Vesitähdikit

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sanja
Junior Member
Junior Member

Vesitähdikit

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Tämä kasviryhmä kummastuttaa minua, joten perustan sille oman topikin. Kertokaa siis kaikin mokomin muistakin kuin noista minun lajeistani. =)

Minulla on (kai) kahta vesitähdikkiä: sain täältä pari taimea jättivesitähdikkiä, jolla oli jopa kymmensenttiset, sentin levyiset vaalean vihreät lehdet. Ostin akvaariokaupasta valkosuonista intianvesitähdikkiä, jonka lehdet olivat parisenttiset, puoli senttiä leveät ja tosiaan selkeästi valkosuoniset. Nyt altaassa on kaikkea näiden kahden väliltä, myös samassa varressa, ja myös punertavalehtisiä yksilöitä... Siis mitä ihmettä? :D

Tajuan, että lehtien malli ja väritys vaihtelee valon ja ravinteiden ja kuun asennon mukaan, mutta että noin paljon. Onko nämä nyt oikeasti kaksi eri lajia, vai viljelymuunnoksia, vai mitä? Miten näiden lajeja oikein tunnistetaan?

Ja millaiset olot tuolle valkosuoniselle pitäisi olla, jotta se pysyisi pienilehtisenä ja valkosuonisena? Välillä tuntuu, että se venähtää valossa suurilehtiseksi, ja välillä taas ihan päin vastoin. Vaikuttaako valon väri?
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
Xiphophorus
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Vesitähdikit

Viesti Kirjoittaja Xiphophorus »

Minulla itselläni on 54-litraisessa yksi jättivesitähdikki.
54L
Dixie
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Intianvesitähdikki on noista se helpompi muoto. Erittäin nopeakasvuinen ja pärjää vähemmässäkin valossa. Valkoruotoisella tarkoitit varmaankin 'rosanerviqiä'. Hyvissä oloissa sille tosiaan tulee vähän reilummat lehdet. Jättivesitähdikki taas on minun mielestäni hiukan hankalampi. Se tykkää valosta ja hiilidioksidista reiumminkin. Kummatkin punertavat nätisti hyvässä valossa. Oletan että aloittajallakin on latvaosat punertavia?

Itselleni tarttui mukaan kaupasta Hygrophila pinnatifida. Vaikka vannoin etten kasveja enää osta 8-) . Saa nähdä mitä tuosta tulee :)
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Itellä on aikaisemmin ollut jotakin sellaista intianvesitähdikkiä, mikä teki tosi lyhyet lehdet ja hyvin harvakseltaan. Se oli ihan turha rehu. Nyt mulla on jotakin joka kait intianvesitähdikkinä sekin myytiin, mutta tekee paljon tiheämpään lehtiä ja ne on noin 5-8cm pituisia (lehdet siis). Lehdet ovat mys vähän reunasta sellaisia aaltomaisia. Ihan pätevä ja helppo kasvi. Sitten on jotakin vesitähdikkilajia, jossa on kapeat, mutta hyvin pitkät ja oikein vaaleanvihreät lehdet. Hieman vaikeampi.
Siaminvesitähdikkiäkin piti olla, mutta en tiedä onko enää. Se on hieman vaikea, mutta kun sen saa kunnolla juurtumaan, niin sitten se on siinä missä on, ja toimii! Siinä on hyvin leveät, joskus hieman kurttuiset lehdet, ja näistä edellämainituista tummimmanvihreä.

OIkeastaan pidän näistä kaikista, mutta Siaminvesitähdikki on minusta kaunein, ja niinkuin tuossa vihjaisinkin, niin se tekee melkoiset juuret jos saa samalla paikalla olla pitemmän aikaa, ja se varsi on puumainen. Yhdet kasvipihdit rikoin kerran kun yritin katkaista puolestavälistä :)
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Mulla kanssa siamensista. On viihtynyt kutakuinkin hyvin ja alalehdetkin säilyy, jos ei istuta liian tiheään, että valoa riittää alas asti. Ehkä jokunen lehti on reikiintynyt. Mä oon tykännyt tästä, kun ei kasva hetkessä ni ei tarvii ihan koko ajan karsia.. Sitten tietysti on ihan tavallista intian vesitähdikkiä, vaatimaton kasvi ja ainakin hiilarilisäyksellä kasvuvauhti on huimaa. Aikoinaan oli jättiäkin, se menestyi huonosti. Sen sanotaan olevan tarkka veden puhtaudesta, tiedä sitten. Ite tykkään noista erilaisista tähdikeistä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Hygrophila pinnatifida on minunkin altaassani ollut varmaan nyt pari kuukautta. Odotan innolla milloin tuo rupeaa kasvamaan (olen kyllä vaihdellut pari kertaa paikkaa), sillä vielä ei ole mitään tapahtunut.
Muita vesitähdikkilajeja altaissani ovat hygrophila polysperma 'ceylon', hygrophila polysperma 'rosae Australis', hygrophila corymbosa 'red-green', hygrophila corymbosa 'angustifolia' ja hygrophila corymbosa 'stricta blue', sekä hygrophila difformis normivärinen sekä 'weiss-grün'. Harmittavasti päättivät haihtua kadoksiin hygrophila 'lacustris' ja hygrophila 'aracuia', jotka kukkivina, mutta pikkuisina nysinä saapuivat Saksanmaalta. :cry: Jälkimmäinen etenkin vaikutti tosi mielenkiintoiselta. Jos joku pääkaupunkiseudulta on tilaamassa tuolta Extraplantista, liityn mielelläni tilaukseen juuri tästä syystä (ja jäi siellä jokunen muukin kasvi polttelemaan).
Myös 'red-greenin' viihtymiseen otetaan vinkkejä vastaan. Se on ollut varmaan puoli vuotta samanlainen kuin ostettaessa... On altaassa jossa on reilusti valoa ja hiilari menee, sekä pohja- sekä nestemäinen lannoitus on kunnossa.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Minulla Jättivesitähdikki viihtyy hienosti. Kasvaakin nopeasti ja latvat punertaa kauniisti. Varsinkin kovan veden altaassa näkyy viihtyvän.
Intianvesitähdikin heitin pellolle viime syksynä, kun se alkoi tympiä... Kasvaa liian nopeasti ja on jotenkin tylsä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”