Monniset huonossa kunnossa

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Re: Monniset huonossa kunnossa

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

eli jbl:n nitriitti testi hankittu ja näyttää <0,01, melkein jopa vaaleampi kuin tämä, eli hyvä näin :)

monnisilla ihan vauhti päällä nykyään ja muutkin kalat terveen näköisä. Ainut ongelma on taiston vaalean sameat silmät, mutta muuten tämäkin kala normaali käytökseltään, ei ainakaan ole tarttunut muihin. olen harkinnut suolakylpyä sille. olen nyt alkanut harventaa veden vaihtoa, ei ihan joka toinen päivä.

Levää hieman tullut heti lisää kun lopetin easy carbon ja olen alkanut harkitteen jos sitä alkais käyttään uudestaan ihan pieninä annoksina. kasvien on vain sen avulla helpompi kilpailla levien kanssa. Tosi kun olen alkanu ruokkiin runsaammin niin voi johtua siitäkin...
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

jenniliini82 kirjoitti:Levää hieman tullut heti lisää kun lopetin easy carbon ja olen alkanut harkitteen jos sitä alkais käyttään uudestaan ihan pieninä annoksina. kasvien on vain sen avulla helpompi kilpailla levien kanssa. Tosi kun olen alkanu ruokkiin runsaammin niin voi johtua siitäkin...
Kokeile sellaista, että laitat ajastimen sammuttamaan akvan valot tunniksi keskellä päivää. Itselläni tämä on ainakin toiminut kaikissa altaissa (5 tällä hetkellä). Tämän kokeilun kanssa voi mennä aikaa, mutta voin suositella. :)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tuosta valotauosta päivällä voi olla apua, mutta se voi myös pahentaa tilannetta. Kasselmanin täti, joka on melko lailla kasvitietous itse, ei suosittele tuota valotaukoa käyttämään. Hänen mukaansa siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä, sillä se häiritsee kasvien yhteyttämistä ja levät alkeellisempina taas eivät häiriinny tuosta tauosta yhtä paljon. Kenties jos saisi vaikka vähennettyä sitä valoa hetkeksi kesken päivää? Tyyliin puolet putkista sammuksiin. Auttaisikohan se, vai olisikohan siitä myös enemmän haittaa kuin hyötyä?
Ja toki ruokinnan määrä vaikuttaa. Enemmän ruokaa = enemmän fosfaattia altaaseen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

onko tuo fosfaatti vaarallista kaloille? plekoja pari kappaletta ja siksi varsinkin pohjaruokaa paljon tullu laiteltua että näille aroillekin kaloille riittäisi jossain kulmassa syödä.. :)

Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Ei se fosfaatti kaloille niin myrkyllistä itsessään ole, mutta leville se on rakennusaine nro 1.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mari kirjoitti:Tuosta valotauosta päivällä voi olla apua, mutta se voi myös pahentaa tilannetta. Kasselmanin täti, joka on melko lailla kasvitietous itse, ei suosittele tuota valotaukoa käyttämään. Hänen mukaansa siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä, sillä se häiritsee kasvien yhteyttämistä ja levät alkeellisempina taas eivät häiriinny tuosta tauosta yhtä paljon. Kenties jos saisi vaikka vähennettyä sitä valoa hetkeksi kesken päivää? Tyyliin puolet putkista sammuksiin. Auttaisikohan se, vai olisikohan siitä myös enemmän haittaa kuin hyötyä?
Ja toki ruokinnan määrä vaikuttaa. Enemmän ruokaa = enemmän fosfaattia altaaseen.
Aa, pitääpä kokeilla mitä tapahtuu, jos valotaukoa ei ole. Mulla tuli pari vuotta sitten tupsuleväinvaasio yhteen altaaseen ja tämä valotauko kyllä tepsi siihen. Sen jälkeen ei ole ollut kuin hieman piilevää tms. Laitoin nyt parista altaasta valotauon pois, niin näkee meneekö parempaan vai huonompaan suuntaan. Mukava aina bongata uutta tietoa. :)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

