Akvaario ja lasin paksuus

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Akvaario ja lasin paksuus

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Olen katsellut täältä: http://petsfriends.shop.wosbee.com/Publ ... e=100.0540 allasta, mutta mietityttää lasin paksuus.

DIN 32622 taulukko: http://www.firstfish.de/cms/front_content.php?idcat=35

Uskaltaako ko. allasta tilata?
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Akvaario ja lasin paksuus

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Minä en tilaisi kun on lasin paksuudessa suositukseen noin suuri ero ja vesimääräkin on 540 litraa. Jos akvaario hajoaa tuo vesimäärä ei ole hyvä lattialla
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaario ja lasin paksuus

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Hmmm. rupesi mietityttämään, kun ostin tuosta naapurista 40 litran altaan, jonka lasit on vaan 2 mm. Tulee vaan rapulaksi, joten vettä ei tarvi täyteen asti laittakaa. Näyttää hyvältä ja pitää vettä, saumat on tosi "ohuet", silikonia ei juuri näy. Prakaakohan toi? onko kellään kokemusta noin ohuesta lasista?
te10
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 19:09, 25.12.2009
Akvaarioseurat: tampereen akvaario seura
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaario ja lasin paksuus

Viesti Kirjoittaja te10 »

Moro!
Kauppias vastaa!

Akvaariolla on kahdenvuoden takuu! ja kyllä kestää kun on kehys akvaariosta kyse.

Itselläni on 840L kokolasi akvaario joka on kokonaan 12mm lasia. Siis ei alumiinilistoja.
Ja hyvin on kestänyt. Tärkeää on jalustan tukevuus ja suoruus, jotta laseille ei tule vääntöä joka rasittaa laseja!

Terv: Pets`Friends
009
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 19:27, 18.08.2009
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Satakunta

Re: Akvaario ja lasin paksuus

Viesti Kirjoittaja 009 »

Kehyksillä ei juurikaan ole merkitystä altaan rakenteellisen kestävyyden kannalta, joten sen varjolla ei ole syytä tinkiä lasin paksuudessa.
Oikeastaan niillä ei ole muuta virkaa kuin peittää krouvisti leikatut lasin reunat.
joorz
Member
Member
Viestit: 294
Liittynyt: 16:40, 04.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaario ja lasin paksuus

Viesti Kirjoittaja joorz »

009 kirjoitti:Kehyksillä ei juurikaan ole merkitystä altaan rakenteellisen kestävyyden kannalta, joten sen varjolla ei ole syytä tinkiä lasin paksuudessa.
Oikeastaan niillä ei ole muuta virkaa kuin peittää krouvisti leikatut lasin reunat.
Itse olen toista mieltä.
Ne lisäävät reilusti liimapinta-alaa ja poistavat vääntöä/pullistumista laseista(oletan että on L listat).
Eivät toki mitään ihmeitä tee nekään.
009
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 19:27, 18.08.2009
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Satakunta

Re: Akvaario ja lasin paksuus

Viesti Kirjoittaja 009 »

Pohja/sivulasin liitosta hieman lujittavat, jos ovat kunnolla liimattut, ja ylätuet saa lujasti niittaamalla kiinni.
Mutta lasien pullistumisen kannalta eivät isosti auta, kun pullistuma tulee lasin keskivaiheille.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Akvaario ja lasin paksuus

Viesti Kirjoittaja Micke »

Kyllä kehyksillä on merkitystä jonkinverran mutta mutta.

Kehys ei auta jos sen muoto (esim. L) ja sen ainesvahvuus on niin pieni että se myötää enemmän kuin lasi.
Jos 60 litraisessa ja 800 litraisessa akvaariossa on samanlainen kehyslista on se jommassa kummassa yli/alimitoitettu.

Kehys ei myöskään auta jos kehystä ei ole liimattu "liimalla" kiinni kunnolla. On olemassa ns. koriste kehyksiä.

Joka tapauksessa lasiin kohdistuvasta staattisesta paineesta tulevaan rasitukseen ai auta mikään kehys yhtään.
Kunnolla liimattu kehys auttaa jonkinverran dynaamisiin rasituksiin jotka aiheutuu veden "aaltoilusta" siis silloin kehys tukee saumoja.

Erittäin tärkeä seikka akvaariolasien leikkaamisessa on niiden oikea jälkikäsittely leikkaamisen jälkeen. Eli lasit pitää hioa oikein.
Pienikin särön alku on se kaiken pahan alku ja juuri lasien halkeamisissa.

Kyllä "ohuesta" lasista valmistettu akvaariokin kestää normaalissa käytössä aivan hyvin mutta kaikki "epänormaalit" tilanteet joita tulee aina silloin tällöin aiheuttaa helpommin sen katastrofin.

Toisia akvaarioita voi kanniskella ympäri kämppää vaikka niissä on puolet vettä sisällä mutta toisia ei uskalla.
Olen itse nähnyt kun J.Tammela siirsi 400litraista akvaariota kaverinsa kanssa 5metriä "kantamalla" kun siinä oli noin 200 vettä ja sisustus kaloineen.
Kommentti oli ettei kannata ihan kaikkia akvaarioita siirtää näin mutta kun on omatekemä niin näin voi ammattilainen tehdä.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Jhnns
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 15:36, 14.06.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaario ja lasin paksuus

Viesti Kirjoittaja Jhnns »

Jutan tavanneena uskallan epäillä tarinaa tuosta altaan kantamisesta. 400 litrainen allas painaa yli 50kg, hiekat yli 50kg ja 200kg vettä tarkoittaa yli 150kg/hemmo. En olisi itse uskonut noin vahvaksia kaveriksi.
joorz kirjoitti: Itse olen toista mieltä.
Ne lisäävät reilusti liimapinta-alaa ja poistavat vääntöä/pullistumista laseista(oletan että on L listat).
Eivät toki mitään ihmeitä tee nekään.
Painotus tuolle "Eivät toki mitään ihmeitä tee". Akvaarion lasin voi ajatella yksikertaistettuna palkkina. Ilman keskitukea 2m pitkän akvaarion suurin taivutusmomentti on F*2m/4.
Sitten jos lisää L-kulmalistat (3cm*3cm) niin taivutusmomentti on enää F*1,94m/4 (oikeasti enemmän, koska listat ei ole jäykkiä). Lasin paksuutta päätettäessä tuolla ei sitten ole enää mitään merkitystä.

Koulukaverilla oli akvaario juuri noilla lasin paksuuksilla ja muistakseeni laskettiin jollain luennolla sille varmuuskertoimeksi 1,2. Siitä voi sitten arpoa haluaako tuollaisen kotiinsa.
joorz
Member
Member
Viestit: 294
Liittynyt: 16:40, 04.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaario ja lasin paksuus

Viesti Kirjoittaja joorz »

Törfmäsin myös vakuutuksia kysellessä siihen seikkaan että vakuutusyhtiöt melkein järjestäin halusivat varmuuskertoimen olevan 3 tai yli akvaariossa.
Itselläni se on 2.9
En koe itse että olisi liian pieni varmuuskerroin omassa altaassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”