jostain syystä haluaa.
+ erittäin hiljainen! (oma on e900 malli)
+ hinta/laatu -suhde on erinomainen.
+ imukuppeja ja tarvikkeita on tarpeeksi suodattimen matkassa.
+ huolto on ihan yhtä helppoa kuin kasaaminenkin.
+ käynnistyy moitteetta sähkökatkoksien jälkeen.
+ ei rutise ja räkätä niinkuin eheimi jos huollon yhteydessä on väliaikaisesti jäänyt ilmaa pönttöön.
+ primeria voi tarvittaessa painaa vaikka suodatin olisikin päällä. Ei tarvi pelätä että ropelli tulee kannesta pihalle.
+ mustat ja muokattavissa olevat altaan sisäiset osat. Harmaat joustavat letkut sen ällövihreän sijaan.
- altaan sisäiset osat ovat hieman liian pehmeää muovia ja vaativat vähän varovaisempia otteita kuin eheimin vastaavat. Nämäkin on kyllä vaihdettavissa ylihinnoiteltuun eheim installation settiin jos niin jostain syystä haluaa.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mulla myös juwelin 240l rio ja ulkosuodatin haussa, eli suosittelet tuota? Pitäiskö uskoa ja tilata kans
Jos kerta hyväksi todettu!

240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
Ei muutakun omaa ulkopönttöä väsäämään, saa sitten sellaisen kun haluaa... Toki vaatii vähän vaivaa ja asiaan syventymistä, mutta kyllä se sitten palkitseekin 

-
- Junior Member
- Viesti:
Olin nopea liikkeissäni ja tilasin tuon JBLn e1500 

240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
Tässä myös linkkiä jossa testattu muutamia merkkejä. Itse kehun hyväksi koettua, käytön helppoudella ja hiljaisella käyntiäänellä varustettua Eheim-sarjaa
.
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... odatus.htm
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... odatus.htm
-
- Advanced Member
JBL on nyt pörrännyt 2kk, eikä moitteen sijaa! 240 litraiseen virtaus ihan jees. laitoin pätkän suihkuputkee ja sen ulostulo tröötän (sellainen litteä suulake) Sen laitoin etulasia kohti pulputtamaan. Lähes koko veden pinta on tyven jotta rihmat viihtyy. Suihkuputki on takalasia kohden suunnattu.
Hiljainen kone..
Vielä en ole avannut ja putsannut tuota laitosta, joten huollosta ei ole mitään kokemusta...
Hiljainen kone..
Vielä en ole avannut ja putsannut tuota laitosta, joten huollosta ei ole mitään kokemusta...
1000 litraa vesivahinkoa
-
- Junior Member
- Viesti:
Tilasin ja maksoi eilen tuon JBLn suodattimen zooplussalta. Nyt siis vain odotellaan ja odotellaan 

-
- Junior Member
- Viesti:
No nii, nyt on laitettu JBLn e1500 pörisemään ja kokemuksia..
Huono ajankohta alkaa värkkäämään kuumana helle päivänä illalla kun pitäisi mennä jo kohta nukkumaan. Eli mikään ei oikein onnistunu. En saanu start pumppua toimimaan, se ei yksinkertaisesti liikkunut mihinkään suuntaan!?
En tiedä oliko vika käyttäjässä vai laitteessa.
Koitin siis epätoivoisesti vaan laittaa töpselin seinään ja toivoa parasta.. Eihän se onnistunu.
Eli laitoin sitten mehulasilla in putken täyteen vettä ja sain vihdoin veden hulisemaan pitkän äherryksen jälkeen.
Ja minä tyhmä olin laittanu akvaarion liian lähelle seinää eikä putken liitin mahtunu akvaarion taakse
Putket on siis todella tökerösti paikoillaan. Pitää seuraavassa suursiivouksessa sit tyhjentää akvaariota mahollisimma paljon ja koittaa siirtää sitä sentillä seinästä irti.
