Piikkisilmäkuolema

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Piikkisilmäkuolema

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Parin vuoden ajan oon pitänyt tuota akvaariota ihan hyvällä menestyksellä - nyt tuli ensimmäinen kuollut kala, josta en tiedä miksi se henkensä heitti... Kyseessä on siis piikkisilmä, keskikokoinen, ollut mulla sen pari vuotta. Siinä ei ollut mitään homeista, reikiä tms ulkoisia merkkejä. Vain se laihuus, jota sitäkin oli tietty jo kuolleesta yksilöstä jotenkin vaikea tsekata.

Kala oli todennäköisesti sama yksilö, jonka laihuutta olen tarkastellut parin viime viikon aikana. Luullakseni kyse ei siis ole mistään aivan äkkinäisestä. Kuitenkin huomasin kuolleen vasta sen jälkeen, kun olin laittanut altaaseen uusia kaloja, joten niiltäkin on jotakin voinut tarttua (onpa muuten äärimmäistä typeryyttä taas, etten tajunnut käyttää karanteenia, vaikka sellainen olisi ollut saatavilla, olisivat vaan joutuneet vähän viileämpään hetkeksi...). Nyt tsekkasin, että toinenkin piikkisilmä näyttää hivenen luiselta muihin verrattuna. Vaikeita tarkkailtavia vain. Rusokiilakyljet ja valtaosa piikkisilmistä sekä sukarapuset voivat altaassa päälle päin katsoen mainiosti.

Allas on 67-litrainen.
Vesiarvot:
pH 7,5-8 (ONGELMA)
GH 7
KH 15 (liuskatestillä)
No2 0
No3 5-10

Ennen pH on ollut alhaisempi, mutta KH lienee aina ollut yläkanttiin. Se vain on yleensä mitattu liuskatestillä, joten arvo lienee hieman epävarma. Nyt pH on ollut liian ylhäällä ilmeisesti kuukausia, enkä tiedä miksi. Aina se ei näin korkea ole ollut. Käytän vedessä turveuutetta (torumin), altaassa on kantoja ja tammenlehtiä (joiden määrää lisäsin juuri). Olen mitannut pH:n kahdella eri tippatestillä.

Mitä ehdotatte tehtäväksi?
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Re: Piikkisilmäkuolema

Viesti Kirjoittaja R_R »

pH ei laske, koska KH on korkealla. Vedenvaihdot kumoaavat pH laskun, koska raanavesi on yleensä pH -arvoltaan 8 ja Nitraatti arvon mukaan vaihdat vettä usein/paljon.
Voisit käyttää pH- ja laskea pH arvo alle 7. Koska KH on korkea se toimii myös toisin päin, eli pH ei nouse helposti takaisin ja kannot auttavat siinä. Samalla voisit vähentää vedenvaihtoja tai parempi ois vaihtaa kerralla pienempiä määriä.
PH -arvo on tärkeimpiä akvaarion vesiarvoja, ei yksistään levänkasvuun, vaan myös kaloille sillä pH 7 tarkoittaa kymmenkertaista vetyioniväkevyyttä pH 8 verrattuna.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Vaihdan vettä suunnilleen kerran viikossa jonkun 30%. Varmaan vähempi määrä sitten riittäisi. Olen skarpannut viime aikoina vedenvaihtojen kanssa, joten sikäli uskoisin, että vähän pienemmät vedenvaihtomäärät voisivat asiaan auttaa. Nitraatti ei ole ikinä tässä altaassa karannut kovin suuriin lukemiin, mutta olen lisännyt vedenvaihtoa kalaston kasvaessa (se on kasvanut pikku hiljaa, ensimmäiset kalat eli kaksi piikkisilmää asuttivat allasta monta kuukautta ihan kaksin).

