Löysin eilen platyn poikasia pintakasvien joukosta. En tiedä, montako poikasta joku naaraistani on synnyttänyt (enkä tiedä milloin), mutta talteen sain viisi. Viime yön aikana yksi poikasista oli nähtävästi päässyt kelluvan poikasaltaani päädyissä olevista aukoista läpi ja joutunut muiden kalojen ruoaksi.
No kuitenkin, ongelma on se, että poikaset eivät syö mitään. Minulla on Tetran poikasruokaa, jota olen niille antanut, mutta eivät syö millään. Onko jotain muuta ruokaa, jota poikasille voisi antaa? Minulla on kuivattuja surviaisia, voiko niitä antaa?
Minä kun haluaisin edes yhden pitää hengissä aikuiseksi asti : )
Muutkin vinkit ja niksit ovat tarpeen, tämä kun on ensimmäinen poikue, josta olen saanut yhtään poikasta talteen.
Platyn poikasten kasvatuksesta
Valvoja: Moderaattorit
Platyn poikasten kasvatuksesta
100-litrainen seura-akvaario
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Platyn poikasten kasvatuksesta
Kokeile jauhaa pakastekuivattuja surviaisentoukkia jauhemaiseksi, meillä ne tekivät hyvin kauppansa. Ekat poikaset kasvatimme erillisessa altaassa, ja silloin tuo resepti toimi hyvin. Ihan pieninä poikaset eivät hoksanneet tulla ruokinta-aikana kärkkymään, vaan löysivät ruuan sattumalta. Pian ne kuitenkin oppivat tulla kärkkymään makupaloja, kun ihminen ilmaantui akvaarion viereen.
Nykyään platyaltaaseen syntyvät poikaset näyttävät pärjäävän ihan mainiosti isoimmilta tippuvien ruuan murusten ansiosta. Täällä taitaa kohta olla edessä koiraiden ja naaraiden erottelu eri altaisiin poikasmäärän hillitsemiseksi
Nykyään platyaltaaseen syntyvät poikaset näyttävät pärjäävän ihan mainiosti isoimmilta tippuvien ruuan murusten ansiosta. Täällä taitaa kohta olla edessä koiraiden ja naaraiden erottelu eri altaisiin poikasmäärän hillitsemiseksi

"Ainoa syy ajalle on se, että kaikki ei tapahtuisi samaan aikaan."
Sama vika, kuin Lumihiutaleella: Platyjen poikaset selviytyvät runsaan kasviston seassa välillä vähän liiankin hyvin. Aluksi minäkin keräsin poikasia poikasaltaasen, jonka verhoilin vielä sukkahousuilla karkailun estymiseksi. Nykyään runsaan pintakasviston ansiosta poikasten selviytysmisprosentti on ihan kohtuullinen. En siis ole erikseen yrittänyt noita ruokkia, vaan ovat kasvaneet aikuisten jättämillä "jämillä". Kannattaa kokeilla pusertaa keitettyä kananmunan keltuaista tiheän siivilän läpi.
317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Eipä hätää vielä ole (: Eivät ne miekkapyrstö vavvatkaan syöneet täällä mitään pariin ekaan päivään. Jostain olen saanut käsityksen, että niillä olisi pieni pussukka missä olisi jonkin sortin vara ravintoa muutamaksi päiväksi. Voin toki olla väärässäkin. Mutta kyllä ne siitä alkavat syömään kun oikein kova nälkä alkaa ja tajuavat mitä se ruoka on
Silloin menee ihan vain hiutaleetkin sormin murskattuna pölyksi ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pessimisti ei pety
-
- Advanced Member
Juu tosiaan ei mitään hätää! Ne alkavat syömään kyllä viimeistään muutaman päivän päästä. Ja se määräkin on tosi vähäistä, kestää varmaan viikkon-kaksi, ennen kuin huomaat, että ne oikein syövät...
1000 litraa vesivahinkoa
-
- Member
- Akvaarioseurat: PAK
Kelluva poikasallas ei ihan oo paras vaihtoehto poikasten kasvua ajatellen. Meillä on vauvat kasvaneet aikuisiksi ihan aikuisten kanssa samassa akvassa, syöden samaa ruokaa, ku aikuiset(esim. hiutaleiden pienimpiä palasia ja tablettien "pölyä")..
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
-
- Advanced Member
Mulla oli ensin sellainen verkkohäkki poikasille, mutta siirsin poikaset 45 litraiseen vapaaksi ja kasvu vauhti kyllä kiihtyi. Mun mielestä kasvavat paljon nopeammin, kun saavat vapaana uiskennella ja raastaa kasvien lehtiä ja muuta pientä ihan mistä haluavat. Irti päästämisen mahdollisti se, että sain aikuiset kalat toiseen altaaseen. Näin ollen tuo pikku allas jäikin ihan vaan vauvoille käyttöön...
1000 litraa vesivahinkoa