Ja joku kehui tuota todella hiljaiseksi! Minä herkkäkuuloinen kyllä kuulin suodattimen huoneen toisesta päästäkin. Sellainen tasainen pörinä, mutta kuitenkin.
Huono ajankohta alkaa värkkäämään kuumana helle päivänä illalla kun pitäisi mennä jo kohta nukkumaan. Eli mikään ei oikein onnistunu. En saanu start pumppua toimimaan, se ei yksinkertaisesti liikkunut mihinkään suuntaan!?

Koitin siis epätoivoisesti vaan laittaa töpselin seinään ja toivoa parasta.. Eihän se onnistunu.
Eli laitoin sitten mehulasilla in putken täyteen vettä ja sain vihdoin veden hulisemaan pitkän äherryksen jälkeen.
Ja minä tyhmä olin laittanu akvaarion liian lähelle seinää eikä putken liitin mahtunu akvaarion taakse
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Putket on siis todella tökerösti paikoillaan. Pitää seuraavassa suursiivouksessa sit tyhjentää akvaariota mahollisimma paljon ja koittaa siirtää sitä sentillä seinästä irti.
Ja joku kehui tuota todella hiljaiseksi! Minä herkkäkuuloinen kyllä kuulin suodattimen huoneen toisesta päästäkin. Sellainen tasainen pörinä, mutta kuitenkin.
Kyllä minäkin tutun luona tuollaista kuuntelin ja ei sitä kyllä hiljaiseksi voinut sanoa. Tiedä sitten oliko ilmaa josssain välissä tms. ongelmaa, mutta sen hetken kuunneltuani sitä tutun luona päätin ettei itselleni jbl:ää tule, kun tuppaa pienetkin äänet häiritsemään öisin nukkumista. Ihmisiä on monenlaisia ja mielipiteitä siitä mikä on hiljainen vähintäänkin yhtä paljon. Kyllä tosin muuttui tuttuni mielipidekkin hiljaisesta suodattimesta, kun kävi kuuntelemassa makkarissani käyvää ulkosuodatinta. Ei kuulemma olekkaan enään Jbl niin hiljainen sen jälkeen ollut.outi83 kirjoitti: Ja joku kehui tuota todella hiljaiseksi! Minä herkkäkuuloinen kyllä kuulin suodattimen huoneen toisesta päästäkin. Sellainen tasainen pörinä, mutta kuitenkin.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
-
- Junior Member
- Viesti:
Tuo ei ole onneksi makkarissa, saattais häiritäkkin. Akva on olkkarissa eikä hurinaa kuule päivisin kun on muuta elämää ympärillä. Illalla talon hiljentyessä pörinän kuitenkin kuuli ihan selvästi metrien päästä. Toivottavasti ei häiriinny leffojen katselu kuitenkaan 

-
- Advanced Member
Kyllä se start pumppu lähtee siitä kun painat kunnolla, vaikka kaksin käsin... sama homma oli mulla, mut muistin, et joku sanoi tuota samaa, et paina kunnolla vaan... tuota en muistanut ollenkaan...outi83 kirjoitti:No nii, nyt on laitettu JBLn e1500 pörisemään ja kokemuksia..
Huono ajankohta alkaa värkkäämään kuumana helle päivänä illalla kun pitäisi mennä jo kohta nukkumaan. Eli mikään ei oikein onnistunu. En saanu start pumppua toimimaan, se ei yksinkertaisesti liikkunut mihinkään suuntaan!?En tiedä oliko vika käyttäjässä vai laitteessa.
Ja minä tyhmä olin laittanu akvaarion liian lähelle seinää eikä putken liitin mahtunu akvaarion taakse![]()
Mun pönttö on täysin äänetön. Toissa päivänä oli sähkökatkos ja kun sähköt tuli, jouduin kädellä kokeilemaan altaaseen lähtikö käyntiin. sähköt oli minuutin verran poissa, joten ei ehtinyt vedet pilaantua onneksi..