Harmittaa, etten tehnyt ostosta, kun justiin mallailin kädessäni pHmiinusta viime viikolla... Silloin ajattelin, että testailen vielä toisella testillä, onko tilanne todella tämä. Tartteepa tilata ainetta jostain. Mites oak extract, olisko siitä mihinkään?
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Samaa ainetta olen itse käyttänyt ja tänä vuonna olen tehnyt yhden -0,3 säädön. Hyvin on toiminut ja riittoisa.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Siis justiin tuo oak extract? Mulla on se ongelma, että pH sais olla lähes kaks kokonaista pykälää alempi. Tällaista muutosta tarvinee tehdä ajan kanssa rauhassa. Kuinkahan pitkään litkuilen pH:ta alaspäin? Olen haaveillut sellaisesta ehkä himpun jopa kuutosen alla olevasta luvusta, mutta vähän yli kuusikin olis kaiketi aika optimaalinen...
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Mitkä kalat kestää alle 6 pH arvon?
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Joillekkin monnisille jopa suositellaan alle kuuden pH:ta.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Onahn noita vaikka kuinka paljon esim. tetroissa, jotka viihtyvät alle 6 pH:ssa. Niin ja kiekot tietenkin.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Oon haaveillut esim. suklaarihmakaloista, jotka viihtyisivät ymmärtääkseni tosi happamassa.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Eikö ne elä hyvin ihan yli 6 pH arvossa. Tarkoitan sitä, että pH pitäminen alle 6 on aika kallista ja litkua kuluu varsinkin jos raanaveden pH on 8 ja KH >7. Mutta jos rahaa ja leikkimieltä on niin siitä vain.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Ohjeiden mukaan menevät aika "normaaleissa" arvoissa, kokemusta omaavat taas suosittelevat monesti niille hirmu hapanta. Tää onkin yksi syy, miksei mulla edelleenkään niitä ole eikä varmaan tulekaan.

Rusokiilakyljet ja piikkisilmät kyllä tykkäisivät myös aika happamasta, ja kun mulla ei ole mitään semmoista tuolla altaassa joka siitä kärsisi niin oon asettanut tavoitteeksi pH-arvon 6-6,5. Mutta jos nyt eka edes sinne seiskaan saisi... Tammenlehdet tuskin näillä KH-arvoilla heivaa suuntaan tai toiseen, vaikka laitoin niitä nyt lisää vielä.
Lardelius
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lardelius »

Jos haluat pH:n laskemaan itsekseen, täytyy tuo Kh- saada alemmas. En ite lähtisi pH-miinus litkulla pelaamaan vaan selvittäisin ensin, mistä suuri kh-arvo johtuu. Mitäs kh näyttää hanavedessä? Onko altaassa jotain joka nostaa kh-arvoa? Esim simpukan kuoria tai kalkkikiveä.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Altaassa ei ole mitään mikä KH-arvoa nostaisi (lähinnä päinvastoin: kantoja ja tammenlehtiä). Hanavedessä se on niin ikään korkea. Olen vesilaitokselta selvittänyt asiaa aiemmin, ja tänne meille päin oli silloin just muutettu vesi tulemaan jostakin tuolta Hirvensalmelta tms. päin kun ennen tuli Mikkelistä. Arvot eivät olleet silloin tiedossa, pitäisi varmaan soitella uudestaan. Tippatesti on ostoslistalla, ennen tippatestattua KH-arvoa en ala litkuja kokeilemaan. Tää arvo on siis mitattu liuskatestillä, ja joskus alkuaikoina myös akvaarioliikkeessä (en muista/tiedä millä mittasivat).
hexa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja hexa »

Tuli tässä mieleen, että saavatko piikkisilmät tarpeeksi ruokaa? Meillä ainakin ujoja kavereita, että ruoka aikaan jäävät kyllä toisiksi. Mielestäni käyvät sitten yöllä mutustelemassa :D Hiutaleetkin tuppaavat menevän pohjalta parempii suihin eli käytätkö pohjakaloille tarkoitettua ruokaa? Jos vaikka oisivat kuolleet nälkään :| Voin olla kyllä ihan hakusessa teoriani kanssa, mutta yritetään nyt kuitenkin :mrgreen:
Pessimisti ei pety
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Ei mahdotonta. Voi olla että nälkä on heikentänyt sitä kuollutta yksilöä. Nämäkin on tosiaan melko arkoja, ja rusokiilakyljet ahneuksissaan voittaa ne ruuanhaussa kyllä mennen tullen. Pohjatabuista kuitenkin liikenee yleensä myös piikkisilmille - tosi harvoin kuitenkaan näen kaikkia samaan aikaan aterioimassa... Pakastematosia kun syöttää, tarvii oikeasti antaa kerralla ja paljon, jotta piikkisilmätkin pääsis herkuttelemaan eikä rusokiilat napsisi ihan kaikkea.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Jes, pH oli tänään hieman alempi kuin aiemmin! Vissiin tammenlehtien lisääminen jonkin verran kuitenkin vaikuttaa näin parin viikon viiveellä. Nyt arvo oli 7,5 tienoilla (aiemmin on ollut lähempänä 8). Vedenvaihdostakin on kulunut melkein se viikko... Pidennän väliä hieman ja katson, miten suuri hyppäys tapahtuu seuraavan vedenvaihdon kanssa, jonka teen hippusmallilla vaihtaen vain vähän.

Muut piikkisilmät, rusokiilakyljet ja rapuset vaikuttavat edelleen voivan oikein mukavasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”