Poikasaltaaseen muuta elämää?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Poikasaltaaseen muuta elämää?
En keksinyt parempaakaan paikkaa tälle aiheelle, joten laitoin tänne. Eli onko olemassa 40L kutu/pokasakvaan kalaa (tai jotain selkärangatonta) joka ei syö kutua? Vesiarvot ovat pääsääntöisesti: lämpötila 25, vesi aika pehmeää ja kH joku kolme. Sukarupja oon miettiny, mutta eikös nämä syö kutua?
Viimeksi muokannut AquaX, 16:12, 28.04.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aloitteleva akvaarioharrastaja kolmella akvaariolla:
300 L: Rusokirjoahvenia, kuparitetroja, täplä, helmi ja albiino -monnisia, albiino mutakala, lasiahvenia ja lasimonneja.
60L: Tangajika, jossa seeprakotilokutijoita.
40L: Kutuakvaario
300 L: Rusokirjoahvenia, kuparitetroja, täplä, helmi ja albiino -monnisia, albiino mutakala, lasiahvenia ja lasimonneja.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Re: Poikasaltaaseen muuta elämää?
Toinen vaihtoehto olisi jokin kotilo... Eikö?
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Junior Member
Ei oikein onnistu, koska vesi on sen verran pehmeetä, että eivät kestä.
Aloitteleva akvaarioharrastaja kolmella akvaariolla:
-
- Advanced Member
- Viesti:
No voihan. Mutta eikö veteen voisi pistää vaikka simpukankuoria, josita voisivat raastaa itselleen kalkkia... Siitä tulikin mieleen, että oma kotilonikin tarvitsee oma raastettavan... 

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Sukaravut on kyllä ihan oiva vaihtoehto, toki ne kyllä saattavat kutua vähän napostella. Ei ne kuitenkaan hillitöntä tuhoa saa aikaan, jos tarjolla on riittävästi muuta evästä.
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Kuka mitenkin tykkää, mut mä en laita sukiksia enää ikuna poikasaltaaseen. Kun poikasia sitten ruokkii runsaasti kolmesti päivässä, sukarapukanta kasvaa räjähdysmäisesti. Eikä noista kirsikoista ainakaan pääse eroon sitten muutoin kuin kuivattamalla koko altaan. Hiekat esim pitää vaihtaa ja kasvit ja kannot pestä hyvin, jotta ei pieniä millinmittaisia tulis taas altaaseen. Sitkeitä ovat. Ja kun rapukanta on suuri, syö ne kaiken, yhden kerran aikuisella ravulla oli jopa elävä monnispoikanen sukasissaan. Vahinko varmaan, mut en näitä en siis enää altaaseen laita. Nyt mulla on nuolimonneja talkkarin hommissa. Mulla poikasallas 145 litraa, et siihen mahtuu muitakin asukkeja.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Senior Member
Kudussa on se hyvä puoli, että se ei pysy kutuna kovin pitkään, vaan muuttuu joko poikasiksi tai homeeksi. Sitten kun poikaset ovat kuoriutuneet ja alkaneet uida vapaasti, alkaa monta kuukautta kestävä kasvatusvaihe. Sen ajaksi voit ehkä hankkia jonkin levänsyöjäkalan. Minulla on juovaperhosnuoliaisia (Sewellia lineolata), enkä ole kertaakaan nähnyt niiden käyvän minkään liikkuvan kimppuun.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Hui, no tuo on kyllä ehkä ihan varteenotettava riski. Mulla oli muutama kirsikkasukarapu kutualtaassa, kaikki varmoja koiraita. Poikastulvaa ei siis päässyt syntymään. Tuolla toisessa altaassa, jossa sukaravut virallisesti elävät, on sitten pari perhoskirjoahventa, jotka pitävät omalta osaltaan rapukantaa kurissa. Ja hyvä niin.bj kirjoitti:Kuka mitenkin tykkää, mut mä en laita sukiksia enää ikuna poikasaltaaseen. Kun poikasia sitten ruokkii runsaasti kolmesti päivässä, sukarapukanta kasvaa räjähdysmäisesti. Eikä noista kirsikoista ainakaan pääse eroon sitten muutoin kuin kuivattamalla koko altaan. Hiekat esim pitää vaihtaa ja kasvit ja kannot pestä hyvin, jotta ei pieniä millinmittaisia tulis taas altaaseen. Sitkeitä ovat. Ja kun rapukanta on suuri, syö ne kaiken, yhden kerran aikuisella ravulla oli jopa elävä monnispoikanen sukasissaan. Vahinko varmaan, mut en näitä en siis enää altaaseen laita. Nyt mulla on nuolimonneja talkkarin hommissa. Mulla poikasallas 145 litraa, et siihen mahtuu muitakin asukkeja.
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
No joo, tuota mä en ajatellutkaan, että mitä kaloja mahdollisesti viljelee, siis mulla monnisia ja ne kun ei taas mitenkään rajoita rapujen elämää. Ja kun poikasaltaasta otetaan usein sitten ne vanhemmat poiskin.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html