OFF / Mulla tuli yhelle taistoakalle kanssa jotain samentumaa silmiin, meni itsekseen ohi kun en panikoinut. :D Nuo samentumatkin voivat johtua niin vammasta, bakteerista tai loisesta. Näyttävät silloin eriltä (voi kun löytäisin sen yhden linkin taas tähän missä nuo erilaiset samentumat oli valokuvin, mutta kun en muista yhtään missä se edes oli...).
kala_friend
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kala_friend »

Moikka
tämä ei nyt ihan liity ehkä aiheeseen mutta rohkenen kumminkin kirjoittaa. Kun eilen sain 9 kpl kuparimonnisia, melkein kaikilta oli selkä- pyrstö- tai vatsaevär rikki/poikki. ihan jo pussissa kun olivat. Paraneeko?
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

tuohan on kai yksi oire evärutosta http://aquahoito.info/suomi/taudit/evarutto.php. mutta esim. jos ovat olleet yhdessä jonkin agressiivisen pohjakalan kanssa(jotkin partamonnit) niin ovat voineet saada kyytiä....

monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Deicide kirjoitti:Kokeile ilman sitä Carboa. Et siinä ainakaan mitään häviä. Lupaan, että kummalliset kuolemat loppuu.
Minulla on myös ollut ongelmia kalakuolemien kanssa (monnisia) ja olen epäillyt kidusloiset. Varmuutta ei kuitenkaan ole eikä ratkaisu ole vielä löytynyt. Easycarboa olen käyttänyt kuuriluontoisesti ja minimiannostuksella, eli pitkiä väliaikoja monta kuukausia.
Mutta taidan lopettaa aineen käyttöä ja katsoa muuttuko tilanne. Onko Easy lifen muut tuotteet sitten turvallisia?
Eli profito ja flussiger medium vai onko myös niitä epäilty syyllisiksi kalakuolemissa?
Muuten olen pitänyt Easy lifen vedenparannusaineena hyvänä sen luonnonmukaisuuden vuoksi. Tosin tällä hetkellä käytän sen ns.kopio eli Aqualight:n wondermilk.
kala_friend
Member
Member

Jos syy on agr. pohjakala niin parantuuko?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

monniomistaja kirjoitti:
Deicide kirjoitti:Kokeile ilman sitä Carboa. Et siinä ainakaan mitään häviä. Lupaan, että kummalliset kuolemat loppuu.
Minulla on myös ollut ongelmia kalakuolemien kanssa (monnisia) ja olen epäillyt kidusloiset. Varmuutta ei kuitenkaan ole eikä ratkaisu ole vielä löytynyt. Easycarboa olen käyttänyt kuuriluontoisesti ja minimiannostuksella, eli pitkiä väliaikoja monta kuukausia.
Mutta taidan lopettaa aineen käyttöä ja katsoa muuttuko tilanne. Onko Easy lifen muut tuotteet sitten turvallisia?
Eli profito ja flussiger medium vai onko myös niitä epäilty syyllisiksi kalakuolemissa?
Muuten olen pitänyt Easy lifen vedenparannusaineena hyvänä sen luonnonmukaisuuden vuoksi. Tosin tällä hetkellä käytän sen ns.kopio eli Aqualight:n wondermilk.
Tarvitsetko todella Helsingissä vedenparannusainetta? Minusta on ihan hyvä joskus katsoa, kuuriluontoisesti, että muuttuuko jokin asia jos käyttää vedenparannusainetta (Aquasafe), mutta mitään syytä en näe lisätä niitä jatkuvasti jos vedenlaatu on sitä mitä se ainakin meillä Etelä-Haagassa on. Itse sain aikoinaan suuria ongelmia nimenomaan Easy Lifen vedenparannusaineesta (kotiloiden joukkokuolema hiekan pinnalle, samoin riutassa nilviäiset nousivat hiekan päälle) ja Easy Carbon käytön lopetin heti alkuunsa huomattuani miten Betta coccinat alkoivat syöksähdellä altaassa sinne tänne. En tunne minkäänlaista tarvetta kokeilla enää kyseisen valmistajan tuotteita niin kauan kun muitakin merkkejä on markkinoilla. Profiton muistelisin yhdistetyn rapukuolemiin vaikka sen nimenomaan piti olla raputurvallista, mutta näitä juttuja voi ja kannattaakin etsiä ihan haulla ja muodostaa asiasta oma kokonaiskuva mieluummin kuin luottaa kenenkään yksittäisen ihmisen näkemykseen.
LKA
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja LKA »