Aluksi oli ilmaa ja sehän tietysti pöröttää, mutta ilmat pois kallistelemalla homma hiljeni...
1000 litraa vesivahinkoa
-
- Junior Member
- Viesti:
^Nonii alotin alusta. Sain pumpun toimimaan, sitä tosiaan vaan piti kaksin käsin painaa. Ei väsynein käsin yömyöhään
Mutta meillä on sama malli ja en kyllä saa tuota hiljaseksi. Aikani sitä sen jälkeen kallistelin ja ravistelin ja ilmaa tuli. Mutta ei hiljene ei.
Menen jatkamaan kallistelua..
Tuntuu, että se oikein kumisee ja kaikuu tuolla kaapissa tiiliseinää vasten vaikka ääni ei ole iso, on se häiritsevä![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)

Mutta meillä on sama malli ja en kyllä saa tuota hiljaseksi. Aikani sitä sen jälkeen kallistelin ja ravistelin ja ilmaa tuli. Mutta ei hiljene ei.
Menen jatkamaan kallistelua..
Tuntuu, että se oikein kumisee ja kaikuu tuolla kaapissa tiiliseinää vasten vaikka ääni ei ole iso, on se häiritsevä
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
juu, se saattaa pari, kolmekin päivää pitää meteliä, niin kun monet suodattimet uutena. Kunhan saa kaikki ilmat poistettua aikanaan itse..muistaakseni meilläkin oli niin.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Virta pois, ilmat ylös ja suodatin on hiljainen. Toista tarvittaessa. Kukaan viitsi sitä rohinaa montaa tuntia kuunnella. Tämä tosin toimii varmasti vain Eheimin suodattimilla. Jos kyseessä on joku Fluvalin roskaläjä, niin rohinaa voi riittää vuosiksi.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Junior Member
- Viesti:
^Ei ole fluvalin roskaläjä, vaan JBLn joku
Mitä tarkotat käytännössä tuolla ilmat ylös? Eli miten?
Se ei rohise vaan pitää sellaista moottorin ääntä. Tasasta hurrurria. Pitäis se saada hiljaseksi jos urbojaturbolla sama malli samasta paikkaa ja on ihan hiljainen.
Jos sitten seuraavaksi käyttäis kokonaan auki ja asettelis systeemit paikoilleen uudestaan ja uus yritys. Saattohan se vetasta ilmaa vähän liikaa kun eka kerralla laitoin sen ilman pumppausta vaan päälle!? Kallistelemalla se ei kyllä hiljentyny.

Se ei rohise vaan pitää sellaista moottorin ääntä. Tasasta hurrurria. Pitäis se saada hiljaseksi jos urbojaturbolla sama malli samasta paikkaa ja on ihan hiljainen.
Jos sitten seuraavaksi käyttäis kokonaan auki ja asettelis systeemit paikoilleen uudestaan ja uus yritys. Saattohan se vetasta ilmaa vähän liikaa kun eka kerralla laitoin sen ilman pumppausta vaan päälle!? Kallistelemalla se ei kyllä hiljentyny.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS
Laita jotain retkipatjaa tms. sinne suodattimen alle. Saattaisi vähän auttaa hurinoihin, kun ei ole suorassa kosketuksessa kaapiston kanssa.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Eikait sole mikhän!
-
- Junior Member
- Viesti:
^Kokeilin jo mukana tullutta styroksin palaa, ei vaikutusta. Nyt se on pahvin päällä, mutta ei siitäkään kyllä mitään hyötyä ollu.
