Perhoskirjoahvenen lisääntymispuuhat
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Perhoskirjoahvenen lisääntymispuuhat
¨^ Sellaisia metsästämään...!
-
- Member
Tarkistelisin että minkä kokoinen allas olisi hyvä perhospariskunnalle kutuun?
En ole varma meneekö oikeaan ketjuun, mutta löysin äsken perhoskirjoahventen kutua (kumpikin kala on noin 3-4cm) ja minusta tuntuu että kumpikin kala on tyttö, sillä niillä kummallakin olin näkevinäni muna-asetin putken ja mahat ovat punaiset, mutta kummankin selkäevän toinen ruoto on pidentynyt ja sitä helmiäishohdetta ei ole siinä mustan pilkun läheisyydessä. Joten mitä luulette että onko n+n vai n+u ? Ja onko hedelmöittymätön mäti sellaista vaaleaa vaiko onko sitä mahdoton nähdä muutama tunti kudusta ? Mutta antaa heidän harjoitella nyt rauhassa.

Noniin tänään selvisi kun kävin akvakaupassa ja näytin kuvan myyjälle, että kumpikin on tyttöjä
. Joten jos vaihdan toisen tytsyn urokseen niin hyväksyykö tämä akvaarioon jäävä naaras sen ja onko kutuun hyvät mahdollisuudet. Kumpi minun kannattaa vaihtaa pois isompi vai pienempi joka mielestäni kuti ?

-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Hedelmöittymättömät mätimunat muuttuvat tyypillisesti läpinäkymättömän valkoisiksi tai vaaleanharmaiksi ehkä yhdessä päivässä kudun jälkeen. Hedelmöittynyt ja elävä mätimuna pysyy läpikuultavana siihen saakka, että poikanen alkaa sätkiä. Hedelmöittymättömissä munissa voi myös alkaa kasvamaan silminnähtävää hometta, joka tarttuu myös lähellä oleviin hedelmöittyneisiin muniin.
Muokkaus. Itse vaihtaisin pienemmän ja pitäisi isomman. Jos kalat ovat saman ikäiset, melkein kaikissa tapauksissa isompi on elinvoimaisempi.
Muokkaus. Itse vaihtaisin pienemmän ja pitäisi isomman. Jos kalat ovat saman ikäiset, melkein kaikissa tapauksissa isompi on elinvoimaisempi.
Oma ukkelini sai 4 viikkoa sitten "kärttyisen" tyttelin seurakseen ja ei mennyt kuin viikko kun alkoi kutupuuhat. Kutu onnistui hienosti mutta muutaman päivän päästä ukko lopetti vahtimisen joten oletin niiden syntyneen. Kuoriutuivat tai sitten partis kävi eväällä mutta jonnekin ne katosivat. No hommassa ei sinäänsä ole mitään ihmeellistä mutta kun olin viime viikonlopun pois niin tämä neitokainen oli päättänyt kuolla pois.
Mitään syytä en tiedä tapahtuneeseen kun muut kalat ovat terveitä. Kalat ovat 200l altaassa. Tarvii varmaan hommata pikku allas kutua varten jos viriili neito löytyy jostain 

-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Has
Perhoskirjoahvenen kutupuuhat`?
Mietin tuossa että mikä ihme rakkovika vaivaa meidän Perhoskirjoahven pariskuntaa kun uiskentelevat takapuoli pystyssä aina välillä ja meno oli kuitenkin päättäväisen näköistä. No, aikani seurailin niin huomasin että käyttävät samaa reittiä - ensin hapettajalle, pää alaspäin, nappaavat ilmakuplia , jonka jälkeen pöheikköön vuoronperään. Ja eikös siellä ollut tarkemman tarkastelunn jälkeen kannonkupeessa kunnon mätimätäs. Pesään ne puhaltelevat niitä ilmakuplia kun emokalan jälkeen aina nousee yksi kupla
Mutta nyt kiinnostaakin, - onko vedessä jotain vikaa kun happea hakevat mätimunille? vai mistä moinen käytös? Testereitten mukaan kaikki pitäs olla ok.