Itselläni kuoli isohko parvi kuparimonnisia juuri samalla tavalla kuin alkuperäisellä kirjoittajallakin. Aluksi vauhkottiin siitä easycarbosta, joka ei kuitenkaan osoittautunut syylliseksi, koska kalat kuolivat samalla tavoin vaikka lopetin aineen käytön. Vesiarvot myös ok, kuten muutkin olosuhteet. Ainoa järkeenkäypä vaihtoehto olisi siis jokin bakteeritulehdus tai loinen (tosin ulkoisia merkkejä loisista ei ollut missään vaiheessa). Ja pienet monniset kuolivat paljon herkemmin kuin suurempikokoiset...
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Samalla tavalla ovat täälläkin kuolleet, ilman minkäänlaisia ulkoisia merkkejä pinnalla roikkumista huolimatta, niin ja värien tummuminen ja vaaleneminen.
Syyksi täällä epäiltiin kidusloiset tai hapenpuute ja nyt on syksystä asti kolmas loislääkekuuri päällä. Tämän jälkeen on kai enää Evira tai kaikkien aineitten vaihtaminen jäljellä olevat vaihtoehdot.

Olen lukenut easy life koskevat ketjut ja paljon on ollut huonoja kokemuksia mutta myös hyviä on mahtunut joukkoon.
Vaikea sitten tietää mikä aine on hyvä ja mikä ei, varsinkin kuin ei edes tuoteselostusta ei tarvitsee mainita. Eli ainesosista ei tiedetä juuri mitään. Itse asun Itä-helsingissä ja talossamme on juuri tehty putkiremontti. Ehkei sitten tarvitsisi vedenparannusainetta täällä helsingissä? Ja kasvienravinnetta voi kokeilla jotain muuta ainetta välillä.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

no niin. Käytin sitten tauon jälkeen ekaa kertaa easy carboa eilen aamulla, semmoiset 2ml lorautin, eli aikas vähänlaisesti. Ja kappas vain...
Tänään yksi kuparimonnisista, pienin yksilö, jököttää vain pohjalla passiiivisesti eikä touhua muiden mukana. Suu käy ripeeseen tahtiin eli siis haukkoo kovasti. Liikkuu tosi minimaalisesti lyhyitä matkoja vaihtaen paikkaa. Ei tongi pohjaa, eikä tainnut tulla aamullu edes syömään toisten kanssa.... Voi itku että alkaa harmittaan. Mitää muuta kummaa en siinä näe, ihan normaalin näköinen ja värinen. Välillä käy haukkaamassa happea pinnalta. Ihan hyvä hapetus altaassa pitäisi olla. Suodattimina toimii siis aquaball 180 ja ulkosuodatin jbl cristal profi 900l/h.

Vaihdoin siis tuon entien resun 1000l/h sisäsuodattimen aquaballiin kun tuntuu että on tällä kirkkaampi vesi. Mutta onko liikaa suodatusta jos laittais lisäksi vielä sen resunin sinne. Alkaa vaan tietty sitten tulla sellaset aallot että menee yli... :?

monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Olen myös huomannut saman eli huonossa kunnossa oleva monnisen kunto heikkenee carbon laitttamisen jälkeen.
Ilmeisesti parasta lopettaa ko.aineen käyttöä kokonaan vaikka se kasveille onkin ollut hyödyksi.