Ku pääsiski täältä tukahduttavan kuumasta toimistosta kotia suodatinta värkkään.. tai jos se oliski hiljenny työpäivän aikana
Ku pääsiski täältä tukahduttavan kuumasta toimistosta kotia suodatinta värkkään.. tai jos se oliski hiljenny työpäivän aikana

-
- Junior Member
- Viesti:
Ei oikeen suju tuo Lontoon kieli ja ohjeita ei tieten tullu suomeksi. Niin mikä olisi nyt fiksuin tapa kun sammutan laitteen siks ajaksi ku vaihdan vedet? Eli hanat lukkoon ja töpseli seinästä? kö? ja sitten hanat auki, pumppaus ja töpseli seinään? Vai ensin töpseli seinään ja sit hanat auki eli ei pumppausta?
Ja hurisee se vieläki..
Ja hurisee se vieläki..
-
- Advanced Member
Mä en sammuta ollenkaa suodatinta vedenvaihdon ajaksi. Jos imu putki jää veden alle, niin se lorisuttaa vaan vettä koko ajaneikä hörppää ilmaa. Joskus jos ärsyttää lorina, laitan hanoja pienemmälle vaan. Tuossa imuputkessahan on se liitos kohta. Aluksi tuntui, että siitä meni hiukan ilmaa suodattimeen, mutta esim. eilen, en muistanut koko hommaa ollenkaan ja mitään ilma juttuja ei tullut. Mutta joo, jos sammutat. hanat kiinni ja vaikkapa se töpseli seinästä. Kun käynnistät, pumppaat.. Ja se pumppuhan liikkuu kyllä, kun reippaasti painat. sit se alkaa toimimaan ihan hyvin. Olen miettinyt, vaikuttaakohan siihen joku "vakuumi" joka suodattimen sisällä on, koska kun saat sen pumpattua, alkaa se liikkumaan ihan hyvin....
Tässä justiinsa istun ja kuuntelen, ainut ääni, mikä akvaariokaapistosta kuuluu (tai siitä koko kompleksista) on ilmapumpun ääni. Oletkohan saanut jonkun maanantai kappaleen...
Mulla on siis suodatin juwelin kaapistossa... ei resonoi...
-----
Se moottorin hurina kyllä saattaa asettua, siel kumminki saattaa olla ihan pikkusen ilmaa... Kiristä kaikki liitoskohdat putkissa ja tiivistä, jos tuntuu, et ilmaa menee... Mä laitoin elmukelmua viel niihin letkujen liitoksiin, kun ajattelin, jos imasee ilmaa.. (fluvalin suodattimessa en jaksanut vääntää niin kireälle, ettei sitä ilmaa olis tullut yhtään...) Eli siihen liitoksen päälle ihan tiukasti. Teippi on siitä huono, et jos joudut avaamaan liitoksen, se on hankalaa saada sit irti....
tsemppii!
Tässä justiinsa istun ja kuuntelen, ainut ääni, mikä akvaariokaapistosta kuuluu (tai siitä koko kompleksista) on ilmapumpun ääni. Oletkohan saanut jonkun maanantai kappaleen...
Mulla on siis suodatin juwelin kaapistossa... ei resonoi...
-----
Se moottorin hurina kyllä saattaa asettua, siel kumminki saattaa olla ihan pikkusen ilmaa... Kiristä kaikki liitoskohdat putkissa ja tiivistä, jos tuntuu, et ilmaa menee... Mä laitoin elmukelmua viel niihin letkujen liitoksiin, kun ajattelin, jos imasee ilmaa.. (fluvalin suodattimessa en jaksanut vääntää niin kireälle, ettei sitä ilmaa olis tullut yhtään...) Eli siihen liitoksen päälle ihan tiukasti. Teippi on siitä huono, et jos joudut avaamaan liitoksen, se on hankalaa saada sit irti....
tsemppii!
1000 litraa vesivahinkoa
-
- Junior Member
- Viesti:
Ongelmana mulla on ku putket ei mahu kunnolla akvaarion taakse niin imuputki on aika korkealla. Vähän säätöä vielä nuiden kanssa. Mutta siirräppä sitten tuommonen 240 litranen nyt 1cm seinästä.. Eli joudun todennäkösesti sammuttamaan vehkeen vedenvaihdon yhteydessä, koska muutenhan se hörppäis aimo annoksen sitä ilmaa.
