Loisteputket

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Barbababa
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Loisteputket

Viesti Kirjoittaja Barbababa »

Millainen valaistus teillä on malawialtaissanne? Minulla on kaksiputkinen "peruslamppu", jossa toinen putki on melko kellertävävaloinen ja toisessa on hieman sinertävää, pidän melkein aina vain sitä sinertävää valoa päällä, sillä se antaa luonnollisemman valaistuksen ja kalojen väritkin tulevat paremmin esille.
Olen ostamassa uusia loisteputkia, sillä nuo alkavat olemaan jo loppusuoralla ja olen tässä netistä katsonut eri vaihtoehtoja ja olisnkin nyt kysellyt että minkä merkkisistä loisteputkista teillä on kokemuksia?
Esim zooplussalla näytti olevan ihan malaweille oma loisteputki http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/val ... rle/143492

--

tuossa näyttikin olevan jo jonkinlainen aiempi viestiketju valoista...
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Loisteputket

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Jos ei ole kasveja, joiden tarpeita miettiä, voisi hyvä ratkaisu olla se, että valitset putket/putkia, joka korostaa kalojesi värejä. Varmaan aika monelta malawistilta löytyy sinisävyinen putki esim. Hagen Power-glo. Se saa sinisen hienosti hehkumaan ja veden vaikuttamaan kirkkaalta. Punainen sävy lampussa korostaisi punaista, keltaista ja oranssia, mutta tiedä sitten, tuleeko tunkkainen vaikutelma, jos lampussa on punaista paljon, kuten esim. Aqua-glossa on. Itselläni oli kokeilussa malawilassa mm. Philpsin Aquarelle (ei oikein toiminut, jos ei ihan pahakaan) ja Sylvanian Aquastar (parempi kuin Aquarelle mielestäni). Ehkä hyvä kombinaatio voisi olla Power-glo+Aquastar, jossa on myös jonkin verran punaista mukana. Makuasioita nämäkin... Tuosta linkittämästäsi Dennerlestä ei ole kokemuksia, mutta muihin Dennerlen lamppuihin, sen vähän mitä olen niitä tilannut muihin akvoihin, olen ollut tyytyväinen. Tai siis ovat olleet suunnilleen sitä, mitä on lupailtukin.

Mulla ei ollut aluksi akvassa paljoakaan watteja per litra (T8 2x30w/420l), mutta anubias nana kasvoi ja kukki tosi hyvin tuon vikaksi mainitun kombinaation alla kivikasan päällä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”