Voiko baakteeriperäinen sairaus/tulehdus olla oireeton? Tai aiheuttaa pinnalla roikkumista ja värien muutosta?
Ja voiko olla loisia vielä kolmen lääkekuurien jälkeen?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

LKA kirjoitti:Ainoa järkeenkäypä vaihtoehto olisi siis jokin bakteeritulehdus tai loinen (tosin ulkoisia merkkejä loisista ei ollut missään vaiheessa). Ja pienet monniset kuolivat paljon herkemmin kuin suurempikokoiset...
Tai sisäelinvauriot esim. aiemman myrkytyksen seurauksena. Elleivät ne kalat olleet täysin uusia niin ei näitä aineitakaan valitettavasti voi varmuudella sulkea pois.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

nyt se kyseinen monninen sitten löytyi aamulla kuolleena ja nuolimonnit mussuttamassa sitä. ei ollut ehtinyt varmaan kauaa olemaan kuolleena kun ei oltu juuri mitään siitä syöty. Voi surku....Nopeesti taas meni, mutta olihan se aika pieni sintti.

Tää oli taas tämmöinen samanlainen tapaus ja kas kummaa heti kun carboa tuli taas käytettyä.

olen aina luullut että nuolimonni olisi kasvissyöjä.

kala_friend
Member
Member

^Voi ei! Nyt minäkin lopetan tuon carbon käytön ja heti!
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

tänään testasin tippatesteillä(merkki zoolek, en tiedä kuinka varmoja) jotka sain käytettynä.

Gh: 7d, Kh: 5d ja ph: 7,5. Eikös tuo ph ole hieman liian korkea? Toisaalta eikös sen kuuluisi mennä niin että jos kh on korkea niin myös ph?

jbl:n liuskatestillä: Gh: 7d, Kh: 6, Ph: 6,8-7 välillä, vähän vaikea katsoa väriä....
Nitriitti ja nitraatti hyvällä mallilla.

mikä on muuten hyvä hp kuparimonnisille? onko monnisilla se eri luokkaa kuin muilla kaloilla? Nyt olen pitänyt jo viikon väliä veden vaihdoilla, ei ainakaan ole enempää näkynyt ruumiita. VAikka kylläkin välillä vaikea laskea monnisia kun ovat niin vikkeliä. jos siellä meinaan sattuu joku kuolemaan, siitä varmaan tehdään selvää pian.

ihmetyttää vain että miksi easy carbo nyt olisi alkanut vaikuttaa näin, kun käytin kuitenkin n. neljä kuukautta ilman mitään vaikutusta.
minkä näköiset pitäisi terveiden kidusten olla monnisilla, olen vaan seuraillut niitä, mutta kaipa niiden aika punaiset kuuluu olla. monniset virkeitä taas. :)

cercer
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja cercer »

Kas kummaa, meillä on aivan sama juttu karanteenissa. Avauduin toiseen ketjuun jokunen päivä sitten kun kolme täplämonnista kuudesta oli kuollut tämän ketjun ensimmäisessä viestissä mainituin oirein ja lopuksi vain lakanneet olemasta. Vasta tänään on ilmennyt kidusten punoitus kahdella jäljelle jääneellä ja toinen näistä heiluu pohjalla värit tummana, yksi jäljellä olevista on normaali. Tuohon aikaan kun monniset kuolivat oli samassa karanteenissa myös keltabarbeja joiden kidusten epäilin punoittavan pari päivää altaaseen laiton jälkeen (siis monnisilla ei punoittanut vielä silloin eikä kuolleilla missään vaiheessa mutta jätin ne jääneet tuohon altaaseen odottamaan parven kasvua jota piti saada heti, eipä saanut.) Muita taudin oireita en löytänyt joten siirsin karanteenissa vain viikon olleet keltabarbit vastuuttomasti pääaltaaseen jossa niiden kidusten punoitus on hävinnut kokonaan nyt neljässä päivässä, kuten pelkäsinkin.