Pumpun sain tosiaan toimimaan moitteettomasti kunhan vaan rohkeasti aloin painelemaan.
Pitää vielä tarkastaa nuo liitokset. Neki on väsyneenä äherretty paikoilleen joten saattaa olla sielläki vikaa. Juwelin kaapistossa mullakin suodatin on ja hurisee ihan selvästi.
Pumpun sain tosiaan toimimaan moitteettomasti kunhan vaan rohkeasti aloin painelemaan.
Pitää vielä tarkastaa nuo liitokset. Neki on väsyneenä äherretty paikoilleen joten saattaa olla sielläki vikaa. Juwelin kaapistossa mullakin suodatin on ja hurisee ihan selvästi.
-
- Advanced Member
Juu hankala homma siirrellä 300 kiloa edes sitä senttiä.
Voisit ottaa putkiston uusiksi oikein ajan kanssa. Laita sopivan mittaiseksi ja putket kunnolla perille asti. Liitokset tosi hyvin ja tiukalle kiinni ja jos mahdollista, ettei putket ja johto "nojaa" suodattimen kylkeen. Ne usein resonoi sitä ääntä, koka suodatin kumminkin hiljaa värisee. Nojaava putki tai johto värisee myös, josta tulee sitä ääntä. Mulla lähtee letkut suodattimesta suoraan kaapiston taakse, josta ylös altaaseen, eli ne ei makaa siinä suodattimen päällä ollenkaan, johto nyt on sykyräisellä siellä kaiken seassa... Varo, jos lyhentelet putkia, ettei ne mee liian lyhyeksi, samoin se leikkauskohta mahdollisimman suoraksi, jotta liitos on tiivis. ts. letkun suu kokonaan perillä asti, ettei vaan puolet letkun suusta.
Liian pitkinä noi putket oli mulla aluksi ja tuntui, että ilmaa oli vaikeampi poistaa, ilma lähti kallistelemalla helposti kun lyhensin letkut sopiviksi. Kato myös, ettei ilmastin porhalla kuplia suoraan sisään imuputkeen, siitähän lähtee silloin jatkuvasti kuplia pikkasen suodattimeen ja kiertoon.
Voisit ottaa putkiston uusiksi oikein ajan kanssa. Laita sopivan mittaiseksi ja putket kunnolla perille asti. Liitokset tosi hyvin ja tiukalle kiinni ja jos mahdollista, ettei putket ja johto "nojaa" suodattimen kylkeen. Ne usein resonoi sitä ääntä, koka suodatin kumminkin hiljaa värisee. Nojaava putki tai johto värisee myös, josta tulee sitä ääntä. Mulla lähtee letkut suodattimesta suoraan kaapiston taakse, josta ylös altaaseen, eli ne ei makaa siinä suodattimen päällä ollenkaan, johto nyt on sykyräisellä siellä kaiken seassa... Varo, jos lyhentelet putkia, ettei ne mee liian lyhyeksi, samoin se leikkauskohta mahdollisimman suoraksi, jotta liitos on tiivis. ts. letkun suu kokonaan perillä asti, ettei vaan puolet letkun suusta.
Liian pitkinä noi putket oli mulla aluksi ja tuntui, että ilmaa oli vaikeampi poistaa, ilma lähti kallistelemalla helposti kun lyhensin letkut sopiviksi. Kato myös, ettei ilmastin porhalla kuplia suoraan sisään imuputkeen, siitähän lähtee silloin jatkuvasti kuplia pikkasen suodattimeen ja kiertoon.
