Mikä muutamaa kalaa vaivaa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sannikka
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Mikä muutamaa kalaa vaivaa?

Viesti Kirjoittaja Sannikka »

Minulla on akvaariossa 10-15 viisiraitabarbia (tai ainakin tällä nimellä niitä myytiin, voi olla mahdollista että ovat kuusiraitoja) ja n. 5 niistä on kaverini akvaariosta (kaverini lopetti akvaarion pidon). Tullessaan nämä kalat olivat isompia kuin omani johtuen siitä, kun ne olivat kasvaneet avaremmissa oloissa. Olin nimittäin alkuaikoina hölmö ja pidin niitä viisiraitoja 60l altaassa :/ ei siitä sen enempää. Mutta niin, kalat olivat isompia ja jotenkin ihan eri värisiä, sellaisia keltaisia ja haaleampia kun taas omani olivat enemmänkin punaisia. Nyt minulla on ne ollut jotain puolisen vuotta kohta ja nämä kaverin kalat vaikuttavat jotenkin oudoilta. Ensinnäkin niiden väri on vieläkin ihan "kulahtanut" ja olen huomannut muutamien "tömäyttävän" itseään pohjaan, johtuen kai kylkien kutinasta? Kalojen kiduskansi näyttää aukinaisemmalta kuin muilla pienemmillä viisiraidoilla. Tuo pohjassa riehuminen minua nyt eniten huolestuttaa. '

Vesiarvot:
nitraatti: 25 (nyt on korkea koska en ole vettä vaihtanut viikkoon, tänään olisi suunnitelmissa)
nitriitti: 0
GH: 3-4
KH: 5
pH: 6,8

Vedenvaihto 1-2 viikon välein, vaihdan vähän alle puolet vedestä
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: Mikä muutamaa kalaa vaivaa?

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Kannattaa aloittaa loisiin tehoava lääkitys suoraan tuossa kyseisessä akvaariossa.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Viisiraitabarbilla (Puntius pentazona) on selkäevän tyvessä 3. ja 4. raidan välissä musta täplä jota ei kuusiraitabarbilla (Puntius hexazona)ole. Molemmat lajit kasvaa 5,5-6 cm pitkiksi.
Sannikka
Member
Member

kaikilla näkyi vähän tummempi kohta selkäevän tyvessä, mutta se on niin haalea että uskon näiden olevan kuusiraitabarbeja. Minulla tuli akvaarion mukana Tetra Medica GeneralTonic- lääkettä joka netin mukaan auttaaa loisiin. Minulla on akvaariossa tuuheat puskat karvalehteä, ja minulla on pahoja kokemuksia näitten lehtien pudottelusta alkuvaiheessa, eli kannattaako ne siirtää pikkuakvaarioon siksi ajaksi? Nuo kyllä tulisi täyttämään melkein koko pikkuakvaarion niin en tiedä tykkäisikö sen asukkaat :D Onkohan tällä lääkkeellä mitään sivuvaikutuksia? Että voiko vaikuttaa esim. herkkään jättiläismiekkakasviin? Ja aiheuttaako vahinkoa muille kaloille? Entäs kun luin ohjeet että 5 päivän kuuri ja vedet oli tarkoitus vaihtaa tänään, onko merkitystä jos vettä vaihtaa juuri ennen kuuria? Kysymyksiä riittää :D en ole ennen kaloja lääkinnyt eli haluan tietää kaiken olennaisen
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Ennen lääkekuuria voit vaihtaa veden, mutta sen aikana ei missään nimessä. Lisää lääke siis akvaarioon sen jälkeen kun olet vaihtanut veden. Lääkekuurin jälkeen kannattaa tehdä muutama reilumpi vedenvaihto ja käyttää aktiivihiiltä suodattimessa noin viikon ajan. Laita aktiivihiili suodattimeen vasta lääkekuurin jälkeen!
Sannikka
Member
Member

Okei, entäs mitä mieltä tuosta karvalehdestä? Ja saako valot olla päällä kuurin aikana? Ajattelin alottaa sen kuurin huomenna kun tänään en saanut vielä vesiä vaihdettua (niksautin selän ja ei oikein onnistu painavien sankkojen kantelu, pikkuakvaariossakin teki tuskaa muutaman sankon kanto) Jos 16-vuotiaana on jo tällaisia ongelmia niin saa nähdä millaista se no sitten parinkymmenen vuoden päästä.. :D
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Karvalehden suhteen en ota kantaa, mutta itse olen pitänyt valoja päällä lääkekuurin aikana. Luulisin että jos valoja ei käytetä koko kuurin aikana ovat kasvit varmasti mennyttä.
Sannikka
Member
Member

okei, olin vaan lukevinani jostain jotain valojen pois otosta:D huomenna sitten alotan kuurin
AQUAJapan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja AQUAJapan »

Sannikka kirjoitti:(niksautin selän ja ei oikein onnistu painavien sankkojen kantelu, pikkuakvaariossakin teki tuskaa muutaman sankon kanto) Jos 16-vuotiaana on jo tällaisia ongelmia niin saa nähdä millaista se no sitten parinkymmenen vuoden päästä.. :D
Sankojen kantaminen on vaarallista :D Olen itse niksauttanut selkäni niiden kanssa useaan kertaan... :roll:

Kts. Allekirjoitus-info, kiitos. - Lisa -
Aprikoosi
Member
Member
Akvaarioseurat: PAK

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

Mä ottaisin osan karvalehdestä pois, jos muuten tulee ahdasta. Kyllä ne joka kuurista on mulla kaljuuntuneet.. :(
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
Sannikka
Member
Member

okei :D nopeasti se kyllä varmaan noihin mittoihin kasvaa, miellummin kasvatan sen uudestaan kun taas teen parin tunnin urakan lehtien imuroimisessa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”