En käytä em. Carboa, FFMää kyllä, tosin viimeksi jo 3 päivää sitten. Pohjalla ohut 6pv sitten imuroitu sora, kaksi kookosluolaa, kasvina pieni konnanputki. Allas uusi paketti, ei aiemmin käytetty, merkiltään Aquaell ja kuva löytyy seuraavasta linkistä http://www.animaniashop.ro/produs.php?i ... onoline-60

Ei nitriittiä, lämpö 24, pH 7-7,5 kun on vähän tulkintaongelmaa JBLn testin kanssa.
cercer
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja cercer »

Aina vaan kummenee, ei niillä enää seuraavana päivänä mitään vikaa ollut kenelläkään eikä ole edelleenkään, mistään ei punoita ja kukaan ei makaa. Mittailin myös muut tärkeimmät vesiarvot mutten tajunnut taas pistää ylös joten en niitä tähän nyt ulkomuistista ropella. Saapa nähdä mitä tämän päivän vedenvaihto tekee, jos tekee mitään. Kokeilen vaikka laittaa vaihteeksi muuta parannusainetta kuin FFMää. Eipä siinä, ihan kiva kun ei ole ongelmia :roll:
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

pari päivää sitten päästettiin taas yksi kuparimonninen paremmille vesille, oli nyt näitä uusia mitä tuli hankittua. Samat oireet, värit vaaleni täysin ja mökötti paikoillaan, haukkoi suullaan. Sitten kun yritti uida niin putosi pohjalle kyljelleen, päästettiin se pälkähästä. Tänään yksi monnisista haukkoo myös suullaan tiuhaan tahtiin, väreissä ei mitään kummallista.

onko tuo 27 liian korkea lämpötila niille? muilla kaloilla ei mitään oireita, plekot, rihmakalat ja kiilakyljet voi hyvin ja pulleasti. Veden pitäisi olla hapekasta, kaksi sisäsuodatinta ja ulkosuodatin liikuttaa pintaa. ainoat aineet mitä olen käyttänyt on pro fito lannoite ja sera aquatan vedenparannusaina, nämäkin eri päivinä. Carboon en ole koskenut. tosi harmillista. Monniset tuntuu olevat tuhoon tuomittuja mun lätäkössä. [}:)]

----------------------------

arvot ovat jbl liuskatestillä: ph: 6,8, Gh:>7d, Kh: 3d

jbl tipptestillä No2: 0,01(vaaleampikin)

tetran tippatestillä No3: 12,5

Zoolek tippatestillä(saattaa olla vanha testi kun käytettynä ostin) ph: 7,8, eli aika korkea....

----------------------------

tais selvitä, akvassa mittari näyttää melkein jo 30 astetta...helteet....

Helmipallo, salamanteri, helmirihmat ja kiilakyljet sen varmaan kestää, mutta entäs kuparimonniset? :(
miten saan viilennettyä? pistin ulkosuodattimen viereen jääkallet...

Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Ei pitäisi kuparimonniselle olla ongelma tilapäinen lämmönnousu tuonne kolmeenkymppiinkään, jotkuthan pitävät niitä kiekkoaltaassa ihan jatkuvastikin ja pärjäävät. Jotain muuta siellä sun altaassa on nyt vialla, jokohan kohta olis aika sille lääkitykselle mitä suosittelin jo alunperin?
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Höpö höpö. C. auneusta ei tulisi pitää yli 26c lämmöissä. Jos hieman opiskelee noiden kotivesistä, niin ymmärtää miksi 26c on ylärajoilla.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”