1000 litraa vesivahinkoa
-
- Junior Member
- Viesti:
^Kiitos vinkeistä! Täytyy kokeilla 

-
- Advanced Member
Pitänee pikkasen tuota jbl crystal profi 1500 tarinaa päivittää... Tiedon janoa, kun tästä kyseisestä suotimesta on ilmaantunut.
Eilen suljin hanat, irrotin kannen ja kannoin pöntön pesuhuoneeseen puhdistettavaksi, ensimmäistä kertaa... Elikkä jottei tarvitse lukea koko ketjua läpi, kerron lyhykäisesti taustaa.
Ostin keväällä, toukokuussa kaiketi tuon pönikän zooplussalta. Maksoi satasen verran kaikkineen päivineen, matskut mukana, yhdet hanat, putket...
Silloiseen 240 litraiseen tuon hankin ja yksistään sen suodatuksen on ajanut, kunnes 3 viikkoa sitten laitoin 450 litraisen juwel visionin käyntiin ns. vanhana, tuolla suodattimella. En ollut siihen mennessä suodatinta puhdistanut. Ihan tarkoituksella olin sen jättänyt siistimättä, jotta tuo tuplasti isompi allas lähtee mahdollisimman hyvin käyntiin. Ja lähtihän se. Yksi veden vaihtokin on jo takana päin, nitriittiä ei ole ilmaantunut.
Uudessa isommassa, tuo suodatin on siinä rajoilla yksin suodattamaan. Lupaavat kyllä muistaakseni 500-600 litraiseen asti riitävän, mutta en oikein jaksa uskoa. 240 litraan se oli hivenen liian tehokas, piti kehitellä suihkuputkia takaseinäänpäin puhaltamaan ja se torvi viel putkiston päähän. Hyvä tuli.
Eilen ajattelin tuon pöntön aukaista ja suodatin materiaalit puhdistaa. Eli siis töpseli seinästä, hanat kiinni ja hanasto irti. 12 litrainen pönttö suihkun alle ja sit aloitettiin. Mareriaali oli todella likaista jo, eli kreivin aikaan tuo puhdistus tuli, toki suodatin on pyörinyt kaiken maailman myllerryksen mukana, suodattanut akvaarion suursiivouksen jäljet, siis EI kalat ämpäriin ja kaikki pesuun, vaan kunnon pohjan möyrinnät ja kasvien istutukset.
Pesin matskut, korit, pöntön, kannen moottori osan (vai mikä se termi nyt olikaan) ladoin materiaalit takaisin, täytin vedellä ja pikkasen laitoin vaseliinia tiivisteeseen. Pönikkä putkistoon kiinni ja hanat auki. Apu starttia painoin muutamia kertoja, kallistelin hieman. Avot!
Apu startti ei ollut tähän vaiheeseen enää edes jäykkä. Moni on sitä moittinut. Se tosiaan alkaa toimimaan hienosti, kun sen saa liikkumaan.
Muutaman ilmatöräyksen tuo päästi ja nyt taasen äänetön ja hyvä käynti. Koko hommaan meni varmaan pikkusen reilu puol tuntii.
Vuotoja ei ole tähän asti ilmennyt. Putkiston putsaan seuraavan huollon yhtydessä. Sitten uusi jännitysmomentti tuon käyntiin lähtemisen kanssa. saatan päivittää senkin operaation tänne, katsotaan nyt jos enää muistan...
Eilen suljin hanat, irrotin kannen ja kannoin pöntön pesuhuoneeseen puhdistettavaksi, ensimmäistä kertaa... Elikkä jottei tarvitse lukea koko ketjua läpi, kerron lyhykäisesti taustaa.
Ostin keväällä, toukokuussa kaiketi tuon pönikän zooplussalta. Maksoi satasen verran kaikkineen päivineen, matskut mukana, yhdet hanat, putket...
Silloiseen 240 litraiseen tuon hankin ja yksistään sen suodatuksen on ajanut, kunnes 3 viikkoa sitten laitoin 450 litraisen juwel visionin käyntiin ns. vanhana, tuolla suodattimella. En ollut siihen mennessä suodatinta puhdistanut. Ihan tarkoituksella olin sen jättänyt siistimättä, jotta tuo tuplasti isompi allas lähtee mahdollisimman hyvin käyntiin. Ja lähtihän se. Yksi veden vaihtokin on jo takana päin, nitriittiä ei ole ilmaantunut.
Uudessa isommassa, tuo suodatin on siinä rajoilla yksin suodattamaan. Lupaavat kyllä muistaakseni 500-600 litraiseen asti riitävän, mutta en oikein jaksa uskoa. 240 litraan se oli hivenen liian tehokas, piti kehitellä suihkuputkia takaseinäänpäin puhaltamaan ja se torvi viel putkiston päähän. Hyvä tuli.
Eilen ajattelin tuon pöntön aukaista ja suodatin materiaalit puhdistaa. Eli siis töpseli seinästä, hanat kiinni ja hanasto irti. 12 litrainen pönttö suihkun alle ja sit aloitettiin. Mareriaali oli todella likaista jo, eli kreivin aikaan tuo puhdistus tuli, toki suodatin on pyörinyt kaiken maailman myllerryksen mukana, suodattanut akvaarion suursiivouksen jäljet, siis EI kalat ämpäriin ja kaikki pesuun, vaan kunnon pohjan möyrinnät ja kasvien istutukset.
Pesin matskut, korit, pöntön, kannen moottori osan (vai mikä se termi nyt olikaan) ladoin materiaalit takaisin, täytin vedellä ja pikkasen laitoin vaseliinia tiivisteeseen. Pönikkä putkistoon kiinni ja hanat auki. Apu starttia painoin muutamia kertoja, kallistelin hieman. Avot!
Apu startti ei ollut tähän vaiheeseen enää edes jäykkä. Moni on sitä moittinut. Se tosiaan alkaa toimimaan hienosti, kun sen saa liikkumaan.
Muutaman ilmatöräyksen tuo päästi ja nyt taasen äänetön ja hyvä käynti. Koko hommaan meni varmaan pikkusen reilu puol tuntii.
Vuotoja ei ole tähän asti ilmennyt. Putkiston putsaan seuraavan huollon yhtydessä. Sitten uusi jännitysmomentti tuon käyntiin lähtemisen kanssa. saatan päivittää senkin operaation tänne, katsotaan nyt jos enää muistan...

1000 litraa vesivahinkoa
-
- Junior Member
- Viesti:
^Mulla tuo sama suodatin ja eilen pesin ekan kerran ja kesäkuussa ostin.
Olin aika yllättynyt kun ei se mitenkään erikoisen likainen ollut. Puhtaampi kuin sisäsuodatin jota pesen parin viikon välein. En tiedä onko se hyvä vai huono asia
Mutta tiedänpä, että seuraavan pesun saa jättää hyvällä omalla tunnolla ens kesään. Pesu oli helppoa ja masiina lähti hyvin käyntiin!
Ja ei edelleenkään moitteen sanaa kyseisestä suodattimesta. Mulla se ei vaan ole ihan hiljainen, ei mitenkään metelöi mutta pientä hurinaa kuuluu jos kämppä on muuten hiljainen.
Olin aika yllättynyt kun ei se mitenkään erikoisen likainen ollut. Puhtaampi kuin sisäsuodatin jota pesen parin viikon välein. En tiedä onko se hyvä vai huono asia

Mutta tiedänpä, että seuraavan pesun saa jättää hyvällä omalla tunnolla ens kesään. Pesu oli helppoa ja masiina lähti hyvin käyntiin!
Ja ei edelleenkään moitteen sanaa kyseisestä suodattimesta. Mulla se ei vaan ole ihan hiljainen, ei mitenkään metelöi mutta pientä hurinaa kuuluu jos kämppä on muuten hiljainen.